Fraflytning af lejlighed, udlejer stille s~
Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-03-02 23:57

Hej Alle!

Jeg er flyttet ind i mit dejlige nye hus, og væk fra min ellers fine lejede
lejlighed, i den forbindelse syntes jeg udlejer er urimelig i forbindelse
med overdragelsen.

Jeg er i tvivl om reglerne, måske nogen her kan hjælpe.

I lejekontrakten som er en standard Typeformular A 7. udgave står i §11
følgende:

-----8<-----
Særlige vilkår.

Undertegnede, som har lejet ovennævnte lejlighed, erklærer herved, at jeg
modtager og overtager lejligheden nyistandsat.
Jeg forpligter mig til for egen regning at vedligeholde lejligheden,
herunder det medfølgende inventar, såsom toilet, pakninger i bl. batterier,
køle/fryseskab, keramisk bordkomfur, emhætte, indbygningsovn og
micro-bølgeovn o.a.. Ved fraflytningen er jeg indforstået med, at udlejer
for min regning lader foretage ny istansættelse af lejligheden og dens
inventar, herunder rengøring efter eventuelle håndværkers reparationer.

Farver på vægge, vinduer, døre og øvrigt træværk og inventar må ikke ændres
uden udlejerens samtykke. Eventuelle synlige konstruktioner må kun og skal
kun vedligeholdes efter udlejers særlige anvisning.

Uanset almindelige bestemmelser § 3 stk. 3 og lejelovens §20 påhviler
udskiftning af vandhaner også i tilfælde af slid og ælde lejeren.
Lejeren er pligtig til at fraflytte lejligheden senest 14. dage før
lejemålets ophør, og er pligtig til at betale for tiden, der medgår til
istandsættelsen samt honorar for fraflytningsraport og tilsyn med
håndværkere.
Det bemærkes, at bestemmelserne i denne § pålægger lejeren større
forpligtigelser end nævnt i lejeloven.
-----8<-----

Lejligheden er rettidigt opsagt til 1/4, og fraflyttet 1/2, udlejeren har
genudlejet til ny lejer pr. 15/3 og vi holdt flyttesyn 27/2, i dag 5/3 har
jeg så modtaget et brev med de ting udlejer mener skal udbedres.

Lejligheden er meget pæn, og vi har holdt den i almindelig normal stand,
inklusive normal rengøring.

Der er ganske mange ting i brevet, og de er meget udførligt beskrevet, de
fleste kan jeg godkende, men jeg har følgende spørgsmål:

Badeværelse:
- Bruserslange renses for kalk
- Brusekabine renses for kalk
- Udsugning renses.
- Fliser afrenses.
- Perlator udskiftes.
- Gulvafløb renses.
- Toilet renses for kalk.
- Vask og haner renses for kalk.

Nu var vi ret stolte af vores bad og toilet og det er/var rengjort efter
alle kunstens regler, udlejer har, selv om jeg ved gennemgangen gjorde
opmærksom på at det hele var i normal vedligeholdes/rengøringsstand,
alligevel valgt at bestille en professionel til ovenstående, har udlejer
overhovedet krav på dette. ?

Har udlejer krav på at jeg skal betale for f.eks. rensning af et gulvafløb
(jeg har selv renset det løbende) ?

Hvad krav kan udlejer stille til rengøring generelt. ?

Jeg kan godt se at jeg skal betale for slid og ælde på vandhaner i følge
kontrakten, men kan udlejer overhovedet lave en sådan untagelse fra
lejeloven ?

Køkken:
- Køleskab rengøres, både indvendig og udvendig, og bag og under skabet.
- Komfur, microovn, ovn og bageplader renses.
- Emhætte renses, og nyt filtes isættes.
- Perlator udskiftes.
- Vandlås renses.

Igen, jeg er gammel militærmand, mit køkken kunne klare et almindelige
stueeftersyn i forsvaret, jeg syntes udlejer overreagerer, er det rimelige
krav til rengøring ?

Skal jeg betale for et nyt filter, der er af typen der kan renses igen og
igen. ?
Skal jeg rengøre bag et fastmonteres køleskab, det er næsten 2 meter højt,
og jeg kan umuligt flytte det ene mand. ?
At rense en vandlås er rimeligt nok, hvis den er beskidt, hun har ikke
checket og jeg rensede den selv for måske 3-4 måneder siden, der var intet i
den ud over der normale snadder der er i et afløb.

Generelt:
- Vinduer pudses og vaskes både indvendigt og udvendigt.
- Hele lejligheden rengøres igen efter håndværkere (der skal males og slibes
og larkeres gulv, m.m.)

Igen, mine vinduer er blevet pudset for ca. 2 måender siden udvendigt,
indvendigt er de pudsede regelmæsigt, kan hun på min regning vaske og pudse
både indvendigt og udvendigt ?

Jeg kan godt se det fra hendes side, hendes svigersøn er hjemmeservicemand
og hendes datter er maler, en ven af disse sliber gulve, o.s.v.

Men skal jeg bare acceptere at de bruger en masse timer (hvad de jo med
rimelighed kan gøre med den smøre hun har skrevet) på min regning, eller
hvad skal jeg gøre. ?

Jeg har ikke fået noget overslag på priserne, kun de arbejder der vil blive
udført, er det korrekt ?

Jeg har boet i lejligheden i 1år.

Da vi flyttede ind bemærkede vi skriftligt en masse ting, man hang os ikke i
rengøringen, eller rettere manglen på samme, vi tog selv hansker på og gik i
gang, dog har jeg i mit brev til hende blandt andet påpeget følgende:

- Vandhaner et meget tilkalkede.
- Keramisk komfur er meget tilkalket fra frituregryde, det vil tage over 5
timer at rengøre.

Jeg afklakede selv vandhanerne og fik af hende en tube rensemidel til
kogepladen, og det tog rent faktisk over 5 timer før pladen var helt ren,
det siger lidt om standarden ved modtagelsen af lejligheden.

Hvad gør jeg, jeg vil gerne betale for maling, slibning af gulve, og alt det
andet, men jeg vil ikke tappes for hele mit depositum hvis det ikke er
rimeligt ????

Hjælp ?

Med Venlig Hilsen

- Ulrik Lunddahl - Nu lykkelig husejer.

Fra : jacob nielsen

Dato : 06-03-02 01:18

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message
> [...]
> med overdragelsen.
>
> Jeg er i tvivl om reglerne, måske nogen her kan hjælpe.

[cut en hel masse]
Sikke en omgang! En ting er helt sikkert. Du kan ikke pålægges at sætte
lejemålet i bedre stand end det var, da du overtog det med undtagelse af
almindelig slid og ælde. Problemet er, at du skal føre bevis for lejemålets
stand, da du overtog det. Det kan for vandhaner og komfurs vedkommende ske
ved det brev, du sendte hende, men det er nok nødvendigt, at du har udlejers
underskrift eller en postkvittering, hvis udlejer nægter, at du har gjort
disse mangler gældende senest to uger efter din indflytning.

Jeg tvivler på, at din udlejer kan kræve en så pedantisk istandsættelse, men
det er min personlige holdning. Man kan godt aftale, at lejeren påtager sig
en væsentlig mere omfattende vedligeholdelsespligt end det følger af
lejeloven, og det gælder for både den indvendige og udvendige
vedligeholdelse, men I dit tilfælde lyder det nærmest som om, der ikke må
være spor efter menneskelig beboelse overhovedet.

Så vidt jeg husker behøver udlejer ikke at give dig et overslag over
priserne, men skal blot gøre omfanget af de nødvendige udbedringer gældende
inden for 14 dage efter fraflytning. Har du skrevet under på noget i
forbindelse med flyttesynet? Ellers ville jeg gøre indsigelse mod de ting,
du synes er urimelige, og hvis udlejer fastholder sit krav, synes jeg, at du
skal indbringe sagen for dit lokale huslejenævn. Det koster 110 kr. og de
kan besigtige lejemålet og afgøre, hvad der skal sættes i stand for din
regning.

Når du engang bliver præsenteret for en regning, bør du tage de kritiske
briller på. Kræv dokumentation, tjek bilagene mv.

Jeg håber, at det var til en smule hjælp.

Mvh.
Jacob

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 07-03-02 01:28

"jacob nielsen" <jacobnielsen@altavista.com> wrote:

> [...]
> underskrift eller en postkvittering, hvis udlejer nægter, at du har gjort
> disse mangler gældende senest to uger efter din indflytning.

Jeg har et brev hvor jeg kræver udbedring af nogen ting, og beder om at
nogen ting bliver taget til notat, det har hun skriftligt bekræftet og
efterfølgende udbedret de fejl jeg har påpeget, men jeg var 18 dage om at
sende det til hende, betyder det noget ?

> [...]
> vedligeholdelse, men I dit tilfælde lyder det nærmest som om, der ikke må
> være spor efter menneskelig beboelse overhovedet.

Ja, er er også måløs, men nu får hun at vide at vi kan skilles som venner
eller uvenner, og at hun selv kan bestemme hvor besværligt det skal være.

> [...]
> skal indbringe sagen for dit lokale huslejenævn. Det koster 110 kr. og de
> kan besigtige lejemålet og afgøre, hvad der skal sættes i stand for din

Jeg har ikke skrevet under på noget, men modtaget et anbefalet brev og en
returkuvert, jeg tror ikke jeg skriver under, men i stedet sender et brev
med kommentarer.

> Når du engang bliver præsenteret for en regning, bør du tage de kritiske
> briller på. Kræv dokumentation, tjek bilagene mv.

Jeps, har jeg ikke krav på regningerne, det er jo mig der betaler i den
sidste ende.

Har jeg krav på at hun lader arbejdet udføre til billigste pris ?

> Jeg håber, at det var til en smule hjælp.

Bestemt, og tak for det.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : jacob nielsen

Dato : 07-03-02 17:46

> [...]
> efterfølgende udbedret de fejl jeg har påpeget, men jeg var 18 dage om at
> sende det til hende, betyder det noget ?
Ifølge lejelovens §14 skal lejer gøre indsigelse inden 14 dage, men jeg har
da set mindst en afgørelse, hvor man tilsidesætter fristen. Og i dit
tilfælde, hvor det er en mindre overskridelse og udlejer oven i købet har
bekræftet, bør der ikke være nogen problemer. Til gengæld er jeg i tvivl om,
hvorvidt du kan påberåbe dig disse mangler, hvis udlejer har udbedret dem
straks efter påkrav fra dig. Ifølge lejeloven §98 kan lejeren ikke
forpligtes til at sætte det lejede i bedre stand end ved overtagelsen, men
hvis udlejer straks har udbedret evt. mangler, kunne jeg godt forestille
mig, at §98 modificeres.

> Jeg har ikke skrevet under på noget, men modtaget et anbefalet brev og en
> returkuvert, jeg tror ikke jeg skriver under, men i stedet sender et brev
> med kommentarer.
God ide. Bare du ikke skriver under på noget, der kan anses for en
anerkendelse af udlejers krav.

> Jeps, har jeg ikke krav på regningerne, det er jo mig der betaler i den
> sidste ende.
Du har i hvert fald krav på at se dem og lejlighed til at gennemgå dem.

> Har jeg krav på at hun lader arbejdet udføre til billigste pris ?
Nej. Udlejer kan selv vælge, hvem der skal udføre arbejdet, men det betyder
selvfølgelig ikke at prisen bare kan skrues op. Prisniveauet skal være
rimeligt, men ikke nødvendigvis det billigst mulige.

Mvh.
Jacob

Fra : boe

Dato : 06-03-02 08:43

> Lejligheden er rettidigt opsagt til 1/4, og fraflyttet 1/2, udlejeren har
> genudlejet til ny lejer pr. 15/3 og vi holdt flyttesyn 27/2, i dag 5/3 har
> jeg så modtaget et brev med de ting udlejer mener skal udbedres.

Lejeloven siger følgende:

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er
omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler
udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i
bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.
Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed,
skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om
adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På
lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde
beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på
grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne
have tilsendt kopi deraf.

Som du ser, så kan udlejer slet ikke fremsætte kra, når der er gået over 2
uger fra fraflytningsdagen. Spørgsmålet i din situation er så, hvilken dag
der regnes som fraflytningsdagen. Er det den dag, du faktisk flyttede, eller
er det den dag, du havde opsagt lejligheden til. Det får vi garanteret svar
på i løbet af dagen Som du ser, kan dette spørgsmål være helt afgørende
for din situation.

Hvornår afleverede du nøglen til lejligheden til udlejer? Kan du bevise det?

Mvh Bo

Fra : boe

Dato : 06-03-02 19:53

Camilla, jeg kan se at du er med i dag - kan du svare på spørgsmålet om
fraflytningsdag? - og i øvrigt komme med en vurdering?

Mvh Bo

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-03-02 00:07

Jeg skal da forsøge...

Altså, lejeren har faktisk skrevet under på, at han har overtaget en
nyistandsat lejlighed, og også er indforstået med, at udlejer lader
lejligheden istandsætte ved fraflytning.
Jeg er for så vidt enig i, at krav fremsat efter 2 uger faktisk ikke skal
opfyldes af lejer - men lige i denne sag, hvor kravet jo er "indbygget" i
kontrakten, er jeg tvivlende omkring hvorvidt det overhovedet er nødvendigt
at komme med krav om istandsættelsen. Selv ville jeg ikke gøre det, men blot
henvise til kontrakten - fx i bekræftelsen af opsigelsen.
Jeg mener altså, at de krav, som ikke er omfattet af
"nyistandsættelses-klausulen" i kontrakten, må bortfalde pga. overskridelse
af 2-ugers fristen - men at istandsættelseskravet kan gøres gældende under
henvisning til kontrakten.

Mvh. Camilla

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 07-03-02 01:17

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote:

> Lejeloven siger følgende:

Den har jeg læst, det er tørt, men godt at være orienteret...

> [...]
svar
> på i løbet af dagen Som du ser, kan dette spørgsmål være helt afgørende

Den kan jeg ikke bruge, og jeg er heller ikke interesseret i at løbe fra
regningen, det er min holdning at udlejer skal have hvad hun har ret til,
jeg er meget large på det punkt, men jeg syntes bare ikke at jeg vil finde
mig i at min large holdning skal udnyttes til at få udskiftet alle muligt og
umuligt ting, samt at jeg skal gøre rent i lejligheden som om der skulle
flytte en ind med deffekt imunforsvar.

Anyways, jeg skriver til hende at jeg syntes jeg har udvist en large
holdning i lejeperioden, og at hun skal forvente at jeg afleverer
lejligheden i normal rengjort stand, hvis hun ikke kan acceptere dette, er
min tålmodighed slut, og at jeg så vil indbringe sagen for huslejenævnet.

> Hvornår afleverede du nøglen til lejligheden til udlejer? Kan du bevise
det?

Den har ligget over døren siden vi flyttede de sidste ting ud 1/2, men det
er ligemeget tror jeg, jeg vil jo gerne betale hvad der er rimeligt.

--
Med Venlig Hilsen

Fra : boe

Dato : 07-03-02 08:13

> Den kan jeg ikke bruge, og jeg er heller ikke interesseret i at løbe fra
> regningen, det er min holdning at udlejer skal have hvad hun har ret til,

Det var nu heller ikke min mening, at du skulle løbe fra det hele.
Bestemmelsen ville kunne anvendes til at begrænse din betaling til et
niveau, som du selv finder rimeligt. Men ifølge Camilla er der begrundet
tvivl om, hvorvidt bestemmelsen overhovedet kan anvendes i dit tilfælde, og
jeg er meget tilbøjelig til at give hende ret.

> [...]
og
> umuligt ting, samt at jeg skal gøre rent i lejligheden som om der skulle

*LOL*

> [...]
> min tålmodighed slut, og at jeg så vil indbringe sagen for huslejenævnet.

Det lyder fornuftigt!

Mvh Bo

Fra : Bosse.m

Dato : 06-03-02 21:52

"Ulrik Lunddahl" skrev d. 05-03-02 23:57 dette indlæg :
> [...]
alt det
> andet, men jeg vil ikke tappes for hele mit depositum hvis det ikke er

jeg slåsser osse selv lige med en udlejer
hvis ikke alle de fejl du har beskrevet på synsraporten ja så er der
udlejjeren der har et problem det er det samme min advokat siger om min
sag for der er der osse på skrevet nogle poster efter synet og det har
han ikke lov til ogdet skal være en opgørelse sendt til dig senest 14
efter at du er flyttet fra din lejlighed og den skal han kunne bevise at
du har modtaget ellers er det for længe og der er ikke noget der heder
normalistandsettels der er der lovom at det er der ikke noget der heder
har du eller noget at sporge om er du da velkommen til at ringe til min
advokat han er advokat for en af danmarks største boligforeninger så han
er villig til at svare dig på eventuelle ?
det er advokat
Lars Fog Andersen
tlf 98433411
M.V.H. Bosse.m