politikkere og injurielovgivning
Fra : Anne Lindholm Nielse~

Dato : 05-03-02 07:58

Hejsa

Er der nogle her, som kan fortælle mig om politikere har større
beføjelser med hensyn til at udtale sig krænkende i forhold til
enkeltpersoner eller grupper i samfundet, dvs om de har en eller anden
form for immunitetet i forhold til injurielovgivningen?

Hvis ovenstående er tilfældet, hvor i lovgivningen er dette så beskrevet
og gælder disse beføjelser kun under bestemte forhold fx i
folketingssalen?

Mvh Anne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-03-02 10:26

Anne Lindholm Nielsen <anne@mogul.dk> skrev i artiklen
<MPG.16ee8ae3d798c010989689@news.uni2.dk>...
> [...]
> enkeltpersoner eller grupper i samfundet, dvs om de har en eller anden
> form for immunitetet i forhold til injurielovgivningen?

Grundlovens § 57:
"Intet medlem af folketinget kan uden dettes samtykke tiltales eller
underkastes fængsling af nogen art, medmindre han er grebet på fersk
gerning. For sine ytringer i folketinget kan intet af dets medlemmer uden
folketingets samtykke drages til ansvar udenfor samme."

Det vil sige, at for så vidt der er tale om ytringer fremsat _i
Folketingssalen_, har medlemmerne helt klart en udvidet ytringsfrihed.

Endvidere bemærkes det, at for så vidt et folketingsmedlem skulle komme til
at udtale sig på en måde, der var så krænkende, at det ligefrem ville
skulle medføre fængsel (hvilket er meget usandsynligt omend teoretisk
muligt), ville vedkommende også være beskyttet mod fuldbyrdelse af
straffen, sålænge vedkommende var MF.

Generelt - det vil sige for alle danskere i og uden for Folketingssalen -
gælder det, at der er en større tolerancetærskel i forhold til ytringer om
politiske anliggender. Om visse former for injurier vil kunne henføres
hertil, er jeg ikke helt klar over. Muligvis nok injurier fremsat i en
politisk debat, men nok ikke mere generelt.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 05-03-02 17:26

> Anne Lindholm Nielsen <anne@mogul.dk> skrev i artiklen
> <MPG.16ee8ae3d798c010989689@news.uni2.dk>...

[KLIP]

> Det vil sige, at for så vidt der er tale om ytringer fremsat _i
> Folketingssalen_, har medlemmerne helt klart en udvidet ytringsfrihed.

Også ytringer fremsat udenfor plenum er efter omstændighederne, så længe
ytringerne falder som et led i medlemmets arbejde, beskyttede efter § 57.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen