Danfoss blandingsbatteri
Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-01-01 10:12

Jeg har et problem i brusekabinen med en aldrende Danfoss
termostat. Det er en indbygget model hvor termostat og
vandhane sidder hver for sig. Termostaten er stor og rund med
et plastichåndtag i midten til justering af vandtemperatur.
Alder vel omkring 20 år.

Efter skift fra elvandvarmer til varmepumpe er det varme
brugsvand ikke længere så varmt som før, men stadig
rigeligt varmt til eks. opvask o.l., og hvis der kun åbnes
for det varme i håndvaskene er det så varmt at man ikke
kan holde hånden under.

Men, men. Den omtalte termostat kan ikke længere justeres
langt nok om til at badevandet er komfortabelt, nærmere kun
lunkent. Der bliver simpelthen blandet for meget koldt vand
i selv om den er i "maximum-stilling".

Kan jeg skille den ad, og evt. justere på noget? Jeg har haft
håndtaget pillet af for at verificere at selve "justeringen" ikke
kan drejes længere rundt, men har ikke mod på at skille dyret
helt ad hvis det ikke hjælper alligevel.

Jeg får besøg af min VVS-mand på mandag, han nævnte i
telefonen at der findes et "kit" fra en anden producent som kan
bruges til at skifte Danfoss'en ud med, men at det var dyrt.
Da den ikke er i stykker vil jeg selvfølgelig være ked af at
skifte den ud, og økonomien i varmepumpen bliver mere og
mere "tvivlsom" efterhånden som sideudgifterne lister sig ind.

Råd og hjælp modtages gerne!

Ole Thomsen

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 27-01-01 17:15

> [...]
> skifte den ud, og økonomien i varmepumpen bliver mere og
> mere "tvivlsom" efterhånden som sideudgifterne lister sig ind.

Et forslag: Der er for lidt tryk på det varme vand, der er et filter der er
stoppet, måske i termostaten. Den lukker ikke for koldt vand, kun blander
hvis der er samme tryk. Der kan være snavs i rørende, evnt. fra der har
været rodet / skruet med rørende.

--
Venlig hilsen Gunnar

Fra : Ole Thomsen

Dato : 28-01-01 09:20

"Gunnar Grooss" <g.grooss@get2net.dk> wrote

> [...]
> stoppet, måske i termostaten. Den lukker ikke for koldt vand, kun blander
> hvis der er samme tryk. Der kan være snavs i rørende, evnt. fra der har

Tak for dit svar. Kender du termostaten? Er det noget jeg som
lægmand vil kunne skille ad og rense?

Og allervigtigst, kan jeg samle det så det virker igen?

Ole Thomsen

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 29-01-01 20:12

> Tak for dit svar. Kender du termostaten? Er det noget jeg som
> lægmand vil kunne skille ad og rense?

Hej. Ja du kan sagtens selv skrue den af, husk at lukke for alt vand i huset
først, og skrue så omløberne af helt inde ved vægen, når du først har dem
skruet af i begge sider tager du batteriet af, med forsigtighed tager
pakningerne ingen skade, og jeg gætter på at der ind i rør ender sidder et
filter, det gør der i de fleste, eller forsøg at puste, evnt. trykluft, at
rense den vej. Hvis ikke du finder noget der, så prøv at åbne for vandet,
over en spand, prøv begge, hvis ikke der kommer næsten lige meget ud, så tal
med en rørlægger/smed.

--
Venlig hilsen Gunnar

Fra : Ole Thomsen

Dato : 30-01-01 08:29

> [...]
> over en spand, prøv begge, hvis ikke der kommer næsten lige meget ud, så tal

Tak for vejledningen, min VVS-mand skulle være kommet i går
for at kigge på det, men dukkede ikke op. Hvis han heller ikke
har været der i dag når jeg kommer hjem prøver jeg sg* selv...

Ole Thomsen

Fra : jeho

Dato : 07-08-02 08:14

"Ole Thomsen" skrev d. 27-01-01 10:12 dette indlæg :
> [...]
> skifte den ud, og økonomien i varmepumpen bliver mere og
> mere "tvivlsom" efterhånden som sideudgifterne lister sig ind.

Jeg har formentligt samme 22 år gamle Danfoss termostat som p.t. er
utæt. Nævnte VVS manden hvilket kit man kunne anvende til en udskiftning
(Damixa ?)

Mvh. Jens Holstborg

http://www.kandu.dk/