Kugleleje
Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 07-03-02 09:29

Som en del af sidevognskittet sidder der et ekstra hjulleje i baghjulets
venstre side. Dette leje er stået af i en sådan grad at kuglerne trillede
hen ad jorden da jeg skilte det ad og både udvendigt og indvendigt lejesæde
var flækket. Heldigvis reagerede jeg i tide på den grimme lyd, så der ikke
er andet en selve lejet der skal skiftes. Jeg kan huske at der for et stykke
tid siden var en længere tråd om kuglelejers kvalitet og eventuelle
forhandlere. Men http://groups.google.com/ er tavs om emnet. Så her kommer
spørgsmålene:
- Hvor finder jeg et enkeltradet sporkugleleje i dimensionerne Ø udv. 47mm,
Ø indv. 20mm, bredde 14mm?
- Findes der standardlejer i denne dimension?
- Hvilket kvalitet skal jeg bruge (lukket hjulleje, der kan tåle vejsnavs,
vand m.m.)?
- Hvad skal jeg tage i betragtning som jeg har glemt her?

På forhånd tak
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Søren Lindholt

Dato : 07-03-02 10:13

Jørgen Mangor Iversen <mangor@12move.dk> wrote in article
<a678cb$r86$1@sunsite.dk>...
> [...]
vejsnavs,
> vand m.m.)?
> - Hvad skal jeg tage i betragtning som jeg har glemt her?

www.Thansen.dk har online shop med mange st. lejetyper. Vælg motorcykeldele
=> lejer og kugler

Ellers sanistål og den slags ligger inde med alt standard. Det er sikkers
et standardleje, prøv at se om der ikke stå nogle små tal på siden af det,
noget der ligner 6204 2RS eller sådan noget. 2RS betyder gummipakning på
begge sider af lejet, en fin ting til MCbrug...

Jeg var selv ude for noget tilsvarende på min trailer da den var lånt ud
til byggeaffald. Kuglerne der kom ud var ikke kugler, de var slidt halve!!
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 07-03-02 10:25

"Søren Lindholt" <lindholt@DETTEFJERNESperson.dk> wrote in message

> [...]
> http://motortosse.dk
> Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 23 marts
> Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!

Gummiet overlevede desværre ikke, så det kan blive lidt svært at læse på de
iturevne stumper. Og jeg kan ikke finde inskriptioner på de resterende
metaldele. Jeg er dog overbevist om at det er et standard leje af en slags.
Jeg prøver dine tips under alle omstændigheder. Tak.

Fra : bill gates

Dato : 07-03-02 12:56

"Jørgen Mangor Iversen" <mangor@12move.dk> wrote in message
> "Søren Lindholt" <lindholt@DETTEFJERNESperson.dk> wrote in message

Jep det ER et 6204.

et link til en liste. http://www.pfibearings.com/SpecCharts/SingleRow.html

og de har liste med flere typer lejer. http://www.pfibearings.com/

Du kunne med fordel bruge et der hedder C3 i tilpasning. Dvs. at du får en
lille smule mere tollerance i lejet og det vil ikke så hurtigt køre varmt
under belastning, og som sagt et 2RS med gummi pakning i begge sider.

Bendt G

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 07-03-02 14:02

"bill gates" <micro@sucks.cum> skrev i en meddelelse

> [...]
> lille smule mere tollerance i lejet og det vil ikke så hurtigt køre varmt
> under belastning, og som sagt et 2RS med gummi pakning i begge sider.

Et leje med 2RS (gummipakninger) er sikkert OK, men et C3-leje er beregnet
til meget hurtiggående lejer,
f.eks. hovedlejer i en motor. Til et hjulleje skal der ikke bruges C3-lejer.

Mht. at finde et passende leje så foreslår jeg at du ringer til A/S Dansk
Kugleleje center i Herlev.
Du kan finde deres adresse og tlf.nr. på http://www.danskkuglelejecenter.dk/
De er utrolig flinke og hjælpsomme og de kan oplyse dig om hvilket nummer
dët ønskede leje skal ha'.
Og så kan du jo selv se om evt. T-hansen (
http://www.thansen.dk/products.asp?c=47358334&n=298907218#xy ) skulle
ligge inde med netop det leje til en rimelig pris.

Mvh Jørgen Gerdorf

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-03-02 15:32

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
http://www.danskkuglelejecenter.dk/
> De er utrolig flinke og hjælpsomme og de kan oplyse dig om hvilket nummer

Dem har jeg også handlet med et par gange. Kanon prisen og kanon service. Og
så er de vistnok Koyo importør, og de fleste japanske mc bruger Koyo lejer.

Rittig

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 08-03-02 10:25

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
Og
> så er de vistnok Koyo importør, og de fleste japanske mc bruger Koyo

Jeg har netop talt med A/S Dansk Kugleleje center i Herlev. Fin service,
klar besked, lejet bestilt, kommer med posten en af dagene.
Tak for hjælpen, Claus, Jørgen og Søren.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 08-03-02 11:07

> [...]
> klar besked, lejet bestilt, kommer med posten en af dagene.
> Tak for hjælpen, Claus, Jørgen og Søren.

Velbekomme... var det så et 6204 ? Det er den samme størrelse der sidder i
min Variant trailer - fnis...

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 08-03-02 11:16

> [...]
> http://motortosse.dk
> Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 23 marts
> Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!

Fuldstændigt rigtig: 6204 2RS. Hvad er der nu galt med en Variant trailer?
Den kan bimmeren sikkert sagtens trække, hvis jeg ellers havde krog på.