Hvorfor udebliver 3. cyl.?
Fra : OK

Dato : 05-03-02 19:14

Jeg har problemer med at 3. cyl. på min CB900F ikke altid "kommer med".
Jeg kan mærke det ved at udstødningen forbliver kold.

Jeg har skiftet tændspolen, så det er ikke den.
Der er nye tændkabler og -hætter på.
Jeg har renset karbunaderne og mener derfor ikke det er dem.

Kan det blot være et dårligt tændrør? Jeg ved ikke hvor mange km. de har
kørt (selv har jeg kørt nogle få hundrede km efter købet af maskinen), men
der ser faktisk rimeligt nye ud.

Håber på løsning inden der kommer ret meget mere sol

Ole
Honda CB900F (der efter renovering nu er synet).

Fra : Troels Sørensen

Dato : 05-03-02 19:35

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Håber på løsning inden der kommer ret meget mere sol
>
> Ole
> Honda CB900F (der efter renovering nu er synet).

Jeg ved at ved suzuki kan en drukning betyde et ødelagt tændrør, ved at der
ligges en hinde så gnisten springer dårligt.. men hvis du ikke selv har
skiftet tændrør vil det da sikkert ikke være nogen dårlig ide at gøre.. nu
har du jo skiftet så meget andet.. og så dyre er de jo heller ikke

-Troels

Fra : Robert

Dato : 05-03-02 19:41

"Troels Sørensen" <troels@tdc.broadband.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skiftet tændrør vil det da sikkert ikke være nogen dårlig ide at gøre.. nu
> har du jo skiftet så meget andet.. og så dyre er de jo heller ikke

Man kunne jo også bytte rundt på rørene og se om problemet
flytter med.. Det koster i hvert fald ikke nye rør .-)

Robert

Fra : Troels Sørensen

Dato : 05-03-02 19:46

> Man kunne jo også bytte rundt på rørene og se om problemet
> flytter med.. Det koster i hvert fald ikke nye rør .-)
>
> Robert

ja det er selvfølgelig rigtigt.. så kan det være det pludselig er cyl 2 der
driller...

Fra : Armand

Dato : 06-03-02 16:46

Troels Sørensen <troels@tdc.broadband.dk> skrev i en

> ja det er selvfølgelig rigtigt.. så kan det være det pludselig er cyl
2 der
> driller...

Jup!
Og hvis ikke, så fortsætte med hætterne - tændkablerne - spolerne -
pick-up's/platinere (Hár Bol d'Oren kontaktløs tænding?), indtil at
problemet flytter med. Og hvis ikke at noget viser sig derigennem, er
det nok snarere et krabureringsproblem :-/

Da det kun er et problem for én cylinder hælder jeg forøvrigt til at det
ér problemer med pågældende karburator - Også selvom at man lige har
været igennem dem alle!
På baggrund af renoveringen, kan man forestille sig at det skyldes en
klemt/mør C.V.-membran, eller en anden utæthed ved
karburator-monteringen :-/
Men det kan ligesåvel være vand/snavs der er kommet med fra bunden af
bensintanken da de nyrenomalede karbunader skulle fyldes første gang!

Derfor er den enkleste pinpointing-start af problemet at give tankens
indhold af bensin en passende tilsætning af karburatorsprit, samt tømme
alle karburatorer for indhold.
Efterfølgende ville jeg kontrollere for huller/falsk luft ved, i
tomgang, at sprøjte behersket med startgas omkring alle karburatorer og
stutse: Hvis der er en utæthed, sniffes der derved stargas (=æter)
igennem denne, hvilket vil få motoren til at stige i tomgang
Og først derefter ville jeg begynde med tændinganlægget!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 05-03-02 19:25

> [...]
>
> Håber på løsning inden der kommer ret meget mere sol
>
> Ole
> Honda CB900F (der efter renovering nu er synet).

Har haft et ligende problem på en XJ750 engang,
da var det den ene pickup for tændingen der skulle skiftes,
efter udskiftning kørte mc perfekt.
Jeg har også hjulpet en der havde en XS400 Seca,
problemet var også her pickupen.

I begge tilfælde havde man været hele omgangen igennem
med udskiftningen af tændrør, tændrørshætter, rensning af
karburatorer samt udskiftning af tændspoler.

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : OK

Dato : 05-03-02 21:36

Hej Dan
Tak for forslaget, men på min maskine er der dobbelte tændspoler (begge
aktiveres af samme pick-up), så det er ikke på pickuppen fejlen skal findes.

M.v.h. Ole

Fra : Armand

Dato : 06-03-02 16:34

OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
> [...]
(begge
> aktiveres af samme pick-up), så det er ikke på pickuppen fejlen skal

Tjaeh :-/
Dét har nævnte XJ 750 også!

--
Armand.

Fra : bwl

Dato : 06-03-02 14:17

Heysa...

Jeg har haft det samme problem den gang jeg renoverede min cb900f.... Jeg
kunne fandme ikkestarte den 3 cyl, nogen gange flyttede problemet over på 4
cyl, osv... Det viste sig at jeg under rensning af karburator, havde
monteret vacuumet forkert, således når karburator suger lukkede den for
benz, istedet for at åbne.... Jeg har atmonteret den vacuumpakning, og kører
uden nu. Den eneste grund til at den er der, er for at hvis man glemmer at
lukke for benzinen, at den så ikke står og " drypper". Så husk at lukke...

Brian W.

" CB900F adskilt og samlet, og kørende "
Skriv hvis det ikke løser dit problem??..
Jeg har været langt omkring i fejlsøgning på min efterhånden....

Fra : Armand

Dato : 06-03-02 16:33

bwl <dustyman41@hotmail.com> skrev i en

> [...]
vacuumet
> forkert, således når karburator suger lukkede den for benz, istedet

= Fejlopfattelse!
Vacuum-membranen kan kun åbne - den lukkes af en fjeder når der ikke er
vacuum!
Hvis der er problemer omkring vacuum-hanen er det sandsynligvis p.g.a.
en revnet membran, hvorved at vacuum-slangen fra indsugnings-stutsen
snøfter bensin igennem membranen og direkte ind i pågældende cylinder!

> [...]
lukke for
> benzinen, at den så ikke står og " drypper". Så husk at lukke...

For såvidt også en fejlopfattelse :-/
Man kan ikke lukke for bensinen på en vacuumhane - Det klarer
vacuum/membran - mekanikken automatisk.
Derimod kan man tvangsåbne for gennemløb udenom mekanikken - Det er en
nødvendighed for det tilfælde at man skal have bensin igennem til en
tørlagt karburator, endsige tømme tanken!

Afmonterer man vacuum-slangen (husk endelig at stoppe
slange-enden/stutsen ved indsugningen til, så der ikke kommer falsk luft
til motoren!) vil bensinhanen som sådan virke som "lukket" (ved pos:
ON/RES !) hhv. "åben" (ved pos: PRI !); men da PRI suger i bunden af
tanken, svarer det til altid at køre på "reservetanken"!
Hvis årsagen til at man afmonterer vacuumforbindelsen er at membranen er
utæt, vil det yderligere være nødvendigt at proppe vacuum-stutsen på
bensinhanen til, for at der ikke skal løbe bensin igennem membranen og
ud dér!

--
Armand.

Fra : bwl

Dato : 07-03-02 15:50

> bwl <dustyman41@hotmail.com> skrev i en

> vacuumet
> for at

Hmm rettelse?? Hvis man bytter om på slangerne, kommer der ihvertfald ikke
benz til maskineriet. Der sidder 2 studser, der ene går i det fri, og den
anden går til karburator, hvor der laves et undertryk når man trykker på
startknappen...... ved en evt forbytning af slanger vil den studs der går i
det fri, være koblet til vacuum, og derved istedet for at åbne ved start
forblive lukket...... DEt var i hvertfald fejlen da jeg samlede min ....

Løsning??? Man går simpelthen uden om den anordning, ved at gå fra tank til
karburator.....

> [...]
> Hvis der er problemer omkring vacuum-hanen er det sandsynligvis p.g.a.
> en revnet membran, ................................

..SNIP......eller sug i den forkerte slange

> [...]
> utæt, vil det yderligere være nødvendigt at proppe vacuum-stutsen på
> bensinhanen til, for at der ikke skal løbe bensin igennem membranen og

Jeg har en On.. Off , og reserve på min hane... Jeg kører altid med pos: On
...... Fra Benzinhanen løber er der en slange til
Vacuumpakning/lås/hane/eller hvad man ønsker at kalde den. Derfor vil der
vel ikke være nogen foreskel på om man køre med On/reserve, igennem en
Vacuumpakning/lås/hane/eller hvad man ønsker at kalde den
eller udenom den Vacuumpakning/lås/hane/eller hvad man ønsker at kalde
den.....

Brian W.

Fra : bwl

Dato : 07-03-02 19:08

"bwl" <dustyman41@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

*LOL* jeg lyder da vidst lidt usammenhængende???... Nå ja men pointen er at
man kan altså sagtens køre uden den andordning, hvis man som Armand siger,
husker at stoppe vacuumslangen til...

BrianW.
" med en usammenhængende Bold´Or."

Fra : OK

Dato : 07-03-02 20:46

Der er mange gode forslag til fejlfinding - tak for det.

Jeg valgte den letteste løsning: afmonterede tændrøret på 3., rensede,
monterede og startede. Prøvetur på en halv time viser at den nu er med.
I morgen går turen til byen efter 4 nye rør.

Ole

Fra : Armand

Dato : 08-03-02 17:32

> [...]
med.
> I morgen går turen til byen efter 4 nye rør.

Led lidt grundigt og find stedet der kan sælge dig andet end NGK-rør
(Denso?)!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-03-02 21:04

> Led lidt grundigt og find stedet der kan sælge dig andet end NGK-rør
> (Denso?)!

Må jeg foreslå www.lc-cross.dk i Hadsund?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 09-03-02 00:26

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg foreslå www.lc-cross.dk

- - - Hvoraf det ikke fremgår om de overhovedet sælger tændrør!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-03-02 00:55

> - - - Hvoraf det ikke fremgår om de overhovedet sælger tændrør!

Øh, nej okay - den site er ikke blevet opdateret i 100 år, det var nu også
mere for lige at fortælle at Denso-rør altså føres i den forretning, det kan
bare ikke lige ses på deres site.
Her i Aalborg har jeg ikke kunnet finde Denso-rør, så jeg var helt glad da
jeg hørte at LC tog dem på programmet.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 08-03-02 17:05

> [...]
er at
> man kan altså sagtens køre uden den andordning, hvis man som Armand

Hæ!
Ja, det er ikke uden grund at jeg endnu ikke har modsagt dét indlæg

--
Armand.
(der forgæves har forsøgt at skaffe sig et billede af

Fra : bwl

Dato : 09-03-02 16:24

> Armand.
> (der forgæves har forsøgt at skaffe sig et billede af
> bensinhane-systemet på Bol d'Oren)

Så skal jeg ta et billede til dig.... næste gang

Brian

Fra : bwl

Dato : 06-03-02 14:17

Heysa...

Fra : Ole Lelund

Dato : 06-03-02 16:21

Prøv evt at tage en kompritionstest af alle cyl. det kan evt. også værer at
der ikke er nok komp. på den cyl. så den ikke vil tænde.

Ole Lelund CBR 600 F4

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 06-03-02 21:40

> Jeg har problemer med at 3. cyl. på min CB900F ikke altid "kommer med".

Hvad med kablerne?? Dårlige tændkabler kan være årsag til mangt og meget...

Rasmus
(Der engang kørte over 1000 km på 3 cylindre - på samme dag, og med en
hestetrailer på slæb..... Jaja - man skulle tro det var til at opdrive
tændkabler til Bosch-tænding i Tyskland, men det var ikke tilfældet....)