Salonriffel til jagt på gås
Fra : Bo Havmand

Dato : 05-03-02 23:06

Hej Venner !!!!

Nu er jeg her igen ...

Det var vel ikke så heldigt at der sad ét klogt hoved bag skærmen der...

Nå, men er det tilladt at skyde gæs med salonriffel 22 long rifle HVIS
kuglevægten er 2,5 og bønnen løber af sted med 500 meter i sekundet og
projektilet er af Hollowpoint-typen ???

Jeg ønsker kun seriøse henvendelser

Med Venlig Hilsen

Bo M. Havmand

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 05-03-02 23:48

"Bo Havmand" <bo86@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nå, men er det tilladt at skyde gæs med salonriffel 22 long rifle HVIS
> kuglevægten er 2,5 og bønnen løber af sted med 500 meter i sekundet og

Udgangshastigheden har ikke betydning for om det er tilladt eller ej. Det
har det derimod at den har en anslagsenergi på 100 m (E100) på mindst 200
Joule. Og kuglevægten skal være 2.5 gram.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 06-03-02 13:51

On Tue, 5 Mar 2002 23:47:32 +0100, "Søren Hjelholt" <hjelholt@mail.dk>
wrote:

> [...]
>har det derimod at den har en anslagsenergi på 100 m (E100) på mindst 200
>Joule. Og kuglevægten skal være 2.5 gram.

Utgangshastigheten har alt å si for om det er tillatt eller ei. Den er
rimelig utslagsgivende for anslagsenergien, uansett avstand (sammen
med kulevekt og bk)

Det nærmeste jeg kom i en eldre versjon av PCB var en 5,66mm Speer
Spire Point, med kulevekt 2,59g og bk 0,145, anslagsenergi for denne
er 179 Joule på 100m, gitt utgangshastighet 500 m/s. Ved
utgangshastighet 535 m/s vil anslagsenergien ved 100m være 203 Joule.

En tyngre kule i samme hastighet (ikke særlig realistisk med .22LR...)
vil selvsagt få høyere anslagsenergi, f.eks en Norma Softpoint, 4g,
som gir 330 Joule på 100m. Denne kulen må ha en utgangshastighet på ca
370 m/s for å oppnå 200 Joule på 100m.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 07-03-02 01:28

> Utgangshastigheten har alt å si for om det er tillatt eller ei. Den er
> rimelig utslagsgivende for anslagsenergien, uansett avstand (sammen
> med kulevekt og bk)

Ok, det var en dårlig formulering fra min side, meningen var selvfølgelig at
udgangshastigheden ikke rent lovgivningsmæssigt er den afgørende faktor for
om våbnet måtte anvendes til det på gældede vildt, hvilket anslagsenergien
derimod er.
Det er dog klart at disse to ting rent fysisk hænger sammen, og at
udgangshastigheden derfor også har en betydning for anslagsenergien.

Fra : Jakob Hansen

Dato : 06-03-02 15:02

On Tue, 5 Mar 2002 22:05:37 +0000 (UTC), "Bo Havmand" <bo86@ofir.dk>
wrote:

>Nå, men er det tilladt at skyde gæs med salonriffel 22 long rifle HVIS
>kuglevægten er 2,5 og bønnen løber af sted med 500 meter i sekundet og
>projektilet er af Hollowpoint-typen ???

Nej! Nej og atter nej!!

Som du har fået at vide et utal af gange, skal du MINIMUM have en .22
Magnum...

>Jeg ønsker kun seriøse henvendelser

Hvis du virkelig var så seriøs, så kiggede du selv lidt i "Den nye
jæger", eller tog dig et jagttegn....

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Bo Havmand

Dato : 07-03-02 19:00

Ok forkert formulering fra min side af...
det jeg mente var at jeg ikke gad at høre på en evnt. Jens Langkniv -
typen,
hvis du kan følge mig, og dessuden har jeg jagttegn men overvejer
at anskaffe mig en Salon-riffel, da det er fasaner, gæs, ræve, duer
o.s.v.
jeg skal nedlægge, og det ville heller ikke se godt ud hvis der var
skudhuller fra hagl-gevær i vores juletræer.

MVH
Bo Havmand