Forpagtning af tankstation
Fra : Eric Clapton

Dato : 06-03-02 09:50

Er der nogle der har kendskab til forpagtning af servicestationer.

Jeg overvejer pt. at forpagte en station, men er meget i tvivl om hvad
der er indeholdt i en forpagtningsaftale.

Er det ligesom at være selvstændig, med momsregistering osv. ?

Erfaringer søges.

Mvh

Erik

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 06-03-02 23:27

> [...]
> der er indeholdt i en forpagtningsaftale.
>
> Er det ligesom at være selvstændig, med momsregistering osv. ?

Ja, du bliver en fuldgyldig selvstændig, der blot har "lejet" dit firma som
andre lejer deres kontorer osv..

Så du skal momsregistreres, lave lønregnskab, er bogføringspligtig og skal
lave en årsregnskab til skattevæsenet m.m.

Mvh. JørgenE

Fra : Eric Clapton

Dato : 07-03-02 10:10

Tak for dit svar.

Er der nogle der har nogen idé om hvad det koster at forpagte en
tankstation ? Betaler man en månedsafgift, eller er det en procentsats
af omsætningen...

Mvh

Erik

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 13-03-02 01:51

> [...]
>
> Er der nogle der har nogen idé om hvad det koster at forpagte en
> tankstation ? Betaler man en månedsafgift, eller er det en procentsats

Som jeg kender det, betaler man en fast afgift der reguleres afhængigt af om
benzinselskabet ejer f.eks. bygninger, har betalt indretning, betaler for
andre anlæg osv.. Disse ændres fra år til år efter en indgået aftale.

Hvis du selv ejer bygningerne er det dig, der regulerer lejen overfor
selskabet osv. så jeg tror ikke der er mange ens totalkontrakter.

Endeligt kommer det jo an på forventet og opnået salg. En tankstation med
en superbeliggenhed sælger jo langt mere og har dermed et langt større
overskud end en i randområderne, så også her er der forskel på aftalen.

Har du en i kikkerten, er det derfor et spørgsmål om, du synes det forventet
resultat efter alle udgifter ser fornuftigt ud til den indsats du skal
lave/investere.

Tal evt. med et par andre tankstationer, det er trods alt dem der har det
tættest på, hvad man skal se efter, og hvad der er af penge i det.

Mvh. JørgenE
www.Revisor-Partner.dk