|
| Den sande Kriger Fra : MartiN |
Dato : 07-03-02 13:54 |
|
Tryk avler modtryk -det er et vilkår. man som borger
i denne verden må lære at leve med. Således har ethvert
offentligt forum sine repræsentanter for jungleloven.
At dette giver sig udslag i dén vildfarelse hos mange,
der iøvrigt kalder sig kristne -'man bør forsvare sine
privilegier med næb og klør- kan efter mit skøn give
stof til eftertanke.
Når det stort set kun er ved specialevalget man lader
sig adskille sig fra den øvrige verdens moral -og med
et langt slæb af respekt for janteloven hanger sammen
som et knippe ærtehalm...
Vi holder pause for en kort nyhedsmeddelelse:
Hvad er moral i grunden? Det er et spørgsmål, som igennem
utallige år har givet anledning til mere eller mindre
systematisk granskning af litterære værker, snakken op
og ned ad stolper m.v. -men gåden synes nu, i det mindste
på papiret, at være løst. Formelen lyder som følger:
"Den rette brug af energien."..
Hvor var det nu, vi kom fra? Jo: At være from som lammet
er ikke nok til at begå sig her. Samtidig må man praktisk
taget* være mere snedig end slangen og alt dens uvæsen.
Slangen /ejer/ kun sin ham -truslen består tildels i dens
primitive reaktionsmønster og især i dens umættelighed.
Så lad os desuden se på, hvad i praksis* det indebærer.
Selvhøjtidelighed er den del af vor kulturarv, som det
kræver allermest energi at opretholde. Ikke blot er det
for den sande kriger en helt igennem overflødig last
at slæbe rundt på. Han vil simpelthen ikke stå distancen
med en sådan udrustning og må gøre alt for at slippe af
med tilbehøret...
Vi holder pause for en vigtig nyhedsmeddelelse:
Hvad er stolthed for en størrelse? Det er et emne, som
jo nok en del åndsforskere igennem tidens løb har haft
svare kvaler med. Svarene væltede ind; men de færreste
kunne for alvor siges at have bragt sagen ud af verden.
Hvad kan i sidste instans en øredøvende forstokkethed
have med sagen at gøre?
Indtil videre må vi nok affinde os med en konklusion,
der tilskrives den indianske vismand Juan Matus og
-som det fremgår af de nye seeres betænkning...
'Stolthed' er et af den slags begreber, som anvendes
i flæng med både positiv og negativ betydning. En
sidestilling med 'selvtillid' bidrager næppe til det
store gennembrud i sagen. Thi hvori består et sådant
selv, som ordet hentyder til -eller: Hvori adskiller
sig den rette ånd med vort sande jeg? Når 'kampånden'
bringes i erindring skyldes det ingen tilfældighed...
Der må ikke mindst af strategiske grunde skelnes
imellem to uforenlige 'stoltheder. Med henblik på
den første del -der iøvrigt bærer etiketter som
Den Bundløse og Loosers' Pride- kan endvidere siges:
Man bekæmper ikke råddenskab alene med venlighed!
Related subj: "At standse verden.""At binde den stærke."
"That is why he will have to undo his ties to this world,
search and empty every pocket for means of no significance
to his masters' order."
--
Mvh, pmn.
| |
Live4Him (07-03-2002)
| Kommentar Fra : Live4Him |
Dato : 07-03-02 14:55 |
|
"MartiN" <dangold@mail.dk> wrote in message
news:3c876280.20728478@sunsite.auc.dk...
[KLIP]...
Jeg kan ikke se hvad dit forvirrede vrøvl har med kristendom at gøre.
Prøv at læse fundatsen for denne gruppe.
jørgen.
| |
MartiN (08-03-2002)
| Kommentar Fra : MartiN |
Dato : 08-03-02 23:26 |
|
"Live4Him" skrev
> "Jeg kan ikke se hvad dit forvirrede vrøvl
> har med kristendom at gøre.
>
Det havde jeg næppe heller ventet.
> Prøv at læse fundatsen for denne gruppe.
>
Hvad skulle det nytte? Det er jo ikke i fundatsen,
men i dit hoved reglerne står.
Dig og dine forbundsfæller vil gerne snakke
kristendom. Blot ikke med andre end hinanden.
| |
Live4Him (09-03-2002)
| Kommentar Fra : Live4Him |
Dato : 09-03-02 00:44 |
|
"MartiN" <dangold@mail.dk> wrote in message news:a6bdpi$6b3$1@sunsite.dk...
>
> "Live4Him" skrev
>
> > "Jeg kan ikke se hvad dit forvirrede vrøvl
> > har med kristendom at gøre.
> >
> Det havde jeg næppe heller ventet.
Godt, så blev du ikke skuffet.
>
> > Prøv at læse fundatsen for denne gruppe.
> >
> Hvad skulle det nytte? Det er jo ikke i fundatsen,
> men i dit hoved reglerne står.
Niks. Reglerne står i fundatsen.
> Dig og dine forbundsfæller vil gerne snakke
> kristendom. Blot ikke med andre end hinanden.
Niks. Jeg er villig til at diskutere med alle der har noget på hjerte, men
det skal helst være kristendoms-relateret.
jørgen.
| |
MartiN (09-03-2002)
| Kommentar Fra : MartiN |
Dato : 09-03-02 13:51 |
|
"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a6bido$l73$1@sunsite.dk...
>
> "MartiN" <dangold@mail.dk> wrote in message
news:a6bdpi$6b3$1@sunsite.dk...
> >
> > "Live4Him" skrev
> >
> > > "Jeg kan ikke se hvad dit forvirrede vrøvl
> > > har med kristendom at gøre.
> > >
> > Det havde jeg næppe heller ventet.
>
> Godt, så blev du ikke skuffet.
> >
> > > Prøv at læse fundatsen for denne gruppe.
> > >
> > Hvad skulle det nytte? Det er jo ikke i fundatsen,
> > men i dit hoved reglerne står.
>
> Niks. Reglerne står i fundatsen.
>
> > Dig og dine forbundsfæller vil gerne snakke
> > kristendom. Blot ikke med andre end hinanden.
>
> Niks. Jeg er villig til at diskutere med alle der har noget på
hjerte, men
> det skal helst være kristendoms-relateret.
>
> jørgen.
>
>
>
| |
MartiN (09-03-2002)
| Kommentar Fra : MartiN |
Dato : 09-03-02 13:55 |
|
Jørgen "Live4Him" skrev:
>"Niks. Reglerne står i fundatsen."
Og:
>"Jeg er villig til at diskutere med alle der har noget
> på hjerte, men det skal helst være (*)kristendoms-relateret."
>
Det lyder godt... Spørgsmålet er så blot,
hvad man forstår ved (*) nævnte begreb.
Jeg har iøvrigt påtaget mig det hverv at overbringe
dig følgende besked -således udformet, som et svar
på hin meddelelse fra din hånd...
>>"...måske vil andre viderebringe min personlige
>> tak til ham, da jeg åbenbart er blevet killfilret?"
>>
Jeg har jo selv i sin tid haft æren -så måske det
var bedst, at jeg 'vovede pelsen... Fra Bodil G.Chr.
d. 08.03.02, kl.17.40, subj.re: "Nu er det slut."..
Altså fortsat:
>>"Og Gud velsigne dig, Jørgen.Det er jo også altid
>> nemmere at undgå konflikter, end at gennemleve dem.
>> Men hvad giver mest udvikling? Med venlig hilsen,
>>
"Derfor, siger Herren, kommer jeg for at skifte ret
mellem de fede og de magre får: Fordi I med side og
skulder skubbede de svage dyr bort og stangede dem
med eders horn til I fik dem drevet ud,"..(Ez.34,20.)
Som du ved, kender Herren ikke til personsanseelse.
Og skulle nogen Herrens tjener nære forgæves håb,
må det være andres pligt at sige frem. Kun Gud
taler dog af sit eget i ovenstående vidnesbyrd.
Ps: Nu er jeg muligvis ved en fejltagelse smuttet igennem
filteret hos dig. Det kan jo gå hen og blive så tilstopppet,
at man må have renseren igang... Jeg har forsøgt at svare
Andreas; men uvist af hvilken grund nåede meddelelsen
aldrig frem -og dén tror jeg såmænd ikke, han savner
i sit varme ferieland.
| |
MartiN (09-03-2002)
| Kommentar Fra : MartiN |
Dato : 09-03-02 14:29 |
|
Jørgen "Live4Him" skrev:
>"Niks. Reglerne står i fundatsen."
Og:
>"Jeg er villig til at diskutere med alle der har noget
> på hjerte, men det skal helst være (*) kristendoms-relateret."
>
Det lyder godt... Spørgsmålet er så blot,
hvad man forstår ved (*) nævnte begreb.
Jeg har iøvrigt påtaget mig det hverv at overbringe
dig følgende besked -således udformet, og som svar
på hin meddelelse fra din hånd...
>>"...måske vil andre viderebringe min personlige
>> tak til ham, da jeg åbenbart er blevet killfilret?"
>>
Jeg har jo selv i sin tid haft æren -så måske det
var bedst, at jeg 'vovede pelsen... Fortsat fra Bodil
G.Chr., d. 08.03.02, kl.17.40, subj.re: "Nu er det slut."..
>>"Og Gud velsigne dig, Jørgen.Det er jo også altid
>> nemmere at undgå konflikter, end at gennemleve dem.
>> Men hvad giver mest udvikling? Med venlig hilsen, Bodil.
>>
"Derfor, siger Herren, kommer jeg for at skifte ret
mellem de fede og de magre får. Fordi I med side og
skulder skubbede de svage dyr bort og stangede dem
med eders horn til I fik dem drevet ud,"..(Ez.34,20.)
Som du ved, kender Herren ikke til personsanseelse.
Og skulle nogen Herrens tjener nære forgæves håb,
må det være andres pligt at sige frem. Kun Gud
taler dog af sit eget i ovenstående vidnesbyrd.
Ps: Nu er jeg muligvis ved en fejltagelse smuttet
igennem filteret hos dig. Det kan jo gå hen og blive
så tilstopppet, at man må have renseren igang...
Jeg har forsøgt at svare Andreas; men uvist af
hvilken grund nåede medelelsen aldrig frem -og den
tror jeg såmænd ikke, han savner i sit ferieland.
| |
Andreas Falck (09-03-2002)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 09-03-02 11:28 |
|
"MartiN" <dangold@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:a6bdpi$6b3$1@sunsite.dk...
> "Live4Him" skrev
[ ... ]
> > Prøv at læse fundatsen for denne gruppe.
> >
> Hvad skulle det nytte?
At du, og alle os andre, holder os til de emner der iflg. fundatsen er
relevante for denne gruppe. Du vil vel heller ikke debatere
smørkerning i campingsalgsgruppen, eller vil du?
Og til orientering, - så rejser jeg på 8 dages ferie kl. 4 i morgen
tidlige.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
| |
E.Dalgas (07-03-2002)
| Kommentar Fra : E.Dalgas |
Dato : 07-03-02 15:08 |
|
MartiN <dangold@mail.dk> skrev
[ ]
> Hvor var det nu, vi kom fra? Jo: At være from som lammet
> er ikke nok til at begå sig her. Samtidig må man praktisk
> taget* være mere snedig end slangen og alt dens uvæsen.
> Slangen /ejer/ kun sin ham -truslen består tildels i dens
> primitive reaktionsmønster og især i dens umættelighed.
> Så lad os desuden se på, hvad i praksis* det indebærer.
[ ]
Ja ! Slangen er et utaknemlig væsen, man kan nærme sig den, uden anden
intention end betragterens og aligevel blive hugget til døden af den. Hvori
består dette primitive væsens snuhed, at rejse på bugen og søge skjul (?).
Nej, dens snuhed består i angriberens rolle. Usynlig sniger den sig ind på
sit bytte, tålmodigt venter den på blottelsen og i èt nu, angrebet, der med
uimodståelig kraft rammer dets sagesløse bytte.
"Den, der graver et hul, kan falde i det, den, der river et stengærde ned,
kan blive bidt af en slange" forkynder prædikeren og således forstår man sin
egen skyld, hvis dette væsens angreb skulle ramme en selv. "Spædbarnet leger
ved slangens hule, det lille barn stikker sin hånd ind i hugormens hul ",
profetere Ezekiel og taler om fjerne tider hvor slangen ikke længere kan
bestå. Men indtil da, lad os være på vagt for dets uvæsen, tage ved lære af
dens snuhed, så vi ej må æde støv.
--
E.Dalgas
| |
MartiN (08-03-2002)
| Kommentar Fra : MartiN |
Dato : 08-03-02 23:18 |
|
----- Original Message -----
From: E.Dalgas, dk.livssyn.kristendom
Sent: Thursday, March 07, 2002 3:07 pm...
> ..."Men indtil da, lad os være på vagt for dets uvæsen, tage
> ved lære af dens snuhed, så vi ej må æde støv."
>
"I denne verden, hvor jægeren er døden." Juan Matus
Men står der ikke: "I skal 'tage på slanger uden at få mén
deraf." Eller noget i den stil?.. Igen et billede på det vovemod,
som kendetegner apostlenes gerninger og dem, der blev
frikøbt ved Lammet, Guds offergave til menneskeheden.
Indskudt bemærkning:
Ja, nu har dette svar jo været omkring din mail-box -og
det var, som du antog, heller ikke meningen. Der sker for
tiden de særeste ting i min browser, hvorfor ikke alt bliver
ordnet i tide... Jeg har en meddelse stående på listen med
ang. 10 linier -men åbnes den kommer der noget helt andet
frem, som ihvertfald ikke jeg har sendt.
Jeg kan respektere den, der konfronterer én med sådanne
fejltagelser, som det lader til man ikke selv har erkendt.
Men hvad man desværre ofte ser, ligner mest af alt forsøg
på at gardere sin position i et hierarki af smålige tyranner.
Majorisering er uanvendeligt som lod i en kristen vægtskål.
Det kan enhver forvisse sig om ved at erindre hvad bragte
Jesus på korset... Jeg har fremfundet endnu ét af mine
utilstedelige notater:
Pandemonium; onde ånders bolig, et helvedes hus.
| |
E.Dalgas (09-03-2002)
| Kommentar Fra : E.Dalgas |
Dato : 09-03-02 00:50 |
|
MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6bdal$4nl$1@sunsite.dk...
> ----- Original Message -----
> From: E.Dalgas, dk.livssyn.kristendom
> Sent: Thursday, March 07, 2002 3:07 pm...
>
>
> > ..."Men indtil da, lad os være på vagt for dets uvæsen, tage
> > ved lære af dens snuhed, så vi ej må æde støv."
> >
> "I denne verden, hvor jægeren er døden." Juan Matus
> Men står der ikke: "I skal 'tage på slanger uden at få mén
> deraf." Eller noget i den stil?..
Jo, et vers i de berømte ord fra Markus (Kap16)
v15 Og han sagde til dem: »Gå ud i al verden og forkynd evangeliet for al
skabningen! v16 Den, som tror og bliver døbt, skal blive frelst; men den,
som er vantro, skal blive fordømt. v17 Og disse tegn skal følge dem, der
tror: i mit navn skal de uddrive onde ånder; de skal tale med nye tunger;
v18 de skal tage på slanger, og hvis de drikker dødbringende gift, skal det
ikke skade dem; på syge skal de lægge hænder, og de skal blive raske.«
> Igen et billede på det vovemod,
> som kendetegner apostlenes gerninger og dem, der blev
> frikøbt ved Lammet, Guds offergave til menneskeheden.
Nu kan man jo drage mange konklusioner udfra et levende ord som Guds. lige
her, læser jeg ikke "vovemod" som det der alene ønskes belyst, men nærmere
Guds suvirænitet i sine tjeneres liv. Forkynd evangeliet ! Om frelse eller
fortabelse, ved Guds kraft og *intet skal kunne skade jeg* i denne tjeneste.
Dette skriftsted er ret intresant, for der er faktisk dem der vitterligt
praktisere "at tage på slanger", som et tegn på tro fra Gud. Disse folk
bliver ofte bidt, lemlæstet af slangegiften, men fordi de overlever,
fortsætter de deres dødsdans i endnu stærkere hengivelse end før deres
ilddåb. En sådan praksis, er efter mine begreber at friste Herren, hvilket
det også ville være at drikke dødbringende gift. Her må vi huske på at
Herren Jesus, jo selv afslog at lade sig styrte ned (Matt.4,5-7). For en
praktisk hændelse som illustrere Herrens ord i ovennævnte, kan vi fremdrage
Paulus` oplevelse på Malta, hvorom der berettes : Og da Paulus havde samlet
en bunke kvas og lagde den på bålet, krøb der på grund af varmen en
giftslange ud og bed sig fast i hans hånd. Apg.28,3 (læs evt sammenhængen)
og læg mærke til resultatet, da Jesu ord på mirakuløs vis går i opfyldelse.
> Indskudt bemærkning:
> Ja, nu har dette svar jo været omkring din mail-box -og
> det var, som du antog, heller ikke meningen..........[ ]
Nej ! Det anede mig
--
E.Dalgas
| |
MartiN (10-03-2002)
| Kommentar Fra : MartiN |
Dato : 10-03-02 06:02 |
|
From: E.Dalgas, 07.03.02, 15:07.
>..."Mark.16:
>...»I mit navn skal de uddrive onde ånder; de skal tale
> med nye tunger; v.18) de skal tage på slanger, og hvis
> de drikker dødbringende gift, skal det ikke skade dem;
> på syge skal de lægge hænder, og de skal blive raske.«
>
Hvorfor mon altid slangen? Denne træske orm, der spiller
med sin spaltede tunge. Overmåde stærk i muskuløs forstand,
men ikke just vidtskuende. Dette så glat snigende kryb,
der henslæber sin vekselvarme tilværelse i glædesløs gru
og oplader sin røst for kun at hvæse.
Vil nogen fortrolighed med slangens ærkefjendske mentalitet
kunne bidrage til vor agtpågivenhed overfor modstanderen
og fornægteren af den milde Guds herlighed?
Selve ørkenvandringen var jo en vældig tålmodighedsprøve
-og tildels Herrens straffedom. I månedsvis bestod måltidet
af tørrede vagtler, og der blev klaget: "Her er jo hverken
brød eller vand og vi er lede ved denne usle føde!" Hvorpå
han sendte dem giftslanger, "så en mængde af Israel døde."
Mht. ovenst. citat:
>..."her læser jeg ikke "vovemod" som det der alene ønskes
> belyst, men nærmere Guds suverænitet i sine tjeneres liv."
>
>..."fordi de overlever, fortsætter de deres dødsdans...(><)
> sådan praksis er efter mine begreber at friste Herren,"...
>
Og deri har du ganske ret. Såvidt jeg husker var det en
hr. Erik, der gjorde opmærksom mig på den sære begivenhed
i Ægypten, hvor troldmænd gav opvisning i den slags evner.
Konteksten var inderen Sai Babas 'bedrifter, som nu har
fået et gevaldigt skud for boven.
>"For en ((konkret)) hændelse som illustrerer Herrens ord
> i ovennævnte (Matt.4,5-7), kan vi fremdrage Paulus`
> oplevelse på Malta (Apg.28,3),"..(><)..."og læg mærke til
> resultatet, da Jesu ord på mirakuløs vis går i opfyldelse."
>
Efter fyrretyve dages faste møder Jesus ingen andre end
Fristeren, der foreslår ham at gøre brød af et par sten...
Slangen bider sig fast; men Paulus ryster den af i bålet...
Prøvelserne får ende -lykken vender. Der kan tages fat
med stor opbakning og fornyede kræfter.
| |
|
|