Betinget køb (hushandel)
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 05-03-02 18:50

Hej.

Vi har fundet huset vi gerne vil købe. Dog er vores krav, at vores
lejlighed er solgt inden, da vi ikke er interesseret i at have
udgifter på 2 boliger.

1. Er der regler for hvordan en betinget købsaftale skal se ud eller
skal jeg bare skrive mit krav i aftalen?

2. Hvad så hvis der er andre der vil købe huset i mellemtiden?

3. Hvor lang tid må aftalen gælde?

4. Er der mere jeg skal tænke på?

Mvh. Brian

--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : J Nielsen

Dato : 05-03-02 23:55

Du står i samme situation som mange andre huskøbere og det er svært at få
alle tingene til at gå op hver gang.

Dit forbehold for salg af eget hus skal blot føjes ind i købsaftalen under
individuelle vilkår - som regel sættes der en sidste dato for salget af dit
hus. Er det ikke solgt bortfalder handelen. Som regel løber denne frist
sideløbende med mæglerens kommisionsaftale med sælger, men ikke
nødvendigvis.

Når du laver en betinget købsaftale, vil langt de fleste sælgere kræve at
salgsarbejdet af deres hus fortsættes uden ophold. Sælger kan jo ikke løbe
an på, at du får solgt dit hus og det er på sin vis også OK. Såfremt en
køber 2 viser sig har køber 1/dig (hvis det står i dit forbehold) normalt
3-8 dage til at beslutte sig for, om man vil/kan købe ubetinget af at have
solgt sit eget eller man vil springe fra.

Der er ikke umiddelbart nogen tidsbegrænsning for en sådan købsaftale.
Dokumenternes gyldighed (ex. tilstandsrapport) relaterer sig datoen for
aftalens indgåelse (underskrift) og ikke datoen for en endelig handel.

Vær opmærksom på, at din fortrydelsesfrist løber fra underskrift af
købsaftalen, selvom denne er betinget og ikke først fra handlen er endelig.
Vær dernæst opmærksom på, hvornår du skal deponere købesummen - prøv at
strække den til du har solgt dit eget, evt. mod at fremvise lånebevis eller
ligende, så sælger ved at du er "købedygtig".

Håber det var nogenlunde forståeligt.

Med venlig hilsen

J. Nielsen