Klumper i "Gassen"
Fra : Uffe Bundgaard

Dato : 06-03-02 21:20

Hej alle

Jeg er den næsten lykkelige ejer af en Moto Guzzi V65 Lario - (købt i
efteråret sidste år).
Jeg glæder mig til den forestående sæson - har dog lige fået en lille
smuttur den anden dag.

Jeg har dog lidt problemer med gassen. (hvilket jeg også havde sidste år)

Det er især udtalt lige efter start, motoren vil ikke tage gassen.
Det er gældende i alle gear, cyklen hakker og springer - hvilket ikke er
særligt behageligt når den engang imellem tager lidt af gassen.
Hvis den får "fuld øre" - er den ved at gå fuldstændig istå.

Når motoren er blevet varm bliver det meget bedre, men det er ligesom om at
den ikke svarer så hurtigt på gassen (som jeg gerne ville have)

Chokeren er af en type der kun bruges til at få cyklen igang med - dvs.
medmindre du vil sidde med hånden nede mellem benene imens du kører

Da jeg ikke er specielt motorsagkyndig, håber jeg en af jer kan hjælpe mig
med af at pejle mig ind på hvad problem kunne være - kaburator,
benzinslanger ?

Luftfiltre (KN) er renset og olieret i vinters - så den får luft nok..

På forhånd tak

Uffe
/ Guzzi Lario

Fra : Armand

Dato : 06-03-02 21:50

Uffe Bundgaard <uffe.bundgaard@get2net.dk> skrev i en

> [...]
om at
> den ikke svarer så hurtigt på gassen (som jeg gerne ville have)

Forårsklassikeren:
Vand i svømmerhusene :-/

Det er ganske enkelt at tømme svømmerhusene v.h.a. bundskruen, så prøv
lige dét!
Og inden at du atter bruger reservetanken, så giv lige tankens
bensinindhold en passende mængde karburatorsprit til at opløse det vand
der måtte befinde sig dér!

--
Armand.

Fra : AW på TRX

Dato : 07-03-02 09:41

Er der en tendens til at folk der hedder Uffe kører Guzzi ???
Pas på med fartfælderne....

Allan

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 07-03-02 10:24

On Thu, 7 Mar 2002 09:40:47 +0100, "AW på TRX" <awXXX@teamunique.dk>
wrote:

>Er der en tendens til at folk der hedder Uffe kører Guzzi ???

Tendens er måske så meget sagt, men vi er da nogen stykker - f. eks.
er der jo også "Uffe Juul MC" i Svendborg, der importerer de potente
"Ghezzi & Brian" Guzzi'er <http://www.ghezzi-brian.com/>. Så er det
måske så meget mere pudsigt, at jeg også er fra Sydfyn??!!??

>Pas på med fartfælderne....

Enig, men her spiller navn og motorcykelmærke mindre ind :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Søren Johansen

Dato : 07-03-02 10:13

"Uffe Bundgaard" skrev:
> ...Jeg er den næsten lykkelige ejer af en Moto Guzzi V65 Lario - (købt i
> efteråret sidste år)... og en lang historie...

Det lyder helt klart som for mager blanding! Det kan, som Armand skriver,
skyldes vand i tank og karburatorer, men det kan også have andre årsager.

Det kan være skidt i systemet og det kan være en fejljustering.

Jeg ville først checke om dyserne i karburatorerne samt nålehøjden stemmer
med værkstedshåndbogens opgivelser og hvis det er tilfældet så ville jeg
checke accelerationspumperne. Disse fungerer på Dell'Orto karburatorer med
en lille membran som kan være defekt. Skriv evt. til mig privat hvis du vil
have en beskrivelse af hvordan man checker acc.-pumperne.

Mvh,
Søren
Pantah (med Dell'orto)
888 (med Weber-Marelli injection

Fra : Armand

Dato : 08-03-02 16:44

Søren Johansen <sjohansen@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
du vil
> have en beskrivelse af hvordan man checker acc.-pumperne.

Av, en forglemmelse!
Selvfølgelig bør accelerations-systemet være mistænkt når det drejer sig
om manglende evne til at tage gassen!!

Lad mig lige fylde noget kød på:
Netop deri at problemet er størst i kold tilstand (hvor man bruger
chokeren til at fyyyylde bensin på for at få/holde gang i lortet!), må
det bero på manglende brændstof.
Manglende brændstof kan forekomme både p.g.a. for lidt bensin (á
stoppede dyser ), og for meget luft (á utætheder eller utilstrækkelig
inddysning). men i tilfælde af forekommende acc.pumpe kan malfunktion af
denne give samme symptomer!
Uffe skrev at han havde renset/fornyet luftfilteret; men et stoppet
luftfilter medfører en federe blanding, hvorfor rensningen som sådan kan
gøre symptomer på bensinmangel værre

Derved at såvel vand som snavs falder til bunds i svømmerhuset, og at
chokerdysen oftest suger dybest af alle dysesystemerne, kan netop
chokeren som den første forstyrres af en begyndende vandopbygning i
svømmerhuset!
Årstiden er til vand i karburatorerne (fra vand i tanken, kondenseret
igennem vinteropstaldning i et ikke vel-isoleret lokale :-/ ), hvorfor
en spritkur og tømning af svømmerhusene er en elementær sæson-øvelse for
motorcyklister!

--
Armand.

Fra : Uffe Bundgaard

Dato : 07-03-02 22:30

Tak for svarene.

Har i eftermiddags tømt kaburatorer for vand/benzin - har dog ikke testet
resultatet endnu.

Da jeg har ferie i næste uge, tror jeg vil tage et kik på dyser og nålehøjde
m.m. som foreslået af Søren.

Uffe (fra Højfyn)
/ Guzzi Lario

Fra : Armand

Dato : 08-03-02 17:43

> Tak for svarene.
>
> Har i eftermiddags tømt kaburatorer for vand/benzin - har dog ikke
testet
> resultatet endnu.

Husk lige spritten i tanken inden(!) at du benytter reservetanken
igen!!!

> Da jeg har ferie i næste uge, tror jeg vil tage et kik på dyser og
nålehøjde
> m.m. som foreslået af Søren.

Se lige om tømningen har hjulpet forinden :-/

--
Armand.

Fra : Uffe Bundgaard

Dato : 09-03-02 15:07

Suk.. det hjalp desværre ikke at tømme svømmerhuset.
Den trækker stadig ikke i kold tilstand, det var ligesom om der kom et par
knald fra den, midt i alle "træk problemerne" (om det var fra udstødningen,
står hen i det uvisse)

Der er nok ingen vej uden om at kigge lidt på "Dell'Orto'erne"

Uffe
/ Guzzi Lario

Fra : Armand

Dato : 09-03-02 23:54

> [...]
udstødningen,
> står hen i det uvisse)
> Der er nok ingen vej uden om at kigge lidt på "Dell'Orto'erne"

Først ved dette indlæg opfatter jeg dine problemer som måske værende
fejlforventninger :-/
Nu ér det jo en "starthjælps-choker" at du har, og kun få andre cykler
(hvoraf jeg med næsten sikkerhed kan love at der ikke befinder sig én
italiener :-/ ) kan køre uden choker de første mange kilometre
indenbys - Og da slet ikke med de for tiden værende temperaturer.
Til gengæld oplever få problemet eftersom at deres choker er fuldt
justerbar!

Ikke at der ikke er en fejl et sted; men måske det var værd at gribe
lidt i egen barm inden du står med al mekanikken splittet ad :-/

--
Armand.

Fra : Uffe Bundgaard

Dato : 10-03-02 13:37

Okay, jeg venter på lidt varmere vejr, og ser om det bliver bedre..

- der kan selvfølgelig være noget om at trækkraften måske ikke lige er til
stede fra starten - det er den ihvertfald ikke på en Fiat UNO fra '87 (hvis
man tager chokeren fra den med det samme) - ikke at jeg vil sammenligne den
med min Guzzi.. :-¤

Uffe
/ Guzzi Lario