Ejerforening, normalvedtægter og tinglysni~
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-02 02:09

1. Vi har i vores ejerforening en ejer af 24 lejligheder som jævnligt
genudlejer dem (lad os bare sige at de alle er genudlejet siden 1979).
Han kan, som jeg forstår det, ikke deltage i afstemninger som blot
kræver almindeligt flertal jvf. § 1 stk. 3 i normalvedtægterne, mens
han godt må deltage i afstemninger hvor der kræves kvalificeret
flertal jvf. § 1 stk. 4 i normalvedtægterne. Er det korrekt?

2. Når han deltager i afstemninger med kvalificeret flertal, så skal
beslutningen jo træffes med 2/3 flertal af "de stemmeberettigede såvel
efter antal som efter fordelingstal". Her tæller hans 24 lejligheder
jo med som 24 stemmer - men tæller hans 24 lejligheders fordelingstal
også med? Ellers kan det jo blive svært at opfylde det sidste krav.

3. Må han deltage i en afstemning om grundfond (§ 10 i
normalvedtægterne) hvor der står "efter antal eller efter
fordelingstal". Her er der jo et "eller" imellem de 2 muligheder i
modsætning til § 1 stk. 4 hvor der står "såvel efter antal som efter
fordelingstal"?

4. Er det blot et af kravene (enten antal eller fordelingstal) der
skal være 25% af for at grundfonden vedtages?

5. Hvis den store udlejer må deltage, så tæller hans 24 stemmer
naturligvis med i "antal" - men tæller hans totale fordelingstal med i
"fordelingstal" når der skal stemmes om grundfonden?

6. Hvad forståes der ved "de stemmeberettigede" i § 1 stk. 4 i
normalvedtægterne. De stemmeberettigede der møder op til
generalforsamlingen eller alle medlemmer af ejerforeningen?

7. Hvad forståes der ved "foreningens medlemmer" i § 10 i
normalvedtægterne. De stemmeberettigede der møder op til
generalforsamlingen eller alle medlemmer af ejerforeningen

8. Hvis man på en generalforsamling skal bestlutte nogle andre
vedtæger end normalvedtægterne hvilket flertal kræver det?

9. Tinglysning af disse nye vedtægter (jvf. § 7 i Lov om
ejerlejligheder) hvordan sker det? Kan een ejer modsætte sig
tinglysningen eller er det nok at vedtægterne er blevet (lovligt)
besluttet af generalforsamlingen for at de kan tinglyses?

En masse spørgsmål - håber der er nogle kloge personer som kan se tid
af til at svare på dem.

På forhånd tak

Erik Larsen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-03-02 18:44

<Erik Kjær-Larsen> skrev...
> 1. Vi har i vores ejerforening en ejer af 24 lejligheder som jævnligt
> genudlejer dem (lad os bare sige at de alle er genudlejet siden 1979).

Det er det, som kaldes en restejendom.

> [...]
> han godt må deltage i afstemninger hvor der kræves kvalificeret
> flertal jvf. § 1 stk. 4 i normalvedtægterne. Er det korrekt?

Nej, restejeren kan deltage i alle afstemninger. Han er jo ejer på lige fod
med jer andre, blot ejer han flere matrikler og har således flere stemmer -
både efter antal og efter fordelingstal!

> [...]
> jo med som 24 stemmer - men tæller hans 24 lejligheders fordelingstal
> også med? Ellers kan det jo blive svært at opfylde det sidste krav.

Det tæller både som "efter antal" og "efter fordelingstal". Som sagt, han er
> [...]

> fordelingstal". Her er der jo et "eller" imellem de 2 muligheder i
> modsætning til § 1 stk. 4 hvor der står "såvel efter antal som efter

Ja

> [...]

> normalvedtægterne. De stemmeberettigede der møder op til
> generalforsamlingen eller alle medlemmer af ejerforeningen?

De stemmeberettigede er _kun_ medlemmerne - eller medlemmernes ægtefæller
eller andre myndige personer, som medlemmet har givet skriftlig fuldmagt
dertil.

> 7. Hvad forståes der ved "foreningens medlemmer" i § 10 i
> normalvedtægterne. De stemmeberettigede der møder op til
> generalforsamlingen eller alle medlemmer af ejerforeningen

Foreningens medlemmer er ejerne.

> 8. Hvis man på en generalforsamling skal bestlutte nogle andre
> vedtæger end normalvedtægterne hvilket flertal kræver det?

Det følger af § 1, stk. 4: Mindst 1/2 af de stemmeberettigede er mødt frem,
og mindst 2/3 stemmer for. Hvis der er mødt færre end 1/2, men der stadig er
2/3 stemmer for, så afholdes ny generalforsamling inden 14 dage, hvor
forslaget kan vedtages med 2/3 uanset fremmøde.

> [...]
> tinglysningen eller er det nok at vedtægterne er blevet (lovligt)
> besluttet af generalforsamlingen for at de kan tinglyses?

Hvis beslutningen er vedtaget på en generalforsamling kan ejeren ikke
modsætte sig.

> En masse spørgsmål - håber der er nogle kloge personer som kan se tid
> af til at svare på dem.

Og så et lille "pip" - har I ikke en administrator? Hvis ikke, så kunne det
være en god idé at finde en sådan - eller få hjælp af en advokat, da det
ikke er "bare lige" at skrue et brugbart sæt vedtægter sammen. Og hvis I har
en administrator, så burde de kunne hjælpe jer med alle disse spørgsmål -
hvis ikke, så find en anden!

Mvh. Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-02 22:31

On Wed, 6 Mar 2002 18:43:40 +0100, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

><Erik Kjær-Larsen> skrev...
>
>Det er det, som kaldes en restejendom.

Ejendommen er en blok med 8 opgange, 4 etager med 2 til 3 lejligheder
per etage. Den er bygget i 1984 og har altid været tænkt som
ejerlejligheder. Der er dog en person som løbende har opkøbt
lejligheder og udlejer dem (24 stk lige nu).

>Nej, restejeren kan deltage i alle afstemninger. Han er jo ejer på lige fod
>med jer andre, blot ejer han flere matrikler og har således flere stemmer -
>både efter antal og efter fordelingstal!

Det troede jeg § 2 stk. 4 i Ejerlejlighedsloven forhindrede. Hvorfor
gælder den regel ikke, eller fortolker jeg den forkert?

<snip>

>De stemmeberettigede er _kun_ medlemmerne - eller medlemmernes ægtefæller
>eller andre myndige personer, som medlemmet har givet skriftlig fuldmagt
>dertil.
Fair nok - men lad os sige der er 100 lejligheder (altså max 100
stemmer), men der møder 75 op. Er det så 2/3 af de 100 eller af de 75?

>Foreningens medlemmer er ejerne.

Sammen tal igen - er det de 100 der gælder eller 75?

> [...]
>en administrator, så burde de kunne hjælpe jer med alle disse spørgsmål -

Tja.. det kunne nok være en god ide. Er der nogen der har ide om hvad
der er normalt at kræve som administrator i en ejerforening i vores
størrelse (ca. 100 lejligheder)?

Erik Larsen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-03-02 23:57

<Erik Kjær-Larsen> skrev...
> [...]
> ejerlejligheder. Der er dog en person som løbende har opkøbt
> lejligheder og udlejer dem (24 stk lige nu).

OK - så det er ikke en restejendom (manglede lige oplysningen om, at det var
en nybygget ejendom udstykket i ejerlejligheder, så jeg *gik ud fra*, at det
var en rest-ejer - sorry).

> Det troede jeg § 2 stk. 4 i Ejerlejlighedsloven forhindrede. Hvorfor
> gælder den regel ikke, eller fortolker jeg den forkert?

Næh - det gør du ikke, jeg forholdt mig bare kun til normalvedtægten, som du
spurgte til i første omgang
Men ellers er det korrekt, at lejlighederne, som er genudlejet efter
udgangen af 1979, ikke skal tælle med i afstemninger efter fordelingstal -
kun i afstemninger efter antal.

SNIP
> Fair nok - men lad os sige der er 100 lejligheder (altså max 100
> stemmer), men der møder 75 op. Er det så 2/3 af de 100 eller af de 75?

Hvad mener du... Ang. vedtægtsændringer/vedtagelse af nye vedtægter skal
mindst halvdelen af samtlige stemmeberettigede møde op på (altså mindst 50),
og af disse skal 2/3 stemme for. Så hvis der på jeres GF møder 75
stemmeberettigede, så skal mindst 50 stemme for. Hvis der kun møder 49
stemmeberettigede, men der alligevel er 2/3 for, så skal I ud i
ekstraordinær GF inden 14 dage, og på denne kan forslaget endeligt vedtages
med 2/3 flertal for - uanset fremmøde.

> Tja.. det kunne nok være en god ide. Er der nogen der har ide om hvad
> der er normalt at kræve som administrator i en ejerforening i vores
> størrelse (ca. 100 lejligheder)?

Det er vist meget forskelligt fra administration til administration - men så
er der jo også forskel i serviceniveauet. Du kan finde administratorer her:
http://www.ejendomsf.dk/profejendom/index.htm

Mvh. Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-02 14:04

> [...]
>stemmeberettigede, men der alligevel er 2/3 for, så skal I ud i
>ekstraordinær GF inden 14 dage, og på denne kan forslaget endeligt vedtages

Tak for svaret. Så er der kun et uafklaret punkt tilbage. Når der nu i
normalvedtægterne i §10 står:

§ 10. Når det begæres af mindst 1/4 af foreningens medlemmer efter
antal eller efter fordelingstal, skal der til bestridelse af de fælles
udgifter, jfr. § 7, stk. 2, oprettes en grundfond, hvortil ejerne
årligt skal bidrage med 1 pct. af ejendomsværdien, indtil fondens
størrelse udgør 4 pct. af denne værdi

Er det så 1/4 af dem der møder op til generalforsamlingen eller 1/4 af
det samlede antal medlemmer i ejerforeningen?? Formuleringen
"foreningens medlemmer" er jo anderledes end formuleringen §1 stk. 4
som lyder "stemmeberettigede"

Mvh
Erik

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-03-02 22:40

<Erik Kjær-Larsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> det samlede antal medlemmer i ejerforeningen?? Formuleringen
> "foreningens medlemmer" er jo anderledes end formuleringen §1 stk. 4

Det er 1/4 af det samlede antal medlemmer (der jo er det samme som
stemmeberettigede!) i foreningen - har intet at gøre med, hvor få eller hvor
mange, der er mødt på GF. Så hvis I stiller forslag om oprettelse af en
grundfond, så skal 25 medlemmer/stemmeberettigede stemme for (alternativt
opgjort efter fordelingstal), uanset antallet af fremmødte på GF.

Mvh. Camilla