køb over den blå avis
Fra : Slyngel

Dato : 06-03-02 12:57

Hej Gruppe.
Denne nytårsaften fik jeg stjålet en playstation2(som ieg havde lånt af en
kammerat) med tilbehør og besluttede mig efterfølgende at anskaffe en ny via
'den blå avis'. Jeg fik kontakt, via e-mail, med en dame fra Nordsjælland,
som havde en spillemaskine til salg for 3000 kr.

Efterfølgende aftalte vi, at jeg skulle sende pengene med posten, hvorefter
hun skulle sende pakken med maskinen til mig.
Jeg sendte en check på 3000 d. 23.1.02. Hun bekræfter efterfølgende via
mail, at hun har fået pengene og vil sende pakken snarest.
Den 04.02.02 skriver hun spørgende tilbage til mig om jeg har fået pakken -
hvilket jeg på daværende tidspunkt ikke har.
Den 06.02.02 skriver jeg til hende om ikke hun vil sende mig det
pakkenummer, som man får når man sender pakker med posten, således jeg kunne
spore pakke.
Den 09.02.02 skriver hun, at hun har fået pakken tilbage med posten, fordi
posten ikke kunne finde adressen
Vi aftaler efterfølgende over mail, at hun skal prøve at sende pakken igen.
Hvilket mislykkedes igen. Jeg spørger igen efter et pakke nummer. Denne gang
giver hun ingen forklaring.

Vi aftaler efterfølgende over mail, at hun skal istedet skal sætte pengene
ind på min konto. Jeg sender kontonr d.19.02.02.
Hun skriver tilbage d. 24.02.02 at pengene bliver overført tirsdag
(26.02.02). Dette sker ikke, hvorefter jeg skriver spørgende tilbage om
tirsdagen.

Hun skriver efterfølgende, at hun ikke nåede det og gør det om fredagen,
hvor hun alligevel skal snakke med sin socialrådgiver. (fredag d. 01.03.02).
Pengene er ikke overført fredag og jeg sender en mail tilbage med præcis
flg. formulering:

Hej xx
Hvad er grunden til, at pengene ikke er blevet overført endnu?
Det er 1½ måned siden jeg sendte dig en check på 3000 kr. Hvis pengene ikke
er overført inden mandag aften klokken 20.00, er jeg hensat til at betragte
vores mellemværende, som tyveri.
Hilsen 'mig'

Hun svarer, og siger pengene er blevet overført og sikkert er på min konto
mandag. Ydermere har hun en kvittering hun kan sende via post - for at
bevise overførslen.

Jeg venter derfor til mandag. ---- Pengene var ikke på min konto og jeg
sender derfor flg. mail:

Hej xxx, pengene er endnu ikke blevet overført. Hvis du virkelig satte dem
ind fredags, så ville de have været her idag - mandag. Jeg kan ikke tillade
mig overfor min ven, at lade tiden gå længere.

Så jeg føler mig nødsaget til at overdrage sagen til politiet.

Hilsen 'mig'

Hvorefter hun svarer d.05.03:
hej xx !ja de er belvet overført til din konto i fredags!!!prøv lige at
skrive kontonr igen,så jeg er sikker på det er det rigtige jeg har sat
pengene
ind på!ellers må jeg sende en postanvisning til dig,for det andet her er
lidt
åndsvagt,vi kan da også mødes så du kan få den!det er op til dig!

Hvorefter jeg svarer d.05.03.
Jeg kan ikke tilllade mig at vente længere, det er derfor IKKE en mulighed,
at sende en postanvisning. Eftersom du to gange tidligere forgæves har
forsøgt at sende noget til mig. Forsøg derfor at sætte pengene ind på min
konto.
(ydermere sender jeg efterfølgende mit konto nummer igen)

---------------------------
Mit spørgsmål er nu, kære gruppe, hvad jeg skal gøre yderligere i sagen, der
snart har stået på 1½ måned ?
Jeg har igennem hele forløbet ikke brugt anstrengende ord og har forsøgt at
holde tonen lavt, for ikke at skabe en unødig strid.
Jeg har det rent faktisk dårligt med, at "true" med politi - inkasso
deslige.

Jeg har ca. 25 mails fra personen og har personens rigtige navn, adresse
tlf. nr.(hvilke jeg IKKE har kunne formået, at få kontakt med personen
igennem - konstant telefonsvarer).

Hilsen -.. den bekymrede ...
ps. jeg røber ikke min identitet eller damens identitet, hvis nu kvinden
viser sig at have gode hensigter.

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-03-02 13:02

Scripsit "Slyngel" <emailnottrue@bullshit.com>

> Mit spørgsmål er nu, kære gruppe, hvad jeg skal gøre yderligere i sagen, der
> snart har stået på 1½ måned ?

FAQ-svar nummer 7.3, ultrakort version: Få fat i en advokat. Handl per
efterkrav næste gang.

> Jeg har det rent faktisk dårligt med, at "true" med politi

Det er godt, for det er ikke en politisag.

> Jeg har ca. 25 mails fra personen og har personens rigtige navn, adresse
> tlf. nr.(hvilke jeg IKKE har kunne formået, at få kontakt med personen
> igennem - konstant telefonsvarer).

Er du sikker på at dine data er korrekte?

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Fra : Slyngel

Dato : 06-03-02 13:17

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> efterkrav næste gang.

> Det er godt, for det er ikke en politisag.

> Er du sikker på at dine data er korrekte?

Ja, mine data er korrekte.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-03-02 13:08

On Wed, 6 Mar 2002 12:56:43 +0100, "Slyngel"
<emailnottrue@bullshit.com> wrote:

>Mit spørgsmål er nu, kære gruppe, hvad jeg skal gøre yderligere i sagen, der
>snart har stået på 1½ måned ?

I hvert fald har det som udgangspunkt ikke noget med politiet at gøre.
Det forudsætter i grove træk, at damen fra starten af (eller senere)
bevidst vælger at beholde pengene. Formentlig er det ikke tilfældet.

Hvis du skal have dine penge tilbage sker det gennem retssystemet,
hvilket i praksis vil medføre at du skal antage en advokat til
opgaven. Umiddelbart lyder det som en god sag, men der gives ingen
garantier og du kan ende med at have sagsomkostninger der er lige så
store som (eller større end) de 3000 kr.

Send hende et brev (rigtigt brev, ikke e-mail - de opfattes ofte som
mindre alvorligt ment) - eventuelt anbefalet - og fastsæt en klar
frist for betaling. Meddel samtidig, at hvis beløbet ikke er dig i
hænde på den pågældende dag, vil du overveje at anlægge retssag.

--
Jakob Paikin

Fra : TGD

Dato : 06-03-02 13:58

<KLIP>
> [...]
> lidt
> åndsvagt,vi kan da også mødes så du kan få den!det er op til dig!

Er det ikke nemmere at mødes med hende!

<KLIP>

> Hilsen -.. den bekymrede ...
> ps. jeg røber ikke min identitet eller damens identitet, hvis nu kvinden
> viser sig at have gode hensigter.

Tror nu ikke hun har gode hensigter.

Fra : Slyngel

Dato : 06-03-02 14:32

med hensyn til advokat... jeg er studerende... jeg har en god sag!, er det
muligt at jeg kan få det gjort gratis?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-03-02 14:56

On Wed, 6 Mar 2002 14:32:27 +0100, "Slyngel"
<emailnottrue@bullshit.com> wrote:

>med hensyn til advokat... jeg er studerende... jeg har en god sag!, er det
>muligt at jeg kan få det gjort gratis?

Nej. Men måske kan du via din familieforsikring få retshjælpsdækning,
ligesom der måske er mulighed for fri proces (dvs. at statskassen
betaler retssagens omkostninger).

Prøv evt. i første omgang at kontakte din lokale advokatvagt eller
frivillige retshjælp - de arbejder gratis og kan bistå med i hvert
fald indledende korrespondance. Dommerkontoret kan oplyse adresse mv.

--
Jakob Paikin