Kontaktsteder på nettet og minimumsalder
Fra : Stuffy

Dato : 07-03-02 17:28

Hej

Nogle kontaktsteder på nettet fastsætter en minimumsalder for oprettelse som
bruger.
Nogle sites fastsætter den til 15 år, andre til 18 og andre igen fastsætter
slet ingen grænse.

1) Findes der nogle regler for, hvad grænsen skal sættes til?

2) Er der nogen grund til at sætte den til 18 år og ikke 15 år?

Hilsen
Jimmy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-02 17:55

On Thu, 7 Mar 2002 17:28:22 +0100,
Stuffy <abuse@hotmail.com> wrote:
> [...]
> slet ingen grænse.
>

> 1) Findes der nogle regler for, hvad grænsen skal sættes til?

Nej. Ikke med mindre der findes pornografisk indhold på sitet.

> 2) Er der nogen grund til at sætte den til 18 år og ikke 15 år?

Ja. En ansvarlig serviceudbyder der ikke vil have for mange
skoleunger tilat sælge deres kroppe på hans service.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Stuffy

Dato : 07-03-02 21:50

> Nej. Ikke med mindre der findes pornografisk indhold på sitet.

OK - jeg havde bare forestillet mig at en grænse på f.eks. 7 år ville være
ulovligt.

> Ja. En ansvarlig serviceudbyder der ikke vil have for mange
> skoleunger tilat sælge deres kroppe på hans service.

Nu ved jeg ikke hvad du lægger i at "sælge", men vi snakker et kontaktsted
parallelt til f.eks. dating.dk, hvor der ikke er nogen som helst former for
penge involveret brugerne imellem.

Jeg har blot hørt flere nævne at de mener 18 burde være den etiske grænse,
men jeg finder dog at 15 år er mere rimeligt, da lovgivningen jo også
foreskriver 15 år som seksuel lavalder.

Hilsen Jimmy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-02 23:18

On Thu, 7 Mar 2002 21:50:02 +0100,
> [...]
>
> Jeg har blot hørt flere nævne at de mener 18 burde være den etiske grænse,
> men jeg finder dog at 15 år er mere rimeligt, da lovgivningen jo også

15 år er ikke nødvendigvis den seksuelle lavalder. Det kommer an
på forholdet. Hvis den ene part er betydeligt ældre, og udnytter
den unges naivitet, så risikerer vedkommende et strafferetsligt
efterspil.

Det er først når begge parter er over 18 år at der ikke er nogen risiko
for dette, idet man så er myndig, og ikke længere naiv :)

Fra : Padre

Dato : 08-03-02 08:23

> [...]
> på forholdet. Hvis den ene part er betydeligt ældre, og udnytter
> den unges naivitet, så risikerer vedkommende et strafferetsligt

Den seksuelle lavalder er altid 15 år jf. straffelovens § 222

Det, du taler om, er de forskellige strafferetslige bestemmelser i
straffelovens kap. 24 om seksuel udnyttelse af åndssvage, plejebørn osv.

§ 223. Den, som har samleje med en person under 18 år, der er den skyldiges
adoptivbarn, stedbarn eller plejebarn eller er betroet den pågældende til
undervisning eller opdragelse, straffes med fængsel indtil 4 år.
Stk 2. Med samme straf anses den, som under groft misbrug af en på alder og
erfaring beroende overlegenhed forfører en person under 18 år til samleje.

Der er tale om 2 forskellige ting.

Padre

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 08-03-02 09:11

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in message

<klip>

> [...]
> erfaring beroende overlegenhed forfører en person under 18 år til samleje.

Er der? Er det ikke netop §223 stk 2?

Hilsen
Lisbeth

Fra : boe

Dato : 08-03-02 09:39

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message

> Er der? Er det ikke netop §223 stk 2?

Det Padre skriver er, at straffelovens §223 og den seksuelle lavalder, som
er beskrevet i §222, er to forskellige ting. Og deri har han jo ret

Mvh Bo