Børn må ikke være på billeder på interneth~
Fra : Peter!

Dato : 05-03-02 23:22

Ovennævnte påstand, er det rigtigt???

Peter!

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-03-02 00:02

Scripsit "Peter!" <the_cowboy@NOSPAMget2net.dk>

> Ovennævnte påstand, er det rigtigt???

Jeg kan ikke se nogen strafferetlig grund til at det skulle være sandt
(med mindre det er mere specielle billeder end en almindelig
anstændig reportage fra børnehavens fastelavnsarrangement o.lgn.).

Med hensyn til portrætfotos kræves (ophavsretslovens §60) bestillerens
samtykke til mangfoldiggørelse.

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-03-02 00:25

On 06 Mar 2002 00:01:43 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Jeg kan ikke se nogen strafferetlig grund til at det skulle være sandt

Hvad med den nye persondatalov?

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter!

Dato : 06-03-02 00:37

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med den nye persondatalov?

Der er ingen oplysninger om børnene (eller de andre medlemmer), blot
billeder.

Peter!

Fra : Peter!

Dato : 06-03-02 00:36

> [...]
> anstændig reportage fra børnehavens fastelavnsarrangement o.lgn.).
>
> Med hensyn til portrætfotos kræves (ophavsretslovens §60) bestillerens

Det er i en forening(hhv danseforening og rideklub), ved fx. opvisninger,
arrengementer og sociale hygge aftener.

Peter!

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-03-02 01:06

"Peter!" <the_cowboy@NOSPAMget2net.dk> writes:

> Ovennævnte påstand, er det rigtigt???

Det mener Datatilsynet, se

<http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=515&sub_url=/Vaerd_at_vide/indhold.asp>

Om Datatilsynets tolkning af persondataloven er korrekt ved jeg ikke;
men det ville nok være uklogt af skoler, børnehaver osv. ikke at rette
sig efter dem.

Fra : Peter!

Dato : 06-03-02 11:13

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Om Datatilsynets tolkning af persondataloven er korrekt ved jeg ikke;
> men det ville nok være uklogt af skoler, børnehaver osv. ikke at rette

Ja, men denne er rettet mod skoler/elever.

Hvad hvis det drejersig om en forening/medlemmer?

Peter!

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-03-02 12:56

Scripsit Jesper Harder <harder@myrealbox.com>

> Det mener Datatilsynet, se

> <http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=515&sub_url=/Vaerd_at_vide/indhold.asp>

Det drejer sig jo om billeder der er struktureret som
personoplysninger: "1: et billede af Peter, 2: et billede af Kaj, 3:
et billede af Sofie". Det er ikke klart at det kan udvides til et
forbud mod "her er et billede fra turen til Zoologisk Have".

--
Henning Makholm "You propose to avoid dying? I will be
interested to hear the method you plan for this endeavour."

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-03-02 13:06

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Det drejer sig jo om billeder der er struktureret som
> personoplysninger: "1: et billede af Peter, 2: et billede af Kaj, 3:
> et billede af Sofie".

Altså potrætter, der ikke må anvendes uden den portræteredes samtykke
ifølge ophavretsloven.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-02 15:28

Peter Makholm skrev:

>Altså potrætter, der ikke må anvendes uden den portræteredes samtykke
>ifølge ophavretsloven.

Nej, ikke kun. På et klassebillede kan man sagtens genjkende
eleverne, og hvis der nedenunder står hvad de hedder, er det
noget andet end et 'rodet' billede af en flok unger og tilfældige
gæster i Zoo.

Under alle omstændigheder er det en ringe umage der skal til at
sikre sig en tilladelse i forhold til den surhed man kunne skabe
ved at lade være - uanset hvad loven siger.

--
Bertel

Fra : Friberg

Dato : 06-03-02 22:34

Forholdet uddybes på:

http://www.ctu.dk/ctu/CTUwebsi.nsf/2c81d99d07e66774c12565e6003d89c4/6d2c3c0
5df228146c125691a0037c2ec!
OpenDocument#_q9dgn0qbkclm20d909to6gobmedp6at10e2320ibeehin4rj5ehq6a_

Afsnit: 5.2.9 "Må man lægge klassefotografier på Internettet?"

Søren Friberg

Fra : Friberg

Dato : 07-03-02 15:33

Forholdet uddybes her:

http://www.ctu.dk/ctu/CTUwebsi.nsf/2c81d99d07e66774c12565e6003d89c4/6d2c3c0
5df228146c125691a0037c2ec!OpenDocument

Afsnit: 5.2.9 "Må man lægge klassefotografier på Internettet?"

Med venlig hilsen

Søren Friberg