Korrekt måling af olieforbrug
Fra : M@rk

Dato : 04-03-02 22:44

Hej gruppe,

jeg er rendt ind i et praktisk og lidt irreterende problem:

Hver måned måler jeg vores olietanks tilbageværende mængde for, at
holde lidt styr på hvor meget olie vi anvender. De 2 gange vi har fået
fyldt tanken, har den pågældende måneds tal været helt vanvittige.

Pludselig gik det op for mig, hvorfor dette skete - det skyldes
naturligvis, at tanken er rund og ikke firkantet, hvorfor den måler
der sidder på tanken er misvisende når oliestanden er i top eller i
bund.

Hvordan i alverden får man en korrekt måling af tankens indhold, som
kompenserer for dette fænomen?

Jeg håber, at ovenstående giver mening - ellers råb endelig højt, så
skal jeg gøre et forsøg på, at udrede ovenstående )

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-03-02 23:15

On Mon, 04 Mar 2002 22:44:16 +0100, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>jeg er rendt ind i et praktisk og lidt irreterende problem:

Hvordan kan et problem være praktisk?

> [...]
>bund.
>
>Hvordan i alverden får man en korrekt måling af tankens indhold, som

Er tanken 'rigtig' rund? F.eks en cylinder som ligger ned? For så er det
vel bare et spørgsmål om at finde en matematisk formel... det kan ikke
være voldsomt indviklet. (men dog mere indviklet end at jeg kan slynge
den ud her og nu

Jeg mindes da matematikhæfterne fra min skoletid havde en god del
formler på bagsiden ala: rumfang af cylinder, kugle, kegle, areal af
cirkel osv.

Hvis det er en af de her tanke som er lidt fladtrykt og som runder
foroven og forneden, så skal der nok lidt mellemregninger til...

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 04-03-02 23:47

Mon, 04 Mar 2002 23:15:10 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvordan kan et problem være praktisk?

He he - ordkløver - my kind of guy )

> [...]
>vel bare et spørgsmål om at finde en matematisk formel... det kan ikke
>være voldsomt indviklet. (men dog mere indviklet end at jeg kan slynge

Nopez - desværre ikke rigtig rund, snarere en kasse med afrundet top
og bund ................

>Hvis det er en af de her tanke som er lidt fladtrykt og som runder
>foroven og forneden, så skal der nok lidt mellemregninger til...

Mellemregninger, ja det skal jeg love for - dog kan jeg ikke helt se
skyggen af løsningen, da måleren på tanken er lineær og tanken ikke er
det

/Mark

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 05-03-02 00:48

M@rk skrev:

>Mellemregninger, ja det skal jeg love for - dog kan jeg ikke helt se
>skyggen af løsningen, da måleren på tanken er lineær og tanken ikke er
>det

Kan du ikke beregne indholdet af henholdsvis øverste og nederste
runding, og så bare konstatere, at når tankmåleren har målt den højde
der svarer til rundingen, er der brugt (138?) liter. Derefter er det
ligetil indtil den nederste runding, der også indeholder (138?) liter?

Du ved så ikke hvad de øverste 10 cm betyder, men efter (20?) cm
kender du tallene.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Emil

Dato : 05-03-02 04:05

On Mon, 04 Mar 2002, M@rk wrote:

>Hvordan i alverden får man en korrekt måling af tankens indhold, som
>kompenserer for dette fænomen?

Sammen med olietanken fik jeg en lang målepind med indgraverede
tal på. Det er ikke så smart en løsning, det sviner og stinker.

Få i stedet monteret en timetæller på fyret.
På dysen står hvor mange l. der bruges i timen. Og når du véd
det, og kender tankens indhold, så ...

Første gang skal du lige kontrollere tallene, da dysen slides
størrer og du kan ikke tømme tanken helt (der er altid bundfald).
Så kan du jo altid kridte resultatet af på måleren.

Eller prøv at ringe til et olieselskab, måske har de en tabel
liggende? Du er garanteret ikke alene med problemet.

m.v.h. Emil

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 05-03-02 20:43

"M@rk" skriver:

> Hvordan i alverden får man en korrekt måling af tankens indhold, som
> kompenserer for dette fænomen?

Nu skriver du ikke om tanken er nedgravet eller overjordisk, vi ved
heller ikke om der er et tilgængeligt pejlehul, men prøv at spørg hos
tankproducenten, de har nok en pejlepind, så du kan få et nogenlunde
korrekt mål for indholdet.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : M@rk

Dato : 06-03-02 10:33

Tue, 05 Mar 2002 20:43:19 +0100, berigede "Leif Chr. Andresen"
<Andresen@familie.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>heller ikke om der er et tilgængeligt pejlehul, men prøv at spørg hos
>tankproducenten, de har nok en pejlepind, så du kan få et nogenlunde

Du har helt ret - min fejl - tanken er overjordisk og
påfyldningshullet kan snilt bruges som pejlehul

Jeg vil prøve, om jeg kan se producentens navn på tanken.

/Mark

Fra : M@rk

Dato : 06-03-02 13:04

Wed, 06 Mar 2002 10:33:27 +0100, berigede "M@rk" <unknown@get2net.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg vil prøve, om jeg kan se producentens navn på tanken.

Det kunne jeg desværre ikke - jeg kan kun se:

   Tankstørrelse
   Produktionsår
   Serienummer

Kan man på nogen måde, med disse oplysninger, finde frem til
producenten?

/Mark

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 06-03-02 20:01

"M@rk" skriver:

> [...]
> Produktionsår
> Serienummer
>
> Kan man på nogen måde, med disse oplysninger, finde frem til

Lyder mystisk. De 3 oplysninger står normalt på en mærkeplade hvoraf
producenten også fremgår.
Hvis mærkepladen er rusten, kan du lægge et stykke papir over og gnubbe
på bagsiden (af papiret) med en blyant. Hvis der er oplysninger stemplet
ind i pladen, kommer de frem.

Ellers prøv meget forsigtigt med ståluld.

En tredje mulighed er at poste størrelse, produktionsår og serienummer
her i gruppen. Så kan vi jo kigge på vore egne tanke og se om vi findere
et spor.

Jeg prøver også lige din ide med at finde producenten udfra
serienummeret når jeg kommer på arbejde.

Fra : M@rk

Dato : 06-03-02 22:06

Wed, 06 Mar 2002 20:01:24 +0100, berigede "Leif Chr. Andresen"
<Andresen@familie.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Lyder mystisk. De 3 oplysninger står normalt på en mærkeplade hvoraf
>producenten også fremgår.

Yeps )

>Hvis mærkepladen er rusten, kan du lægge et stykke papir over og gnubbe
>på bagsiden (af papiret) med en blyant. Hvis der er oplysninger stemplet
>ind i pladen, kommer de frem.

Det er kun de nævnte oplysninger, der er stemplet ned i pladen -
resten har (formentlig) været trykt på pladen og dette er desværre
forlængst forsvundet

>En tredje mulighed er at poste størrelse, produktionsår og serienummer
>her i gruppen. Så kan vi jo kigge på vore egne tanke og se om vi findere
>et spor.

   Tankstørrelse   :   1200L
   Produktionsår   :   1987
   Serienummer   :   392878

Det kunne da være for lækkert )

/Mark

PS
På forhånd tak for jeres indsats!

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 07-03-02 20:19

"M@rk" skriver:

> Tankstørrelse : 1200L
> Produktionsår : 1987
> Serienummer : 392878

Det fik en klokke til at ringe, der sagde Herning Beholderfabrik eller
Roug, der har opkøbt HB.

For sjov ringede jeg til Roug på telefon 9627 1600. Damen jeg talte med
sagde, at det lød som den nummerserie, de kørte med i 80'erne, hun var
99% sikker på at det var dem der havde lavet den. Jeg stoppede hende før
hun gik i arkivet efter tankattesten.

Jeg synes du skal ringe til Roug på telefon 9627 1600 og bede om en kopi
af tankattesten, sådan en skal du som ejer alligevel have liggende, det
står faktisk i olietankbekendtgørelsen.

Desværre sagde de ved Roug, at de ikke lavede pejlepinde til den
størrelse tank. Pinden er lige så upræcis som oliemåleren ved toppen
eller bunden. Dette skyldes, at tanken skal ikke stå ret meget skævt,
eller pejlepinden skal ret skævt ned i tanken, før den måler galt ved
top og bund.

Altså, vi fik identificeret din tank (husk attesten), men det
oprindelige problem kom vi ikke nærmere

Fra : M@rk

Dato : 07-03-02 22:27

Thu, 07 Mar 2002 20:18:37 +0100, berigede "Leif Chr. Andresen"
<Andresen@familie.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det fik en klokke til at ringe, der sagde Herning Beholderfabrik eller
>Roug, der har opkøbt HB.

Hvordan i alverden kom den klokke til at ringe, ud fra de give
oplysninger?

Sidder sg* her og er lidt måbende *ggg*

> [...]
>sagde, at det lød som den nummerserie, de kørte med i 80'erne, hun var
>99% sikker på at det var dem der havde lavet den. Jeg stoppede hende før

Jeg er målløs!

Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan i alverden, at du kan ramme plet i
første hug?!

>Jeg synes du skal ringe til Roug på telefon 9627 1600 og bede om en kopi
>af tankattesten, sådan en skal du som ejer alligevel have liggende, det
>står faktisk i olietankbekendtgørelsen.

Det vil jeg gøre med det samme i morgen tidlig - det betyder
(desværre) også, at jeg har (endnu) en høne at plukke med den
tidligere ejer af vores ejendom (eller mægleren/berigtigende advokat,
for den sags skyld).

>Altså, vi fik identificeret din tank (husk attesten), men det
>oprindelige problem kom vi ikke nærmere

Sådan - aller største respekt for detektivarbejdet - jeg håber dog, at
du vil løfte sløret for, hvordan den der klokke begyndte at bimle
))

Tusinde, tusinde tak for hjælpen - Roug får et kald i morgen tidlig!

/Mark

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 10-03-02 08:29

"M@rk" skriver:

> Hvordan i alverden kom den klokke til at ringe, ud fra de give
> oplysninger?

Jeg snød lidt. Jeg er miljømedarbejder i et fælleskommunalt miljøcenter
og arbejder bl.a. med registrering af folks olietanke, det er dog kun en
lille del ar arbejdet. Jeg gik så ind i arkivet og fandt en nummerserie
der lignede. Herning Beholderfabrik og Roug er jo de største
producenter, så jeg fik hurtigt bid.

> [...]
> (desværre) også, at jeg har (endnu) en høne at plukke med den
> tidligere ejer af vores ejendom (eller mægleren/berigtigende advokat,

Det er nu ikke en afgørende mangel, mange ejere smider deres tankattest
væk. Måske tror de bare, at det er en slags følgeseddel, som de ikke
skal bruge til noget.

Fra : Dan Andersen

Dato : 07-03-02 22:48

Det bedste er flg:
Sæt en timetæller på fyret - kan let ordnes af en fingernem installatør.
Se på dysen hvor stor kapaciteten er og kompenser for olietrykket.
På den måde har du et særdeles nøjagtigt mål for hvormeget olie du bruger.
Hvis du da først fylder tanken op, når den er næsten tom, da ved du, at du
ihvertfald har den opfyldte mængde til rådighed.
Yderligere om graddageberegning, brug af regnvand mm. kan du få ved at
klikke dig ind på:
www.dbamott.dk
Jeg er til rådighed med yderligere oplysninger om energi, vand osv. mail mig
meget gerne.