OSX vs. powermac g3 dt
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-03-02 20:34

Jeg overvejer at købe en brugt powermac g3 model dt. Jeg har dog
ikke tidligere meget erfaring med mac, da jeg selv bruger linux.
Jeg havde selvf. tænkt mig at køre OSX på den. Hvor godt bliver
det ??

Hvad med firewire og usb, det har den model ikke. Kan man købe
et addon kort der giver de muligheder, og kan OSX udnytte det ??

JonB

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-03-02 21:15

In article <slrna8a7co.33b.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> [...]
> ikke tidligere meget erfaring med mac, da jeg selv bruger linux.
> Jeg havde selvf. tænkt mig at køre OSX på den. Hvor godt bliver

Selve CPU og bundkort (66MHZ) er ok, men du får ingen accelereret grafik
uden en investering i et ATI Orion eller Radeon kort (OBS: mac edition,
du kan ikke bruge et billigt PC kort).

Envidere bør du være opmærksom på, at ATA-3 busserne ikke understøtter
U-DMA, og SCSI bussen er kun en SCSI-2 bus (end ikke "fast" SCSI). Dvs
de kan flytte henholdsvis max 16.8 og 5 MB/sek

Dvs. det kan bruges men det vil bestemt ikke køre optimalt. Yellow Dog
Linux eller Mac OS 9 er et langt bedre valg til den maskine.

> Hvad med firewire og usb, det har den model ikke. Kan man købe
> et addon kort der giver de muligheder, og kan OSX udnytte det ??

Ja, de fleste OHCI kort burde virke med Apples egene drivere.

Jeg vil ikke anbefale dig, at du investerer i en beige G3 med det formål
at opgradere den, så Mac OS X kan afvikles tilfredsstillende (dvs
grafikkort + evt ATA eller SCSI kort) - slet ikke hvis du også påtænker
at bruge pengne på USB og FW kort.

Det løber hurtigt op i hvad en fuldt undrstøttet og hurtigere B&W G3
eller G4 vil koste. Disse har altid 100MHz bus, ATI Rage128 eller
Rage128pro (accelereret grafik), ATA3/ATA4 (m.U-DMA), 10/100Mbit
ethernet, USB, FW osv.

Spar hellere dine penge og støv en 350/400/450MHz G4 eller en Cube op,
de kan out-of-the-box afvikle Mac OS X på fuldt tilfredsstillende vis
(har selv en 400Mhz med 448MB)

OBS: anbefalingen gælder AGP modellen! PCI modellen er i realiteten en
B&W med en G4 CPU - dvs ud over manglen på AGP porten, har den hverken
MPX bus eller ATA-4 og både FW og USB portene er mildt sagt
problematiske.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-03-02 21:39

In article <h0936a.i52.ln@G4.reippuert.dk>, Morten Reippuert wrote:

> [...]
> at opgradere den, så Mac OS X kan afvikles tilfredsstillende (dvs
> grafikkort + evt ATA eller SCSI kort) - slet ikke hvis du også påtænker

okay, det har du egentlig ret i. Jeg må nok hellere ofre lidt mere.

JonB

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-02 21:46

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) writes:

> okay, det har du egentlig ret i. Jeg må nok hellere ofre lidt mere.

OS X stiller store krav til grafikkortet, og vil ogsaa gerne have en
hurtig harddisk og megen ram. Du vil fortryde hvis du koeber for
lille en maskine til formaalet.

Mht RAM saa er applikationerne ret glubske. Herudover - hvis du
oensker at koere X appilkationer - saa tager XDarwin 25 Mb RAM (91 Mb
ialt). Det loeber MEGET hurtigt op. 512 Mb er godt til dagligt
udviklingsbrug.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-03-02 22:07

In article <kkofi2rbee.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> oensker at koere X appilkationer - saa tager XDarwin 25 Mb RAM (91 Mb
> ialt). Det loeber MEGET hurtigt op. 512 Mb er godt til dagligt

hmm, måske jeg egentlig bare skulle ofre ca. det dobbelte og købe
en bærbar.

JonB

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-03-02 22:22

In article <slrna8acqo.5fs.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> hmm, måske jeg egentlig bare skulle ofre ca. det dobbelte og købe
> en bærbar.

Officeline har endnu tiBook 550 DVD til 15990 eks. moms

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-03-02 22:51

In article <htc36a.o72.ln@G4.reippuert.dk>, Morten Reippuert wrote:

> Officeline har endnu tiBook 550 DVD til 15990 eks. moms

Så meget har jeg ikke lige pt. Desuden synes jeg egentlig at
den nye iceBook er pænere.

JonB

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-03-02 23:10

In article <slrna8afe5.60u.bendtsen@brok.diku.dk>,

> Så meget har jeg ikke lige pt.

Ok, jeg nævnte den fordi dem er betydeligt bedre til X end en iBook (til
Mac OS 9 er det ét fedt) pga. G4'ren og radeon grafikortet.
Desuden er den den prismæssigt _meget_ atraktiv, idet den koster ca det
samme som en 14" iBook og er langt bedre bestykket (bortset fra combo
drevet)

> Desuden synes jeg egentlig at den nye iceBook er pænere.

deri er jeg meget enig. iBook'en er usædvanlig veldesignet.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-03-02 00:30

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Officeline har endnu tiBook 550 DVD til 15990 eks. moms

Så tør jeg slet ikke fortælle, hvor meget jeg gav for min lige før
nytår!

> Ok, jeg nævnte den fordi dem er betydeligt bedre til X end en iBook (til
> Mac OS 9 er det ét fedt) pga. G4'ren og radeon grafikortet.

Ja, det er i hvert flad hurtigt at få tastet morsomme ting ind i
terminalen på en tiBook. Resultaterne viser sig også lynhurtigt ... :)

> [...]
> drevet)

> deri er jeg meget enig. iBook'en er usædvanlig veldesignet.

Jo, men så er der jo det med skærmen. tiBookens skærm er altså _så_
lækker .... og jeg mener selv, at man bør smide penge efter den optimale
skærm.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-03-02 01:12

> deri er jeg meget enig. iBook'en er usædvanlig veldesignet.

Uh, man kan næsten høre ham spinde som en kat

(Morten er selv ejer af en iBook)

Martin

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 01:19

In article <1f8nh41.e45yxp1h8lnmfN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Uh, man kan næsten høre ham spinde som en kat

Ejer og genstand skal jo helst matche hinanden

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-03-02 14:28

> deri er jeg meget enig. iBook'en er usædvanlig veldesignet.

Harddisk skift med et snuptag!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 19:13

In article <1f8obus.1iwbj0p1jh9em8N%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Harddisk skift med et snuptag!

Det er rent faktisk mindre kompliceret end på det gammel toiletsæde -
Skal jeg sende dig en autoriseret VAR service manual, så du selv kan se
det?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-03-02 22:08

> [...]

> Det er rent faktisk mindre kompliceret end på det gammel toiletsæde -
> Skal jeg sende dig en autoriseret VAR service manual, så du selv kan se

Nej tak, så foretrækker jeg hellere en technote...
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 22:12

In article <1f8p17o.175xagy11zbp8gN%mta@mac.com>,

> Nej tak, så foretrækker jeg hellere en technote...

Den har ellers en fin picturial med flotte farvefotoss

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-02 23:26

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) writes:

> hmm, måske jeg egentlig bare skulle ofre ca. det dobbelte og købe
> en bærbar.

En TiBook er dejlig. Isaer med mus og ekstra skaerm. Men dyr.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-03-02 00:30

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> En TiBook er dejlig. Isaer med mus og ekstra skaerm. Men dyr.

Enig, men hvorfor egentlig en ekstra skærm? Jo, jo, der er nogen, der
kan have specielle behov, men den indbyggede svarer da vist til noget i
retning af 17"? I højeste opløsning (?)

Jeg bruger også en ekstern mus .... men sig det ikke til nogen, så
bliver jeg bare punket her i gruppen

Høje priser er jo altid relativt, men Morten fortæller, at den er falde
til ca. 16.000 + moms = rundt kr. 20.000 .... man får altså meget for
pengene! Men om nogle måneder eller et kvartal eller lidt til kan du
sikkert få en 667MHz med Combo for næsten de samme penge?
Venter man længe nok, kan man vist også blive konge af Sverige ....
(fejlcitat?)
Man skal købe det, man har brug for, når behovet er der. Det er nu min
holdning. Behovet er der sådan ca. hvert 3. eller hvert 4. år.
Hvis midlerne var til det ... ville behovet nok dukke op med en meget
kortere frekvens ?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-02 00:54

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Enig, men hvorfor egentlig en ekstra skærm? Jo, jo, der er nogen, der
> kan have specielle behov, men den indbyggede svarer da vist til noget i
> retning af 17"? I højeste opløsning (?)

Mit hovedformaal med maskinen er at udvikle websoftware. Det har vist
sig at det er rart at have to skaerme, hvor browsere er paa den ene og
udviklingsmiljoet paa den anden. Saa er det bare flytte musen,
istedet for at skulle bladre i vinduer.

Den indbyggede oploesning er 1152x768. Den eksterne skaerm koerer i
1600x1200. Det batter altsaa noget, med hensyn til oversigt og alting.

Jeg gider til gengaeld kun slaa det til naar jeg har brug for det, da
den eksterne skaerm ikke er saa god som LCD'en.

Til privat brug ville jeg nok aldrig bruge det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-03-02 00:17

> [...]

> Den indbyggede oploesning er 1152x768. Den eksterne skaerm koerer i
> 1600x1200. Det batter altsaa noget, med hensyn til oversigt og alting.

Ja, det bør det vel ... :) Har vist aldrig hørt om den høje opløsning,
men skærmen er vel også enorm - antal tommer?

> Jeg gider til gengaeld kun slaa det til naar jeg har brug for det, da
> den eksterne skaerm ikke er saa god som LCD'en.
>
> Til privat brug ville jeg nok aldrig bruge det.

Nej, vel?

Tak for dit opklarende svar.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-02 10:02

> Ja, det bør det vel ... :) Har vist aldrig hørt om den høje opløsning,
> men skærmen er vel også enorm - antal tommer?

Enorm, mnjah, det var en 17 eller 19 tommer der stod og ikke blev
brugt på en Sun-server. Det er også højeste opløsning.

Den er ganskenkelt ikke så skarp som LCD'en, så den er ikke så sjov at sidde ved.

I tidernes morgen arbejdede jeg på en SGI, med en 21" Sony skærm. Det
var da ok, men da jeg fik hældt kaffe i tastaturet flyttede jeg over
på den linuxbox jeg lavede speciale på, og tog skærmen med. 1200x1024
i 100 Hz. Det var rart. Jeg var ret imponret over det Matrox
Millenium kort der kunne det.

> Nej, vel?
>
> Tak for dit opklarende svar.

Jeg har brugt PowerBook'en rigtigt meget, og jeg synes skærm og
tastatur er godt nok til 95% af de ting jeg laver. Den eksterne mus
er dog rar når man arbejder koncenteret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-03-02 01:10

In article <1f8ll0n.bze0zv1x8h134N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Jeg bruger også en ekstern mus .... men sig det ikke til nogen, så
> bliver jeg bare punket her i gruppen

Så længe du husker Compac klistermærket, når du rejser med toget fra
Esbjerg går det nok - når du skal hjem igen, skulle der efter sigende
ikke være noget pinligt ved at droppe klistermærket.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-03-02 00:17

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Så længe du husker Compac klistermærket, når du rejser med toget fra
> Esbjerg går det nok

Jeg har sgu' da ikke noget Compaq klistermærke, men hvis jeg må få et af
dine, vil jeg da overveje, at bruge det. Hvis den eletroniske
låsemekanisme i togets toiletdør skulle svigte, kunne man vel bare
anbringe klistermærket uden på døren .... så kommer der næppe nogen ind
?

> - når du skal hjem igen, skulle der efter sigende
> ikke være noget pinligt ved at droppe klistermærket.

Jo, hvis en vis Henrik er med samme tog (så tør jeg sgu' ikke have den
ekstra mus i anvendelse) ... han kører mig hårdt!
Men ellers er vi meget tolerante Mac-brugere herovre :.)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-03-02 14:28

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> låsemekanisme i togets toiletdør skulle svigte, kunne man vel bare
> anbringe klistermærket uden på døren .... så kommer der næppe nogen ind?

Man vil antage at døren er gået ned og finde en anden!

> Jo, hvis en vis Henrik er med samme tog (så tør jeg sgu' ikke have den
> ekstra mus i anvendelse) ... han kører mig hårdt!

Man rissikerer at blive udstillet i Dr. Mønters Ude og Hjemme brevkasse
for uhensigtmæssig ergonomisk adfærd.

> Men ellers er vi meget tolerante Mac-brugere herovre :.)

Ja der er jo også langt mellem jer!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-02 04:27

Hej Jon

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> ikke tidligere meget erfaring med mac, da jeg selv bruger linux.
> Jeg havde selvf. tænkt mig at køre OSX på den. Hvor godt bliver

Både G3/233DT og G3/266DT kan godt køre med OS X, men du bør sikre dig,
at den har RAM nok - helst de maksimale 768mb. Mht. RAM skal du lige
være opmærksom på, at du skal bruge speciel PC66 eller PC100 64bits
128Mbits (4-4-8) intern hastighed. Beige G3'er kan ikke køre med
256Mbits (4-8-8) intern RAM hastighed. Vælg RAM af CL2 typen, det giver
den bedste udnyttelse.

Det kan du godt, men du skal være opmærksom på, at det vil være bedst at
partitionere en evt. stor disk i flere (2-3 partitioner), og at OS X bør
ligge på den første partition, og at denne partition ikke må være større
end 8gb.

> Hvad med firewire og usb, det har den model ikke. Kan man købe
> et addon kort der giver de muligheder, og kan OSX udnytte det ??

Ja, du kan sagtens få både FireWire og USB PCI kort til Beige G3 233DT
og 266DT. Priserne er endda ved at være nede i et rimeligt leje for
disse kort. Selv OfficeLine, som ikke hører blandt de billigste med Mac
udstyr kan sælge et PCI FireWire kort til ca. 900kr. og et PCI USB kort
til under 500kr. nu.

Og du kan prøve at finde en god brugt grafikkort med 16mb eller 32mb
VRAM til ca. 700-1000kr., - det vil øge performance i både Linux og OS
X.

Hvis du så yderligere ofrer ca. en 'tusse', så kan du få en Seagate
Barracuda IV 40gb 7200rpm HD med 2mb cache. Det vil øge ydeevnen
særdeles meget sammen med den maksimale RAM. Hvis så samtidig DT'eren er
en rev.2 eller 3, så har du 2 ATA/IDE busser med hver 2 ID '0' og '1'.
Dvs., at du kan beholde den disk, der sidder i den i forvejen sammen med
en ny disk.

De Beige G3'er kan også sagtens køre Linux - både YellowDog, Mandrake og
MacLinuxPPC.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World