Palm Pilot og Mac
Fra : Andreas Roepstorff

Dato : 07-03-02 14:32

Har fået en Palm Pilot 105. Det virker vældigt snedigt, og jeg har
endelig fået noget at bruge den infrarøde port på min IMac revA til...

Er der nogle derude som har gode erfaringer med programmer, som 'man
absolut må have installeret' på det lille vidunder?
Er det eksempelvis muligt at redigere i word eller .rtf filer?

Jeg har også en beige G3 stående. For at kunne tilslutte palmpilot'en
til den, skal jeg bruge et kabel der konverterer den serielle
dockingstation til et MAC serielt stik. Er der nogle, derude, som har
sådan et liggende, som de er interesserede i at sælge?
Bedste hilsner,
Andreas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-03-02 20:37

etnoroep@au.dk (Andreas Roepstorff) writes:

> Er der nogle derude som har gode erfaringer med programmer, som 'man
> absolut må have installeret' på det lille vidunder?

Jeg er meget glad for DateBk4. Jeg bruger også AUS WAP en del, og ICQ
en lille bitte smule (GPRS koster per MB, så det bliver ikke til så
meget ). pTelnet er selvfølgelig et telnet program. sntp er en
NTP klient.

DopeWars er et underholdende lille spil, det samme kan siges om
Traffic og sokoban.

WorldMate er rigtigt smart. Når du synkroniserer henter det
automatisk de seneste valutakurser. Derudover er der en
konverteringsfunktion mellem tøjstørrelser, tidszoner og længde/vægt.

Med X-Master kan du lave alle mulige smarte små hacks, såsom at ændre
startop skærmen.

Det program jeg bruger mest er nok GNU Keyring. Med det program kan
jeg gemme alle mine passwords i Palm piloten, vel vidende at de er
sikkert krypteret.

> Er det eksempelvis muligt at redigere i word eller .rtf filer?

Ja du kan altid hente en hexeditor el. lign, men hvis du gerne vil
have noget smart grafisk tror jeg, at Palm Pilot'ens CPU kommer til
kort.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : John Lauritzen

Dato : 09-03-02 10:54

etnoroep@au.dk writes:
>Er det eksempelvis muligt at redigere i word eller .rtf filer?
Documents to go hos http://www.dataviz.com/
Venlig hilsen John

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 10-03-02 22:56

Andreas Roepstorff <etnoroep@au.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogle derude som har gode erfaringer med programmer, som 'man
> absolut må have installeret' på det lille vidunder?
Jeg har en Palm III (2MB ram) og arbejder meget med

iSilo (doc reader, der kan pakke mange linkede html sider ned til
offline reading) - commercial

Doodle (sketch pad) - freeware

Hafas køreplanen (greatist gig since sliced bread - eaven better then
iTunes !!!) Man henter togforbindelserne ned fra web og har dem med, når
man har brug for dem- freeware

jFile - en database - commercial

kalk - RPL lommeregner - cardware

PalmPrint - gør det muligt at Palm kontakter en Irda printer

YAUC - yet another unit converter - freeware

Money Manager - en expensive tracker med visning af saldo, flere konti,
dog uden conduit.- udgået freeware

YAPS - blowfish krypteret password wallet - freeware

DB Cleaner - finder skjulte filer

Galax - Space Invaders til Palm

JackFlash - Gør det muligt at skubbe programmer i Flash-Ram - commercial

PAC - Pacman til palm

PalmMirror - et spejl, mænd er også forfængelige

TG Postman - kontakter POP og SMTP serveren og henter eposten i Palms
Email application

Eartrainer - hørelære uden polyfoni

Der findes tonsvis af software til Palm, prøv palmgear.com

Men sjovt er det kun, hvis de findes conduits eller Mac programmer der
direkte bruger palm filer:
såsom
JFile converter
MacPalm Doc
iSiloMac
myND
PDB viewer
Simple Install

AvantGo kender du måske allerede.
> Er det eksempelvis muligt at redigere i word eller .rtf filer?
DocumentsToGo eller Wordsmith gør det muligt at håndtere dine Office og
Works filer på Palm - commercial

> Jeg har også en beige G3 stående. For at kunne tilslutte palmpilot'en
> til den, skal jeg bruge et kabel der konverterer den serielle
> dockingstation til et MAC serielt stik.

Du kan bruge hvilket som helst seriel PC til seriel MAC kabel, hvis du
vil tilslutte din Palm en ældre Mac.

> Er der nogle, derude, som har
> sådan et liggende, som de er interesserede i at sælge?
Jeg startede på Mac, da de hold op med at have sådan noget som en seriel
port - beklager

hilsen
Sebastian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-02 08:11

sebalo@worldonline.dk (Sebastian Loeck) writes:

> Jeg har en Palm III (2MB ram) og arbejder meget med

> Du kan bruge hvilket som helst seriel PC til seriel MAC kabel, hvis du
> vil tilslutte din Palm en ældre Mac.

Jeg har en Palm IIIe hvor der kun fulgte en seriel cradle med, og hvor
jeg har brugt den lidt mod en PC. Nu vil jeg gerne bruge den mod
Mac'en, men har ikke kunnet lure hvordan jeg saetter den optil at
snakke via irDa porten. Det er med Palm OS 3.0, og den kan ikke
opgraderes.

Har du nogen gode ideer til hvordan jeg goer det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-03-02 08:33

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Har du nogen gode ideer til hvordan jeg goer det?

Du skal bruge et specielt Mac-kit. Hvilket, afhænger af hvilken Mac du
bruger. Spørg hos OfficeLine.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 08:36

In article <kky9gzeg0e.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> [...]
> Mac'en, men har ikke kunnet lure hvordan jeg saetter den optil at
> snakke via irDa porten. Det er med Palm OS 3.0, og den kan ikke

Er det ikke 3.1? Den burde have et nyere OS end min III'er der kom med
3.0x.

> Har du nogen gode ideer til hvordan jeg goer det?

Hvor langt er du kommet?
Har du installeret Palm Desktop/hotsync 4 softwaren (beta eller preview)?
Kan du se irDA porten? (den virker endnu ikke under X på alle Powerbooks)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 08:56

In article <pomh6a.j11.ln@G4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvor langt er du kommet?
> Har du installeret Palm Desktop/hotsync 4 softwaren (beta eller preview)?
> Kan du se irDA porten? (den virker endnu ikke under X på alle Powerbooks)

Jeg kan se at jeg har været for hurtig ude,. Iflg dokumentationen kan
der kun hotsync'es med Palm OS 3.3 og nyere, idet det er den tidligste
version som understøtter irCOMM over irDA - det var du muligvis selv
klar over siden du spurgte...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-02 09:19

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> der kun hotsync'es med Palm OS 3.3 og nyere, idet det er den tidligste
> version som understøtter irCOMM over irDA - det var du muligvis selv

Jeg kan godt leve med mindre, hvis bare jeg kan faa kontakt med Mac'en.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 09:56

In article <kkr8mrms9j.fsf@mimer.null.dk>,

> Jeg kan godt leve med mindre, hvis bare jeg kan faa kontakt med Mac'en.

CD'en behøver du ikke, softwaren kan hentes hos Palm, men du kommer nok
ikke uden om at installere Palm 4b softwaren.

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12969&db=mac>

Har du prøvet med en USB craddle eller en adapter USB->seriel adapter?

Såvidt jeg kan læse mig til kan du ikke komme i kontakt med den over
irDA, med mindre du kan få mac'ens irDA port til at opføre sig som en
serielport.

På <http://homepage.mac.com/angushardie/palmCopy.html> henvises der til
pilot-link libraries, men dem kender du muligvis. Jeg har af gode grunde
ikke instaleret dem, men de /er/ flyttet til Darwin og findes i fink
unstable:

[g4] morten% fink describe pilot-link
Reading package info...
Information about 741 packages read in 4 seconds.
pkg pilot-link version ###
pkg pilot-link version 0.9.5-2

pilot-link-0.9.5-2: Palm libraries
Pilot-Link is the tools and toys needed to connect your Palm or Palm
compatible handheld (including Handspring, Sony, and Palm) with Unix
and Linux machines.
.
Web site: http://www.pilot-link.org/
.
Maintainer: Justin F. Hallett <thesin@southofheaven.net>

Desuden har jeg denne deamon liggende: /usr/sbin/irpd - Jeg aner ikke om
den stammer fra min Palm software eller fra Apple, lige som jeg heller
ikke ved hvad den kan bruges til.

Håber du kunne bruge nogen af informationerne

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-03-02 10:35

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg kan godt leve med mindre, hvis bare jeg kan faa kontakt med Mac'en.

Hvilket du får, hvis du bruger nogle hundrede kroner til det rigtige
kabel [USB eller til en af de gamle porte til PhoneNet].

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-02 11:10

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> Hvilket du får, hvis du bruger nogle hundrede kroner til det rigtige
> kabel [USB eller til en af de gamle porte til PhoneNet].

Er det virkeligt noedvendigt? Saa vigtigt er det heller ikke.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-03-02 12:11

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Er det virkeligt noedvendigt? Saa vigtigt er det heller ikke.

Tja, jeg finder det nu nødvendigt at kunne synkronisere mellem Palm
[database + kalender] og Entourage.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-03-02 16:26

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Tja, jeg finder det nu nødvendigt at kunne synkronisere mellem Palm
> [database + kalender] og Entourage.

Hvis det er en beige G3, der skal være aktiv og i kontakt med sine
pmgivelser nogle år endnu, er et USB-kort en uomgængelig investering på
5-600 kr. - afhængigt af mærke og antalt porte. (F.eks. MacAlley eller
Keyspan). Det vil overflødiggøre de øvrige spekulationer.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-03-02 17:55

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> 5-600 kr. - afhængigt af mærke og antalt porte. (F.eks. MacAlley eller
> Keyspan). Det vil overflødiggøre de øvrige spekulationer.

Nej, for det kabel der følger med Palm'en er kun beregnet til en PCs
parallelport. Jeg husker i øvrigt at phonenetkablet var dyrere end
usb-kablet.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-03-02 18:14

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> Nej, for det kabel der følger med Palm'en er kun beregnet til en PCs
> parallelport. Jeg husker i øvrigt at phonenetkablet var dyrere end
> usb-kablet.

De fleste ældre Palm cradles kommer med et DB9 seriel stik, ikke et
parralelstik som aldrig har været understøttet på Apple Macintosh.

PhoneNet kan ikke bruges til en Palm, du må forveksler det med et
serielkabel med Mini-DIN8 stik.

Palm sælger et USB->seriel kabel (dvs. USB til seriel konverter), alt
sammen dyrere end blot at hacke den eksisterende IrDA port til at
virke.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-03-02 19:03

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> De fleste ældre Palm cradles kommer med et DB9 seriel stik, ikke et
> parralelstik som aldrig har været understøttet på Apple Macintosh.

Da jeg købte min Palm V kom der kun et kabel med et parallelstik
beregnet til en DOS-maskine.

> PhoneNet kan ikke bruges til en Palm, du må forveksler det med et
> serielkabel med Mini-DIN8 stik.

Jeg er klar over et PhoneNet ikke kan bruges. Jeg tænkte naturligvis på
de to stik [til modem og printer] der begge kan tilsuttet et PhoneNet.
Eller bruges serielt.

Jeg kunne ganske simpelt ikke huske navnet.

> Palm sælger et USB->seriel kabel (dvs. USB til seriel konverter), alt
> sammen dyrere end blot at hacke den eksisterende IrDA port til at
> virke.

Jeg har først måttet købe et serieltstikkabel beregnet til ældre
standard [brugte modemstikket/mini-DIN8], så jeg kunne tisluttet den til
min 6100. Da jeg købte min nye G4-maskine [867 MHz] måtte jeg så også
anskaffe mig et USB-kabel.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 20:54

In article <1f8w8tu.11bbjk1oe6940N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Da jeg købte min Palm V kom der kun et kabel med et parallelstik
> beregnet til en DOS-maskine.

Det er stadig ikke et parralleport stik, men et serielport stik.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-03-02 16:53

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er stadig ikke et parralleport stik, men et serielport stik.

Jep, og man sætter et ganske almindeligt mac modemkabel på dette stik.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-02 09:18

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> Er det ikke 3.1? Den burde have et nyere OS end min III'er der kom med
> 3.0x.

Jeg _mener_ det er 3.0, men det _kan_ godt vaere en 3.1. Nu ligger
den derhjemme og er utilnaermelig, saa jeg kan ikke checke.

Jeg undersoegte det da jeg skulle se om Suns Java kunne koere paa den.
Det kraevede 3.5 saa det var udelukket.

> Hvor langt er du kommet?

Jeg proevede at installere Palm Beta Desktoppen, og fedte lidt med
irDA i opsaetningen (det ville den godt). Da jeg naaede til at skulle
proeve at HotSynce gik Mac'en totalt i koma og lod sig ikke ryste paa
plads. Saa slettede jeg det igen.

Jeg tampede lidt paa Grougle, og fandt at der var nogen der sagde at
det skulle kunne lade sig goere med det software der fulgte med. Det
har i sagens natur vaeret under OS 9, og det software zappede OS X
betaen. CD'erne har forputtet sig, saa det er lidt med hvad jeg kan
hente fra nettet. Cradlen sidder stadig paa Linuxmaskinen saa jeg kan
godt vippe PRC-filer over, men det er lidt boevlet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Andreas Roepstorff

Dato : 11-03-02 11:42

Fra : Andreas Roepstorff

Dato : 11-03-02 11:36

Andreas Roepstorff <etnoroep@au.dk> wrote:
Tak for de mange gode råd, der er endnu en hel lille verden at udforske
derude!
Har kigget noget på WordSmart, et tekstbehandlingsprogram, der
synkroniserer fint med Mac og uden problemer læser og laver .rtf filer.
Det ser også lovende ud.
Bedste hilsner,
Andreas