1.0em eller px
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 05-03-02 22:54

Dawz!

Jeg har "hørt" at man skal bruge em i stedet for px. Men når man har 12
px font size så kan man regne med at den også er det i alle brugers
skærme sætter man en 0.7em bliver den fontsize så den samme på alle
skærme eller er det forskellen?

Jeg har ledt lidt men ikke fundet en pind brugbart/forståeligt om em
endnu så et link ville være fedest.

--
Mogens D. Hansen
http://www.svend-bent.dk/ linkindex - http://www.svend-bent.dk/dogme/

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 05-03-02 23:04

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@REMOVEsvend-bent.dk> skrev
> [...]
> skærme eller er det forskellen?
>
> Jeg har ledt lidt men ikke fundet en pind brugbart/forståeligt om em

Man kan ikke regne med, skriftstørrelsen er den samme på alle skærme, når
man bruger em - det er faktisk pointen med em. em er en relativ størrelse i
modsætning til px, der er en fast. em giver brugeren mulighed for at sætte
fontstørrelsen til den størrelse der passer ham bedst. px begrænser
brugerens muligheder for selv at kunne sætte skriftstørrelsen til den
foretrukne størrelse.

Følgende artikel behandler emnet - måske lidt overfladisk - men jeg mener
man får essensen af problematikken:
http://html.dk/tutorials/css/lektion4.asp

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 05-03-02 23:19

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote in message
> [...]
> fontstørrelsen til den størrelse der passer ham bedst. px begrænser
> brugerens muligheder for selv at kunne sætte skriftstørrelsen til den

AH! det bekræfter så min mistanke

> Følgende artikel behandler emnet - måske lidt overfladisk - men jeg
mener
> man får essensen af problematikken:
> http://html.dk/tutorials/css/lektion4.asp

Det vil jeg kigge på imorgen og tak.

Ps. det sku lidt underlig at jeg har ikke modtaget mit oprindelige
indlæg, men kun dit svar! Nå men det kan være TDC er gået i seng så kan
jo også lige så godt gå godnat.

--
Mogens D. Hansen
http://www.svend-bent.dk/

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 05-03-02 23:45

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@REMOVEsvend-bent.dk> skrev
[SNIP]
> Ps. det sku lidt underlig at jeg har ikke modtaget mit oprindelige
> indlæg, men kun dit svar! Nå men det kan være TDC er gået i seng så kan
> jo også lige så godt gå godnat.

....man kunne også vælge den udlægning jeg er meget effektiv :)
(Din kommentar ærgrer mig godt nok noget, idet jeg selv er kommende TDC
kunde :( )

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : scn

Dato : 06-03-02 00:17

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev i en meddelelse news:a63hn7$91u$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> ...man kunne også vælge den udlægning jeg er meget effektiv :)
> (Din kommentar ærgrer mig godt nok noget, idet jeg selv er kommende TDC

Du kan da bare bruge sunsite.dk
har selv stofa og deres server kan være 2-3 dage om at vise indlægene

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 06-03-02 07:04

"scn" <scn@falsk-mail.dk> skrev
> Du kan da bare bruge sunsite.dk
> har selv stofa og deres server kan være 2-3 dage om at vise indlægene

Som de fleste andre Stofabrugere, bruger jeg ligeledes Sunsite... men jeg
kunne godt tænke mig en ISP, hvor jeg kunne bruge min ISP's egne newsservere

- nå, det var mig der fik tråden Off Topic, så jeg skal nok stoppe nu

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 06-03-02 15:58

> ...man kunne også vælge den udlægning jeg er meget effektiv :)
Det må man sige

> (Din kommentar ærgrer mig godt nok noget, idet jeg selv er kommende
TDC
> kunde :( )
Det bliver du ikke skuffet TDC som helhed, det er bare at skifte til den
news server uden binærer grupperne for det skulle efter hvad jeg har
hørt være meget stabilt, dog er der en TDCnørd som er ved at rode med
rytmeboksen så det kan jo også være derfor det halter lidt for tiden.

EOD. OF That

men til sagen! em er altså en relativ str. af et bogstav men hvad bør
man sætte em værdien til på tekst?
jeg bruger feks. 12px verdana på mine sider og skal jeg have samme str i
med em så skal den hedde noget med 0.6em og det er da et meget lille
ikke?

hvad er default?

--
Mogens D. Hansen
http://www.svend-bent.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-03-02 00:15

> [...]

> jeg bruger feks. 12px verdana på mine sider og skal jeg have samme str i
> med em så skal den hedde noget med 0.6em og det er da et meget lille

Problemet er at "default" ikke er en fast definetet størrelse - det kommer
an på hvordan folk har sat deres browser op. Jeg bruger også px verdana,
og hos mig svarer det til 0.9px for at det skal passe sammen.

Derfor bruger mange det at de vil sætte skriftstørrelsen så det passer til
designet - og med god grund - systemene er alt for forskellige.

Jeg vil dog fortsat, uagtet dette, bruge "em" til skriftstørrelser - så kan folk
selv bestemme - det er vel det de vil?..

--
Allan