Servicemanualers & referencenormer
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-02 06:26

Hej Morten

INDLÆG nr. 1
Morten Reippuert wrote:

> Det er sgu utroligt som du kan tricke mig, nu havde jeg ellers lige
> skrevet EOD. På den anden side kan det her jo blive "småsjovt"...
> så...
> hvor for da ikke?

Som du kan se, så har jeg gjort det igen.

> [...]
> dvs
> tre computere der i bund og grund har betydeligt mindre til fælles end
>
> 73/75/76/85/86/95/9600 modellerne.
>
> Du mangler stadig at fremvise en 8200, en 9500, en 9600 og en 7300 med
>
> phonostik. Frem med lup og lodekolbe så du kan fabrikere dine beviser
>

> Kunne du ikke lige henvise til et dokument på nedenstående adresse,
> der
> kan undrbygge dit udsagn? Jeg kan efter genmemlæsning af samtlige
> relavante dokumenter ikke finde noget, der underbygger dit udsagn -

Som du selv henviser til, så er det til developer siderne, og ikke til
de interne tekniker sider, for dem hverken har du - eller kan du få
adgang til, lille ven...-)(-

Og hvis du kunne, ville du såmænd blive nødt til at æde hvert et ord i
dig igen....

> fabrikken

> Ikke desto mindre vil de i givet fald, stadig være registreret på
> Apple's developer liste over hardware, hvor der ikke skelnes mellem de
>
> forskellige markeder.

Måske ikke, men det gør der så sandelig i teknikermanualerne.

> Jeg ved godt hvordan det hænger sammen, men jeg nænner ikke at
> fortælle
> dig, hvordan din misforståelse er opstået. Læs lidt på Apples
> developer
> sider så vil du muligvis selv opdage det... du kan også skifte
> newsreaderen ud og lave en ROT-13 på nedstående text.

Du véd? - så bevis det, min dreng....

> [BANG]  dvs. at du med ovenstående bemærkning retorisk set har skudt
> dig
> selv i foden...

Overhovedet ikke. Det er såmænd bare dig, der ikke véd noget om
forskellen på normerne.

> Du er formengtlig klar, over at signal/støjforhold er det tal man
> angiver som mål for et lyd apperaturs potentielle dynamikområde målt
> efter en logaritmisk skala, decibel - Jo højere signalstøjforholdet
> er,
> jo større er dynamikområde og dermed audio signalets realisme.

Hvad f..... er det da for en gang ævlend fil, du her lukker ud?

Et s/n forhold kan være på 36db eller 100db, mens dynamikken kan være på
120 eller 130db. Læs = ODR ' Overall Dynamic Range'. Den dynamik, du
fabler om har _intet_ med s/n forholdet at gøre i realiteten eller
teorien.

Der findes 3 målemetoder - 2 internationalt anerkendte og officelle DIN
og IEC, samt en halvofficiel og lidet anerkendt norm - IHF.

Ved en DIN normeret s/n måling sendes der en enkelt sinustone ind i et
givet apparat, som justeres til et niveau på -20db. Denne frekvens er
som regel 316hz, 1000hz, 12.600hz*) samt 15.000hz. Hver enkelt frekvens
måles i sammenligning med den 'White Noise' (WN), der udsendes ved
multifrekvenserne 20hz til 1000hz. En måling målt ved denne metode, vil
fx. give en given forstærkers udgangstrin et s/n forhold på 90db. Denne
målemetode er DIN45500 (indtil 1973/74, herefter hedder den DIN45507))

*) den gamle HiFI norm brugte 6.300hz (1965-70)

Men de 90db er ikke et udtryk for forstærkerens dynamik. Forstærkerens
dynamik måles ved, at man sender frekvenserne 20hz til 20.000hz delt i
oktaver ind i den samme forstærker, og sammenligner med niveau ved de
1000hz WN, - hvilket på den samme forstærker vil give et dynamikområde
på ca. 105-110db - alt afhængig af højfrekvenstransistorernes kvalitet.
Denne målemetode hedder DIN45507/45511.

DIN normerne var opr. kun anerkendt indenfor det gamle EEC (De Seks),
men blev fra 1971 også anerkendt af EFTA (De Syv).

Da man i slutningen af 70'erne blev enige om, at al elektrisk udstyr
skulle have en IEC norm blev man samtidig enige om blandt de store radio
og TV producenter, at de fremover ville følge denne norm også.

Vi tager den samme forstærker som ovenfor.....
Ved IEC målingerne sender man _samtlige frekvenser i form af
sinustonerne fra 20hz til 20.000hz ind i det samme forstærkertrin ved et
s/n fohold på -20db som ved DIN normen. MEN, som måleref. bruges _KUN_
1000hz frekvensen, hvilket vil give en langt lavere s/n forhold end DIN
normerne. Forstærkeren vil nu vise et s/n forhold på knap 110db istedet
for de 90db. Dynamikområdet måles på samme måde ved 20hz, 3160hz, 6300hz
og 15000hz _samtidig_ - men stadig ved -20db. Dynamikken vil nu være
115-120db istedet for. Des tættere tallene for s/n og ODR kan komme på
hinanden, des bedre er forstærkeren. - Fx. ligger min 15 år gamle Sansui
960DG semi-digitalforstærker på et s/n forhold på bedre end 130db og en
ODR på 138db!! - hvilket var ret uhørt på det tidspunkt, og for såvidt
stadig er det. Der er næppe mange, der kommer derop selv idag.

IHF normen adskiller sig på væsentlige punkter fra de to andre ved at
måle s/n forholdet ved 10.000hz og ikke ved 1000hz, og da WN er langt
højere ved 10000hz end ved 1000hz, så vil s/n automatisk blive lavere.
Tilsvarende måler IHF dynamik området ved Full Power Output (FPO) med
alle tonekontroller sat i minimum - altså ingen bas og ingen diskant. De
måler ved 6.300hz+10.000hz samtidig, hvilket med tonekontroller i minus
vil give et enormt højt lydniveau, som de så kalder for 'Dynamic Output
Range (DOR og ikke ODR).

> Det morsomme ved dit udsagn er, at du angiver et dynamik område til at
>
> være 110dB (jeg ved ikke hvorfra du har tallet, eller efter hvilken
> norm
> det er målt). Dernæst angiver jeg et tal til 82/85dB (Apples tal, jeg
> ved ikke hvilken norm tallet er målt efter)
> Hvorefter du skodser mit tal for at være målt efter en inferiør
> målemetode i sammenligning med dit tals målemetode. Dvs. at dit tal
> under ingen omstændigheder kan være 110dB hvis det skulle være målt
> efter samme målemetode som mit tal. Rent faktisk må dit tal befinde
> [...]

Nej Morten, læs det ovenstående om forskellen på målemetoderne.

Helt tilbage fra omkring 1977 blev computernes lydkvalitet regnet efter
IHF normen, og det er faktisk ikke ændret endnu, så man opgiver rent
faktisk kun standard normerne for IHF, mens de reelle målinger viser
helt andre og langt højere / bedre data, - målt efter IEC. (og for
Philips Computer Dep. og Siemens-Fujutsu efter DIN45507).

> Jeg kender nu tilstrækkeligt til forskellige data normer og forskelle
> på
> målemetoder og målemetodernes betyning for resultatet og dermed dets
> sammenlignelighed, til at jeg kan se at du åbenbart ikke forstår dem.
> [med mindre du med fuldt overlæg har begået et retorisk selvmord].

Det er åbenlyst, at du ikke kender noget til forskellene på de enkelte
målemetoder, og at læse et datablad, hvor stort set alle målinger er
opgivet efter samme metode viser jo intet om de forskelle, der er eller
kan være.

> Og ja, jeg har rent faktisk beskæftiget mig en del med lyd og audio
> elektronik fra jeg var 14 til jeg var 25, og forstår uden problemer at
>
> læse datablade, lige som jeg har et halv-avanceret kvalitets
> musikanlæg
> med fuldt balanceret forstærker og D/A konverter stående. Højtalerne
> er
> ikke længere de hjemmbyggede, da jeg ikke gider bo sammen med to
> kommoder.

Jeg véd ikke, hvilke mærker, du har, og det er også ligegyldigt her, men
jeg véd bare, at jeg altid går efter den enkelte enheds maksimale
ydeevne / kvalitet, hvilket ikke nødvendigvis betyder, at alle enheder
er af samme mærke, og de krav har indtil nu kostet mig ca. 200.000kr. i
det anlæg, jeg har stående.

> mine
> her.
> udgivelser
> CD'er,

> viste
>
> Erik dog, jeg havde regnet med at du ville fare i flint over
> ovenstående
> linie - Forstod du det ikke, eller var der bare ikke flere
> bortfoklaringer tilbage i skuffen?

Bare rolig Morten, - jeg vidste, den ville komme, og jeg gad ærlig talt
ikke reagere på den, - find hellere på noget nyt næste gang.

> [...]
> -109db
> Level er
> jeg
> +100.000krs.
> med
> købe-CD!

> snarere
> vild-
> til at

> Det vil jeg nu ikke sige, jeg mener blot at det absolut ingen relavans
>
> for diskusionen havde - men du skal være velkommen til at følge mig
> over
> i <dk.teknik.lyd> hvor vi kan diskutere det.

Selvfølgelig har det relevans, når vi snakker om computerbaseret CD
produktion.

> der

> Det behøver du såmænd ikke, jeg mener stadig at du mentalt er rablende
>
> paranoid og at du på på det personlige plan er en rethaverisk
> hævgerrig
> dum skid, hvilket de to indlæget jeg her svarer på kun bekræfter.

Næ, for du har fået dit minus tilbage igen. Du snakker om paranoia, men
det lader faktisk til, at det er dig, der udviser den største, når du er
så kortsynet, at du ikke kan eller vil se/indrømme, at du faktisk tager
fejl..(.

> FUT: dk.snak.mudderkastning - Jeg har sat en kill på resten af dine
> indlæg på denne tråd i dk.edb.mac, så jeg ser ikke et evt. svar her i
> gruppen, men skal nok svare dig hvis du hopper med over i mudderet.
> Det
> er jo det du i bund og grund ønsker.

Som du kan se, min dreng, så er det ganske let at omgå, hvis du ikke
ligefrem har sat kill på mine mailadresser...-))

INDLÆG nr. 2
Morten Reippuert wrote:

> frem
>
> Det har jeg såmænd gjort... selv hvis jeg plantede samtlige 7300
> modeller på Eriks trappsten og ikke én eneste af dem havde phono
> plugs,
> ville han stadig fastholde sit synspunkt.
>
> sad but true...

Sad, but not true. - Du har ikke og kan ikke få adgang til
teknikermanualerne.

INDLÆG nr. 3
Morten Reippuert wrote:

> at
>
> De snakker skam om det samme, de befinder sig bare ikke i en og samme
> virkelighed.

Man kalder altså ikke et RCA stik for et 'minijack'.... Er du klar over
hvad der ville ske, hvis du forsøgte at presse et minijackstik ind i et
RCA phonoplug? - Så kan det godt gå hen og sige FUT! - men på en anden
måde, end du plejer at bruge det ord...-)))

INDLÆG nr. 4
Morten Reippuert wrote:

> [...]
>
> Find luppen frem og kig på de individuelle billeder af bagpanelerne -
> du
> er åbenbart ikke i stand til at læse texten.
>
> Hvis du stadig ikke kan forstå det, kan jeg anbefale denne PDF:
>
> <http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_C
>
> PUs-PPC_Desktop/PPC_7300_7600_8600_9600.pdf>
>
> Kig på figur 1.4 og figur 1.6 og tænk dig om - i samme ånddrag kan du
> benytte lejligheden til at oplyse mig om hvor i materialet, der står
> at
> en 7300 har video-ind + phonostik til audio.

Som jeg har sagt det tidligere, så har jeg de tekniske manualer, der kun
er beregnet for Apple teknikere og andre, der har eller er berettiget
til VAR certifikat.

Og jeg behøver skam ingen lup.... Jeg øger bare forstørrelsesgraden på
mit forstørrelsesprogram, men selv uden det, viser teknikermanualerne et
ganske fint og godt billede _MED_ phonoplugs.

> mic.) og

> og en

> udenfor.
>
> Nu er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal forstå syntaxfejlen i
> ovenstående sætning, men jeg antager at du mener "ej".

Spar din ironi min dreng, - og lær lige selv at skrive, før du beklager
dig over andre... - Jeg plejer normalt ikke at sige noget til, hvordan
folk staver eller skriver dobbeltord lige efter hinanden, men når du kan
tillade dig at genere mig med mit dårlige syn, så kan jeg minsandten
også tillade mig at sige - og mene, - at du burde lære både at stave og
skrive korrekt, siden du åbenbart vil ud og være lærer.

Der skulle i stedet for '...S-video eller ikke' - have stået 'S-video
eller ikke S-video' - for at vise, at den her diskussion intet har med
video at gøre, men kun handler om audio.

> Du skriver rent faktisk: "Desuden har de fleste også video
> ind-/udgange". Til det svarer jeg, at alle der har phono stik til
> audio
> tillige har composite-video og s-video stik - Så det blander du vist
> selv ind i diskusionen...

Kun for at markere, at de fleste, der har lyd ind-/udgange ligeledes har
en eller anden form for videoind-/udgang.

> 72xx,
> almindelige

> Har du overvejet om jeg allerede har dem? Og at jeg efter gennemsyn
> har
> konkluderet at den officielle developer dokumentation er mere
> detaljeret
> og almindelig frit tilgængelige informationer er mere reele at bruge ?

Du mener altså, at de er bedre end de manualer, som de tekniske
reparatører får udleveret? - Hvorfor så i det hele taget køre med to sæt
manualer....

> Du sigter skidt, men husker desværre endnu værre. Eller var det blot
> endnu et eksempel på, at dit fohold til sandhed er problematisk.
> Heldigvis gemmes alle indlæg fra dk.edb.mac af google.
>
> <http://groups.google.com/groups?q=hybrid+group:dk.edb.mac+author:reippue
>
> rt&hl=da&lr=lang_da&newwindow=1&scoring=r&selm=1exjhga.1t7du0y1wptl9eN%25
>
> reippuert%40mac.com&rnum=5>
>
> uuuupse-dasse, havde du helt glemt det, Erik? det var vel nok skidt...
>
> Eller havde for travlt med at klage til Peter's arbejdsgiver, over du
> endnu en gang var blevet sat til vægs i en diskussion?

Jeg har skam ikke glemt, at der er et par, der ikke har bestilt andet
end at svine mig til. - Og bliv endelig ved med det. Des mere, det sker,
des sjovere vil efterspillet blive....

> Ja, det er altid en fornøjelse af afsløre Kejseren i hans nye klær. I
> sær når han råber "se mig, se mine nye klæder"

Du véd godt hvorfor gæsesene skræppede, da en vis 'Morten' forsøgte at
gemme sig? - Men pas på, at der ikke en skønne dag er én, der lukker
munden på dig istedet for.

> evighed vil
> på
> måtte

> I så fald synes jeg at du skulle læse både dem og de referencer som
> der
> henvises til i selv samme service manualer. Billeder er åbenbart for
> komplekse til at du kan tyde dem.

Morten, - jeg er efterhånden ved at være så træt af, at du hele tiden
generer mig pga. mit svagtsynethed. Hvem tror du egentlig, du er, siden
du kan tillade dig det? - Jeg gider simpelthen ikke finde mig i det
mere.

Og så er det op til dig, om du her i gruppen vil give mig en
undskyldning for det, eller du hellere vil have, at der bliver indgivet
klage til din udbyder. Og hvis der ikke her i gruppen inden fredag kl.
12:00 foreligger en undskyldning for dine chikanerier omkring mit
handicap, så tager jeg kontakt til CyberCitys ledelse og ikke kun til
abuse. Så det er helt op til dig selv nu!

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-03-02 09:16

in article 3C86F9E0.8A3B2EA1@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 07/03/02 6:26:

> [...]
> adgang til, lille ven...-)(-
>
> Og hvis du kunne, ville du såmænd blive nødt til at æde hvert et ord i

Dem har jeg adgang til. Vil du fortælle mig hvor det er jeg skal kigge? Så
skal jeg nok støtte dig hvis du har ret.

> Måske ikke, men det gør der så sandelig i teknikermanualerne.

Hey, dem har jeg da. Vil du fortælle mig hvor det er jeg skal kigge?

> Sad, but not true. - Du har ikke og kan ikke få adgang til
> teknikermanualerne.

Men det har jeg da. Vil du fortælle mig hvor det er jeg skal kigge?

> Som jeg har sagt det tidligere, så har jeg de tekniske manualer, der kun
> er beregnet for Apple teknikere og andre, der har eller er berettiget
> til VAR certifikat.

Dem har jeg da også. Vil du fortælle mig hvor det er jeg skal kigge?

> Jeg har skam ikke glemt, at der er et par, der ikke har bestilt andet
> end at svine mig til. - Og bliv endelig ved med det. Des mere, det sker,
> des sjovere vil efterspillet blive....

<Snip en masse>

> [...]
> handicap, så tager jeg kontakt til CyberCitys ledelse og ikke kun til
> abuse. Så det er helt op til dig selv nu!

Trusler trusler trusler? Ynkeligt...... Og skal CyberCitys ledelse også
inddrages nu? Fnis. Så er der da lidt at snakke om i kantinen.

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-03-02 10:43

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> in article 3C86F9E0.8A3B2EA1@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at

> Dem har jeg adgang til. Vil du fortælle mig hvor det er jeg skal kigge? Så
> skal jeg nok støtte dig hvis du har ret.

Er det Apples ServiceSource I snakker om? Ikke just det sværeste
cdrom image at få fat på, specielt ikke i en ældre udgave der dækker
7300...

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 12:07

In article <m3ofi0r9wq.fsf@gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Er det Apples ServiceSource I snakker om? Ikke just det sværeste
> cdrom image at få fat på, specielt ikke i en ældre udgave der dækker
> 7300...

nej, det er bare at søge efter "apple service manual" på google, første
hit klarer sagen - og på side 25 står der sort på hvidt at kun 7500 og
7600 har AV modulet [part number 922 1723]

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-02 10:08

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> handicap, så tager jeg kontakt til CyberCitys ledelse og ikke kun til
> abuse. Så det er helt op til dig selv nu!

Nå, så er ånden ude af flasken.

Erik, du er blevet spanket for mange ting, men ikke dit handicap. At
det ender med ovenstående, synes jeg er dybt tragisk.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-02 16:46

Hej Thorbjørn

Det synes jeg egentlig også, men Morten R. har længe med jævne mellemrum i
særdeles negative vendinger brugt mit nedsatte syn til at genere mig med på
en måde, jeg ikke længere vil tolerere.

Det har altid i de efterhånden en hel del år, jeg har været med i
forskellige grupper været sådan, at man ikke har nedgjort eller på anden
måde nedvurderet folk, der har en eller anden form for handicap, Det være
sig blindhed, svagssynethed, ordblindhed, eller andre former for fysiske og
psykiske handicaps, men det ser åbenbart ud til nu, at den tid er ved at
være en sagablot.

Det er ikke noget, jeg har lyst til at gøre, men det ser desværre ud til at
være en nødvendighed. Vi er mange, der er trætte af at blive behandlet på
den måde og gjort offentlig til grin på nettet.

Og det her har for såvidt ikke noget med en diskussion at gøre. Jeg kan
sagtens tage en endda temmelig hidsig diskussion, og ind imellem nyder jeg
endda en god disput, - man er vel ikke teolog for ingenting, - dér kunne
bølgerne af og til gå endda meget højt...

Så ja, - det er sørgeligt, men åbenbart nødvendigt. - Der er sket noget
tilsvarende i andre grupper, hvor nogle personer er blevet angrebet for
deres handicaps (dog ikke mig), men hvor jeg har givet et temmelig skarpt
svar. I de tilfælde var de pågældene 'angribere' endda voksne nok til at
give en undskyldning, og så blev der ikke gjort mere ud af det, udover at
angrebene holdt op.

- At være handicappet på en eller anden måde, er sandelig ikke noget, vi
selv har valgt!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-03-02 10:11

> [...]

> særdeles negative vendinger brugt mit nedsatte syn til at genere mig med på

Jeg tror - som tidligere naevnt - at det er dig der overfortolker og
er foelsom ud i det ekstreme.

Naar du har laest ovenstaaende saa taenk lige over din reaktion, og
vurder hvorfor du reagerer og har reageret som du goer.

> Det er ikke noget, jeg har lyst til at gøre, men det ser desværre ud til at
> være en nødvendighed. Vi er mange, der er trætte af at blive behandlet på
> den måde og gjort offentlig til grin på nettet.

"Vi er mange, rigtigt mange", men herunde er der nu altsaa kun dig af
alle dem.

> svar. I de tilfælde var de pågældene 'angribere' endda voksne nok til at
> give en undskyldning, og så blev der ikke gjort mere ud af det, udover at
> angrebene holdt op.

Erik, du bor i et glashus. Jeg har sjaeldent set nogen pukke saa
meget paa alder og erfaring som du har, og ovenstaaende med at "vaere
voksen nok til at give en undskyldning", er endnu en af slagsen. Det
er dig uvaerdigt.

Jeg er ikke enig med dig i at du har fortjent undskyldninger. Jeg
synes faktisk at du kunne starte med at gribe lidt i egen barm og
overveje om du eventuelt selv har undskyldninger du burde goere.

> - At være handicappet på en eller anden måde, er sandelig ikke noget, vi
> selv har valgt!

Naeh, men man kan tage det mere eller mindre paent. Du opfoerer dig
ikke saerlig sympatisk i den sammenhaeng.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 11:18

> Som du kan se, så har jeg gjort det igen.

Åbenbart. Da du har ignoreret min FUT, vil mit svar være at læse i
<dk.snak.mudderkastning>, lige som dette indlæg også er futtet dertil.

Jeg er ret sikker på, at du ikke kan styre dig og flux læser det - du
vil muligvis også svare på det og futte dit svar tilbage til
<dk.edb.mac>

[cut]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-02 01:28

Hej Morten

Da du har videresendt et indlæg til en anden gruppe uden min tilladelse,
skal jeg blot gøre dig opmærksom på, at det iflg. straffeloven ikke er
lovligt at videresende andres mails / newsindlæg uden deres udtrykkelige
tilladelse.

Og jeg kan sagtens lade være med at 'kigge' i den gruppe! - Jeg hverken
har gjort det eller agter at gøre det.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-03-02 01:54

> Og jeg kan sagtens lade være med at 'kigge' i den gruppe! - Jeg hverken
> har gjort det eller agter at gøre det.

Det lyder fornuftigt. Jeg har kigget i den gruppe, og tro mig: Det er
bestemt ikke nogen fornøjelse. Med mindre man har en masochistisk lyst
til at blive kaldt meget grimme ting.
Men den lyst kan man selvfølgelig sagtens få tilfredsstillet her
i gruppen, så jeg tror, at jeg lige så stille trækker mig baglæns ud af
tråden her igen
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-03-02 02:42

In article <1f8uyg9.hboxu8kb6apN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> Men den lyst kan man selvfølgelig sagtens få tilfredsstillet her
> i gruppen, så jeg tror, at jeg lige så stille trækker mig baglæns ud af

Er der nogen der er blevet kaldt meget grimme ting her i gruppen?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-02 03:47

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Det lyder fornuftigt. Jeg har kigget i den gruppe, og tro mig: Det er
> bestemt ikke nogen fornøjelse. Med mindre man har en masochistisk lyst
> til at blive kaldt meget grimme ting.

Hovedparten af de grimme ting kan undgaaes ved at putte Claus U i
kill-filteret. Dette har jeg antydet her i gruppen inden Morten
begyndte paa sit FUT'eri.

> Men den lyst kan man selvfølgelig sagtens få tilfredsstillet her
> i gruppen, så jeg tror, at jeg lige så stille trækker mig baglæns ud af
> tråden her igen

Hvad er du blevet kaldt, du ikke kunne lide?

Monster, Mönster, Mynster eller Moenster?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-02 10:50

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvad er du blevet kaldt, du ikke kunne lide?
>
> Monster, Mönster, Mynster eller Moenster?

Jeg er ikke blevet kaldt noget grimt. I hvert fald ikke her i gruppen.
Det er nok fordi der er visse tråde, jeg holder mig helt fra. Jeg kan
forudse, at de fører til en masse mudderkastning. Men jeg læser dem tit.
Det er nok ligesom når nogle går til boksekamp for at se bokserne blive
tværet ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-02 03:44

> [...]

> skal jeg blot gøre dig opmærksom på, at det iflg. straffeloven ikke er
> lovligt at videresende andres mails / newsindlæg uden deres udtrykkelige

Interessant. Har du en URL til den paagaeldende paragraf?

> Og jeg kan sagtens lade være med at 'kigge' i den gruppe! - Jeg hverken
> har gjort det eller agter at gøre det.

Synd. Jeg tror du kunne yde en del til debatten.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 03:22

In article <3C8BF9E9.DBD9A5CA@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> skal jeg blot gøre dig opmærksom på, at det iflg. straffeloven ikke er
> lovligt at videresende andres mails / newsindlæg uden deres udtrykkelige

Nu blander du vist endnu engang tingene sammen, Erik. Jeg har bestemt
ikke videresendt private e-mails til en nyhedsgruppe.

Jeg har citeret text som du offentlig har postet i en nyhedsgruppe.

Derudover, har jeg offentligjort en brevveksling i sin fulde form
mellem du og jeg på min hjemmeside.

mht. til usenet er det intet, der forhindrer mig eller andre i at futte
og krydsposte indlæg indeholdende citater, fra dine i forvejen offentlig
postede texter. Sæt dig lige ind i sagen før du endnu engang agerer
forurettet.

mht. til at referere private mails, har jeg fuld ret til at at
offentliggøre dem af flere årsager. Hvis du samtidig sætter dig ind i
straffeloven, vil du muligvis finde ud af, at du er den som har noget at
tabe ved denne sag.

1) Du har i offentlighed refereret til disse e-mails, samt deres indhold
uden mit samtykke.

2) Du har truet med at offentligøre disse e-mails, med det formål at
cencurere mig.

3) Da du selv truede med at offentligøre dem, billigede du indirekte
at også kunne jeg offentligjore dem.

4) Da du selv refererede til deres indhold, billigede du indirekte,
at også jeg kunne referere til deres indhold og offentligøre dem.

5) Da du både truede mig med at offentligøre dem og referede til deres
indhold i offentlighed, kan min offentligørelse af den fulde text,
retfærdiggørs med, at jeg værgede mig mod dine offentligt fremførte
fejlciteringer og fortolkninger af textens indhold.
Da du første gang henviser til indholdet begynder /du/, og ikke jeg,
at diskutere indholdet i offentlighed.

I både pkt.1 og pkt.2 har du gjort dig skyldig i strafbare handlinger.
Jeg tvivler på at du kan finde eksempler på at, jeg har gjort mig
skyldig i strafbare handlinger, men du skal være velkommen til at
undersøge det. Kom igen... når du har talt med din advokat, politiet,
fogedretten samt både din og min udbyder.

Erik, din reaktion taget i betragtning, kan jeg kun konkludere, at du
åbenbart ikke mener, at det /du/ har skrevet tåler offentlighedens lys.
Jeg har intet at skjule.

Sidst men ikke mindst: Man bør ikke kaste med sten når man selv bor i et
glashus. På usenet er det dog moralsk tilladeligt såfremt, at man gør
det i den dertil indrettede gruppe <dk.snak.mudderkastning>. Da hele
denne diskussion ret beset har karakter af mudderkastning, vil jeg endnu
engang futte dig...

> Og jeg kan sagtens lade være med at 'kigge' i den gruppe! - Jeg hverken
> har gjort det eller agter at gøre det.

Det er jo ikke mit problem... men der er et besynderligt sammenfald
mellem ovenstående udtalelse og et par indlæg jeg og andre har skrevet i
<dk.snak.mudderkastning> i går søndag.

Jeg fristes til at sige OED i <dk.edb.mac> og FUT:
<dk.snak.mudderkastning> hvor jeg nok skal svare dig.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-03-02 08:06

In article <0c4h6a.qb.ln@G4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> mht. til at referere private mails, har jeg fuld ret til at at
> offentliggøre dem af flere årsager.

Som hovedregel har man lov til at offentliggøre al post der er sendt til
en, og så er det ligemeget om det er på papir, email eller via
jungletrommer. Der skal være en klar aftale om hemmeligholdelse hvis en
offentliggørelse skal forhindres, og så er det svjv stadigvæk ikke en
opgave for straffeloven.

> Hvis du samtidig sætter dig ind i straffeloven, vil du muligvis finde
> ud af, at du er den som har noget at tabe ved denne sag.

Ingen af jer har noget at komme med i forhold til straffeloven.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 08:22

In article <newsspam3-357656.08061511032002@dtext.news.tele.dk>,

> Ingen af jer har noget at komme med i forhold til straffeloven.

Den er tynd, men Straffelovens kap 26, §261, stk 2, er den eneste der
kan komme på tale.

Straffeloven kap. 26

26. kapitel Forbrydelser mod den personlige frihed

§ 260. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes for ulovlig tvang
den, som

2) ved trussel om at anmelde eller åbenbare et strafbart forhold
eller om at fremsætte sande ærerørige beskyldninger tvinger nogen til
at gøre, tåle eller undlade noget, for så vidt fremtvingelsen ikke
kan anses tilbørlig begrundet ved det forhold, som truslen angår.

NB. det kunne aldrig falde mig ind at anmelde nogen for det forhold, men
jeg mener at den er værd at vifte med, når Erik fremsætter trusler, idet
trusler ikke høre hjemme i et diskussionsforum (eller for den sags skyld
andet steds).

FUT: <dk.videnskab.jura>

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 11-03-02 12:48

> [...]
> skal jeg blot gøre dig opmærksom på, at det iflg. straffeloven ikke er
> lovligt at videresende andres mails / newsindlæg uden deres udtrykkelige

Havde du fået tilladelse af Arnfinn til at videresende "Ny chance for
Apple? - =?iso-8859-1?Q?B=F8lle?= Gates " i dk.edb.mac?

At forumet ikke passer dig er noget andet. Til gengæld passer det godt
til diskussionens niveau.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-02 17:14

Hej Christian

Har intet med sagen at gøre, da det er en henvisning til en offentlig
tilgængelig avisartikel!

Fra : Christian Bech

Dato : 11-03-02 17:51

> Hej Christian
>
> Har intet med sagen at gøre, da det er en henvisning til en offentlig
> tilgængelig avisartikel!

Det var et indlæg skrevet af Arnfinn, som du genpostede i dette forum,
hvilket der ganske rigtigt ikke er det mindste i vejen for og ydermere
er det nøjagtigt det samme som Morten gjorde. At flytte en diskussion
til en anden gruppe er ikke blot tilladt, det er en nøje overvejet
funktionalitet på Usenet og sågar en funktion som selv Netscape
understøtter. Nogle af vores diskussioner kunne givetvis overflødiggøres
ved at du læste op på, hvordan Usenet fungerer på http://www.usenet.dk/
som Thorbjørn bla. er med til at redigere

Jeg har tilladt mig at opsætte indlægget, så det overholder
konventionerne på Usenet.

--
Christian

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 07-03-02 11:30

> Som du kan se, min dreng, så er det ganske let at omgå, hvis du ikke
> ligefrem har sat kill på mine mailadresser...-))

Naturligvis kan det lade sig gøre, men er det sympatisk?

> [...]
> også tillade mig at sige - og mene, - at du burde lære både at stave og
> skrive korrekt, siden du åbenbart vil ud og være lærer.

"vil ud AT være lærer". De fleste lærere vil ud, men det er som regel
først, når de har været i arbejde et par måneder.

Din argumentation ovenfor forudsætter, at Morten rent faktisk har
generet dig med dit handicap.

> Jeg har skam ikke glemt, at der er et par, der ikke har bestilt andet
> end at svine mig til. - Og bliv endelig ved med det. Des mere, det sker,
> des sjovere vil efterspillet blive....

Jeg venter stadig på et efterspil for den behandling jeg angiveligt
skulle have udsat dig for, men jeg er sandelig ikke i tvivl om at det
bliver sjovt.

> Du véd godt hvorfor gæsesene skræppede, da en vis 'Morten' forsøgte at
> gemme sig? - Men pas på, at der ikke en skønne dag er én, der lukker
> munden på dig istedet for.

Det her kunne nemt forstås som en alvorlig trussel.

> [...]
> generer mig pga. mit svagtsynethed. Hvem tror du egentlig, du er, siden
> du kan tillade dig det? - Jeg gider simpelthen ikke finde mig i det

Du er da noget af det mest overfølsomme. Der er ikke en eneste reference
til dit handicap. Det er dine kognitive og ikke dine fysiske evner, der
bliver stillet spørgsmålstegn ved. Og med de overfortolkninger, som du
har lavet på det seneste, er jeg tilbøjelig til at give Morten ret.

> [...]
> handicap, så tager jeg kontakt til CyberCitys ledelse og ikke kun til
> abuse. Så det er helt op til dig selv nu!

Er det den praksis, du ønsker? I så fald bør jeg vil også sende dine
nazist-anklager mod mig til Stofanet?

Erik, hvis man vil klage, er det en god ide at holde sin egen sti ren.
At annoncere en klage og i samme indlæg true med at lukke munden på
nogen hænger ikke sammen. Desuden gør din brug af QP og alle de andre
tiltag, du bruger for at genere dine medbrugere mest muligt, at en
abuse-behandler tager dine klager med et gran salt.

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput"
- Per E. Hanstholm

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 11:50

In article <1f8oa09.1y4dxnfk7epqeN%bechd@mac.com>,
bechd@mac.com (Christian Winther Bech) wrote:

> Erik, hvis man vil klage, er det en god ide at holde sin egen sti ren.
> At annoncere en klage og i samme indlæg true med at lukke munden på
> nogen hænger ikke sammen.

LOL

Det er rent faktisk en strafbar handling, såfremt man ikke fører klagen
ud i livet.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-03-02 14:28

> INDLÆG nr. 1
> Morten Reippuert wrote

[klip]

> Som du selv henviser til, så er det til developer siderne, og ikke til
> de interne tekniker sider, for dem hverken har du - eller kan du få
> adgang til, lille ven...-)(-

Du har jo tilbudt at sende dem:

<3C85679D.45065F2F@mail1.stofanet.dk>
:: Jeg sender gerne manualerne til dig, hvis du stadig er skeptisk.
:: De ligger i PDF format, og de fylder tilsammen omkring 25-30mb

Men er det ikke samme manualer som Martin Edlich har henvist til?

<newsspam3-F13D82.19020406032002@dtext.news.tele.dk>
:: Interesserede kan hente teksten og de tilhørende billeder her:
:: <ftp://ftphqx.info.apple.com/Apple_Support_Area/Misc/Service/
:: servicemanuals/pm7300.7500.7600.ws7350.pdf>

> Og hvis du kunne, ville du såmænd blive nødt til at æde hvert et ord i
> dig igen....

To her i gruppen har meddelt at de ikke finder phonoplugs på deres
maskiner.

7300: Thomas Bjorn Andersen
<m3ofi2zvln.fsf@gen-v.net>

7200, 7300 og 9600: Preben Bødker Nielsen
<1f8mety.1au959ocni32kN%preben@SLETlokalsat.dk>

Sidstnævnte maskiner kalder du for E maskiner. Kan du ikke finde et ægte
eksempel på en A maskine med phonoplugs. Altså ikke noget fra en
servicemanual! Derudover må du gerne klippe lidt fra dine
servicemanualer for at anskueliggøre at der findes A og E maskiner og
forskellene på disse.

> INDLÆG nr. 2
> Morten Reippuert wrote:

[klip]

> Du mener altså, at de er bedre end de manualer, som de tekniske
> reparatører får udleveret? - Hvorfor så i det hele taget køre med to sæt
> manualer....

Vi kan vel godt blive enige om at et sæt manualer godt kan være mere
detaljeret end det andet. Men de bør ikke være modstridende. Vil du ikke
være venlig at klippe og poste de oplysninger du refererer til som står
i modsætning til Mortens oplysninger! Måske vi kan konstatere at du
taler sandt ud fra forkerte oplysninger i dine manualer.

[Klip]

> [...]
> handicap, så tager jeg kontakt til CyberCitys ledelse og ikke kun til
> abuse. Så det er helt op til dig selv nu!

Inden du sætter dette i værk bør du dokumentere at Morten tager fejl mht
lydindgange på diverse maskiner. Både du og Morten gør jer skyldige i en
del nedladende udtalelser om hinanden. Det syntes jeg skal ses i relief
til debatternes indhold. Morten optræder altid meget pænt, men hans og
andres tålmodighedsgrænse nåes i debatter med dig. Det er måske ikke
hans fejl.

Du ponker Morten for at indrømme at have taget fejl - Det har han nu
gjort mange gange (respekt for det) hvorimod min hukkommelse svigter når
det gælder dig og imødekommenhed.

Din arrogance mht. til netetikke, bundcitering og QP vil heller ikke
pynte i en klagesag. En del ad disse sager her på usenet stammer fra
folk uden selvindsigt og det gør du dig skyldig i.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jan Jonasen

Dato : 07-03-02 22:13

> [...]
> servicemanual! Derudover må du gerne klippe lidt fra dine
> servicemanualer for at anskueliggøre at der findes A og E maskiner og

Jeg er fuldt ud klar over at jeg er et B-menneske, men Erik har nu gjort
mig til et E nummer. Min 7300 kan heller ikke præstere andet end
mini-jack, men alle Eriks venners kan...underligt.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 23:23

In article <1f8p41m.1kh6c82trbm2oN%jonasen@it.dk>,
jonasen@it.dk (Jan Jonasen) wrote:

> Min 7300 kan heller ikke præstere andet end mini-jack, men alle Eriks
> venners kan...underligt.

Hvis nu ikke Erik _har_ venner med en 7300, udelukker det ikke Eriks
udsagn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-02 02:29

Hej Morten

Her har du fuldstændig ret, ingen af mine venner har selv en 7300, men en
af mine kunder har et par stykker. De _har_ RCA phonoplugs, De er begge
taget med hjem fra USA.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-03-02 23:47

Jan Jonasen <jonasen@it.dk> wrote:

> Jeg er fuldt ud klar over at jeg er et B-menneske, men Erik har nu gjort
> mig til et E nummer. Min 7300 kan heller ikke præstere andet end
> mini-jack, men alle Eriks venners kan...underligt.

Specielt er det at manualerne kun angiver at det er strømforsyningen som
adskiller en A og E model. Det står så i modsætning til at selv samme
manualer også angiver at alle modeller har phono stik, selvom vi ved
selvsyn fra flere kilder har konstateret at de ikke har.

Det giver følgende scenario:

a) Kilderne aner intet om phono stik eller lyver.
b) Manualerne er fejlagtige.
c) Erik ikke kan læse indenad eller digter.

Iøvrigt har min gamle 7500 (med phono stik) sjovt nok en strømforsyning
der kan omstilles mellem 110 og 220 volt. Det er således ikke en A eller
E model. Er det så en Æ model?

(I det jeg antager at forskellen skyldes spændingen)

Har stationære Mac'er ikke altid haft sådanne strømforsyninger? Og hvad
er det for manualer Erik i såfald har?

Just the facts ma'am...
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-03-02 07:57

In article <1f8p5xi.1rrs9z81w34ivgN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Iøvrigt har min gamle 7500 (med phono stik) sjovt nok en strømforsyning
> der kan omstilles mellem 110 og 220 volt. Det er således ikke en A eller
> E model. Er det så en Æ model?

Jeg vil tro at alle 7500'erne er Æ modeller, idet strømfosyningen selv
registrer om der er tale om 110 eller 220-240 volt. Dvs at A og E
modellerne slet ikke findes. Dog findes der en J model af 7600 som dog
også har en Æ strømforsyning

> (I det jeg antager at forskellen skyldes spændingen)
>
> Har stationære Mac'er ikke altid haft sådanne strømforsyninger?

Jo, indtil de beige G3'ere hvor man skal skifte mellem 100 og 220-240 v
manuelt.

> Og hvad er det for manualer Erik i såfald har?

Idet jeg hælder til senario "c", vil jeg tro at det er de samme manualer
vi som andre i her i gruppen er i besidelse af.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-03-02 20:18

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-03-02 21:02

In article <1f8qg70.s2xbrl1xydtvuN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> J?

Du må hellere få fat i en service manual 7600/200, den blev
produceret sideløbende med 73/86/9600, men udelukkende til det Japanske
marked.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-02 06:13

Hej Michael

Ja, og jeg kunne have skrevet 'Æ'?? - Det er ihvertfald ikke noget, jeg
har bragt ind i duskussionen.

Michael Tysk-Andersen wrote:

> J?

J'et står formentlig for 'Japan'

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-02 04:09

Hej Michael

> [...]

> a) Kilderne aner intet om phono stik eller lyver.
> b) Manualerne er fejlagtige.
> c) Erik ikke kan læse indenad eller digter.

Læs også det andet indlæg

> Iøvrigt har min gamle 7500 (med phono stik) sjovt nok en strømforsyning
> der kan omstilles mellem 110 og 220 volt. Det er således ikke en A eller
> E model. Er det så en Æ model?

Blot en gentagelse... Jeg har aldrig nævnt noget om 'Æ' modeller. Men nogle
maskiner kom _kun_ i 'E' modeller, der dækkede hele markedet både det
interamerikanske og eksportmarkederne.

> (I det jeg antager at forskellen skyldes spændingen)
>
> Har stationære Mac'er ikke altid haft sådanne strømforsyninger?

Nej, åbenbart ikke. Jeg har set fx. Colorclassic med kun 110v strømforsyning
og med switchbare 110-220v.

> Og hvad er det for manualer Erik i såfald har?

Det vil jeg efterhånden også godt vide... I og med jeg har fået dem fra
Apples tekniker CD'er, så enten er der nogen, der har fusket med dem, eller
også er der alvorlige fejl på de service CD'er, som Apple udsender til deres
teknikere, og det sidste nægter jeg helst at tro på.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-03-02 00:22

> [...]
> servicemanual! Derudover må du gerne klippe lidt fra dine
> servicemanualer for at anskueliggøre at der findes A og E maskiner og

Hvis vi nu lige får Esben på banen, så ved jeg at han har haft ca. en 7
-8 7300'ere stående indtil for ganske nyligt, så kan han dementere om de
havde de famøse phono plugs...............

Jeg har en 7500 ligesom Tysk åbenbart har og den har phonoplugs, men den
7200, som jeg har stående har ikke.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-02 03:22

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]

For lige at korrigere her, så har jeg ikke snakket om 'A' og 'E' maskiner,
men om 'US' og 'E' modeller. 'US' = modeller _kun_ beregnet på det
interamerikanske kontinent USA og Canada, mens 'E' modeller er generelle
eksportmodeller

> [...]
> havde de famøse phono plugs...............
>
> Jeg har en 7500 ligesom Tysk åbenbart har og den har phonoplugs, men den

Jeg véd ikke, hvem, der har bragt PM 7200 ind i det her, for det er ikke mig.
Jeg har selv 2 stk. 7200 og ingen af dem har RCA stik. Jeg har også 2 stk.
7600, og de har begge RCA stik. Men ihvertfald på den ene 7200 er der en
udstansningsrille, der viser, at der åbenbart kan monteres RCA stik +
S-video, netop på samme sted, hvor 7600 har deres RCA stik + S-video.

Og som jeg har sagt i et andet svar, så har begge de 2 7300, jeg har kendskab
til med RCA stik været modeller, der er taget med hjem fra USA.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-03-02 20:18

> [...]
> men om 'US' og 'E' modeller. 'US' = modeller _kun_ beregnet på det
> interamerikanske kontinent USA og Canada, mens 'E' modeller er generelle

Min fejl, men du omtalte modellerne som US og E (Europe) maskiner,
derfor A'et. At E maskiner eksport maskiner er da heller ikke videre
logisk da de bl.a. produceres lokalt (Irland)

US modellerne er også solgt i Europa siger du. Det er da noget rod.

Endnu en opfordring til dig om at fremvise dokumentation for dine
påstande om US og E modeller samt phonostik i omtalte maskiner her i
gruppen. Skal vi sige mandag inden kl 12. Hvis du ikke kan det kan en
indrømmelse om at have taget fejl sagtens bruges.

Vi venter i spændning...
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-02 06:11

Hej Michael

> Min fejl, men du omtalte modellerne som US og E (Europe) maskiner,
> derfor A'et. At E maskiner eksport maskiner er da heller ikke videre
> logisk da de bl.a. produceres lokalt (Irland)

Det kan jeg da godt give dig ret i, og da jeg skrev 'Europe' så tænkte jeg
netop på samlefabrikken i Irland.

> US modellerne er også solgt i Europa siger du. Det er da noget rod.

Enig! og det er heller ikke alle maskiner, der skelner mellem US og E modeller.
Begge de 7600, jeg har, står der 'Made in USA' på, mens på den ene 7200 står
der 'Made in Ireland' og på den anden 'Made in USA'

> [...]
> gruppen. Skal vi sige mandag inden kl 12. Hvis du ikke kan det kan en
> indrømmelse om at have taget fejl sagtens bruges.

Bare rolig! - Det kommer, men lige nu har jeg fået lidt andre ting at tænke på
mht. mit helbred, jeg har værety til yderligere hjerteundersøgelser her fredag,
og det var ikke positive ting, jeg fik at vide dér. - At jeg efter alt at dømme
skal ind og have foretaget en bypass operation, - den skal altså lige
'fordøjes' lidt...(-

Og jeg har gemt de aktuelle indlæg i min mailbox, så de skal nok komme...

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-03-02 13:06

> [...]
> positive ting, jeg fik at vide dér. - At jeg efter alt at dømme skal ind
> og have foretaget en bypass operation, - den skal altså lige 'fordøjes'

Håber du får fordøjet - og at det hele går som det skal. Når der sker
sådan noget, bliver phono- og RCA stik og mac's bare så små, ikke?

Dette var bare en opmuntring fra Sjællandsgade.

v.h
Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-03-02 13:57

On 9.3.2002 13:06, in article
1f8s4am.1eb97fwiqtm30N%martinmarius@petersen.mail.dk, "Martin Petersen"
<martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> sådan noget, bliver phono- og RCA stik og mac's bare så små, ikke?
>
> Dette var bare en opmuntring fra Sjællandsgade.

Også en her fra Allerød.

Venlig hilsen
- David
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-02 21:24

Hej David

Jeg takker for de venlige ord, og som jeg skrev til Martin P., så bliver verden
pludselig nærværende, og jeg er jo også glad for, at det bliver Skejby, der
kommer til at stå for 'reparationen' til den tid.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-02 19:07

Hej Martin

Tak! - Ja, så er det, som om verden lige pludselig ser lidt anderledes ud. - Og
man begynder at finde ud af, at det her er altså de hårde kendsgerninger - og
ikke bare teoretisk computersnak.

- Og jeg må sige, at jeg er glad for, at det bliver Skejby, der kommer til at
stå for 'reparationen'...

Martin Petersen wrote:

> Håber du får fordøjet - og at det hele går som det skal. Når der sker
> sådan noget, bliver phono- og RCA stik og mac's bare så små, ikke?
>
> Dette var bare en opmuntring fra Sjællandsgade.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Magnus Rohde

Dato : 10-03-02 19:22

> [...]
> kendsgerninger - og ikke bare teoretisk computersnak.
>
> - Og jeg må sige, at jeg er glad for, at det bliver Skejby, der kommer til

Du har vel hørt om den korte ventetid på Rigshospitalet i dagspressen?

Magnus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-02 19:44

Hej Magnus

Det har jeg, men jeg har også hørt om den rivalisering, dr er mellem de to på
flere fronter, og jeg er nok så meget en 'hjemmefødding', at jeg foretrækker
det jyske, fremfor at skulle rejse derover.

Magnus Rohde wrote:

> Du har vel hørt om den korte ventetid på Rigshospitalet i dagspressen?

Men indrømmet, - det har da været med i mine overvejelser, da jeg fik beskeden,
- men så vil jeg jo nødig komme til at stå i samme situation, som hende, der på
det nærmeste var blevet invalid, fordi to amter ikke kunne enes om betalingen
(omt. i DRTV i ons. ell. tor.), og det er jo ligesom om, at et 'dikkeværk' er
lidt livsvigtigt....

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-03-02 23:25

> [...]
>
> 7300: Thomas Bjorn Andersen
> <m3ofi2zvln.fsf@gen-v.net>
>
> 7200, 7300 og 9600: Preben Bødker Nielsen

Jamen så må jeg også bidrage til statistikken.

Kiggede lidt på et repræsentativt udsnit af de 20 stk. 7300/166, som
stadig bliver holdt i live på arbejdet. Ingen har RCA/phono-stik. Alle
er indkøbt medio 1997.

Der er et område til højre for de to strømstik, der kunne indikere, at
slags udvidelsesmulighed, men det er jo ikke noget bevis.

Om ikke andet vil jeg mene, at hvis der virkelig findes 7300 med
phonostik, så er det undtagelsen og på ingen måde generelt gældende for
den model. Faktisk kan det ikke bruges til at slå nogen oven i hovedet
med, da en 7300 med RCA/phono (hvis såfremt i så fald...) kunne tænkes
at være specialleveret og IKKE have været i offentlig handel.

Thomas Tvegaard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-03-02 11:57

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Der er et område til højre for de to strømstik, der kunne indikere, at
> slags udvidelsesmulighed, men det er jo ikke noget bevis.

Det skyldes velsagtens at kabinettet bliver brugt til flere forskellige
modeller!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-03-02 12:08

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Det skyldes velsagtens at kabinettet bliver brugt til flere forskellige
> modeller!

Jeps, der er det samme på 7200-serien. Kabinettet blev jo lanceret
med introduktionen af 7200 og 7500 serien, så der har vel været
billigere og nemmere kun at producere et kabinet med forskellige
klistermærker på forsiden og et plasticlåg.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-02 19:37

Hej Michael

Ja, bagstykket til kabinettet på alle disse modeller fra 7200-9600 findes
kun i 2 udg., én til MT og én til DT. (selvfølgelig er 71/8100 undtaget).
Derfor er der også udstansningsriller til flere andre dele udover de, der
normalt bliver monteret på en given model.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-03-02 14:37

In article <1f8r0vc.11i8tdo1fssveoN%tvegaard@mac.com>,
tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard) wrote:

> Der er et område til højre for de to strømstik, der kunne indikere, at
> slags udvidelsesmulighed, men det er jo ikke noget bevis.

Det du skal kigge efter er om der er en connecter til AV kortete samt en
DAV connector på bundkortet.

AV connectoren befinder sig under umidelbart bag sound-in stikkene
(mellem inderste PCI sokkel og cuda'en).
DAV connectoren befinder sig bag ved den yderste PCI sokkel (i
forlængelse).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-02 03:58

Hej Michael

> [...]

> :: <ftp://ftphqx.info.apple.com/Apple_Support_Area/Misc/Service/
> :: servicemanuals/pm7300.7500.7600.ws7350.pdf>

Det ser ud til, at de to manualer ikke er identiske. I den, jeg har, står der på
forsiden ikke WS7350/180 men 7350/200. 7600/200 (Japan only) er heller ikke
nævnt. Her står i min kun "7600/200".

Og på side 23 mangler sinierne "The Power Macintosh 7300 and WS 7350 computers do
not include an AV module."

Teksten på side 30 mangler parenteserne med undt. for 7300/7350. Diagrammet på
side 31 er identisk.

Tekst og foto på side 46 ser ud til at være identisk med det manual, jeg har.

I Appendix 1, Exploded View, ser det umiddelbart ud til, at de væsentligste
servicepart numbers er identiske, men jeg har ikke orket at kontrollere dem alle.

> [...]
> servicemanual! Derudover må du gerne klippe lidt fra dine
> servicemanualer for at anskueliggøre at der findes A og E maskiner og

For det første har jeg overhovedet ikke nævnt PM 7200 i den her sammenhæng, og
det er ikke mig, der har brugt betegnelserne A og E og senere Æ maskiner. Jeg har
kun brugt betegnelserne US for USA og Canada + E for Europe/Export. Men OK, en
maskine, der er identisk uanset om det er en US eller E model er netop PM 7200.
Som jeg nævnte det i et andet indlæg, står der på den ene af mine 'Made In
Ireland' og på den anden 'Made in USA', og de er 100% identiske!, hvad de
tekniske specs angår og udseendet også.

> [...]
> i modsætning til Mortens oplysninger! Måske vi kan konstatere at du
> taler sandt ud fra forkerte oplysninger i dine manualer.

Selvfølgelig kan der være forskel, men der _bør_ ikke være forskel i tekniske
manualer til brug for rep. teknikere på et værksted.

Jeg har minutiøst afskrevet de forskelle, jeg nævner ovenfor, da jeg pludselig
ikke kan kopiere fra min Acrobat Reader 5, (den skal jeg ha¨' kigget på). Og jeg
har dobbeltkontrolleret for ikke at skrive forkert.

Og hvis der er 'fusket' med de manualer, jeg sidder med, så er der fusket med den
Apple CD, hvor jeg har fået dem fra! - Og det er faktisk ikke så smart igen....

> [...]
> til debatternes indhold. Morten optræder altid meget pænt, men hans og
> andres tålmodighedsgrænse nåes i debatter med dig. Det er måske ikke

Ærlig talt - min 'tålmodighedsgrænse', som du kalder det har åbenbart ingen
grænser. Jeg skal bare finde mig i hvad som helst og ellers holde kæft, trit og
retning.....

Du tror måske det morer mig, at stort set hver eneste gang, jeg skriver noget, så
er Morten R. straks på banen med enten det modsatte eller en advarsel om at bruge
de forslag, jeg kommer med?. Det morer mig absolut heller ikke, at jeg får at
vide, at jeg konstant lyver, når jeg siger noget vedr. den ene af mine maskiner,
hvor jeg védog kan se, der er lavet en del om, efter den har været til rep. i
mere end et halvt år!, og det morer mig heller ikke, at jeg igen får at vide, at
jeg lyver, og at der ikke står et bestemt navn på en faktura, trods det, at jeg
sidder og kigger på navnet.

Jeg véd ikke, hvordan du vil tage det, hvis det var dig, der hele tiden fik det
smidt i hovedet? - Men det er så let så bare at slynge den ud, at 'du skal tage
luppen frem', 'puds dine briller', 'du kan jo ikke engang læse indenad'
osv.osv.... - Og hvad med at videresende indlæg, der kun er beregnet for denne
gruppe - og det uden min tilladelse - til andre grupper? - Det er rent faktisk
strafbnart.

Hvad vil du fx. sige, hvis jeg nu påstod, at du ikke hedder 'Michael' men
'Mikael', selvom der står 'Michael' på din dåbsattest/navneattest? - Jeg tror, at
selv du efterhånden ville blive godt knotten over det.

> Du ponker Morten for at indrømme at have taget fejl - Det har han nu
> gjort mange gange (respekt for det) hvorimod min hukkommelse svigter når
> det gælder dig og imødekommenhed.

Nej, jeg hverken 'ponker' eller 'plonker' Morten for det, men jeg bruger en
dybtfølt ironi og sarkasme. Han har aldrig indrømmet, at han har taget fejl i
noget af det, jeg har svaret på, og hvor han gensvarer beviseligt forkert.

> Din arrogance mht. til netetikke, bundcitering og QP vil heller ikke
> pynte i en klagesag. En del ad disse sager her på usenet stammer fra
> folk uden selvindsigt og det gør du dig skyldig i.

Det er muligt, du og andre vil kalde det for arrogance, men jeg har til
bevidstløshed forklaret hvorfor, men det kan åbenbart ikke accepteres i denne
gruppe. Og sålænge, der ingen deciderede love er for hvilke programmer, man
_skal_ eller _må_ bruge, men kun _anbefalinger_, så har jeg og andre deres fulde
ret til at bruge de programmer, de finder bedst egnede til deres formål.

Og med fare for at få at vide, at jeg yderligere viser arrogance, - ja, så
skriver jeg det alligevel... Jeg har aldrig fået noget forærende her i livet, men
har selv måttet kæmpe mig frem til det hele, - mit syn (jeg har været helt
blind!), min uddannelse, min forretning, og min position inden for Mac-verdenen,
når det gælder handicaporienteret hard- og software.... - Jeg har fx. aldrig fået
så meget som én eneste krone i SU, - jeg - og i begyndelsen mine forældre - har
måttet betale hver en krone for, at jeg har kunnet få det syn tilbage igen, som

jeg nu har! Og jeg har måttet bygge min egen forretning op - udelukkende ved
hjælp af mig selv og mine evner og viden. Jeg har aldrig fået en øre i støtte fra
nogen side til det formål, mens andre, der prøver/gør det samme, kan få i både
pose og sæk i form af div. iværksætterydelser, billige lån og tilskud fra fonde
m.m..

Der er mange, der gennem de år, jeg har været med i det ræs her, har spurgt,
hvorfor jeg egentlig ikke tager penge for den service / hjælp, jeg giver over
nettet. Hver gang har jeg svaret, - og det gør jeg også her, - at jeg gør det af
interesse og loyalitet over for Mac, og fordi jeg kan lide det, og som jeg skrev
den anden dag, også fordi, det kan virke særdeles afstressende midt i al det
normale ræs med trivielt arbejde. - Jeg må kæmpe for hver en krone, jeg tjener,
mens andre 'bare' kan hæve deres løn, for det arbejde de udfører for en anden
arbejdsgiver. - Og lad nu være med at misforstå ordet 'bare'. Det er ikke ment
negativt, men skal forstås i modsætning til en selvstændig erhvervsdrivende.
Nogle gange har jeg også ønsket, at jeg 'bare' kunne hæve min løn hver den første
i et firma, hvor jeg kunne arbejde med det, som jeg nu arbejder med. - Men i
vores moderne hæsblæsende samfund er der ikke plads til den slags nicher.

Er det arrogance? - tja, så indrømmer jeg gerne, at jeg er arrogant, - men jeg
ser det mere som værende de barske realiteter for at få noget til at køre på en
fornuftig måde.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 07:29

In article <3C8C1CE7.22AAFFC0@mail1.stofanet.dk>,

> For det første har jeg overhovedet ikke nævnt PM 7200 i den her sammenhæng,

Du nævnte selv 8200, 7200 er identisk med 8200.