Havefræser
Fra : Martin Buhelt

Dato : 07-03-02 12:45

Hej,

Jeg har arvet en havefræser. Desværre var der ikke nogen manual med, så
derfor prøver jeg her.

Det er en Sterling - som vist nok er en Texas solgt under andet navn.
Underneden har den et lille hjul foran, knive i midten og en "stang" bagest.
Motoren er en B&S 3,5 hp.

Mit spørgsmål går i al sin enkelthed på, hvordan man betjener sådan et dyr!

Så vidt jeg kan regne ud, er det lille hjul foran beregnet til transport af
maskinen, og det kan flyttes op, så det ikke sidder i vejen når der fræses.

Stangen bagtil kan jeg ikke rigtigt finde ud af hvad bruges til, men den kan
justeres i højden - umiddelbart ville jeg gætte på at det er til justering
af fræsedybde?

Er det alt hvad der er i det, eller er der andet jeg bør vide.

Jeg skal i gang med at fræse baghaven i vores "nye" hus. Den var
fuldstændigt tilgroet med skvalderkål og diverse buske, som nu er fjernet
(inkl. rødder). I første omgang er målet at lave en lille køkkenhave på et
par m2, et par rækker kartofler og så græs for resten af pengene.

/Martin

Fra : Henning Lund

Dato : 07-03-02 15:08

Martin Buheltskrev:

>Stangen bagtil kan jeg ikke rigtigt finde ud af hvad bruges til, men den kan
>justeres i højden - umiddelbart ville jeg gætte på at det er til justering
>af fræsedybde?

Stangen sætter du i et passende højde efter din egen erfaring med at
fræse med "dyret", hvis stangen ikke bruges eller sidder forkert, har
du arme som en gorilla inden dagen er gået, du skal nemlig selv holde
igen på fræseren hvis stangen ikke er i jorden.

>Er det alt hvad der er i det, eller er der andet jeg bør vide.

Skift olie, rens luftfilter og check om der er olie i gearhuset på
fræseren

> [...]
>(inkl. rødder). I første omgang er målet at lave en lille køkkenhave på et
>par m2, et par rækker kartofler og så græs for resten af pengene.

God arbejdslyst

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Martin Buhelt

Dato : 07-03-02 15:32

> [...]
> du arme som en gorilla inden dagen er gået, du skal nemlig selv holde
> igen på fræseren hvis stangen ikke er i jorden.

OK - det skal jeg lige have helt på plads - mine arme er nemlig lange nok
efter at have istandsat et dødsbo

Skal stangen gå ned i jorden og holde igen på maskinens fremdrift? Dvs. at
man justerer stangen og presser den så tilpas ned i jorden at maskinen kører
fremad i et "passende" tempo?

> Skift olie, rens luftfilter og check om der er olie i gearhuset på
> fræseren

Er gjort. Som en sidebemærkning kan nævnes, at maskinen har stået udenfor i
min. 3 år, så der var temmelig meget vand i motoren. Nyt luftfiler, membran
og motorolie samt en del nørklen fik den dog i gang. Jeg er selv ret
imponeret

> God arbejdslyst

Mange tak - så skal vi bare have vejret med os!

/Martin

Fra : Henning Lund

Dato : 07-03-02 16:18

Martin Buheltskrev:

>Skal stangen gå ned i jorden og holde igen på maskinens fremdrift? Dvs. at
>man justerer stangen og presser den så tilpas ned i jorden at maskinen kører
>fremad i et "passende" tempo?

Yessir

> [...]
>min. 3 år, så der var temmelig meget vand i motoren. Nyt luftfiler, membran
>og motorolie samt en del nørklen fik den dog i gang. Jeg er selv ret

Det må være til Gunnars rekordbog.
Men hold øje med olieforbruget det første stykke tid, det kunne jo ske
at en oliering hang i dyret så den spiser olie.

>Mange tak - så skal vi bare have vejret med os!

Vejret er da godt, du kommer ikke så let til at svede ved havearbejde
nu.

Fra : Martin Buhelt

Dato : 08-03-02 14:10

at

> Yessir

Glimrende!

> Det må være til Gunnars rekordbog.
> Men hold øje med olieforbruget det første stykke tid, det kunne jo ske
> at en oliering hang i dyret så den spiser olie.

Ja - den gamle olie som jeg tappede af bestod af 80% vand og 20%
olie-snadsk, så der er al mulig grund til at være lidt forsigtig

Bortset fra det, så er sådan en lille 3,5hp Brigss & Stratton motor et
herligt stykke mekanik - den bringer de glade minder fra min med Volvo
Amazon frem

> Vejret er da godt, du kommer ikke så let til at svede ved havearbejde
> nu.

Det er rigtigt - det var primært udsigten til regn, slud og hagl i
week-enden som jeg ikke rigtigt synes passer til havearbejde

/Martin

Fra : Henning Lund

Dato : 08-03-02 14:20

Martin Buheltskrev:

>Det er rigtigt - det var primært udsigten til regn, slud og hagl i
>week-enden som jeg ikke rigtigt synes passer til havearbejde

Konklusion: Du er ikke rigtig havemand hehe god "friweekend"

Fra : Martin Buhelt

Dato : 08-03-02 14:46

> Konklusion: Du er ikke rigtig havemand hehe god "friweekend"

Hmm ... ja ... øhh .... jo, jeg er jo nok lidt en tøsedreng

Men mange tak for hjælpen, og god week-end til dig også!

/Martin