Skærer alle comp. over en kam
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 06-03-02 16:09

Hej

Jeg bruger af og til følgende rutine:

for Compi:=0 to ComponentCount-1 do
begin
if (Components[Compi] is TLabel) then
begin
if (Components[Compi] as TLabel).Tag=35 then
begin
(Components[Compi] as TLabel).Enabled := TRUE;
(Components[Compi] as TLabel).Visible := TRUE;
end;
end;
end;

Til at skjule / vise felter med.

Kan man gøre ovenstående for alle typer componenter på én gang ?

Michael

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-03-02 17:37

Du skal blot erstatte TLabel med TControl

"Michael Vilhelmsen" <Michael.Vilhelmsen.NoSpam@Microcom.Com> wrote in
message news:Xns91C9A44E71435MichaelVilhelmsenNoS@212.54.64.135...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-03-02 19:23

Tilføjelse:
(Components[Compi] as TLabel) skal ændres til
TControl(Components[Compi])

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-03-02 14:33

Se det virker jo fint.
Delphi brokker sig ikke, og programmet brokker sig ikke.
Men selvom, jeg laver

TControl(Components[Compi]).Visible := FALSE;
TControl(Components[Compi]).Enabled := FALSE;

Er de stadigvæk synlige !

Michael

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in news:3c865e6f$0$16383
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-03-02 14:37

TControl(Components[Compi]).Enabled := FALSE;

Ovenstående giver en fejl under kørsel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-03-02 15:16

Tja, det hele kører fint her, så du må nok være lidt mere specifik. Er
det f.eks. en bestemt type komponent eller .....

"Michael Vilhelmsen" <Michael.Vilhelmsen.NoSpam@Microcom.Com> wrote in
message news:Xns91CA94ACACDD3MichaelVilhelmsenNoS@212.54.64.135...

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-03-02 15:34

Ja, jeg må tilstå, at det virker på de fleste felter, men ikke TMenuItem.

Michael

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in news:3c877631$0$1719

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-03-02 16:25

Prøv at gå ind i hjælpen for Tmenuitem og klik på hierarchy. Som du kan
se nedarver den ikke fra TControl, men derimod direkte fra TComponent og
introducerer altså sine egne enabled/visible properties. Jeg tror det er
næsten den eneste visuelle komponent, som ikke nedarver fra TControl,
men den er jo også på mange måder anderledes end de øvrige visuelle
kontroller.

"Michael Vilhelmsen" <Michael.Vilhelmsen.NoSpam@Microcom.Com> wrote in
message news:Xns91CA9E5D5DEE1MichaelVilhelmsenNoS@212.54.64.135...

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-03-02 21:33

Tusind tak fir hjælpen.

Jeg er endnu ikke helt inde i det med arv.

Men jeg lærer hele tiden.

Michael