Startkapital ved ApS
Fra : Michael Olsen

Dato : 05-03-02 15:57

Hej,

Ved stiftelse af et anpartsselskab skal man indskyde værdier for 125.000+
kroner som anpartskapital. Altså ikke nødvendigvis penge...

Kan en webapplikation (fx.: platform til ehandel) gå for en del af dette
indskud ? hvordan skal man i så fald få applikationen evalueret - kan man få
lavet et tilbud på en ligende webapplikation hos nogle anerkendte
webbureauer ?

Pft.

Michael

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-03-02 19:26

"Michael Olsen" <mailme@kermit.dk> writes:

> [...]
> dette indskud ? hvordan skal man i så fald få applikationen
> evalueret - kan man få lavet et tilbud på en ligende webapplikation

Det er bestemt ikke umuligt. Hvis du har en kundekreds, et produkt og
andet som kan markere at du er godt i gang kan din revisor
prisfastsætte en "goodwill", som udtrykker hvor du står i dag. En
sådan godwill kan hjælpe dig på vej mod de 125.000 kr.

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-03-02 00:09

Michael Olsen wrote:

> [...]
> indskud ? hvordan skal man i så fald få applikationen evalueret - kan man få
> lavet et tilbud på en ligende webapplikation hos nogle anerkendte

Du får en revisor til at lave en vurdering af værdien. Værdien vil, som Janus
skriver, blive opført som "goodwill". Du skal være meget opmærksom på hvordan
der skal afskrives på denne goodwill - hvis værdien pludselig bliver lavere, og
anpartskapitalen dermed forsvinder, kan dit firma blivet erklæret konkurs fra
dag til dag.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 06-03-02 08:40

> [...]
> anpartskapitalen dermed forsvinder, kan dit firma blivet erklæret konkurs fra

Dag til dag - er det korrekt?

Uden at kende specielt meget til konkurslovgivning, har jeg fået den
opfattelse, at man skal lave en handlingsplan for at retablere
andelskapitalen, hvis man har mistet over 50% af det oprindelige indskud.

Hvis det så efter en periode viser sig ikke at være muligt, kan firmaet
erklæres for konkurs.

Jeg mente også at det egentlig var ved aflagt regnskab at dette gælder,
altså at der ikke er konkursmulighed på grund af dette midt i et
regnskabsår, men det kan muligvis blot være af pratiske årsager - altså
at man ikke forventer at et firma opdager sin manglende solvens før
regnskabet ligger der.

Jeg ved ikke om det er korrekt opfattet?
Hvem er det i givet fald der i sidste ende kan erklære konkurs - E & S ?
Er der faste tidsfrister, eller beror det på en individuel bedømmelse?

(Det er ikke noget jeg står og skal bruge svaret på, men nu kom
spørgmålet op, og så krøv nysgerrigheden frem)

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Peter G C

Dato : 06-03-02 18:09

"Kaare Rasmussen" <kar@kakidata.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Uden at kende specielt meget til konkurslovgivning, har jeg fået den
> opfattelse, at man skal lave en handlingsplan for at retablere
> andelskapitalen, hvis man har mistet over 50% af det oprindelige indskud.

Følgende regel gælder for Anpartsselskaber:

Kapitaltab
§ 52. Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan senest 6
måneder efter, at selskabet har tabt 40 pct af sin anpartskapital, redegøre
for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne.(253)
Ledelsesorganet skal endvidere stille forslag til beslutning, der fører til
fuld dækning(254) af anpartskapitalen, eller stille forslag til beslutning
om opløsning af selskabet. Vil anpartskapitalen efter en nedsættelse være
mindre end 125.000 kr, skal ledelsesorganet stille forslag til beslutning
om, at anpartskapitalen forhøjes til mindst dette beløb, eller om, at
selskabet opløses. Senest 7 dage efter, at anpartshaverne har behandlet
ledelsesorganets forslag, skal udskrift af forhandlingsprotokollen være
modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.(255)
Stk 2.(256) Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan give selskabet en frist(257)
til retablering af anpartskapitalen ved selskabets egen indtjening. Dette
forudsætter, at selskabet indsender dokumentation i form af
konsolideringsplaner mv til brug for vurderingen af
retableringsmulighederne.
Stk 3. Træffes der ikke beslutning efter stk 1 eller 2 om at berigtige
selskabets kapitalforhold, og sker dette ikke inden for en frist fastsat af
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan styrelsen foranledige selskabet opløst,
om nødvendigt efter reglerne i § 60 om tvangsopløsning.

Fra Karnovs lovsamling:

aktieselskabslovens § 69 a. Bestemmelsen indebærer, at hvis nettokapitalen i
et anpartsselskab kommer under 60 pct af den nominelle anpartskapital, skal
selskabet træffe foranstaltning til retablering af kapitalgrundlaget enten
ved indtjening over selskabets drift eller ved kapitaltilførsel, jf nedenfor
i note til ordene »fuld dækning«. Hvis et selskab har vedtaget en
retableringsplan, som dog ikke umiddelbart har ført til fuld dækning af
kapitalen, kan selskabet i en begrundet henvendelse til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, jf nærmere stk 2 med note, søge om frist med henblik på
retablering af kapitalen over driften.
Overtrædelser af § 52 er belagt med straf, men der gælder ikke uden videre -
som tidligere foreslået - skærpede regler om erstatningsansvar for ledelsen
i § 52-tilfælde. Dette udelukker ikke, at der er en sammenhæng mellem § 52
og spørgsmålet om ledelsens/anpartshavernes ansvar for kreditoptagelse o a,
men de to problemer er ikke identiske. Hvis § 51 er overtrådt, er det
således et moment, som kan trække stærkt i retning af ansvar for de
disponerende, men ansvaret er ikke automatisk en følge af overtrædelsen.
Omvendt kan ledelsen/anpartshaverne meget vel blive erstatningsansvarlige,
selv om § 51 på ethvert tidspunkt har været overholdt.
Bestemmelsen gælder både, når tabet konstateres ved udarbejdelsen af
årsregnskabet, og når selskabet udsættes for en pludselig økonomisk
tilbagegang i løbet af regnskabsåret. <<

Og denne mere lempelige regel gælder for Aktieselskaber:

§ 69a. (293) Bestyrelsen skal foranledige, at generalforsamling afholdes
senest seks måneder efter, at selskabet har tabt halvdelen af sin
aktiekapital. På generalforsamlingen skal bestyrelsen redegøre for
selskabets økonomiske stilling og om fornødent stille forslag om
foranstaltninger, der bør træffes, herunder selskabets opløsning.

Fra Karnovs lovsamling

angår fristers beregning, jf § 154 a. Bestemmelsen gælder både, når tabet
konstateres ved udarbejdelsen af årsregnskabet, og når selskabet udsættes
for en pludselig og voldsom økonomisk tilbagegang i løbet af regnskabsåret.
I sidstnævnte tilfælde skal bestyrelsen, såfremt fristens overholdelse
kræver det, indkalde en ekstraordinær generalforsamling,<<

Det besvarer vist dine spørgsmål.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 06-03-02 23:19

> [...]
> opfattelse, at man skal lave en handlingsplan for at retablere
> andelskapitalen, hvis man har mistet over 50% af det oprindelige indskud.

Nej, dag til dag vil det ikke være, hvis det skyldes goodwill'en, for den
vurderes ved årsregnskabet, medmindre der sker noget "voldsomt". Noget
"voldsomt" kan være alt muligt, men hvor ledelsen (ikke revisor!) burde
indse, at firmaet ikke kan fortsætte. Når de burde indse det, skal alle
aktiver og gældsposter vurderes ud fra, at firmaet nok ikke kan fortsætte,
og så er goodwill'en normalt kr. 0 og der skat ændres i gælden til løn i
opsigelsesperioden mv.

Ledelsen (typisk ejeren) må ikke være over-optimistisk over en mulig løsning
som f.eks. salg af en del af firmaet, for her er det mit indtryk, at
bagklogskabens.... kommer ind, hvis det går galt, og så kan ledelsen og
bestyrelsen, hvis der er en sådan, blive personligt ansvarlige for den gæld
der er opstået i perioden fra de burde vide det til det sluttede, og her
snakker vi også om en leverandør der har fået sit tilgodehavende da man
burde vide det, men bagefter har leveret i perioden frem til lukningen, for
så er leverancerne sket, hvor ledelsen var i ond tro.

Mvh. JørgenE

Fra : Peter G C

Dato : 06-03-02 07:26

"Michael Olsen" <mailme@kermit.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Ved stiftelse af et anpartsselskab skal man indskyde værdier for 125.000+
> kroner som anpartskapital. Altså ikke nødvendigvis penge...

Hvorfor vil du stifte et ApS?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Candyman

Dato : 07-03-02 23:20

> "Michael Olsen" <mailme@kermit.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor vil du stifte et ApS?

for at bevare sine private værdier hvis lortet går galt. så hæfter han jo
ikke for en skid selv. og dog. der er jo lige et problem med A-skatten. den
kan godt blive personlig

> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com

mvh.

Candyman

Fra : Peter G C

Dato : 08-03-02 08:53

"Candyman" <piratos@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> for at bevare sine private værdier hvis lortet går galt. så hæfter han jo
> ikke for en skid selv. og dog. der er jo lige et problem med A-skatten.
den
> kan godt blive personlig

Og det holder nok ikke i virkeligheden, hvis Michael Olsen skal ud og låne
penge.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas

Dato : 09-03-02 12:03

> "Candyman" <piratos@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> den
> Og det holder nok ikke i virkeligheden, hvis Michael Olsen skal ud og låne
> penge.

Nej, en bank skal nok have pant i hus, bil, båd, kone, børn, hund og kat.
Men kreditorer kan man så holde fra døren med et ApS.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet