E-Mail
webnoob 5265
Læste mails i XNews
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-03-02 08:33

Hej

Når en besked er læst i XNews, fremkommer den ikke mere, medmindre man
beder programmet om, at indlæse læste beskeder.

Det syntes jeg er lidt irriterrende, da jeg nogle gange ønsker at se en
tråd hele tiden (f.eks. hvis jeg bruger den til at lave noget efter).
Når så NG har været lukket fremkommer mailen ikke igen.

Kan man, lidt som i OE, sætte en besked til altid at blive vist ?

Michael

Fra : Morten Ovi

Dato : 07-03-02 08:42

On 07 mar 2002 Michael Vilhelmsen wrote:

> Kan man, lidt som i OE, sætte en besked til altid at blive vist
> ?

Joda. Jeg underer mig bare over hvorfor der er så mange, jeg er
stødt på, der har det problem. Jeg har, som default, netop det
ønskede herover. Måske der er nogen der kan kaste et opklarende lys
over dette?

--
Morten Ovi

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-03-02 09:45

Det kan godt være du kan få din til at virke sådan, men jeg kan ikke !

Jeg kunne selvfølgelig se mit eget indlæg efter at jeg postede det.
Herefter lukkede jeg min "gruppe" (jeg havde da læst mit eget indlæg).

Da jeg så genåbnede gruppen, kunne jeg ikke se mit eget indlæg.
Jeg lukkede igen, og 5 minutter senere åbner jeg igen, og nu kan jeg se
indlægget, da du havde postet et svar.
Men lige så snart jeg har læst dit svar, lukker gruppen, og går ind igen,
er mit indlæg "skjult".

Jeg ville gerne have, at mine egne indlæg ALTID er synlige.
Og andre, som jeg holder øje med.

Michael

Morten Ovi <spamtrap0000@ovi.dk> wrote in

Fra : Morten Ovi

Dato : 07-03-02 10:07

On 07 mar 2002 Michael Vilhelmsen wrote:

> Jeg ville gerne have, at mine egne indlæg ALTID er synlige.
> Og andre, som jeg holder øje med.

Yes yes. Herunder er _dele_ af min xnews.ini. Du kan prøve at
eksperimentere med 0/1-værdierne indtil du forhåbentlig finder den
rigtige løsning. Den kan så passende blive postet her i gruppen...

[Display]
SortOrder=-1
ColumnLayout=1
MultiPartThreading=1
ExpandAllThreads=1
FullScreen=0
VerticalSplit=0
ShowAllHeaders=0
NoHeadersInSplitScreen=0
DrawGrids=0
ShowPopUp=1
NewSubjectNewThread=0

[Misc]
AutoGetMsgCounts=1
KeptScore=8888
ExpandWhenTag=0
LoadReadArticles=0
HideEmptyGroups=0
OpenNextGroup=0
ScoreFileLoadOpt=0
StorageExp=0
StorageOpt=3

--
Morten Ovi

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-03-02 10:35

Så har jeg sat ALLE mine værdier til de samme som dine.

Stadigvæk samme problem.

Jeg LUKKER min NG (og nogle gange XNews programmet).
Så åbner jeg NG igen, også vupti .. .. .. jeg ser KUN ikke læste emner
(hvilket betyder INGEN, hvis der ikke indenfor de sidste 30 sekunder er
en eller anden der har postet et eller andet !).

Så hvis du EFTER at have afsluttes programmet, stadigvæk kan gå ind og se
indlæg er det ikke en af nedenstående indstillinger der skal tilpasses !

Ellers tak for hjælpen indtil nu !

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-03-02 12:20

Michael Vilhelmsen <Michael.Vilhelmsen.NoSpam@Microcom.Com> skrev:

> Så hvis du EFTER at have afsluttes programmet, stadigvæk kan gå
> ind og se indlæg er det ikke en af nedenstående indstillinger der
> skal tilpasses !

Prøv evt. at tilføj følgende i xnews.ini under [Misc]
OnLoaded=acvRemoveFilter

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-03-02 12:44

Det hjalp.

Tak for det.

Michael

Fra : Madsen

Dato : 07-03-02 15:12

Morten Ovi skrev:

> Joda. Jeg underer mig bare over hvorfor der er så mange, jeg
> er stødt på, der har det problem. Jeg har, som default, netop
> det ønskede herover. Måske der er nogen der kan kaste et
> opklarende lys over dette?

Det undrer mig meget at din standardindstilling i Xnews gør at du
kan se læste indlæg når du genåbner gruppen, for det kan jeg heller
ikke. Jeg har prøvet både med versionen før L5, med L5 og nu med
5.01.10 og det er stadig det samme. Xnews viser mig kun ulæste
indlæg i en gruppe og hvis jeg læser et par indlæg så de bliver
markeret som læste, så kan jeg ikke længere se dem når jeg åbner
gruppen igen.

Jeg har dog fået den til det ved at gå i Setup > Storage og stille
den til at gemme headers. Det er den eneste ændring jeg har lavet
for at få den til at vise læste indlæg i grupperne. Problemet er så
blot at hvis jeg bruger 'Get Special' på en gruppe, så går gruppen
i koks.

Madsen.

Fra : Morten Ovi

Dato : 07-03-02 18:05

On 07 mar 2002 Madsen wrote:

> Jeg har dog fået den til det ved at gå i Setup > Storage og
> stille den til at gemme headers. Det er den eneste ændring jeg
> har lavet for at få den til at vise læste indlæg i grupperne.

Jamen der har vi jo forklaringen. Det er den 'feature' jeg kører med.

> Problemet er så blot at hvis jeg bruger 'Get Special' på en
> gruppe, så går gruppen i koks.

Som i Ctrl+Enter? Hvad går der galt der?

--
Morten Ovi

Fra : Madsen

Dato : 07-03-02 18:44

Morten Ovi skrev:

[Setup > Storage > Save headers]

> Jamen der har vi jo forklaringen. Det er den 'feature' jeg
> kører med.

Standardindstillingen er den øverste så vidt jeg ved, men det
kan jeg simpelthen ikke vænne mig til at køre med. Jeg vil helst
kunne se læste indlæg.
Dog bliver jeg nødt til at indsætte en linie i Misc-sektionen i
Xnews.ini med: 'ScoreStoredHeaders=1', for ellers kokser Xnews
også når jeg genåbner en gruppe. (Hvis jeg ikke har linien, så
glemmer den at give mine indlæg en score og det er scoren jeg
sorterer efter.)

> Som i Ctrl+Enter? Hvad går der galt der?

Ja, Ctrl + Enter.
Hvis jeg gør det og vælger at resette 'Retrieved' og 'Read', så
kommer der til at optræde flere kopier af samme indlæg i visse
grupper. Underligt nok ikke i alle, men i visse grupper og det
er mig en gåde. Vælger jeg Ctrl + Enter på gruppen igen og
resetter 'Retrieved' og 'Read', så kommer der nu 3 kopier af
samme indlæg i gruppen osv. Den eneste måde jeg kan nulstille en
gruppe totalt på, er at slette *.hdr-filen der hører til
gruppen.
Jeg har prøvet at geninstallere 3 forskellige versioner af Xnews
og har ryddet totalt op inden jeg geninstallerede, så det har
tilsyneladende ikke noget med selve installationen at gøre.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-03-02 20:49

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Den eneste måde jeg kan nulstille en gruppe totalt på, er at
> slette *.hdr-filen der hører til gruppen.

Det glemte jeg at spørge om dengang: Ligger de/den fil(er) i Data-
folderen?

Ikke fordi jeg har nogen genial løsning på problemet, selvom de gør,
forstås
Men det kunne tænkes, du eller andre kan indkredse det lidt bedre i
og med, det er dér, Xnews gemmer midlertidige filer, når man har en
gruppe åben, hvorefter den sletter dem igen [1].
Fx ligger lige nu hos mig filerne
[news.worldonline.dk] dk.edb.internet.software.mail+news.mbx
[news.worldonline.dk] dk.edb.internet.software.mail+news.hdr
i \Xnews\Data\

Kort efter du sidst nævnte problemet (for et par uger siden vist),
prøvede jeg test: Holdt en gruppe åben og trykkede brutalt på "Reset"
(kold reboot). Efter en genstart af Windows var gruppens .mbx og .hdr
fil i Data-folderen, og de forblev der også efter start og lukning af
Xnews.

Tanken spinder på, at der er ét eller andet, der muligvis går galt på
en af mig ukendt måde mht. dine to drilske grupper (og den aktuelle
server..?), når du har haft dem åben.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 07-03-02 23:22

Rudi Stegen skrev:

> Det glemte jeg at spørge om dengang: Ligger de/den fil(er) i
> Data- folderen?

Ja, der ligger et hav af filer i den folder. Jeg gik ud fra at de
skulle være der når man har slået 'Save headers' til og at det var
disse filer man nulstillede hvis man valgte Ctrl + Enter på en
tilfældig gruppe og klikkede på Reset-knappen ud for 'Retrieved',
men det er måske ikke tilfældet?
Samtidig tror jeg dog, på en eller anden måde, at det netop er i
disse filer der går galt når jeg vælger "Get Special."

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 08-03-02 17:07

> Ja, der ligger et hav af filer i den folder. Jeg gik ud fra at de
> skulle være der når man har slået 'Save headers' til

Ja, det er det også.
Grunden til spørgsmålet var snarere dels at sikre, de faktisk lå i
den rigtige folder. Dels pga. mit (yderst diffuse) tankespind:
1. Xnews opdager ikke, hvis der ligger noget i folderen, skønt det
ikke burde være der. (Min test med at lave en kold genstart af
maskinen med en gruppe åben i Xnews).
2. Man kunne måske formode, at Xnews også laver andet koks med det,
der ligger i den folder..(?)

Med pkt. 2 tænker jeg på fænomenet med, at du får samme indlæg ind
flere gange ved krydspostning og/el. en Ctrl+Enter.

> Samtidig tror jeg dog, på en eller anden måde, at det netop er i
> disse filer der går galt når jeg vælger "Get Special."

To sjæle, samme tanke

Der var fornylig en tråd ang. gemmeriet startende med:

eller URL'en: <news:Xns91C9549C3C5B4mattmillsNOSPAMbtope@130.133.1.4>

Han er her:
From: Matt Mills <malozarpla@hotmail.com>
Newsgroups: news.software.readers
Subject: [Xnews] Storage question
Date: 6 Mar 2002 08:19:00 GMT

Der er 20 indlæg, men skønt det er de særeste fænomener, som diverse
indlægsforfattere nævner, er netop dit "naturligvis" ikke blandt - så
vidt jeg kan se da.

Prøv evt. selv at løbe dem igennem. Du kan måske genkende ét eller
andet nævnt overlapningssymptom, som jeg har overset.

PS: Hvis det er for bøvlet at hente hele tråden, kan jeg poste den
til dig i en zipfil. Bare sig til.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 08-03-02 18:11

Rudi Stegen skrev:

> 2. Man kunne måske formode, at Xnews også laver andet koks med
> det, der ligger i den folder..(?)

Godt nok har jeg ikke observeret andre bivirkninger, men det er
muligt at der findes flere.

> Med pkt. 2 tænker jeg på fænomenet med, at du får samme indlæg
> ind flere gange ved krydspostning og/el. en Ctrl+Enter.

Ved krydspostninger får jeg ikke flere kopier. Hvis jeg f.eks.
lavede et XFUT på dette indlæg til en anden gruppe, så ville jeg
ikke kunne se mit indlæg i den gruppe jeg sender indlægget til.
Jeg ville kunne se indlægget i denne gruppe, men det er også det
eneste. Det problem har jeg endnu ikke fået løst, men har så småt
lært at leve med det. Det er trods alt sjældent at jeg XFUT'er.

Faktisk var det netop ovenstående problem der fik mig til at
opdage at der er problemer ved at nulstille en gruppe med 'Get
Special.' Der var en der havde stillet et spørgsmål i Windows-
gruppen som egentlig nærmere hørte til i grafik-gruppen og jeg
valgte så at lave et XFUT til grafik-gruppen så han ikke skulle
til at skrive sit spørgsmål igen. Jeg kunne se mit svar til ham
i Windows-gruppen, men når jeg gik ind i grafik-gruppen kunne
jeg ikke se mit indlæg. Jeg valgte så at nulstille grafik-gruppen
ved at markere gruppen i gruppeoversigten, trykke Ctrl + Enter og
klikke på 'Reset' ud for 'Retrieved', i håb om at Xnews så ville
hente samtlige indlæg i gruppen forfra og dermed også det indlæg
jeg havde XFUT'et fra Windows-gruppen. Problemet var så bare at
jeg fik dobbeltkopier på alt det jeg hidtil havde hentet fra
gruppen. Valgte jeg 'Get Special' og 'Reset' ud for 'Retrieved'
igen, så fik jeg tre kopier af hvert indlæg osv.

I teorien kunne man forestille sig, at de headere der ligger i
data-mappen i den fil der hører til pågældende gruppe ikke bliver
slettet når Xnews får kommandoen om at den skal resette gruppen.
Den tager så tilsyneladende overhovedet ikke hensyn til hvad der
i forvejen ligger af headere i data-filen, og det resulterer i at
jeg får to kopier af hver eneste indlæg jeg tidligere har hentet.
At det så kun forekommer i visse grupper gør at jeg ikke kan komme
nærmere problemet, for så begynder det at blive en tand for bøvlet
og mystisk. Havde det bare gjaldt i samtlige grupper, så kunne jeg
forstå det.

> Der var fornylig en tråd ang. gemmeriet startende med:

> Der er 20 indlæg, men skønt det er de særeste fænomener, som
> diverse indlægsforfattere nævner, er netop dit "naturligvis"
> ikke blandt - så vidt jeg kan se da.

Jeg har lige læst dem igennem og tak for tippet. :)
Som jeg ser det så handler tråden om at nogle gerne vil kunne
bevare indlæggene selvom de udløber på serveren og det har jeg
også altid drømt om at kunne. Jeg ved godt at Hamster kunne
være en løsning på dette problem. Jeg synes blot det er alt for
besværligt og begriber ikke at man ikke kan lave en newsreader
der har den funktion indbygget.

> PS: Hvis det er for bøvlet at hente hele tråden, kan jeg poste
> den til dig i en zipfil. Bare sig til.

Tak for det Rudi, men det er ikke nødvendigt. Jeg tror faktisk jeg
vil til at abbonnere på den gruppe, for der står tilsyneladende
mange guldkorn.

Faktisk sidder jeg lige og tænker på, om Mortens svar kan bruges
til noget i mit tilfælde. Altså det med 'OnLoaded=acvRemoveFilter'
Hvis nu jeg stiller 'Storage' til 'Default' så den hverken gemmer
headere eller bodyes, og derefter indsætter linien i Xnews.ini,
så kan jeg måske stadig få læste indlæg at se i grupperne uden at
der samtidig bliver lavet en *.hdr-fil i data-mappen. Problemet
er bare at jeg nok, endnu engang, bliver nødt til at lave en total
afinstallation, oprydning i regdatabasen og geninstallation af
Xnews inden jeg begynder at eksperimentere. Det orker jeg ikke lige
nu, men vil se om jeg kan få det efterprøvet i løbet af weekenden
måske.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 09-03-02 12:42

> Ved krydspostninger får jeg ikke flere kopier.

Min fejl. Jeg burde ikke have skrevet "og/el." men kun "og".

> [...]
> gruppe, men det er også det eneste. Det problem har jeg endnu
> ikke fået løst, men har så småt lært at leve med det.

Jeg tror, det skyldes helhedsproblemet med, at den tér sig underligt
på flere måder, når man ikke bruger standardopsætningen med kun at
vise ulæste indlæg.
Bruger man denne - kun at vise ulæste indlæg - ser man jo også kun
det først åbnede af de krydspostede indlæg (da det/de resterende jo
allerede er læst, hvorfor det er logisk nok).

> [...]
> dobbeltkopier på alt det jeg hidtil havde hentet fra gruppen.
> Valgte jeg 'Get Special' og 'Reset' ud for 'Retrieved' igen, så

Netop. Kryspostning *og* Ctrl+Enter, ikke noget "el."

> I teorien kunne man forestille sig, at de headere der ligger i
> data-mappen i den fil der hører til pågældende gruppe ikke bliver
> slettet når Xnews får kommandoen om at den skal resette gruppen.

Ja, det er det, mine foregående væverier spinder på.

Måske (meget "msåke") kan det hænge sammen med måden, den sletter
arkiverede indlæg på (?)
I fx Folders-folderen (sikke et grimt ord ligger bl.a.
Archive.mbx og Archive.hdr (der hvor et indlæg bliver gemt, når du
taster "A").
Selve indlæggende ligger pænt, nydeligt og fortløbende i ren
tekstformat i .mbx-filen, mens "adresserne" og diverse afmærkninger
ligger i den tilsvarende .hdr-fil.

*Men* hvis man sletter et arkiveret indlæg, bliver det kun slettet i
..hdr-filen, mens den fortsat ligger for tid og evighed i .mbx-filen
(hvilket er noget hø...)

Man kunne derfor tænke sig, at det er dér, der går kage i ét eller
andet mht. filerne i Data-folderen, når man har sat dyret til at vise
læste indlæg og så efter krydspostninger lavet en Ctrl+Enter (?)

Om der er en kur bliver jeg stadig mere pessimistisk med, da det
muligvis ligger i selve måden, Xnews er opbygget mht. at gemme og
finde frem.

> [...]
> nærmere problemet, for så begynder det at blive en tand for bøvlet
> og mystisk. Havde det bare gjaldt i samtlige grupper, så kunne jeg

Se dén er helt afgjort kandidat til "Mysterier uden naturlig
forklaring". Jeg har opgivet at gruble over den for uger siden, da
jeg begyndte at tillægge pc-området supernaturlige egenskaber og fik
sære tanker

> [...]
> så kan jeg måske stadig få læste indlæg at se i grupperne uden at
> der samtidig bliver lavet en *.hdr-fil i data-mappen.

Det er bestemt et forsøg værd at afprøve, når du synes, det er tid
for lidt nusseri. (Desværre får du sikkert også "kill'ede" indlæg at
se - forudsat det virker).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 18:40

Rudi Stegen skrev:

> Jeg tror, det skyldes helhedsproblemet med, at den tér sig
> underligt på flere måder, når man ikke bruger standardopsætningen
> med kun at vise ulæste indlæg.

Der er nok noget om snakken.

> Bruger man denne - kun at vise ulæste indlæg - ser man jo også kun
> det først åbnede af de krydspostede indlæg (da det/de resterende
> jo allerede er læst, hvorfor det er logisk nok).

Ja, det er jo hele princippet bag ved et XFUT og derfor logisk nok
hvis man har stillet den til ikke at vise læste indlæg, men det
burde ikke fungere på den måde, når den er stillet til at vise læste
indlæg, efter min mening.

[Snip, "Folder-forklaring"]

> [...]
> andet mht. filerne i Data-folderen, når man har sat dyret til at
> vise læste indlæg og så efter krydspostninger lavet en Ctrl+Enter

Det er også noget hen i den stil jeg har under mistanke.

> [...]
> forklaring". Jeg har opgivet at gruble over den for uger siden, da
> jeg begyndte at tillægge pc-området supernaturlige egenskaber og

Ingen tvivl om at der nogle gange forekommer et eller andet der får
de små hår i nakken til at rejse sig. ;)

['OnLoaded=acvRemoveFilter' og Storage = Default]

> Det er bestemt et forsøg værd at afprøve, når du synes, det er tid
> for lidt nusseri. (Desværre får du sikkert også "kill'ede" indlæg
> at se - forudsat det virker).

Det må jeg så tage med som en oplevelse. Faktisk er det begrænset
hvad der ligger i mit killfilter pt.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 20:09

Madsen skrev:

> ['OnLoaded=acvRemoveFilter' og Storage = Default]

Ja og det har jeg så prøvet, men det har nøjatig samme effekt som hvis
jeg har slået Storage til at den skal gemme headere.

Med en total tom Data-mappe og Folders-mappe, ændrede jeg Storage til
Default og indsatte så linien OnLoaded=acvRemoveFilter i Misc-sektionen
i Xnews.ini.
Da jeg åbnede Xnews igen og gik ind i denne gruppe, så var gruppen
selvfølgelig tom og Xnews hentede alt hvad der var af indlæg på
serveren i gruppen. Jeg prøvede at klikke på et par indlæg så de blev
markeret som læste og lukkede så for gruppen igen. Da jeg genåbnede
den, kunne jeg se de indlæg jeg læste før og så langt så godt, for det
er jo det jeg ønsker at kunne.

Jeg lukkede igen Xnews og nu var der oprettet en fil i Data-mappen ved
navn '[servernavn] dk.edb.internet.software.mail+news.hdr' på 55 KB.
Åbnede så Xnews igen, markerede gruppen i gruppeoversigten og trykkede
Ctrl + Enter og klikkede på Reset ud for Retrieved. Da jeg klikkede på
OK kunne man lige se at de indlæg der før var markerede som læste med
grønt, skiftede til rødt og Xnews hentede alt fra gruppen igen. Da den
var færdig havde jeg dobbeltindlæg på alt, men *.hdr-filen fyldte
stadig kun 55 KB. Det forstår jeg ikke.

Noget tyder på at det bare ikke lade sig gøre at få vist læste indlæg
og samtidig have mulighed for at nulstille en gruppe med Get Special.
Ikke her i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 23-03-02 01:49

Madsen skrev:

> [...]
> eneste. Det problem har jeg endnu ikke fået løst, men har så småt
> lært at leve med det. Det er trods alt sjældent at jeg XFUT'er.

Ja og det problem er nu forsvundet som dug for solen. Spørg mig ikke
hvorfor og hvordan, men nu kan jeg se mine indlæg i de grupper jeg
laver XFUT til.
Jeg kører stadig med Setup > Storage > Save headers slået til og
Xnews viser mig læste indlæg i grupperne som før, men nu kan jeg
altså se et Xfut i alle de grupper der er blevet sendt til.
Det eneste jeg har gjort er at installere Hamsteren, men kan den mon
være årsagen? Pt. er det den eneste synlige årsag til at det virker,
men jeg har svært ved at opdage hvorfor det skulle gøre den store
forskel, men dejligt at det nu virker. :)

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-03-02 14:25

> [...]

> grupper jeg laver XFUT til.
> Det eneste jeg har gjort er at installere Hamsteren, men kan den

Det lyder da sandsynligt nok. Udover at du faktisk har foretaget
denne ændring og tilsyneladende ikke andre, er der endnu en grund til
at tro det. Xnews bruger og udnytter i højere grad end de fleste
nyhedslæsere serverens detaljeinformationer [1], hvorfor det lyder
ganske plausibelt.

[1] Bl.a. nævnte Klaus (Ellegaard) på et tidspunkt en eller anden
feature - som jeg naturligvis ikke husker - der kun kunne udnyttes af
en enkelt Unixnyhedslæser og en enkelt Windowsditto. Den sidstnævnte
var Xnews.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 09-03-02 21:15

Madsen, du skrev:

> Er det dette script du tænker på?:
> <http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-07.shtml>

Ja.

> Det tager en dælens lang tid for den at synkronisere grupperne. Den
> downloader med imellem 25 og 30 kbps på en 512 kbps ADSL-forbindelse.

Prøv at sætte
[Pull]
Threads=4
ind i newsserverens ini.fil

> Den henter ikke samtlige indlæg der ligger i de grupper jeg har
> valgt at abonnerer på. I f.eks. news:dk.edb.hardware.skaerm har den kun
> hentet en eneste tråd og det er en tråd fra d. 06/12-01 og jeg ved at
> der er mange flere indlæg i gruppen på cis.dfn.de, som pt. er den
> eneste server jeg har opsat i hamsteren. Der er flere grupper hvor det
> samme forekommer.

Hvor meget og hvad har du sat den til at hente ved Configuration,
Newsserver, Settings.

> Når jeg sender et indlæg ud i nyhedssgrupperne, så plejer jeg
> efterfølgende at trykke på F5 i Xnews (Refresh Headers), for lige at
> tjekke om mit indlæg nu også er nået frem på serveren. Hvis jeg skal
> kunne gøre det samme med hamsteren kørende i baggrunden, skal jeg
> vel nærmest bede hamsteren om at opdatere engang i sekundet, eller
> noget i den stil.

Hvorfor vil du gøre det, du får jo en besked i en interne gruppe om
at serveren, enten har modtaget eller afvist dit indlæg, men hvis du
gerne vil det så.

#!hs2
#!load hamster.hsm
AtClear
AtAdd (send, "00:00", "24:00", "1111111",1, true)
AtAdd (hent,"00:00", "24:00", "1111111",25,true)
atExecute
quit
sub send
if( fileexists(Hampath + "Groups\News.Out\*.msg" ) )
HamNewsPost
HamWaitIdle
HamNewsPull
endif
endsub
sub hent
HamWaitIdle
print("Sender og henter News")
HamNewsPost
HamNewsPull
HamWaitIdle
print("News hentet og sendt")
endsub

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 22:02

Henrik K Hansen skrev:

> Ja.

Og det kalder du simpelt? :)

[Sløv Hamster]

> Prøv at sætte
> [Pull]
> Threads=4
> ind i newsserverens ini.fil

Det hjalp jo så gevaldigt på det. Stadig ikke fuld speed, men langt
bedre end før.

> Hvor meget og hvad har du sat den til at hente ved Configuration,
> Newsserver, Settings.

Ups. Den ser sådan her ud:
<http://www.wol.dk/~hijklm/hamster/settings.gif> Sådan skal den altså
ikke se ud kan jeg regne ud.

> Hvorfor vil du gøre det, du får jo en besked i en interne gruppe
> om at serveren, enten har modtaget eller afvist dit indlæg

Jo, men hvis der så er en der svarer mit indlæg minuttet efter, så kan
jeg jo ikke se hans svar før om en halv time, hvis hamsteren ikke
opdaterer før. I det hele taget ryger mit indlæg vel ikke ud i gruppen
før hamsterne opdaterer.

> , men hvis du gerne vil det så.
>
> #!hs2
> #!load hamster.hsm
> AtClear
> AtAdd (send, "00:00", "24:00", "1111111",1, true)
> AtAdd (hent,"00:00", "24:00", "1111111",25,true)
> atExecute
> quit
> sub send
> if( fileexists(Hampath + "Groups\News.Out\*.msg" ) )
> [...]

Ja, jeg fatter jo intet af ovenstående, men det skal nok passe.
Hvor skal det indsættes henne? Bare i Script-menuen?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 22:33

Madsen skrev:

> Hvor skal det indsættes henne? Bare i Script-menuen?

Undskyld for det burde jeg selvfølgelig vide efter at have læst Kaj
Svenningsens side, men min Hamster ser altså ikke ud på samme måde som
de screenshots han har lavet og først nu har jeg opdaget hvorfor.
Den version jeg har fået hentet hedder 1.3.23.4 hvor den han har taget
screenshots af hedder 1.3.22.0 og de er åbenbart forskellige på nogle
områder.

Jeg har nu indsat dit script i Script-menuen og det gør åbenbart også
det det skal når det køres. Problemet er at jeg begriber ikke hvordan
man får den til at køre det med jævne mellemrum. Er det planen at man
selv skal gå ind i hamsteren og kører scriptet hver gang? Nej, vel?

Madsen.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-03-02 00:38

"Madsen" wrote

> Den ser sådan her ud:<http://www.wol.dk/~hijklm/hamster/settings.gif>
> Sådan skal den altså ikke se ud kan jeg regne ud.

Jo, hvis du kun vil hente 100 indlæg, som standard.

> Jo, men hvis der så er en der svarer mit indlæg minuttet efter, så
> kan jeg jo ikke se hans svar før om en halv time, hvis hamsteren ikke
> opdaterer før.

Du kan jo gøre det manuelt, hvis du er meget ivrig efter at se om der
er kommet svar.

> I det hele taget ryger mit indlæg vel ikke ud i gruppen før hamsterne
> opdaterer.

Nej.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 09-03-02 23:54

Madsen, du skrev:

> Men, den oversættelse du har lavet fungerer også på min version?

Ja, men en del af menuerne i den version du kører med er
ændret/kommet til efter at jeg oversatte den, så de er engelske.

> Jeg prøver den lige af for en stund og ser om det er noget for mig.

Ja giv den en chance og se om det er noget for dig.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 00:18

Henrik K Hansen skrev:

> Ja, men en del af menuerne i den version du kører med er
> ændret/kommet til efter at jeg oversatte den, så de er engelske.

Ok, men det kan jeg sagtens leve med. Hvis hamsteren var på tysk
derimod, så havde jeg løbet skrigende bort.

> Ja giv den en chance og se om det er noget for dig.

Jeg kan se at scriptet fungerer glimragende, men der er tilsyneladende
mange ting at sætte sig ind i endnu. Jeg tænker på filtre osv.

Er det ikke nødvendigt at muge ud i hamsteren engang imellem? Bliver
den ikke med tiden tungere og tungere jo flere indlæg den skal holde
styr på rundt omkring i grupperne? (Det er kun tekstgrupper jeg kører
med.)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 18:04

Henrik K Hansen skrev:

[Hamster]
> Ja giv den en chance og se om det er noget for dig.

Noget der irriterer mig er at Xnews for alvor er gået amok når jeg
kigger i gruppeoversigten på tallet Unread. Den kan tilsyneladende
slet ikke finde ud af det når den henter gennem hamsteren.
Den viser tit at der er 0 ulæste indlæg, men når jeg så går ind i
gruppen, så vælter det frem med ulæste og nye indlæg.

Madsen.

Fra : Frank W

Dato : 10-03-02 19:18

On 10 Mar 2002 17:03:34 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Den viser tit at der er 0 ulæste indlæg, men når jeg så går ind i
>gruppen, så vælter det frem med ulæste og nye indlæg.

Det skal du ikke være ked af. Har selv oplevet det samme og er
midlertidigt hoppet tilbage til Agenten, indtil den bug - som jeg vil
tillade mig at kalde det - er løst.

Hilsen
Frank W.

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 19:33

Frank W skrev:

> Det skal du ikke være ked af. Har selv oplevet det samme og er
> midlertidigt hoppet tilbage til Agenten, indtil den bug - som jeg vil
> tillade mig at kalde det - er løst.

Mærkelig nok har jeg ikke oplevet det tidligere hvis jeg bruger Xnews
direkte mod f.eks. Dtext hos TDC eller CIS.DFN.DE, men gennem hamsteren
sker der et eller andet kan jeg se. Hvad ved jeg dog ikke.

Madsen.

Fra : Frank W

Dato : 10-03-02 19:50

On 10 Mar 2002 18:33:13 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Mærkelig nok har jeg ikke oplevet det tidligere hvis jeg bruger Xnews
>direkte mod f.eks. Dtext hos TDC eller CIS.DFN.DE, men gennem hamsteren
>sker der et eller andet kan jeg se. Hvad ved jeg dog ikke.

Jeg har oplevet det både med og uden Hamster. Bruger normalt
CIS.DFN.DE. Men hvis du falder over en løsning er jeg da lytter øre.

Hilsen
Frank W.

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 20:44

Henrik K Hansen skrev:

> Hvorfor vil du gøre det, du får jo en besked i en interne gruppe om
> at serveren, enten har modtaget eller afvist dit indlæg, men hvis du
> gerne vil det så.

[Klippet det "lille simple script"]

Noget der undrer mig er at hamsteren ikke automatisk kører det script
når den bliver genstartet. Hvis jeg f.eks. har haft pc'en slukket, så
tjekker hamsteren ikke efter nye indlæg når den starter op og heller
ikke selvom jeg sender et indlæg til en gruppe. Jeg skal ind og starte
scriptet i hamsteren, men så kører det også automatisk indtil næste
gang pc'en har været slukket. Kan man ikke få den til at køre det
script helt automatisk?

Madsen.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 10-03-02 21:45

Således skrev Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news 10 Mar 2002 19:44:29 GMT:

>Kan man ikke få den til at køre det
>script helt automatisk?

Læg en genvej i Start, der kalder "hamster.exe scriptnavn.hsc".

Indsæt selv passende stier.

Knud
--
"The earthling has stolen the space modulator!"
-- Marvin The Martian

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-03-02 22:25

"Madsen" wrote

> Kan man ikke få den til at køre det script helt automatisk?

Lav genvejen om i din startgruppe til "hamster madsen.hs2" eller hvad
dit script nu hedder og hvor hamster.exe ligger.

Juergen Haible har lavet et program, så du kan køre Hamster som en
service (så Hamster starter førend du er logget på) hvis du kører NT
eller senere (NT, W2K eller XP):

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 22:34

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

Mange tak for det link. Det skal jeg vist have prøvet på et tidspunkt.
(Jeg kører Win2000 og WinXP)

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 09-03-02 13:55

Madsen, du skrev:

> [...]

Det script som jeg skrev i tidernes morgen 'ligger på Kaj's
hamsterside" er da vældigt simpelt.

> På den anden side så siger man jo at hvor intet vover, intet vinder, så
> jeg må hellere få kigget på det.

Det da det.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 18:38

Henrik K Hansen skrev:

> Det script som jeg skrev i tidernes morgen 'ligger på Kaj's
> hamsterside" er da vældigt simpelt.

Er det dette script du tænker på?:
<http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-07.shtml>

Jeg har siddet og rodet med hamsteren det meste af natten.
Der er mindst 3 ting der irriterer mig og som jeg pt. ikke kan løse.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-03-02 00:35

"Madsen" wrote

> Det tager en dælens lang tid for den at synkronisere grupperne.

Brug flere servere, så går det hurtigere.

> Den downloader med imellem 25 og 30 kbps på en 512 kbps ADSL-
> forbindelse.

Det er sandsynligvis en begrænsning der er opsat på serveren, for at
sikre at flest mulige brugere kan bruge serveren på samme tid.

> Den henter ikke samtlige indlæg der ligger i de grupper jeg har
> valgt at abonnerer på.

Du kan opsætte Hamster til at hente samtlige indlæg der er tilgænge-
lig på serveren

> I f.eks. news:dk.edb.hardware.skaerm har den kun hentet en eneste
> tråd

Gruppenavn nyeste ældste
artikel artikel

dtext.news.tele.dk og news.tele.dk har:
dk.edb.hardware.skaerm 0000003358 0000002465

news.cis.dfn.de har:
dk.edb.hardware.skaerm 0000004150 0000003294

news.milli.dk har:
dk.edb.hardware.skaerm 843 258

news.netsite.dk har:
dk.edb.hardware.skaerm 0000003586 0000003258

sunsite.dk har:
dk.edb.hardware.skaerm 0000004117 0000003279

Nummereringen er lokal, ud fra det antal indlæg newsserveren har set.

> og det er en tråd fra d. 06/12-01 og jeg ved at der er mange flere
> indlæg i gruppen på cis.dfn.de

Opsæt Hamster til at hente hele gruppen:

CTRL + N | opsæt grænsen til at være No limit, pull all i begge felter.

Eventuelt kan du lade opsætningen være som den er, hvis det kun er
specielle grupper du vil hente det hele. Du kan for hver gruppe bede
om at hente alt (fanebladet Newsgroups | dobbeltklik på gruppenavnet).

> Når jeg sender et indlæg ud i nyhedssgrupperne, så plejer jeg
> efterfølgende at trykke på F5 i Xnews (Refresh Headers), for lige at
> tjekke om mit indlæg nu også er nået frem på serveren.

Usenet er ikke beregnet til realtime kommunikation, tjek i stedet i
gruppen internal.misc (hvis du ikke har omdøbt den) at dit indlæg er
sendt.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 15:22

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

> "Madsen" wrote

> Brug flere servere, så går det hurtigere.

Faktisk var jeg i tvivl om hvad jeg skulle gøre i hamsteren mht. de
grupper jeg har valgt at abonnere på.
Jeg har opsat to servere i hamsteren. TDC's dtext og CIS.DFN.DE.
Når jeg f.eks. finder denne gruppe i hamsteren, så fortæller den at
gruppen findes på begge servere. Ville det være en fordel at lade den
hente fra begge servere?

> Det er sandsynligvis en begrænsning der er opsat på serveren, for at
> sikre at flest mulige brugere kan bruge serveren på samme tid.

Det tror jeg ikke for det foregår med fuld skrue hvis jeg henter
headere direkte fra CIS.DFN.DE med Xnews.

Madsen.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-03-02 16:34

"Madsen" wrote

> Ville det være en fordel at lade den hente fra begge servere?

Helt klart.

> Det tror jeg ikke for det foregår med fuld skrue hvis jeg henter
> headere direkte fra CIS.DFN.DE med Xnews.

Dfn.de har ikke ret mange binære grupper og har nok derfor ikke vold-
somt stort behov for at forsøge at regulere deres brugeres sugning.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 20:28

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

> "Madsen" wrote

> Helt klart.

Jeg begriber ikke hvordan hamsteren kan finde ud af det uden at der
går kludder i indlæggene hvis den henter fra to ens grupper på to
f.eks. servere, men det er den jo åbenbart bygget til ikke at gøre.

Så tror jeg lige jeg vil have den opsat til at hente fra begge
servere i stedet.

Madsen.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-03-02 22:05

"Madsen" wrote

> Jeg begriber ikke hvordan hamsteren kan finde ud af det uden at der
> går kludder i indlæggene hvis den henter fra to ens grupper på to
> f.eks. servere, men det er den jo åbenbart bygget til ikke at gøre.

Alle indlæg har et MSG-ID, som gerne skulle være unikt på serveren det
er sendt gennem (og dermed på usenet ved at domænedelen af MSG-ID er
unikt (du bruger 127.0.01, lad være med det for det er der andre der
også gør)).

Jeg gætter på at hist*.dat indeholder MSG-ID på de indlæg Hamster har
set (man får dog ikke noget fornuftigt ud af at forsøge at læse den
i f.eks. notepad).

Du kan læse meget mere om MSG-IDs her:

"Internet Message Format"

"Guidelines for the Generation of Message IDs and Similar Unique
Identifiers"

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Madsen

Dato : 10-03-02 22:39

> [...]

> det er sendt gennem (og dermed på usenet ved at domænedelen af
> MSG-ID er unikt (du bruger 127.0.01, lad være med det for det er

Jeg er også lidt træt af at der står det, men har faktisk endnu ikke
fundet ud af hvor jeg skal ændre det henne. :}

Madsen.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 11-03-02 00:06

"Madsen" wrote

> Jeg er også lidt træt af at der står det, men har faktisk endnu ikke
> fundet ud af hvor jeg skal ændre det henne. :}

CTRL + L

Fanebladet Local domains udfyld feltet FQDN for Message-IDs (f.eks.
madsen.tdcadsl.dk (jeg gætter på at det er den maskine du bruger
Hamster på).

Fanebladet Newsserver (NNTP) | afkryds Generate Message-ID, if no Mes-
sage-ID is set og opsæt din newsreader til ikke at generere MSG-ID.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 00:20

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

> CTRL + L

Ctrl + L har ingen effekt i min hamster, men jeg kan dog godt finde
nedenstående. (Konfiguration > Lokale servere)

> Fanebladet Local domains udfyld feltet FQDN for Message-IDs
> (f.eks. madsen.tdcadsl.dk (jeg gætter på at det er den maskine du
> bruger Hamster på).

Jo, det er det.

> Fanebladet Newsserver (NNTP) | afkryds Generate Message-ID, if no
> Message-ID is set og opsæt din newsreader til ikke at generere
> MSG-ID.

Jamen Xnews genererer jo et såkaldt ID-token som den scorer ud fra.
I mit tilfælde er det 'copy.if.you.wish' i Message-id'et der er mit
ID-token.

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 09-03-02 23:25

Madsen, du skrev:

> Ok og tak. Jeg har i første omgang hentet den danske oversættelse
> Peder har lavet inde fra Kajs side af, men faktisk synes jeg ikke
> der er ret mange menuer der er blevet oversat til dansk. Måske er
> det fordi det ikke er samme version af Hamster jeg kører med som
> den Kaj gennemgår, men jeg ved det ikke.

Både og Peder havde ikke oversat ret meget, og der kommer hele tiden
nye menu punkter til, den Hamster version jeg kører med har endnu
flere menuer, end den du har.

> Det gør jeg _mange_ gange om dagen. Hvor mange ved jeg ikke, men min
> F5-tast er allerede ved at se udhulet ud.

Så må du jo afgøre med dig selv om du vil ændre 25 til f.eks 10.

> Er det bare at indsætte det i følgende menu og så skulle det passe
> sig selv? http://www.wol.dk/~hijklm/hamster/script.gif

Ja men hvis du gør det inde fra Hamsteren, så husk at fjerne de 3
linier, den sætter som standard.

#!hs2
#!load hamster.hsm

quit

For de er jo allerede i det script eksempel jeg gav dig.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 23:33

Henrik K Hansen skrev:

> [...]

Men, den oversættelse du har lavet fungerer også på min version?

> Så må du jo afgøre med dig selv om du vil ændre 25 til f.eks 10.

Ja, det må jeg jo lige tænke lidt over.

> Ja men hvis du gør det inde fra Hamsteren, så husk at fjerne de 3
> linier, den sætter som standard.

Ok og tak endnu engang.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 11-03-02 15:46

Madsen, du skrev:

> Jamen Xnews genererer jo et såkaldt ID-token som den scorer ud fra.
> I mit tilfælde er det 'copy.if.you.wish' i Message-id'et der er mit
> ID-token.

Use my own FQDN (domain name) in your message-ID.
Open xnews.ini, and in the [compose] section add
fqdn=yourdomain.com

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 17:21

Henrik K Hansen skrev:

> Open xnews.ini, and in the [compose] section add
> fqdn=yourdomain.com

Tada.wav.

Tak for hjælpen igen, igen. :)

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 23-03-02 15:12

Rudi Stegen, du skrev:

> der kun kunne udnyttes af
> en enkelt Unixnyhedslæser og en enkelt Windowsditto. Den sidstnævnte
> var Xnews.

Jeg fik at vide i en tele* gruppe at Xnews kan score på diverse
X-headere og at news.tele.dk understøtter X-headere, måske er det
det.

--
Henrik

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-03-02 15:37

Hej Henrik K Hansen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg fik at vide i en tele* gruppe at Xnews kan score på diverse
> X-headere og at news.tele.dk understøtter X-headere, måske er det
> det.

Nej, det var ikke det. Slrn kan vist også (?), men Unixlæseren var
en, jeg kun *meget* sjældent har set navnet på (jeg husker
naturligvis ikke, hvad den hedder).

Jeg tror (måske, muligvis , det har noget at gøre med måder at
suge på. Der var på et tidspunkt snak om, at Klaus måske ville lave
noget direkte feed til ADSL-brugere (dvs. udenom newsserveren), når
den nye newsserver på et tidspunkt skal introduceres.
Men også noget om, at det muligvis ville være for omstændeligt, da
kun to nyhedslæsere pt. kunne udnytte det - tror jeg det var noget i
retning af... (Selvfølgelig med stor sandsynlighed for, at jeg husker
helt forkert

Måske skulle jeg prøve at hive hele news:worldonline.dk.admin ind og
slæbe mig igennem. Jeg er 90% sikker på, det var der, han snakkede om
det, og det har med et slag på tasken nok været på et tidspunkt fra
12 til 6 måneder siden (hint, hint

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Byrial Jensen

Dato : 24-03-02 01:10

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev:

> Nej, det var ikke det. Slrn kan vist også (?), men Unixlæseren var
> en, jeg kun *meget* sjældent har set navnet på (jeg husker
> naturligvis ikke, hvad den hedder).

Slrn kan score på samtlige headere. Men hvis man scorer på andre
headere end dem som er med i overview-databasen som fås med
XOVER-kommandoen, bliver slrn nødt til at hente samtlige headere
fra serveren for at score.

Hvad var det den meget sjældne sete Unixlæser kunne som var så
så specielt?

> [...]
> noget direkte feed til ADSL-brugere (dvs. udenom newsserveren), når
> den nye newsserver på et tidspunkt skal introduceres.

Feed udenom newsserveren? Det lyder mere end mystisk.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-03-02 14:31

Hej Byrial Jensen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Hvad var det den meget sjældne sete Unixlæser kunne som var så
> så specielt?

Ja, det er dét, der er hovedproblemet: Jeg kan ikke huske det

> Feed udenom newsserveren? Det lyder mere end mystisk.

Meget. Det var også mest, fordi jeg tænkte højt (og glemte at slette
de tanker, der lyder *for* sære) i mangel af bedre.
Hvad jeg burde have skrevet var, at der iflg. min tågede hukommelse
var noget snak om muligvis at kunne levere et direkte feed til de
ADSL-brugere, som ønsker det (i betydning "feed" fremfor "suck").

Men om det var dét, der hang sammen med de to omtalte nyhedslæsere,
er som omtalt hovedproblemet.

(Og jo, jeg sad efter afsendelsen af svaret til HKH og rodede
forgæves en snes minutter efter Klaus' indlæg, hvorefter jeg droppede
tanken om at finde det. Skulle jeg på et tidspunkt være heldig
alligevel, smider jeg oplysningerne i tråden her).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 25-03-02 15:00

Rudi Stegen skrev:

> Måske skulle jeg prøve at hive hele news:worldonline.dk.admin ind
> og slæbe mig igennem.

For sjov skyld har jeg prøvet at hive håndsvinget på min ISDN-adapter
og har prøvet at hente hele gruppen. Kan dog ikke rigtig finde noget,
men pudsigt at se at det ikke kun er TDC der har _mange_ indlæg på
serveren hvor kun headeren er tilgængelig, mens bodyen ikke længere er.
<http://www.wol.dk/~hijklm/oe/headere_uden_krop.gif> og så er det endda
kun en søgning på Klaus Ellegaards indlæg. :o

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-02 15:29

> [...]

> men pudsigt at se at det ikke kun er TDC der har _mange_ indlæg
> på serveren hvor kun headeren er tilgængelig, mens bodyen ikke

Nej, Tiscalis newsserver lavede jo det for%#% diskcrash i efteråret
eller først på vinteren. Da uheldet endelig var ude (første egentlige
uheld med den aktuelle server, som blev taget i brug for godt to år
siden [1]), ramte det naturligvis det ømmeste punkt i og med en af
"adressefilerne" (a la FAT'en på en alm. harddisk) lå i det ødelagte
område.

Alle indlæg er der skam, der er bare intet indeks, der viser, hvor en
hel del af dem befinder sig
Det varierer dog stærkt fra gruppe til gruppe, hvor stort tabet blev
(da det er ret tilfældig, hvad der ligger i hvilken adressefil).

Med dk- og wol-hierarkierne betyder det dog ikke så meget, da Klaus'
legeplads egon jo har disse grupper (egon.worldonline.dk).

[1] Der er en ny på vej. Pga. de binære gruppers gåen amok er en godt
to år gammel newsserver jo håbløs forældet...*suk*

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 25-03-02 15:51

Rudi Stegen skrev:

> Alle indlæg er der skam, der er bare intet indeks, der viser, hvor
> en hel del af dem befinder sig

Ups. :)
Så er der åbenbart sket det samme på TDC's engang, for den har det
samme problem. Både Dtext og den "officielle" news.tele.dk flyder med
tusinder af headere uden body.

> Med dk- og wol-hierarkierne betyder det dog ikke så meget, da
> Klaus' legeplads egon jo har disse grupper (egon.worldonline.dk).

Egon prøvede jeg så ikke. Det var news.worldonline.dk jeg rodede med,
af den simple grund, at jeg ikke lige orkede at lave en ny konto til
Egon. (Man er jo doven anlagt.)

> [1] Der er en ny på vej. Pga. de binære gruppers gåen amok er en
> godt to år gammel newsserver jo håbløs forældet...*suk*

Ja *suk*. Det siger jeg også. Hvorfor kan folk ikke smække nogle FTP-
servere op i stedet, eller noget i den stil. Jeg er efterhånden ved at
tvivle på at der overhovedet kan stilles en newsserver op der kan
håndtere det pres de binære grupper giver. Hvis man har ubegrænsede
midler så kan man selvfølgelig, men det er jo ikke ligefrem news-
serverne der har førsteprioritet hos de forskellige udbydere. Det tyder
ikke på det i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-03-02 21:22

> Ja *suk*. Det siger jeg også. Hvorfor kan folk ikke smække nogle
> FTP- servere op i stedet, eller noget i den stil.

Fordi de skal lære at bruge noget FTP-program, hvilket massespammere
i binære grupper næppe er i stand til

Men seriøst (omend ovenstående delvis vel også ere det..): Ja, det er
fuldstændig galimatias. News kan næppe siges at være beregnet til den
slags. Derudover ligger deres enorme indlæg på tusindvis af servere i
stedet for en enkelt eller nogle få (fx kan de jo have et spejl et
sted, andre kan låne nogle filer og smide op på deres site etc.)

> Jeg er efterhånden ved at tvivle på at der overhovedet kan
> stilles en newsserver op der kan håndtere det pres de binære
> grupper giver.

Skriver og Skals nævnte fornylig i en af udbydergrupperne, at
newsmængden indenfor det seneste års tid er vokset med 10-15 gange.
Det passer også fint med, hvad Klaus har antydet (han har mig bekendt
ikke nævnt noget direkte). Og jeg ved ikke, om tekstgrupperne fylder
en, to eller måske (ja, vildt højt, men alligevel) fem procent af
dette.
Hvis man forestiller sig noget bare tilnærmelsesvis i denne retning
som estimat for de kommende år, må det antages, at *noget* sker. Det
bliver indlysende for dyrt at køre løs med alskens binære grupper,
hvis de også skal være praktisk anvendelige (rimelig tid inden indlæg
slettes, rimelige completeness etc.)

Men jeg vil da være en af sidste til at begræde, hvis man hårdt og
brutalt skar binære grupper væk.
TDC's ide med to servere er slet ikke tosset at videreføre, hvis
nogen turde tage skridtet fuldt ud og lade den med binære grupper
være betalingsserver. Man kunne i så fald nøjes med en enkelt i fx
Danmark, som de større danske ISP'er kunne tegne sig på hos.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-03-02 21:52

> [...]

> være betalingsserver. Man kunne i så fald nøjes med en enkelt i fx
> Danmark, som de større danske ISP'er kunne tegne sig på hos.

Alternativt kunne udbyderne jo droppe de mange udenlandske binære
grupper og nøjes med de danske ville det ikke mindske problemet
væsentligt?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-03-02 02:05

Hej Morten Bjergstrøm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Alternativt kunne udbyderne jo droppe de mange udenlandske binære
> grupper og nøjes med de danske ville det ikke mindske problemet
> væsentligt?

_Meget_. Egon (Klaus legeplads/testserver) er en lille fiks tingest
med en "hjemmeharddisk" (og en alm. Pentium-CPU). Den indeholder kun
wol- og dk-hierarkiet, men har også de binære grupper i dette.

Artiklerne i tekstgrupperne udløber først efter nogle år, mens de
binære naturligvis har kort levetid. Alligevel har fx dk.binaer [1]
trods alt i skrivende stund artiklerne fra 1. marts og frem.

[1] Den eneste binære gruppe jeg abonnerer på, hvorfor jeg lige
vælger denne.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 08-03-02 18:20

Madsen, du skrev:

> Jeg ved godt at Hamster kunne
> være en løsning på dette problem. Jeg synes blot det er alt for
> besværligt

Jeg forstår ikke at du synes det er besværligt at lade Hamsteren stå
og passe sig selv og hente news og mail f.eks hver halve time med et
simpelt script, og så lade Xnews og dit email program, hente fra
Hamsteren.

> og begriber ikke at man ikke kan lave en newsreader
> der har den funktion indbygget.

Forte Agent.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 08-03-02 18:22

Henrik K Hansen skrev:

> [...]
> Hamsteren.

Hvad der måske betegnes som et simpelt script for dig, er måske sort

Hmm...

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-03-02 22:12

[Hamster-frygt]

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 09-03-02 22:47

Madsen, du skrev:

> Ups. Den ser sådan her ud:
> <http://www.wol.dk/~hijklm/hamster/settings.gif> Sådan skal den altså
> ikke se ud kan jeg regne ud.

Jo hvis du kun vil have de 100 ældste artikler i hver gruppe
Det er nok smartere med pull all eller pull only xxx newest.

Nu ved jeg ikke hvor skrap du er til Engelsk, men ellers så har jeg
en fil her http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/Hamstersiden.html
der gør de fleste af menuerne Danske.

> [...]
> jeg jo ikke se hans svar før om en halv time, hvis hamsteren ikke
> opdaterer før. I det hele taget ryger mit indlæg vel ikke ud i gruppen

Med det script her, holder den øje med din udbakke og sender og
henter, senest et minut efter at du har sendt noget til Hamsterens
udbakke, men det er da rigtigt at hvis du ikke sender noget, så går
der 25 minutter, mellem at grupperne bliver opdateret, hvor tit
plejer du at suge news, da vel ikke hvert minut, det giver noget af
en belastning på udbydernes servere.

[Klippet et lille simpelt script]

Fra : Madsen

Dato : 09-03-02 23:10

Henrik K Hansen skrev:

> Jo hvis du kun vil have de 100 ældste artikler i hver gruppe
> Det er nok smartere med pull all eller pull only xxx newest.

Ja, jeg kan godt se at den er gal. Jeg har ændret den til 'Pull all'
og det hjalp jo gevaldigt :)

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-03-02 00:50

"Madsen" wrote

> Jeg har i første omgang hentet den danske oversættelse Peder har
> lavet inde fra Kajs side af, men faktisk synes jeg ikke der er ret
> mange menuer der er blevet oversat til dansk.

Brug Henriks oversættelse, han er langt mere uptodate.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 10-03-02 01:13

Madsen, du skrev:

> Jeg kan se at scriptet fungerer glimragende, men der er tilsyneladende
> mange ting at sætte sig ind i endnu. Jeg tænker på filtre osv.

Kaj side har mange eksempler på filtre.
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-06.shtml

> [...]
> den ikke med tiden tungere og tungere jo flere indlæg den skal holde
> styr på rundt omkring i grupperne? (Det er kun tekstgrupper jeg kører

Jeg synes det ikke, jeg kører med fra 2 til 1000 dage. Du kan sætte
Hamstern til at rydde op på mange måder, se f.eks Konfiguration,
Lokal Konfiguration, Newsserver.

--
Henrik

Fra : Henrik K Hansen