indbygningsspots i sænket loft (gipsplader~
Fra : tom nielsen

Dato : 05-03-02 22:34

Hejsa,

Nogen der har gode ideer til hvilke/hvordan man sætter spots i et sænket
loft. (gipsplader, med 50mm rockwool over - der er ca. 70-120mm op til beton
loftet)

Vil det give varme problemer, hvor lange ledninger kan man trække fra
transformeren, hvor meget kan en transformer trække ...

Eneste spot sæt jeg har erfaring med er et "harald nyborg" sæt, hvor der
ikke måtte ændre i længden af ledningerne fra transformer til spot, og
mellem de 3 spots. Det holder jo ikke helt når man skal sætte 8-9 spots op.

Findes der transformere der må placeres på loftet, og som altså ikke skal
side nedenunder loftspladen
pft.
Tom

Fra : John Deleuran

Dato : 06-03-02 17:31

"tom nielsen" <toms@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
op.

> Findes der transformere der må placeres på loftet, og som altså ikke skal

jeg ved godt dette ikke er det svar du gerne vil have, men den
el-installation du vil have udført skal udføres af en aut. el-installatør
jfr. installatørloven og udføres i flg reglerne i
stærkstrømsbekendtgørelsen.
denne gælder for el-installationer udført fra nul - 1000v. herunder også 12v
installationer.
dette indlæg er ikke skrevet pga brødnid/ mangel på arbejde, men sådan er
reglerne desværre udformet.
det er ikke let at udføre en lovlig 12v installation selv for fagfolk.

med venlig hilsen

john deleuran ( el-installatør ).

Fra : tom nielsen

Dato : 06-03-02 20:57

> [...]
> stærkstrømsbekendtgørelsen.
> denne gælder for el-installationer udført fra nul - 1000v. herunder også

Det betyder skam ikke noget at jeg skal have fat i en autoriseret - men jeg
kunne da godt tænke mig en ide om hvad der skal investeres i af udstyr
alligevelle.

Hvor lang tid tager det en elektriker ? sådan ca.

Fra : John Deleuran

Dato : 06-03-02 22:07

> [...]
> alligevelle.
>
> Hvor lang tid tager det en elektriker ? sådan ca.

hej tom.
jer er ca 1-1,5 time om af installere en lampe hvis loftet ikke er sat op
inden jeg starter; forstået på den måde at først måler jeg op hvor lamperne
skal pladseres i loftet, så laver jeg installationen mellem det gamle loft
og det nye og fører rør og ledninger ned i et skab el.lign.
der efter sætter tømmeren det nye gipsloft op, jeg måler igen den nødagtige
pladsering af lamperne op borer huller til lamperne og monterer dem i loftet
og tilslutter transformer m.v.
husk lige af der over et fast loft ikke må gemmes samlinger i
el-installationen.
mvh john deleuran.
..

Fra : John Deleuran

Dato : 06-03-02 22:23

"John Deleuran" <john.deleuran@NOSPAMpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
loftet
> og tilslutter transformer m.v.
> husk lige af der over et fast loft ikke må gemmes samlinger i

hej tom:
en gang til her nogle svar på dit start spørgsmål.
de lamper jeg bruger skal have 50mm fri plads ved siden af lampen dvs
ingen isolering i en ring med en diameter på ø 165mm hvis lampen er 65mm, og
friplads fra underkant af gipsplade til gl. loft 115mm.
standard lavvolt transformere kan fås op til 300w.
jeg trækker en ledning op til hver lampe da samledåsen på lamperne er så
lille af jeg ikke kan sløjfe i den. lednings længde ved 20w lampe 1,5mm2
ledning er 10,8m.
installationen skal fast gøres mellem lofterne.
mvh john deleuran.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 06-03-02 22:26

On Wed, 6 Mar 2002 17:31:06 +0100, "John Deleuran"
<john.deleuran@NOSPAMpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>reglerne desværre udformet.
>det er ikke let at udføre en lovlig 12v installation selv for fagfolk.

Så vidt jeg ved må man godt montere halogen selv - også til indbygning
- hvis det er et _færdigt sæt_ og det forbindes til eksisterende
stikkontakt/stikdåse. Det er i hvert fald den anbefaling,
Elektricitetsrådet hidtil har givet borgerne i deres officielle
pjecer.

www.elraadet.dk

Så hvis spørgeren køber to fædige sæt på 4-5 spot og tilslutter dem
til et eksisterende stik/dåse, f.eks. over det nedsænkede loft, kan
han sagtens gøre det lovligt.
Hvis han derimod begynder at rode med separat omformer, ledninger og
lamper er det ikke lovligt.

Lars