Kinesiske skrifttegn på Cube
Fra : Christina Teng Topsø~

Dato : 06-03-02 16:43

Hej

Jeg skal bruge nogle kinesiske skrifttegn i enten Appleworks eller Word,
så jeg både kan bruge dem på skærmen og skrive ud.

Jeg har en Cube med Mac OS 9.2 US

--
Hilsen

Christina

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-03-02 20:45

In article <1f8muc4.45zv2e31uj54N%christina.t@tdcspace.dk>,
christina.t@tdcspace.dk (Christina Teng Topsøe) wrote:

> Jeg skal bruge nogle kinesiske skrifttegn i enten Appleworks eller Word,
> så jeg både kan bruge dem på skærmen og skrive ud.
>
> Jeg har en Cube med Mac OS 9.2 US

Du skal installere "Language Kit's" fra din Mac OS 9.x CD.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-03-02 22:34

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Du skal installere "Language Kit's" fra din Mac OS 9.x CD.

Jeg har lige kigget på min CD og der ligger der jo flere kits - hvordan
fungerer de egenligt ? Fåkker de noget op eller kan jeg bare lave en
test på min egen Mac ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-03-02 23:10

In article <1f8nali.1gv3a3z1w24d2vN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg har lige kigget på min CD og der ligger der jo flere kits - hvordan
> fungerer de egenligt ? Fåkker de noget op eller kan jeg bare lave en
> test på min egen Mac ?

Nej, du burde opføre sig eksemplarisk såfremt de er kompatible med din
OS version - Tjek om den version der ligger på CD'en er kompatibel med
din version af OS hvs det er opgraderet)

Bare lav en test - du kan jo installere en ekstra systemmappe og teste
på, hvis du er "bekymret", derved slipper du for at tage backup. Mac OS
9.1 og nyere understøtter flere systemmapper på samme partition.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-03-02 23:25

> [...]

> Jeg har lige kigget på min CD og der ligger der jo flere kits - hvordan
> fungerer de egenligt ? Fåkker de noget op eller kan jeg bare lave en

Nej, de burde opføre sig eksemplarisk såfremt de er kompatible med din
OS version - Tjek om den version der ligger på CD'en, er kompatibel med
din version af OS hvis det er opgraderet

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-02 02:24

Hej Christina

Det første, du skal tænke på, er, om dit tekstbehandlingsprogram
understøtter 2-bytes sprog, - kinesisk, japansk, koreansk osv.. Hvis du
bruger AppleWorks 6.x og MSWord alle versioner, understøtter disse _IKKE_
2-bytes sprog (WorldScript II).

Hvis du har enten en ClarisWorks 4.0v4 eller ClarisWorks/AppleWorks 5
Office, så er 2-bytes sprog understøttet. Du kan også hente Nisus Writer
4.1.6US helt gratis hos Nisus Software. Dette TB program er specielt
udviklet og særdeles velegnet til 2-bytes sprog. Du kan hente den her:
<http://www.nisus.com/free/LoginNisusWriter.asp>. Det eneste du skal gøre
er at registrere den, så får du gratis tilsendt et reg.nr.

Hvis du alligevel helst vil bruge AWKS 6.x og MSWD, så kan man med lidt
'snilde' godt få den til at skrive de kinesiske tegn, men det vil kræve, at
du har en kinesisk skrifttype, der ikke er afhængig af at bruge SCLK eller
TCLK. Disse skrifttyper er temmelig store - endnu større end dem, der
anvendes sammen med sprogkittene. Man kan få sådanne skrifttyper, men dels
er de store som sagt, dels er de hundedyre, jeg har endnu ikke set nogen
freeware Chinese Font Packs. Derimod findes der gratis fontpacks til både
japansk og koreansk.

Men skulle du evt. finde en sådan font, så kan du bruge både AWKS 6 og MSWD
på følgende måde. Sæt din side op med div. layouts, såsom margins osv..
Vælg den kinesiske skrift i menuen 'Skrifter'/'Fonts' og sæt skriftstr. 24p
eller 32p. tast nogle tegn ind og se, hvordan de tager sig ud. - Jeg vil
tro, du kan have 30-35 tegn pr linie ved en markin på 1,5cm. Opret så 30
kolonner på en side og sæt afstanden mellem de enkelte kolonner til 2mm.
Vælg højrestillet tekst. Og start med at indtaste i den yderst til højre
liggende kolonne, og du vil med kolonnebredden kun kunne have det ene tegn,
som er nødvendig, - det næste vil automatisk blive skrevet nedenunder.

Når du så nærmer dig bundlinien i den første kolonne, så lav nogle
linieskift, så du er sikker på, at blinkmærket flytter sig til den næste
kolonne i rækken. Fortsæt så med at indtaste de enkelte skrifttegn. Hvis du
henter NisusWriter 4.1.6 vil alt dette ske automatisk med SCLK eller TCKL
installet, og du vælger blot den ønskede skrift.. Men du skal blot være
opmærksom på, at NW 4.1.6 kan give probnlemer, hvis du er koblet på
netværk. Det anbefales derfor, at slå netværk fra, sålænge du arbejder med
indtastning.

På din system CD 9.0.x og 9.1 er der samtlige de forskellige Apple Language
Kits (ALK). Til kinesisk er der to forskellige - Simplified Chinese og
Traditional Chinese. Simplified Chinese er langt den letteste at bruge, da
den ikke indeholder så mange tegn som Traditional Chinese, og selve
opbygningen er noget simplere i skrifternes struktur, mens man kan
sammenligne Traditional Chinese lidt med det klassiske Mandarin kinesiske
sprog.

Du skal lige være opmærksom på, at hvis du har hentet Mac OS 9.1
opdateringen på nettet indeholder denne _ikke_ ALK sprogkittene. Disse
findes _kun_ på den CD, som kan bestilles via Apples Supply Services. Både
opdateringerne 9.2.1 og 9.2.2 indeholder opdateringer til sprogkittene.

Hvis du ikke skal bruge alt for meget, så vil jeg anbefale, at du nøjes med
at installere Simplified Chinese, da den svarer til daglig kinesisk tale-
og skriftbrug. Skrifterne fylder temmelig meget ca. 16mb pr stk, og svjh.
installeres der både SC Geneva, SC Helvetica, SC Monaco + et par stykker
mere. Ved brug, skal du blot ændre opsætningen til Chinese i det tilhørende
kontrolpanel, så vil både skrifttyper og retning blive ændret automatisk.

mvh. Erik Richard

Christina Teng Topsøe wrote:

> Jeg skal bruge nogle kinesiske skrifttegn i enten Appleworks eller Word,
> så jeg både kan bruge dem på skærmen og skrive ud.
>
> Jeg har en Cube med Mac OS 9.2 US

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World