/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
forgaffel på RD350
Fra : Allan Nielsen


Dato : 05-03-02 20:37

Hej dfm
Min kammerat har problemer med at hans Yamaha RD350 æder
forgaffelpakningerne (pakdåserne). En vis mand har forklaret ham, at det
muligvis er bitte små krater på gaffelbenene der ødelægger pakningerne.
Hvordan kan man komme af med dem(kraterne)? Kan de slibes væk med et eller
andet?
I øjeblikket holder et sæt pakdåser ca. en sæson, hvilket vi mener er for
lidt.
håber i har en god ide!
Allan RD 350



 
 
Claus Rittig (05-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-03-02 21:19

"Allan Nielsen" <abn@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:a636oa$evk$1@eising.k-net.dk...
> Hej dfm
> Min kammerat har problemer med at hans Yamaha RD350 æder
> forgaffelpakningerne (pakdåserne). En vis mand har forklaret ham, at det
> muligvis er bitte små krater på gaffelbenene der ødelægger pakningerne.

Det kan være rigtigt, små grater efter rustangreb kan være ret hårde ved
cimmeringene. Der er ikke så meget at gøre, enten skal inderrørene have
fjernet den gamle chrom, poleres op igen og forchromes (og det er ret dyrt)
eller der skal nye inderrør på (også ret dyrt). Alternativt kan man måske
finde nogle ok inderrør fra en ophugget RD.

Det kan dog også være simpelt slør i gaffelbenene der dræber cimmeringene,
og det kan klares ved at skifte glidebøsningerne (ret billigt).

Rittig



Armand (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-03-02 16:59


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3c852861$0$41155$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Det kan være rigtigt, små grater efter rustangreb kan være ret hårde
> ved cimmeringene.
> Det kan dog også være simpelt slør i gaffelbenene der dræber
> cimmeringene, og det kan klares ved at skifte glidebøsningerne (ret
billigt).

Pakdåsens utæthed er det tydeligt synbare symptom på at inderrøret kan
være omdannet til et råkostjern - Men hvis dette skulle være tilfældet
slider samme ujævnheder mindst ligeså meget på de øverste
glidebøsninger, der jo ligger lige under pakdåserne. Så check under alle
omstændigheder også dem hvis utætheden skyldes en arret kromoverflade på
inderrøret!

En tredie mulighed:
Skæve gaffelben, der presser hårdt imod kun den ene side af pakdåsen.

Adskilte(!) inderrør kontrolleres for skævhed ved at rulle dem på en
plan(!) flade og derunder forsøge at presse et 0.10 mm søgerblad under
røret på midten!

--
Armand.








Hans Paulin (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 06-03-02 01:00


"Allan Nielsen" <abn@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:a636oa$evk$1@eising.k-net.dk...

> håber i har en god ide!
> Allan RD 350

Jeg har brugt det - efter adskillelse af forgaflen og affedtning af rørene -
at rense de små kratere, som først stenslag og siden rust har lavet - med
oxalsyre (fra Materialisten). Når div. kratere er rustfri - og tørre -
fyldes de op med grundmaling (en tandstikker er god som "pensel"), evt. over
et par gange. Når grundmalingen er tør, slibes den plan med metallet med
meget fint smergellærred eller vandslibepapir. Bruger man grå grundmaling,
ses reparationen ikke så let, men man kan også montere et par gummibælge,
når man igen sætter forgaflen på, hvilket forhindrer yderligere stenslag.

Husk at montere nye pakdåser igen, da de gamle formentlig er revet op af
rusthullerne.
--
Med venlig hilsen
Hans





Anders Majland \(Rep~ (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 06-03-02 07:45

> En vis mand har forklaret ham, at det
> muligvis er bitte små krater på gaffelbenene der ødelægger pakningerne.

Hvis det er tilfældet

snippet:

On inspection there were a number of small rust pits in the stanchions where
they go thru the seals, which had done the damage. It was then I remembered
someone's cheap-and-cheerful fix of super-glue in the cleaned out pits
(Thanks Steven Bond I think!) That worked a treat and after sanding the
dried glue back with fine paper, it is as smooth as the rest of the chrome.
I'll let you know how long it lasts, but for the price and ease of doing it,
I would not mind re-doing it if needed.


I then used Jenolite (45% phosphoric acid solution) to remove the little
amount of surface rust from the horns, pack-rack, fasteners chromework etc
and it now looks something special. Even the ladies are impressed!





Allan Nielsen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Allan Nielsen


Dato : 07-03-02 09:41

Tak for de fine svar, de er givet videre.
vi ses til bakkeåbning!
Allan Nielsen
Yamaha RD350



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste