Bøder i Andelsforening
Fra : Allan M

Dato : 06-03-02 21:54

Kan en andelsforening udstede bøder f.eks hvis man ikke vil udføre
fællesarbejde. ?
Og hvis de gør det hvilken ret har de til det ?
Skal jeg betale ?

Jeg troede kun det var offentlige myndigheder / politiet som skrev bøder til
folket.

...Allan

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-03-02 21:55

On Wed, 6 Mar 2002 21:53:47 +0100, "Allan M" <allan@allanm.dk> wrote:

>Kan en andelsforening udstede bøder f.eks hvis man ikke vil udføre
>fællesarbejde. ?
>Og hvis de gør det hvilken ret har de til det ?
>Skal jeg betale ?

Ordet "bøde" er forkert. Men hvis der i vedtægterne er bestemt, at
f.eks. manglende deltagelse i fællesarbejde koster et beløb, er
foreningen fuldt berettiget til at opkræve disse beløb.

Svaret på om du skal betale afhænger derfor af, hvad der står i
vedtægterne.

>Jeg troede kun det var offentlige myndigheder / politiet som skrev bøder til
>folket.

Ordet "bøde" er forkert. Du skal ikke hænge dig i det anvendte ord men
i hvad meningen er.

--
Jakob Paikin

Fra : Allan M

Dato : 06-03-02 22:04

> Ordet "bøde" er forkert. Men hvis der i vedtægterne er bestemt, at
> f.eks. manglende deltagelse i fællesarbejde koster et beløb, er
> foreningen fuldt berettiget til at opkræve disse beløb.

Der står ikke noget endnu. Det er et forslag til næste generalforsamling.

Det som støder mig lidt er at vi i forvejen betaler et beløb til
vedligeholdelse og rengøring af fællesområder.

... Allan

Fra : TGD

Dato : 06-03-02 22:43

"Allan M" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Der står ikke noget endnu. Det er et forslag til næste generalforsamling.
>
> Det som støder mig lidt er at vi i forvejen betaler et beløb til
> vedligeholdelse og rengøring af fællesområder.

Prøv at kigge på ideen bag Andelsforeninger, det er såvidt jeg har erfaret
en gammel "arbejder" ting, ergo må man kunne forvente lidt "social" samvær
med naboerne, det er det med at tage det sure med det søde.

Fra : Peder Porse

Dato : 06-03-02 22:55

Og beløbet til fællesudgifter bliver vel mindre i kroner, hvis
fællesskebet, som en andelsforening vel også dybest set er udtryk for,
udfører noget af det, men vel elelrs ville engagere en entreprenør af en
eller anden slags til..
pp

Fra : petersen_michael

Dato : 07-03-02 20:52

Peder Porse skrev i meddelelsen <3C869024.3050008@post11.tele.dk>...
> [...]
>fællesskebet, som en andelsforening vel også dybest set er udtryk for,
>udfører noget af det, men vel elelrs ville engagere en entreprenør af en

hmm.. det lyder som noget der er nært beslægtiget med sort arbejde ?

lidt som når lærer og forældrer maler et klasseværelse..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Henning

Dato : 07-03-02 21:57

On Thu, 7 Mar 2002 20:51:53 +0100, "petersen_michael"
<petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> wrote:

>hmm.. det lyder som noget der er nært beslægtiget med sort arbejde ?
>
>lidt som når lærer og forældrer maler et klasseværelse..

Så længe læreren og forældrene ikke er uddannede malere er den god
nok Ellers er der den der med beskatning af eget arbejde?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : petersen_michael

Dato : 08-03-02 21:37

Henning skrev i meddelelsen <7ukf8uctcost0i068k7o0ggs3qtm0b0frl@4ax.com>...

>Så længe læreren og forældrene ikke er uddannede malere er den god
>nok Ellers er der den der med beskatning af eget arbejde?

siger du dermed at ufaglærte, må arbejde uden for skat og moms reglerne ?

er der tale om "eget arbejde" når det roterer sig angående fælles arealerne
i en andelsforening ?
eller for den sags skyld "dit barns skole" jf. mit eksempel ?