"Pirogger" med kødfyld...
Fra : Kothoga

Dato : 05-03-02 20:21

hejsa...
Jeg søger en opskrift på subj. Jeg har før brugt en Ude og Hjemme bragte,
men den er desvrre bortkommet.....
Er her en venlig sjæl der kan fremskaffe en opskrift og evt. serveringstips

Mvh

Jørgen Hansen

Fra : Stig1

Dato : 05-03-02 23:57

Hej Jørgen.
Er dette godt nok?
Pirojkis (Pirogier, pigogger)

Cuisine: Russian
Category: Appetizer
Serves: 12

250 g mel
200 g smør
2 æg
½ tsk salt
1/4 tsk sukker
7 cl vand
2 æggeblommer

Fars:
350 g kokt oksekød
2 løg
40 g smør
2 hårdkogte æg
revet muskatnød
salt og peber.

Dejen skal laves dagen før. Bland det blødgjorte smør, 1 æggeblomme,
sukker, salt og vand. Rør melet i lidt efter lidt. Stil dejen i
køleskabet og dæk den til med et fugtigt klæde.
Fars: Kød og løg hakkes. Løgene gyldnes i smørret og blandes i kødet.
Mos de hårdkogte æg og rør dem i farsen. Tilsæt salt, peber og revet
muskatnød.
Rul dejen ud (2 - 3 mm tyk) og skær den ud med et glas. På hver
dejcirkel anbringes lidt fars. Dæk til med en anden dejcirkel og luk den
sammen. Kanterne pensels med æggeblommme. Stil pirojkis 15 min i en varm
ovn (200°) og server dem med rusiske saltede agurker.

Nogle foretrækker at lave større cirkler og derefter folde dem over
fyldet til halvmåner.
Fyldet kan varieres og f.eks være svampefyld eller fuld med salat og
grønsager.
Med venlig hilsen
Stig - spørg om mad.
Http://home2.inet.tele.dk/stig/

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 06-03-02 08:10

Hej,
Igår lavede jeg subj. Der blev 6 store:

25 gram gær
2 dl vand
1 tsk salt
2 spsk olie
300 gram mel

Fyld:
1 ds tun (eller 2)
purerede/blendede soltørrede tomater
blendede oliven
forårsløg

Dejen hævede ca. 30 minutter inden jeg delte den i 6 boller, som blev rullet
ud - fyldet på den ene halvdel og "låget" på. Jeg kom også noget revet ost
ovenpå, men det hører vist ikke rigtig med.
Så efterhævede de ca. 30 minutter, før de fik 10-13 minutter i ovnen ved
250°C.

mvh
anne lise

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-03-02 08:29

"Kothoga" <Kothoga@rulez.dk> skrev följande i meddelandet...
> Jeg søger en opskrift på subj. Jeg har før brugt en Ude og Hjemme
> bragte, men den er desvrre bortkommet.....
> Er her en venlig sjæl der kan fremskaffe en opskrift og evt.
> serveringstips

Piroger stammer fra Rusland siger kogebogen "Pier & Piroger"..

Piroger el. pirogger; kogebøgerne siger det første, 'Dansk Sprognævn'
siger det andet - og på russisk hedder det pirozhki

Vidste du, at man også kan anvende 'butterdej' i stedet for fx mørdej
o.lign.?

Du kan evt. finde forskellige opskrifter ved at søge på
www.google.com/intl/da/ (piroger el. pirogger).

Eller måske kan du hitte 'Ude & Hjemme' på biblioteket, - hos
tandlægen osv..
Eller skriv til redaktionen@ude&hjemme.dk
--

Her er en halv-russisk opskrift fra nettet...

Pirogger:

Færdig butterdej (evt. frossen)
100 gr. kogt eller stegt kylling, kalv, okse eller fisk
2 hårdkogte æg
1 tsk. finthakket løg
lidt revet hvidløg
lidt suppe eller fløde
en lille klat blødt smør
salt og friskkværnet peber
finthakket estragon, dild eller persille

Hak/kværn kød og æg (ikke for fint). Smag til med løg, hvidløg, salt og
peber.
Tilsæt krydderurter og rør farsen blød med lidt suppe/fløde og en lille
klat blødt smør. Tag en halv portion af dejen. Rul den lidt ud og fold
den i tre. Rul igen lidt ud og fold i to. Rul dejen tyndt ud og drys
hele tiden med mel og børst det af igen. Udstik cirkler på ca. 8 cm. Læg
en lille teske fyld på hver cirkel og fold den sammen til en halvmåne.
Tryk sammenføjningen sammen med en gaffel. Stryg overfladen med en
æggeblomme rørt med 1 spsk. vand. Bag pirozhkierne (peterrøvskierne) på
bagepapir ved 180 grader i ca. 20 minutter, eller til de er gyldne og
sprøde. Server dem lune til vodka eller russisk champagne. -Volga!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

NOGET OM KOGEKUNST.