Firmafunktionærerne og supplerende dagpeng~
Fra : Anette Nielsen

Dato : 06-03-02 13:44

Jeg har en bekendt der har Firmafunktionærerne som Akasse. Hun har
planer om at starte selvstændig virksomhed (kursusvirksomhed), og vil
helst starte det op som bibeskæftigelse, så hun kan få supplerende
dagpenge ved siden af.

Er der nogen af jer der ved hvordan Firmafunktionærerne ser på det?
Nogen der også er medlem, og har prøvet det?

Hun har en fornemmelse af at det måske ikke er så nemt at få dem med
på ideen, så hun vil gerne høre lidt om andres erfaringer før hun
kontakter dem.

(bare svar her, så sender jeg svarene videre til hende)

Fra : Henrik Olesen

Dato : 07-03-02 14:49
Fra : Anette Nielsen

Dato : 07-03-02 23:16

On Thu, 7 Mar 2002 14:49:09 +0100, "Henrik Olesen"
<henrik@nospam.talkative.dk> wrote:

>http://www.startfirma.dk/startfirma/forum_vispost.php?id=80&lng=DK&kat=1529

Tak for det - vidste det nu godt

Anette

Fra : Palle B

Dato : 07-03-02 23:43

"Anette Nielsen" <ani@wow.metrocomia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> planer om at starte selvstændig virksomhed (kursusvirksomhed), og vil
> helst starte det op som bibeskæftigelse, så hun kan få supplerende

Nu kender jeg ikke til Firmafunktionærerne personligt, men de har gennem
gennem årene ikke haft det bedste ry.
Uanset hvem der kører A-kassen er lovgivningen den samme. Det lyder ikke som
den nemmeste konstruktion. Din bekendt kan hurtig komme i klemme mellem
A-kasse og Skattefar og Toldvæsen. En virksomhed, der drives som
bibeskæftigelse kan hurtigt ende med at blive betragtet som hobbyvirksomhed
af både skattevæsenn og toldvæsen. Dermed bliver det ret svært med fradrag
og muligheden for at få udbytte af en momsregistrering.
Jeg kender ikke A-kassereglerne godt nok til at vide, om din bekendt kan få
supplerende dagpenge fra A-kassen, hvis hun samtidig er selvstændig. Det
kommer sandsynligvis an på timetallet, både hvad jobbet angår og den tid,
der anvendes på firmaet.
Når hun evt. beslutter sig til at satse helt på firmaet, så skal hun skifte
til enten ASE eller DANA, det er de to A-kasser for selvstændige.
Selvstændige erhvervsdrivende kan iøvrigt ikke få supplerende dagpenge.
Derimod skal hun stadig blive i sin fagforening.
Hvilken form for kursusvirksomhed drejer det sig om?

Palle

Fra : Anette Nielsen

Dato : 08-03-02 00:52

On Thu, 7 Mar 2002 23:43:23 +0100, "Palle B" <bruselius@email.dk>
wrote:

>Nu kender jeg ikke til Firmafunktionærerne personligt, men de har gennem
>gennem årene ikke haft det bedste ry.

Kan du ikke prøve at uddybe det? Mht. hvad? For det er sådan set dem
vi gerne vil vide noget om - de generelle regler kender vi så
nogenlunde

>Uanset hvem der kører A-kassen er lovgivningen den samme. Det lyder ikke som
>den nemmeste konstruktion.

Den er nu nem nok, jeg kører den selv....men i en anden Akasse

>En virksomhed, der drives som
>bibeskæftigelse kan hurtigt ende med at blive betragtet som hobbyvirksomhed
>af både skattevæsenn og toldvæsen.

Det defineres af omsætningen, så vidt jeg ved - under 20.000/år =
hobby (derfor er momsregistreringskravet sat der). Men det bliver
formentlig snart sat op til 50.000. Det er stadig ikke særlig meget,
hvis man tager noget der ligner en konsulentpris pr. time.

> [...]
>kommer sandsynligvis an på timetallet, både hvad jobbet angår og den tid,

Det kommer for det første an på timetalllet - max 29/ugen - og det er
_al_ tid, også til f.eks. administration (men man rapporterer jo selv
timerne på sit dagpengekort

Og for det andet på at Akassen tror på at hun kan tage et fuldtidsjob
("stå til rådighed for arbejdsmarkedet" på Akassesprog), selvom hun
driver selvstændig virksomhed.
Derfor skal arbejdet kunne udføres uden for normal arbejdstid (8-17).

I min Akasse tolkes det krav sådan at man gerne _må_ udføre det mellem
8 og 17, sålænge man ikke har et job - man skal så bare kunne flytte
timerne til aften og weekend, hvis man får et.
Det tror jeg nu også godt hun kan - men det kunne f.eks. godt være et
af de punkter hvor Firmafunktionærerne tolkede reglerne meget stramt,
så det bliver svært at overbevise dem.

>Hvilken form for kursusvirksomhed drejer det sig om?

For erhvervslivet - men af en type der godt kan lægges i weekender,
vil jeg bestemt tro.

MVH Anette

Fra : Palle

Dato : 08-03-02 22:25

> Kan du ikke prøve at uddybe det? Mht. hvad? For det er sådan set dem
> vi gerne vil vide noget om - de generelle regler kender vi så
> nogenlunde

Reglerne eller firmafunktionærerne? I 80'erne var de Firmafunktionærerne
jævnlæigt i mediernes søgelys - de blev og bliver regnet for en såkaldt
"gul" fagforening, dvs. en af dem, der intet har at komme med og som ikke
tages alvorligt af arbejdsgiverne,

> [...]
> formentlig snart sat op til 50.000. Det er stadig ikke særlig meget,
> hvis man tager noget der ligner en konsulentpris pr. time.

Omsætningen er sat op til 50.000!. Men virksomheden skal have en betydelig
indtjening for ikke at blive regnet som hobbyvirksomhed - jeg ved det af
bitter erfaring med en daværende bibeskæftigelse som selvstændig. Der skal
desuden være en tydeligt overskud i kassen.

> Det kommer for det første an på timetalllet - max 29/ugen - og det er
> _al_ tid, også til f.eks. administration (men man rapporterer jo selv
> timerne på sit dagpengekort

Pas på timetallet. A-kasserne har en kedelig vane med at omregne høje
timelønnnger til flere dagpengetimer så at sige. Det kan koste
understøttelsen i mange af ugerne.

> [...]
> driver selvstændig virksomhed.
> Derfor skal arbejdet kunne udføres uden for normal arbejdstid (8-17).

Visse typer kurser kan flyttes til aftener og weekender - der skal iøvrigt
ikke opkræves moms af aften- og weekendkursustimer, så vidt jeg husker. Der
skal sikkert anvendes meget overtalelse for at få hvilkem som helst A-kasse
til at tro,a t det hele kan flyttes til aften- og weekend. Det kommer vel
også an på målgruppen.

> [...]
> så det bliver svært at overbevise dem.

> For erhvervslivet - men af en type der godt kan lægges i weekender,

IT, Human Resource eller noget tredje? IT-kursusvirksomhed er en meget
dårlig idé p.t. - der er trængsel og udbyderne står nærmest i kø for at gå
konkurs.

pb

Fra : Anette Nielsen

Dato : 11-03-02 12:47

On Fri, 8 Mar 2002 22:25:09 +0100, "Palle" <bruselius@email.dk> wrote:

> [...]
>bitter erfaring med en daværende bibeskæftigelse som selvstændig. Der skal
>desuden være en tydeligt overskud i kassen.

OK, det lyder jo ikke så godt. Hvor lang tid havde du kørt, før de
begyndte at "vurdere" på din virksomhed? De kan da vel ikke kræve at
der er et tydeligt overskud fra starten af?

>få

>Pas på timetallet. A-kasserne har en kedelig vane med at omregne høje
>timelønnnger til flere dagpengetimer så at sige. Det kan koste
>understøttelsen i mange af ugerne.

Tja, det kunne jo også godt være et sted hvor Firmafunktionærerne er
"strenge"....
Men er du sikker på det ikke kun er hvis man er honorarlønnet, man kan
komme i klemme der?

Anette.

Fra : Kjeldgaard

Dato : 11-03-02 13:26

Hej Anette,

Jeg kan hilsen og sige, at i Lederne er de "lede" ved medlemmer, der drister
sig til at forehøre sig om bibeskæftigelse, momsregistrering etc.

I anden forbindelse havde jeg fat i dem og spurgte - uforpligtende troede
jeg - hvordan de håndterer bibeskæftigelse og momsregistrering. Gjorde
utrykkelig opmærksom på, at intet var aktuel ..... dagen efter lå der brev
fra Lederne om, at de (citat) "har modtaget meddelelse om, at du har startet
selvstændig virksomhed og dine dagpenge er derfor stoppet d.d. ......." -
sådan! De krævede udfyldelse af nogle tykke skemaer (som selvfølgelig ikke
kunne udfyldes, der jeg vitterlig ikke havde noget at skrive om) og selvom
skemaerne er behørigt returneret, har jeg stadig ikke fået nogen besked om,
at jeg er på dagpenge igen.

Og så må man spørge sig selv - skulle det for fanden ikke være min forening,
som arbejder for mig - eller hvad?

m.v.h. Lise

Fra : Anette Nielsen

Dato : 11-03-02 18:19

On Mon, 11 Mar 2002 13:25:34 +0100, "Kjeldgaard"
<kjeldgaard4@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>selvstændig virksomhed og dine dagpenge er derfor stoppet d.d. ......." -

Fy for s....! Det var dog grelt. Og uprofessionelt af dem - de har da
ikke gjort deres arbejde ordentligt.... reglen om at man kan få
supplerende dagpenge ved siden af bibeskæftigelse (under visse
betingelser) gælder da såvidt jeg ved i alle Akasser.

Det er lige netop derfor vi prøver at støve nogen op, der har turdet
forhøre sig hos Firmafunktionærerne. Tænk hvis de finder på sådan
noget, eller sætter en på en "sort liste"?!

>Og så må man spørge sig selv - skulle det for fanden ikke være min forening,
>som arbejder for mig - eller hvad?
Hmmm.... der er vist stadig mange Akasser (og endnu flere
fagforeninger) der ikke rigtig har forstået at alle mennesker ikke er
lønmodtagere. Og som slet ikke kan forstå at man kan være flere ting
på en gang....

Hvis jeg var dig ville jeg mindst skrive et harmt læserbrev til et
fagblad, for den behandling du har fået er da helt ude i skoven.
Eller måske gå endnu videre, med al den snak der er om at forbedre
vilkårene for iværksættere under den nye regering må der næsten være
journalister på alle de større medier der sidder og arbejder med den
slags - hvilke faktorer der medvirker til den "dårlige"
iværksætterkultur i Danmark. Børsen kunne ialtfald godt tænkes at
ville bruge noget spalteplads på din historie, tror jeg...

Og jeg ville helt bestemt skifte Akasse hvis det er muligt.... (måske
også vente med at gå til journalister til efter skiftet

Anette

Fra : Kjeldgaard

Dato : 12-03-02 15:31

--
Lise Kjeldgaard
> [...]

> forhøre sig hos Firmafunktionærerne. Tænk hvis de finder på sådan
> noget, eller sætter en på en "sort liste"?!

Da jeg i går stadig intet havde hørt ringede jeg til dem - den aktuelle
sagsbehandler havde tilsyneladende ikke tid til at tale med mig, men jeg fik
en anden i røret, som oplyste, at jeg stadig var "stoppet" - Da jeg blev
lidt ophidset, skyndte hun sig at undskylde mange gang og bedyre, at nu var
jeg ikke længere stoppet. Men som du siger - er jeg nu kommet på en
OBS-liste ???

> [...]
>
> Og jeg ville helt bestemt skifte Akasse hvis det er muligt.... (måske
> også vente med at gå til journalister til efter skiftet

Tro mig - begge dele er aktuelle! Lige nu står jeg på spring til at ændre
arbejde og dermed A-kasse - og så er der sgu lagt i kakkelovnen til dem.
Jeg har iøvrigt tænkt mig, at klage over hele min sagsbehandling, for de
startede såmænd med at lade mig vente 1½ måned på min første
understøttelse - fordi de selv have begået en fejl!

Jeg er selv ved at undersøge hk/freelancer - prøv at sige til din veninde,
at hun skal kigge på www.freelancer.dk - det kan være hun kan finde nogle
muligheder der...

Lise