Søde gulerødder/rødbeder/tomater/agurker
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-03-02 22:20

Hej

Er der nogen som kan fortælle hvilke sorter man skal vælge hvis man vil have
de allersødeste gulerødder - rødbeder - tomater og agurker.
Det er ligemeget om de er tidlige, sene, meget store eller helt små. Det
skal bare være de aller sødeste sorter.

Hilsen Åge

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-03-02 22:35

On Tue, 5 Mar 2002 22:20:17 +0100, "Åge Halldorsson"
<halldorsson@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>de allersødeste gulerødder - rødbeder - tomater og agurker.
> Det er ligemeget om de er tidlige, sene, meget store eller helt små. Det

Af tomater skal du i hvert fald have fat i cherry-tomaterne. Nogle
sorter er nok sødere end andre, jeg plejer at have GartenFreude, de
smager rigtig godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Helle Skoett

Dato : 08-03-02 00:59

> [...]
>
> Af tomater skal du i hvert fald have fat i cherry-tomaterne. Nogle
> sorter er nok sødere end andre, jeg plejer at have GartenFreude, de

Du skal have favorita - de er søde, gode og mange
vh
helle s

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 13-03-02 03:02

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> de allersødeste gulerødder - rødbeder - tomater og agurker.
> Det er ligemeget om de er tidlige, sene, meget store eller helt små.

Efter min bedste erfaring bliver kunstgødede grøntsager ikke så søde som
økologisk dyrkede, især er tomater og porrer følsomme for kvælstof
overskud. Hvorimod kali giver søde tomater.
Som væsentligste kvælstoftilskud i drivhuset bruger jeg brændenældevand, det
indeholder ca 15% kvælstof foruden en masse andet godt. Og smagsgivende.
Så, det afhænger ikke bare af sorten. men i lige så høj grad af, hvad du
giver dem at leve af.
Og så får gulerødder , når de vokser sammen med krydderurter, en meget fin
aroma. Jeg plejer at have en række med diverse krydderurter imellem rækkerne

mmed venlig hilsen
Vibeke