Håndværker adgang til kollegieværelse
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-03-02 11:07

Hej

Jeg er kommet lidt op at toppes med bestyrelsen på det kollegie hvor jeg
bor.

Kan det være rigtig at inspektøren(visseværten) kan sende håndværker ind på
mit kollegieværelse uden at jeg får besked om det inden? Eller har
inspektøren lov til at gå ind selv, uden min tilladelse?
Hvormeget information kan jeg forlange? Kan jeg forlange at vide hvornår der
kommer håndværkere ugen før? Og hvor præcist skal håndværkerens ankommelses
tidspunkt være( timer, dage)?

Er jeg omfattet af nogle regler eller love? lejeloven måske? og hvad siger
disse?

Lidt baggrund
Der har være håndværker inde på flere forskellig værelser uden at beborende
har fået noget at vide. Der har ikke været tale om akkutte problemer.

Jeg har konstateret et problem på mit værelse (en fuge der er utæt på
badeværelset) og meldt det til inspektøren. I følge bestyrelsen kan
inspektøren nu sende håndværker ind på mit værelse når det passer ham. Dette
ville da også være ok hvis håndværkerne kom dagen efter (så viste jeg jo at
de kom), men nu er der gået 2 md. og jeg har stadig ikke set dem. Jeg vil
blive meget ked af det hvis jeg opdager at der har været nogle inde på mit
værelse uden at jeg viste det.
Jeg er helt indforstået med at hvis der opstår et akut problem må de går ind
og ud som det passer dem.

Med venlig hilsen,
Henrik Nielsen

Fra : boe

Dato : 07-03-02 11:13

"Henrik Nielsen" <h@ostenfeld.fjern-mig.dk> wrote in message

> Kan det være rigtig at inspektøren(visseværten) kan sende håndværker ind

> mit kollegieværelse uden at jeg får besked om det inden? Eller har
> inspektøren lov til at gå ind selv, uden min tilladelse?

Nej, selvfølgelig må han ikke det. Print nedenstående ud og stik det op i
tuden på "inspektøren" (taget fra www.familieadvokaten.dk):

Din udlejer eller hans stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig
adgang til din lejlighed eller dit værelse, men kun 'når forholdene kræver
det'. Skal udlejeren for eksempel gennemgå alle ejendommens
rørinstallationer, vil han have krav på at komme ind i din lejlighed.
Udlejeren må dog under ingen omstændigheder skaffe sig adgang på egen hånd,
men han skal:

1) Anmode dig om at få adgang til dit lejemål.

2) Samt begrunde sit ærinde.

Lejelovens formulering - 'når forholdene kræver det' - er en såkaldt retslig
standard, og derfor er det kun domstolene, som kan give en nøjagtig
afgrænsning af, hvornår din udlejer eller viceværten har krav på at blive
lukket ind i din lejebolig. Men som tommelfingerregel bør du åbne døren i
alle tilfælde, hvor din udlejer begrunder sit ærinde med forhold, der
vedrører ejendommens drift, ejendommens fælles bestanddele, modernisering,
reparationer, vedligeholdelse eller salg.

Din udlejer kan i få undtagelsestilfælde skaffe sig adgang til din
lejlighed, uden du ved det på forhånd. Nemlig i tilfælde af uopsættelige
reparationer, fx på grund af et sprængt vandrør, mens du er på ferie.
Befinder du dig imidlertid i nærheden - eventuelt på dit job - skal han
først forsøge at få kontakt med dig.

Drejer det sig om reparationer eller arbejder, der ikke er akutte - og som
kan gennemføres uden væsentlig gene for dig - skal du have et varsel på
mindst seks uger. Ved større reparationer/arbejder har du krav på mindst tre
måneders varsel, før du skal lade håndværkerne komme ind.

Mvh Bo

Fra : Henning

Dato : 07-03-02 13:36

On Thu, 7 Mar 2002 11:07:16 +0100, "Henrik Nielsen"
> [...]

>mit kollegieværelse uden at jeg får besked om det inden? Eller har
>inspektøren lov til at gå ind selv, uden min tilladelse?

Hvordan? Ved at bryde døren op? Du vil ikke bilde mig ind, at der
stadig findes steder i Danmark, hvor en vicevært render rundt med
nøgler til alle lejligheder? Se at få lagt din lås om

Fra : jj

Dato : 07-03-02 13:40

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Hvordan? Ved at bryde døren op? Du vil ikke bilde mig ind, at der
> stadig findes steder i Danmark, hvor en vicevært render rundt med
> nøgler til alle lejligheder?

Hvorfor er det så svært at tro ?

Jeg kender til mange steder hvor det er tilfældet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-02 17:52

On Thu, 7 Mar 2002 13:40:03 +0100,
jj <someone@someone.com> wrote:

> "Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Hvorfor er det så svært at tro ?
>
> Jeg kender til mange steder hvor det er tilfældet.

Næh, han har kun nøgler til de lejligheder hvor lejer ikke har
ofret 50-70 kr på at skifte cylinderen i låsen.

Jeg skifter af princip altid cylinder, og løber hellere rundt
med en ekstra nøgle, fremfor at ikke at vide hvem der i tidens
løb har skaffet sig kopier af nøglen.

Udlejer har intet retskrav på en kopi af nøglen. Og hvis han
klager over du har skiftet cylinder, så har han vel netop
forsøgt ulovlig indtrængen, og du har beviset på at det var
en god ting at gøre.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Henning

Dato : 07-03-02 18:48

On Thu, 7 Mar 2002 13:40:03 +0100, "jj" <someone@someone.com> wrote:

>"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

>Hvorfor er det så svært at tro ?
>
>Jeg kender til mange steder hvor det er tilfældet.

Vi havde det engang i en boligforening jeg boede - lige indtil den dag
en ældre dame mente der havde været indbrud i hendes lejlighed! Der
var ikke tegn på indbrud, men viceværten havde jo en nøgle... Om der
reelt havde været nogen inde hos hende, var der vist tvivl om, men
viceværten afleverede med det samme alle sine ekstranøgler, og frabad
sig at have ansvar for nogens nøgler mere!
Viceværtens nøgleskab må da også være oplagt indbrudsforsøg - eet
indbrud og du har adgang til (måske) flere hundrede lejligheder?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-03-02 13:54

> Hvordan? Ved at bryde døren op? Du vil ikke bilde mig ind, at der
> stadig findes steder i Danmark, hvor en vicevært render rundt med
> nøgler til alle lejligheder? Se at få lagt din lås om

Jo! viceværten har en hovednøgle der passer til alle værelser. Det er jeg
ikke SÅ meget i mod, hvis han bare fortalte hvornår han ville brugen den.
Det jeg ikke bryder mig om er når han låner den ud til "eksterne"
håndværkere eller bruger den uden at give besked inden.

mvh,
Henrik Nielsen

Mange tak for de brugbare svar og den meget hurtige respons.

Fra : jacob nielsen

Dato : 07-03-02 16:31

> [...]
> stadig findes steder i Danmark, hvor en vicevært render rundt med
> nøgler til alle lejligheder? Se at få lagt din lås om
Det er snarere reglen end undtagelsen på kollegier.

Mvh.
Jacob

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-03-02 17:00

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

> Hvordan? Ved at bryde døren op? Du vil ikke bilde mig ind, at der
> stadig findes steder i Danmark, hvor en vicevært render rundt med
> nøgler til alle lejligheder?

Hvor jeg bor har viceværten skam en universalnøgle men det har nu
aldrig været et problem.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk