/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stor lighed mellem Pirelli og Metzeler-dæk~
Fra : Tornøe


Dato : 06-03-02 20:52

Hej gruppe

Inden sæsonen (for alvor) starter, er det på tide at få nyt fordæk på
Banditten. Mit Bridgestone fordæk er mørt, og da jeg har et nyere Metzeler
bagdæk, drømte jeg om at få et tilsvarende fordæk. Jeg shoppede derfor rundt
på nettet, både hos Metzeler og blandt de forskellige andre dæk-fabrikanter.
Der slog det mig, at Pirellis og Metzelers hjemmesider er bemærkelsesværdigt
ens. Deres dæk-program har også lighedspunkter, specielt lignede Pirellis
Dragon GTS dæk til forveksling det Metzeler ME Z4, som jeg har på baghjulet
og gerne vil have på forhjulet.

Da jeg ringede til Aagesen for at forhøre mig ME Z4, havde han det ikke
hjemme, men uopfordret foreslog han mig Pirelli Dragon GTS. Og det var endda
billigere end hvad andre forhandlere skulle have for Metzeler...

Så: Laver Metzeler dæk til Pirelli, så de kan tilbyde motorcykeldæk udover
de bildæk, de er berømte for? Eller hva? Hvis Pirelli og Metzeler er ens,
ser det umiddelbart ud til, at man kan spare knap 10% ved at købe Pirelli,
ihvertflad hvad angår sport/touring-dæk.

Jens



 
 
Steen Schmidt (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-03-02 20:59

> Specielt lignede Pirellis
> Dragon GTS dæk til forveksling det Metzeler ME Z4, som jeg har på
baghjulet
> og gerne vil have på forhjulet.

Kort svar: Hvis du overhovedet overvejer at køre i regnvejr, så drop MEz4!
Jeg har haft flere ubehagelige overraskelser på SV650S (standardmonteret med
MEz4) i regnvejr. Jeg har ikke ikke haft dem der ligner med Michelin Pilot
Sport.

> Da jeg ringede til Aagesen for at forhøre mig ME Z4, havde han det ikke
> hjemme, men uopfordret foreslog han mig Pirelli Dragon GTS. Og det var
endda
> billigere end hvad andre forhandlere skulle have for Metzeler...

Køb dem i Tyskland, hvis du har mulighed for det. Du sparer 40-50%.

Mvh
Steen


Birger Poulsen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 06-03-02 21:24

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
news:pyuh8.2470$ng4.154380@news000.worldonline.dk...
> Kort svar: Hvis du overhovedet overvejer at køre i regnvejr, så drop MEz4!
> Jeg har haft flere ubehagelige overraskelser på SV650S (standardmonteret
med
> MEz4) i regnvejr. Jeg har ikke ikke haft dem der ligner med Michelin Pilot
> Sport.
>
Har du erfaring med hvor mange km der er i Pilot Sport?
Da jeg købte min SVer (brugt), havde den lige fået Bridgestone Batilax
BT010R på.
Efter 6500 km er de ved at være lidt flade på midten, og jeg vil tro at de
har ca 3.000 tilbage.
Jeg kører ikke extremt, men til tider friskt.
Hvad kan man forvente?

Hilsen
Birger
SV650





Steen Schmidt (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-03-02 22:01

> Har du erfaring med hvor mange km der er i Pilot Sport?

Hæh - det afhænger af hvem du spørger!

På min SV'er holdt et Pilot Sport bagdæk 7000 km, så var der ikke lovligt
mønster på de midterste 70% af dækfladen (burde være skiftet ved 6-6500 km).
Fordækket sagde ca. 13000 km. Tilsvarende for mine MEz4'ere, var 12000 bag
(burde være skiftet ved 10000 - øv), og 19000 for.

Tommy Rønns Pilot Sport siges at holde 3000 km bagpå. Dét skyldes garanteret
noget andet end dækket, siger de som kender ham )

> Da jeg købte min SVer (brugt), havde den lige fået Bridgestone Batilax
> BT010R på.
> Efter 6500 km er de ved at være lidt flade på midten, og jeg vil tro at de
> har ca 3.000 tilbage.
> Jeg kører ikke extremt, men til tider friskt.
> Hvad kan man forvente?

Jeg nåede ikke at prøve BT010, men det ville jeg absolut have gjort, havde
jeg haft maskinen endnu. 9500 km bag med 010'eren må dog siges at være
udmærket efter hvad jeg har læst.

Du vil nok blive overrasket over hvor få km der egentligt er tilbage på dit
bagdæk. Min erfaring siger mig at når det først begynder at blive slidt, så
går det hurtigt med det sidste - der er altså ikke lineært slid.

Ved 4000 km på Pilot Sport bagdæk kunne jeg begynde at se sliddet - indtil
da så det ud som nyt. Ved 7000 km *skulle* det skiftes.

Mvh
Steen


Jens & Helle (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Jens & Helle


Dato : 06-03-02 22:32

MEz4.......dårlig i regnvejr !!!!! jeg kører Honda1100XX , hvor jeg har mont
Z4, det er det bedste dæk jeg har haft på den. Vi er hver år sydpå på ferie
hvor vi kører een 6000-7000 km med "alskins" vejr, det står bare fast,
ligeså hænger det kanon fast i alle de dejlige sving der er i bjergene.
Kilometer.....ja der er mere i dem end Pir. samt Bridgest. + et par stykker
andre jeg har kørt på. MEN det skal siges at der kan være meget forskel på
hvordan man opfatter styringsevnen alt efter hvad maskine man har mont, dem
på. SES ude i det fri. Jens
Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pyuh8.2470$ng4.154380@news000.worldonline.dk...
> > Specielt lignede Pirellis
> > Dragon GTS dæk til forveksling det Metzeler ME Z4, som jeg har på
> baghjulet
> > og gerne vil have på forhjulet.
>
> Kort svar: Hvis du overhovedet overvejer at køre i regnvejr, så drop MEz4!
> Jeg har haft flere ubehagelige overraskelser på SV650S (standardmonteret
med
> MEz4) i regnvejr. Jeg har ikke ikke haft dem der ligner med Michelin Pilot
> Sport.
>
> > Da jeg ringede til Aagesen for at forhøre mig ME Z4, havde han det ikke
> > hjemme, men uopfordret foreslog han mig Pirelli Dragon GTS. Og det var
> endda
> > billigere end hvad andre forhandlere skulle have for Metzeler...
>
> Køb dem i Tyskland, hvis du har mulighed for det. Du sparer 40-50%.
>
> Mvh
> Steen
>



Steen Schmidt (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-03-02 23:49

> MEz4.......dårlig i regnvejr !!!!! jeg kører Honda1100XX , hvor jeg har
mont
> Z4, det er det bedste dæk jeg har haft på den. Vi er hver år sydpå på
ferie
> hvor vi kører een 6000-7000 km med "alskins" vejr, det står bare fast,
> ligeså hænger det kanon fast i alle de dejlige sving der er i bjergene.
> Kilometer.....ja der er mere i dem end Pir. samt Bridgest. + et par
stykker
> andre jeg har kørt på. MEN det skal siges at der kan være meget forskel

> hvordan man opfatter styringsevnen alt efter hvad maskine man har mont,
dem
> på.

Klart. Jeg har haft dem på to styk SV650S (ligesom alle andre har, da de er
fabriksmonterede). Jeg har flere (måske 3-4) gange oplevet scary situationer
med MEz4 - alle i øspøsende regnvejr, og jeg tilskriver dem aquaplaning. En
situation var eksempelvis hvad der følse som 2 meter (nok nærmere 20
centimeter baghjulsudskridning ved vognbaneskift. En anden var en
tohjulswobble med 80 km/t på motorvej. Vi taler her om en centimeter stående
vandspejl på vejbanen. Endnu en var hjulspind i andet gear ved måske 40 km/t
(noget SV'eren ikke gør ret ofte

Jeg har kørt meget i tilsvarende vejr på de samme veje med Pilot Sport, og
de har aldrig sluppet på grund af aquaplaning.

Herudover har MEz4 tydeligvis længere bremselængde fra "høj" fart i regnvejr
end Pilot Sport. Nu har jeg ikke testet med 99,9% bremsetryk, men da jeg
kører de samme steder ofte, er der ikke noget at tage fejl af. Især
baghjulet har næsten mindre end ingen bremseeffekt i regnvejr.

Jeg kørte til sidst forsigtigt med MEz4'erne i regnvejr!

Jeg kan jo ikke overbevise nogen om at tilfældene ikke skyldtes urenheder på
vejene, og at jeg så blot har været heldig med Piloterne. Jeg tror dog nu
nok der er noget om snakken - med min kørestil på en SV'er i hvert fald. Jeg
kender et par stykker der mener det samme om MEz3'ernes regnvejrsegenskaber
(på Aprilia Falco bl.a.).

Mvh
Steen

"It's all in your head!"


Niels S. (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Niels S.


Dato : 07-03-02 11:59

Steen Schmidt skrev

> Klart. Jeg har haft dem på to styk SV650S (ligesom alle andre har, da de
er
> fabriksmonterede). Jeg har flere (måske 3-4) gange oplevet scary
situationer
> med MEz4 - alle i øspøsende regnvejr, og jeg tilskriver dem aquaplaning.

På VFRen var der også standard monteret MEZ4 dæk og jeg kan heller ikke
nikke genkendende til dine oplevelser, til trods for at jeg kører i hele
sæsonen i både sol og regn. Kan det ikke have noget at gøre med cyklernes
vægt? SV'eren er jo væsentlige lettere end VFR'en.

--
Niels S.
VFR800FI
Medlem af VFR klub Danmark (www.vfr.dk)



Steen Schmidt (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 07-03-02 14:18

> På VFRen var der også standard monteret MEZ4 dæk og jeg kan heller ikke
> nikke genkendende til dine oplevelser, til trods for at jeg kører i hele
> sæsonen i både sol og regn. Kan det ikke have noget at gøre med cyklernes
> vægt? SV'eren er jo væsentlige lettere end VFR'en.

Sikkert. Det er jo forskelligt fra cykel til cykel, og vægten har da sikkert
betydning.

Mvh
Steen


Johnny Jensen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Jensen


Dato : 07-03-02 19:41

Hej Steen,

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
news:T1xh8.3165$Mc.160027@news010.worldonline.dk...
> nok der er noget om snakken - med min kørestil på en SV'er i hvert fald.
Jeg
> kender et par stykker der mener det samme om MEz3'ernes
regnvejrsegenskaber

Hmm... Min TLR er født med Z3 dæk.. Bortset fra at de er totalt uegnede til
maskinen grundet deres ekstremt træge styring, har jeg ikke haft problemer
med dem.

De står fremragende fast i regnvejr (kan faktisk både lave stoppies og
wheelie på våd asfalt med en 200Kg tung TLR!!!). Jeg kører 6.000km på et
bagdæk og pt har fordækket kørt 12.000km med mere mønster tilbage..

Jeg har skiftet til Michelin Pilot nu, og kan slet ikke vente til at komme
på vejen med dem.. Mmm...

Hygge
JJ



Steen Schmidt (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 07-03-02 22:06

> De står fremragende fast i regnvejr (kan faktisk både lave stoppies og
> wheelie på våd asfalt med en 200Kg tung TLR!!!).

Jeg taler ikke om våd asfalt - jeg taler om 1 centimeter vandspejl i
styrtregn! Jeg tror simpelthen ikke de dræner vand lige så godt som Pilot
Sport.

På "almindelig" våd vej (ingen regnvejr) har jeg ikke haft de store
problemer med MEz4....

Mvh
Steen


Michael K. S. (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 06-03-02 21:28

On Wed, 6 Mar 2002 20:51:32 +0100, "Tornøe" <jens@FJERNtornoe.net>
wrote:

<snip>

>Der slog det mig, at Pirellis og Metzelers hjemmesider er bemærkelsesværdigt
>ens. Deres dæk-program har også lighedspunkter, specielt lignede Pirellis
>Dragon GTS dæk til forveksling det Metzeler ME Z4, som jeg har på baghjulet
>og gerne vil have på forhjulet.

Pirelli ejer Metzeler og har gjort det siden 1986 - Det er således
naturligt at der udnyttes synergieffekter på en lang række områder.

-M

origo@earthling.net (06-03-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 06-03-02 21:32


"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:fuuc8uk6ppp84pafto58t29e2629i25nqa@4ax.com...
> Pirelli ejer Metzeler og har gjort det siden 1986 - Det er således
> naturligt at der udnyttes synergieffekter på en lang række områder.

Og deres racedekk er så godt som identiske, men det har vi visst vært
igjennom tidligere, lol.



JS



Michael K. S. (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 06-03-02 21:41

On Wed, 6 Mar 2002 21:31:58 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>
>"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
>news:fuuc8uk6ppp84pafto58t29e2629i25nqa@4ax.com...
>> Pirelli ejer Metzeler og har gjort det siden 1986 - Det er således
>> naturligt at der udnyttes synergieffekter på en lang række områder.
>
>Og deres racedekk er så godt som identiske, men det har vi visst vært
>igjennom tidligere, lol.

Bedre madding tak ! )

-M

origo@earthling.net (06-03-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 06-03-02 21:56


"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:glvc8ucavd634996ube2jjbj115ttsvqab@4ax.com...
> Bedre madding tak ! )

He-he.


JS



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste