Freak shows - forbudt?
Fra : Claus Tondering

Dato : 07-03-02 15:46

I gamle dage var det almindeligt at udstille vanskabninger, siamesiske
tvillinger, dværge og lignende i cirkus eller på markedspladser.

Mig bekendt er den slags forbudt nu. Men ifølge hvilken lov?

Og hvad siger en sådan lov om den efterhånden ret hyppige skik med at
lave tv-udsendelser om vanskabninger, siamesiske tvillinger osv.?

--
Claus Tøndering

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-03-02 18:27

Scripsit Claus Tondering <ct@filanet.dk>

> I gamle dage var det almindeligt at udstille vanskabninger, siamesiske
> tvillinger, dværge og lignende i cirkus eller på markedspladser.

> Mig bekendt er den slags forbudt nu. Men ifølge hvilken lov?

Jeg kan ikke lige se hvad der skulle forbyde det - bordset fra at
sådan en udstilling af langt de fleste opfattes som stærkt
nedværdigende.

Udstilling kræver selvsagt frivilligt samtykke fra den
udstillede. Børn og umyndige i øvrigt kan ikke selv give det samtykke,
og hvis værgen samtykker lurer der nok en tvangsfjernelse eller
lignende lige om hjørnet - støttet på en eller anden generalklausul
om barnets tarv.

Hvad angår myndige krøblinge kan de vel lade sig udstille hvis de har
lyst til det. Men i et moderne velfærdssamfund vil de normalt have
mere behagelige måder at skaffe sig de daglige fornødenheder på.
De der *har* lyst til at udtille sig, kalder det "nycirkus" eller
"konkret teater" eller noget i den stil i stedet.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Peter Bjoern

Dato : 08-03-02 23:38

On 07 Mar 2002 18:27:18 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]

>De der *har* lyst til at udtille sig, kalder det "nycirkus" eller
>"konkret teater" eller noget i den stil i stedet.

Nogle af jer kan måske huske at for 10-15-20? år siden var der
er værtshus eller diskotek herhjemme der forsøgte at arrangere
"dværgkastning", hvor gæsterne skulle se hvor langt de kunne
kaste nogle [voksne, myndige, frivillige] dværge der forsynet med
styrthjelm skulle havne i et net eller på en måtte eller lignende.

Omtalen i medierne af arrangmentet skabte stor bestyrtelse blandt de der plejer
at udtale sig i medierne om alt muligt og helst på andres vegne.

Man fandt det vist stærkt anstødeligt, uagtet at sagens hovedpersoner frivilligt
og gerne stillede op og det lykkedes vist at skræmme den lokale politimester til
at forbyde arrangementet. Jeg ved dog ikke hvilken lovhjemmel der blev anvendt
som grundlag for forbuddet.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-02 00:21

Claus Tondering skrev:

>I gamle dage var det almindeligt at udstille vanskabninger, siamesiske
>tvillinger, dværge og lignende i cirkus eller på markedspladser.

Hvad for noget? Dværgenes Booking Bureau kan umuligt være
ulovligt. Hos dem kan du leje spassere og dværge til at optræde,
og de er enormt populære. De er vist ikke på nettet.

--
Bertel

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 08-03-02 10:31

"Claus Tondering" skrev bl.a.:
> Og hvad siger en sådan lov om den efterhånden ret hyppige skik med at
> lave tv-udsendelser om vanskabninger, siamesiske tvillinger osv.?

Det er heldigvis lovligt at lave tv-udsendelser med folk, som frivilligt
medvirker.
Om de så kan overskue konsekvensen af at lade sig udstille, er en etisk
diskussion.

Jeg har selv engang, da jeg arbejdede på et lokalt dagblad, interviewet
en kvinde, som valgte at gennemføre en graviditet, selv om lægerne
fastslog, at hendes ufødte barn havde meget svære misdannelser
(kromosomfejl) og helt sikkert ville dø få dage efter fødslen, hvilket
også skete. Hun viste på eget initiativ nogle ret væmmelige billeder af
barnet, som vi dog ikke brugte i avisen.

Det viste sig, at kvinden havde opsøgt avisen for at promovore sin
religiøst betingede modstand mod abort.
Så var det lige pludselig mig, der følte mig misbrugt.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)