På cykel mod buspassagerer
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 05-03-02 15:45

Lige en lille bagatel:

A kommer kørende på cykel på cykelstien og en bybus holder ind 20 meter
længere fremme. B og C træder ud af bussen direkte ned på cykelstien, som de
skal krydse for at komme ind på fortovet. A synes det er typisk at folk som
B og C ikke ser sig for og bremser ikke før i sidste øjeblik, hvilket B og C
vist bliver lidt forargede over. De kalder belærende A "lille ven" og det
der er værre og A vender sig om og begynder at skælde ud.

Hvorom alting er -

Hvem har ret?
Min logik siger mig, at de steder hvor der er malet
fodgængerovergangsstriber på cykelstien, har cyklisterne selvfølgelig
vigepligt og der hvor de mangler skal buspassagererne holde tilbage.

M.v.h.
Tue

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-03-02 15:49

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@skjoldhoej.dk> skrev:

> [...]
> fodgængerovergangsstriber på cykelstien, har cyklisterne
> selvfølgelig vigepligt og der hvor de mangler skal buspassagererne

Hvis buspassagerer træder direkte ud på cykelstien skal cyklisterne
holde tilbage ellers er det passagererne, der skal holde tilbage
(hvilket en ældre dame på Langebro burde have vidst, så hun ikke havde
stukket ud efter mig med sin paraply ).

Færdselsloven
§27
Stk. 4. Ved busstoppested, beliggende ved kanten af cykelsti, hvor
passagererne ikke optages fra eller afsættes på et areal, der er
særligt indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage
og om fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.

Jeg har iøvrigt aldrig set fodgængerstriber ved busstoppesteder.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 05-03-02 16:37

> Hvis buspassagerer træder direkte ud på cykelstien skal cyklisterne
> holde tilbage

Sgu' og fanden.....

Tue

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-02 17:27

Tue Vestergaard skrev:

>Sgu' og fanden.....

Hej A.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 05-03-02 20:45

On Tue, 5 Mar 2002 16:36:58 +0100, "Tue Vestergaard"
<tue.vestergaard@skjoldhoej.dk> wrote:

>Sgu' og fanden.....

Til gengæl må passagererne ikke stille sig ud på cykelstien for at
vente på bussen - heller ikke selv om den er liiige ved at være der!
De må først gå ud, når bussen holder stille - så her har du en chance
for at køre nogne af dem ned med god samvittighed

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-02 17:57

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in

> Jeg har iøvrigt aldrig set fodgængerstriber ved busstoppesteder.

Det har kørt som forsøg i mindst en større by i DK - Jeg ved det
fordi jeg boede i Randers da de som de første (og eneste?) lavede
forsøget

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-03-02 20:08

Isang tao pinangalanan Morten Bjergstrøm nagsulat :
klip
>Jeg har iøvrigt aldrig set fodgængerstriber ved busstoppesteder.

Ved stoppestedet ud for Hotel Hilton I kastrup lufthavn, har man malet
fodgængerstriber..... cyklisterne er dog bedøvende ligeglade.
--
Venlig hilsen
Claus

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-03-02 15:53

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@skjoldhoej.dk> wrote in message
> Min logik siger mig, at de steder hvor der er malet
> fodgængerovergangsstriber på cykelstien, har cyklisterne selvfølgelig
> vigepligt og der hvor de mangler skal buspassagererne holde tilbage.

Jeg tror du er forkert på den. Hvis buspassagererne træder direkte ned
på cykelstien, skal cyklisterne holde tilbage. Hvis der derimod er et
fortov / belægningssten før cykelstien, skal buspassagererne vente der.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-03-02 15:53

Scripsit "Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@skjoldhoej.dk>
> [...]

> B og C ikke ser sig for og bremser ikke før i sidste øjeblik, hvilket B og C

Buspassagererne. Færdselslovens §27 stk 4 siger udtrykkeligt

> [...]

> Min logik siger mig, at de steder hvor der er malet
> fodgængerovergangsstriber på cykelstien, har cyklisterne selvfølgelig

Striberne er et forsøg på at gøre cyklister opmærksom på den pligt til
at holde tilbage de i forvejen har.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Foobar

Dato : 05-03-02 16:05

> [...]
> fodgængerovergangsstriber på cykelstien, har cyklisterne selvfølgelig
> vigepligt og der hvor de mangler skal buspassagererne holde tilbage.

Det har buspassagererne! Der hvor de stiger direkte ned på cykelstien, har
cyklisterne vigepligt - men der hvor passagererne stiger ned på et lille
fortov (en såkaldt "trafik-ø") må de pænt vente til der ikke er cyklister.
Hvis der er malet noget som helst på cykelstien er det altså kun for at
understrege cyklisternes vigepligt...

Cykelisternes vigepligt gælder når bussen holder stille ved stoppestedet -
og passagererne må selvfølgelig ikke blokere cykelstien så længe bussen ikke
holder stille ved stoppestedet.

/claus