kondens tørretumbler
Fra : tom nielsen

Dato : 05-03-02 22:08

Hejsa,

Jeg står og skal have ny vaskemaskine og tørretumbler, og søger lidt hjælp,
og gerne forslag til enheder.
Energiforbruget betyder ikke det store, da jeg bliver ene om at bruge dem,
så forbruget bliver ikke så slemt.

Da jeg bor i lejlighed ville jeg fortrække en kondenstørretumbler, men hvad
er det for en sag. Er der nogen problemer med dem, noget man bør være
opmærksom på, eller er det bare guds gave til mig.
Eneste problem jeg har kunne finde er at de ser ud til at larme en del
(70db - men har kun fundet støj niveau på en enkelt model)

Pris pr. enhed skulle helst ikke over 4000,-

pft
Tom

Fra : Emil

Dato : 06-03-02 01:04

On Tue, 5 Mar 2002 22:07:39 +0100, tom nielsen wrote:

>Da jeg bor i lejlighed ville jeg fortrække en kondenstørretumbler, men hvad
>er det for en sag.

Den varmer det våde tøj (el), så vandet fordamper. For at få
vanddampene væk, gennemskylles nogle køleplader med koldt vand.

Vanddampene vil så fortættes på kølepladerne (som dug på et koldt
ølglas). Der bliver meget dug/vand som pumpes ud i et afløb.

>Er der nogen problemer med dem, noget man bør være
>opmærksom på, eller er det bare guds gave til mig.

Selv om man (i et vist omfang) kan regulere temperaturen under
varmeperioden, bliver tøjet *meget* varmt. Så pas på med uld og
andre ting (silke, kunststoffer, nylon?) som ikke tåler høje
temperaturer.

Den skal have både vand, afløb og el tilslutninger.

>Eneste problem jeg har kunne finde er at de ser ud til at larme en del
>(70db - men har kun fundet støj niveau på en enkelt model)

Det lyder af meget. El-opvarmningen larmer ikke, og vandkølingen
larmer ikke mere en en åbnet vandhane.
Støjen kan komme fra pumpen som, når den suger vandet ud af
maskinen, p.gr.a. 'snorkelyde' når der ikke er mere vand at pumpe
ud. Måske en lille cetrifugering ind imellem.

Hver gang lydniveauet sænkes 3 db halveres støjen. 67 db afgiver
kun den halve støj, 64db kun en fjerdedel, 61db kun en ottendedel
o.s.v.

>Pris pr. enhed skulle helst ikke over 4000,-

En kombi-model (vaskemaskine med indbygget tørretumbler - f.eks.
en Zanussi ZWD 1000 Jetstream Turbodry) fylder kun som én
maskine, skal kun have ét sæt tilslutninger, og - selvfølgelig -
er kun halvt så god til begge dele.

Kapaciteten kan være ringe. Kan den klare to dynejakker? en dyne?

Men det er altså en mulighed hvis pladsen er trang. Du må selv
undersøge - og prutte om! - priserne.

Håber du nu er forvirret på et lidt højere niveau, viden er magt.

Mit indlæg har kun til hensigt at påpege nogle ting du kan
undersøge nærmere.
Prøv alle forbrugerinformationer på nettet, Google.

m.v.h. Emil

Fra : Bo Jensen

Dato : 08-03-02 22:38

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse
klip...
> Den skal have både vand, afløb og el tilslutninger.
klip...
> m.v.h. Emil

Hej Emil.

Ikke nødvendigvis. Jeg har de sidste 7 år brugt kondenstørretumbler (2
forskellige) med fremragende resultat. Ingen af dem kræver vand- eller
afløbstilslutning. Udelukkende EL i form af 230 V.

Lækkert er det jo, at man ikke skal hugge hul i en ydermur for at lave
aftræk, som ellers tilfældet er ved en konventionel tumbler. Noget, der ofte
er umuligt - specielt i lejligheder.

Mvh
Bo

Fra : Martin Buhelt

Dato : 06-03-02 11:09

> [...]
> er det for en sag. Er der nogen problemer med dem, noget man bør være
> opmærksom på, eller er det bare guds gave til mig.

En kondenstumber kondenserer vandampen fra det tørrede tøj til rent vand.
Vandet opsamles enten i en beholder i maskinen eller føres til afløb. Med
beholderløsningen skal maskinen kun tilsluttes el.

Der er ret stor forskel på hvor gode maskinerne er til at kondensere
vanddampen - jo dårligere den er, jo mere vanddamp slippes ud i rummet hvor
den står.

Der er en lille smule mere vedligeholdelse, idet kondensatoren skal renses
en gang imellem.

> Eneste problem jeg har kunne finde er at de ser ud til at larme en del
> (70db - men har kun fundet støj niveau på en enkelt model)
> Pris pr. enhed skulle helst ikke over 4000,-

Du skal nok tjekke de forskellige modeller der findes. Generelt er det
sådan, at en kondensmaskine er dyrere end en tilsvarende almindelig maskine
(ca. 1.000 til 2.000 kr).

Se evt. forbrugerinformations test af tørretumblere:
http://www.fi.dk/search/?op=search&words=t%F8rretumbler

Hvis du finder en god model, er det guds gave til dig

/Martin

Fra : Tommy Hansen

Dato : 06-03-02 16:20

Hej.
Forbrugerbladet Tænk & Test har i nyeste nummer (nr. 22 - 2002) haft en test
af tørretumblere. Bladet kan læses på biblioteket.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...