gulvbelægning ved gulvvarme
Fra : Pia

Dato : 05-03-02 09:33

Så er jeg her søreme igen, når jeg nu får så gode svar her...

Huset vi har kig på har fået lavet gulvvarme i hele underetagen. Sælger
betaler for valgfrit gulv i stuen, som i øjeblikket er rå cement. Der er
vinyl i køkken, og dørtrinet skal alligevel skiftes eller fjernes.

Med tanke på, hvordan vores nuværende parket ser ud efter 1 år med stor
hundehvalp, er jeg lidt nervøs for trægulv. Gulvtæppe til 2 helårsfældende
"køtere"? Jeg overvejer meget klinker af en art, og lade dem fortsætte ud i
køkkenet, men spørgsmålet er, hvor "hyggeligt" det er eller om det passer
til huset. Der er gjort klar til brændeovn i stuen, så det ville jo være
nemt med fliser!

Kommer jeg til at fortryde det? Er der nogen gulve der bedre "udnytter"
gulvvarmen end andre eller som måske "spærrer" ligefrem?

Jeg er ikke udpræget husmor så nem vedligeholdelse er lige mig... meen,
vinyl i stuen er nok lidt for institutionsagtigt? Den er ca. 8 x 3.75

Hvad har I andre, og er I glade for det?

:Pia

Fra : kat

Dato : 05-03-02 11:15

"Pia" skrev:
> Med tanke på, hvordan vores nuværende parket ser ud efter 1 år med
stor
> hundehvalp, er jeg lidt nervøs for trægulv.

Vi har købt nyt hus her for et ½ år siden. Her er dog ikke gulvvarme i
stuen/køkken. Vi har 2 aktive (fræser til tider rundt med kløerne
ude!) katte. Vi valgte at få oliebehandlet askparket (meget hardt træ
= svært at sætte mærker i) i stue/køkken. Dette har vist sig, at det
var en god idé. Gulvet bliver støvsuget, og ca. en gang om måneden
bliver det tørt over med en opvredet klud. Og kattekløer i gulvet
findes stort set ikke.
Ang. gulvvarme ved fliser (det har vi entreen), så synes jeg at det
giver en noget ujævn fordeling af varmen.

> Jeg er ikke udpræget husmor så nem vedligeholdelse er lige mig...
meen,
> vinyl i stuen er nok lidt for institutionsagtigt? Den er ca. 8 x
3.75
Ja, vinyl i stuen ville jeg heller ikke vælge
Men som sagt jeg er meget glad og overrasket over vores parket - hvor
nemt det er!
--

/kat
---

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-03-02 16:48

On Tue, 5 Mar 2002 09:32:42 +0100, "Pia" <@> wrote:

> [...]
>til huset. Der er gjort klar til brændeovn i stuen, så det ville jo være

Du kunne vælge en hård træsort som f.eks. egeparket, hvis du ikke vil
have klinker.

Selv om du bruger klinker i både køkken og stue har du jo ikke nødig
at lægge de samme. Og hvis du ikke har en 30 kvm fuldstændig ensfarvet
flade i stuen, men f.eks. varierer med mønstre, kan det vel blive
hyggeligt nok.
Tjek nogle af klinke-leverandørernes hjemmsider for inspiration
Alternativt kan du anskaffe et par spanske nøgenhunde og snuppe
gulvtæpet i stedet

>Kommer jeg til at fortryde det? Er der nogen gulve der bedre "udnytter"
>gulvvarmen end andre eller som måske "spærrer" ligefrem?

Hvis ellers gulvvarme-installationen er godt nok udført med isolering
under, så kan varmen næsten kun komme væk en vej - opad gennem
gulvbelægningen. Da den desuden ligger støbt ned i beton burde der
ikke være nogen problemer med jævn varmefordeling. Om du vælger
klinker eler trægulv er derfor hip som hap, havd det angår.

Hvis I har et vindfang med gulvvarme kan der være en pæn økonomisk
fordel i at slukke for det, hvis det er muligt, - pga. den store
varmeflade bliver det meget hurtigt afkølet hver gang man åbner døren
ud i det fri.

Lars

Fra : Pia

Dato : 05-03-02 17:27

<lcj@wanadoo.dk> wrote in message

> [...]
> fordel i at slukke for det, hvis det er muligt, - pga. den store
> varmeflade bliver det meget hurtigt afkølet hver gang man åbner døren

Jo, jeg har været rundt og kigge på flise sider :)

Der er så vidt jeg så kun 1 termostat til gulvvarmen og ingen anden
opvarmning af stueetagen, så det vil være svært at slukke.... men vigtig
pointe, da hoveddøren går direkte ind i køkkenet. (der er kun
stue/bad/køkken)

:Pia

Fra : Helle

Dato : 06-03-02 08:11

I vores dejlige hus, som udelukkende opvarmes af gulvvarme har vi klinker i
stue, køkken, gang, bryggers, entre og bad. Kun i soveværelser og 3 værelser
er der parketgulv. Det er meget anderledes, det runger lidt, hvis man ikke
lige får hængt gardiner og billeder op. Men det er dejligt varmt, klinkerne
er aldrig kolde at gå på, og så er det så nemt. Og en hel del pænere end
vinyl. Et godt hint: vores klinker er lagt på skrå, det giver et godt spil i
rummet.

Helle