/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
"husbytning"
Fra : Preben Lind @ Roskil~


Dato : 04-03-02 21:29

Er der nogle her i Ng, som kan give mig lidt info eller pege i en retning
som jeg kan lede videre i?
Konkret drejer det sig om, at et vennepar har foreslået, at vi køber
hinandens hus, og derefter bor tilleje. Der skulle være mange fordele, ifm
et sådan arrangement, men jeg er ikke helt "med", kan nogle hjælpe

Venligst

Preben Lind



 
 
Peder Porse (04-03-2002)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 04-03-02 21:43

Kan ikke lige se, hvilke fordele der skulle være...der tænkes vel
sagtens på noget med mindre skattebetaling?
pp

Preben Lind @ Roskilde wrote:

> Er der nogle her i Ng, som kan give mig lidt info eller pege i en retning
> som jeg kan lede videre i?
> Konkret drejer det sig om, at et vennepar har foreslået, at vi køber
> hinandens hus, og derefter bor tilleje. Der skulle være mange fordele, ifm
> et sådan arrangement, men jeg er ikke helt "med", kan nogle hjælpe
>
> Venligst
>
> Preben Lind
>
>
>


boe (04-03-2002)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 04-03-02 21:45

"Peder Porse" <boesvej2@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3C83DC4C.6020407@post11.tele.dk...
> Preben Lind @ Roskilde wrote:
>
> > Er der nogle her i Ng, som kan give mig lidt info eller pege i en
retning
> > som jeg kan lede videre i?
> > Konkret drejer det sig om, at et vennepar har foreslået, at vi køber
> > hinandens hus, og derefter bor tilleje. Der skulle være mange fordele,
ifm
> > et sådan arrangement, men jeg er ikke helt "med", kan nogle hjælpe

> Kan ikke lige se, hvilke fordele der skulle være...der tænkes vel
> sagtens på noget med mindre skattebetaling?
> pp
>

Lad mig gætte på, at dit hus har en væsentlig bedre kvalitet eller
beliggenhed end din "vens". Før du ved af det, så er du smidt ud af
bolighajen og bliver tvunget til at flytte hjem i dit "nye" hus, som du jo
har købt af vennen

Mvh Bo



Christian R. Larsen (04-03-2002)
Kommentar
Fra : Christian R. Larsen


Dato : 04-03-02 21:52

"Preben Lind @ Roskilde" <preben.lind@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3c83d938$0$39836$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogle her i Ng, som kan give mig lidt info eller pege i en retning
> som jeg kan lede videre i?
> Konkret drejer det sig om, at et vennepar har foreslået, at vi køber
> hinandens hus, og derefter bor tilleje. Der skulle være mange fordele, ifm
> et sådan arrangement, men jeg er ikke helt "med", kan nogle hjælpe

Jeg kan ikke se nogen fordele.Snarere tværtimod, idet der skal betales skat
af lejeindtægterne.





Preben Lind @ Roskil~ (05-03-2002)
Kommentar
Fra : Preben Lind @ Roskil~


Dato : 05-03-02 16:20

Det jeg har "hhørt" er, at man dels ike skal betale for lejeværdien af egen
bolig, eller hvad det nu hedder idag, samt at udgifter til vedligehold og
forbedringer kan fradrages i lejeindtægten. Har denne konstallation noget
på sig, anyone ??


"Preben Lind @ Roskilde" <preben.lind@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3c83d938$0$39836$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogle her i Ng, som kan give mig lidt info eller pege i en retning
> som jeg kan lede videre i?
> Konkret drejer det sig om, at et vennepar har foreslået, at vi køber
> hinandens hus, og derefter bor tilleje. Der skulle være mange fordele, ifm
> et sådan arrangement, men jeg er ikke helt "med", kan nogle hjælpe
>
> Venligst
>
> Preben Lind
>
>



J Nielsen (05-03-2002)
Kommentar
Fra : J Nielsen


Dato : 05-03-02 23:59

Beskatning af lejeindtægt kan ske ud fra personlig beskatning,
kapitalafkastordning eller virksomhedsskatteordning. Hver har de deres
fordele/ulemper. Udgifter til drift (forsikring, ejd. skatter mv.) kan
fradrages i lejeindtægten forlods for beskatning.

Man betaler ikke ejendomsværdiskat, hvis man ikke beboer sit eget hus.


Med venlig hilsen

J. Nielsen



Preben Lind @ Roskilde skrev i meddelelsen
<3c84e242$0$41154$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Det jeg har "hhørt" er, at man dels ike skal betale for lejeværdien af egen
>bolig, eller hvad det nu hedder idag, samt at udgifter til vedligehold og
>forbedringer kan fradrages i lejeindtægten. Har denne konstallation noget
>på sig, anyone ??



Preben Lind @ Roskil~ (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Preben Lind @ Roskil~


Dato : 06-03-02 15:15

Umiddelbart lyder det fordelagtigt, men hvem kan rådgive og udarbejde de
nødvendige papirer, nogen hints eller skal jeg bare vælge den første og
bedste advokat ?


"J Nielsen" <jensn@jubiimail.dk> wrote in message
news:3c854e20$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Beskatning af lejeindtægt kan ske ud fra personlig beskatning,
> kapitalafkastordning eller virksomhedsskatteordning. Hver har de deres
> fordele/ulemper. Udgifter til drift (forsikring, ejd. skatter mv.) kan
> fradrages i lejeindtægten forlods for beskatning.
>
> Man betaler ikke ejendomsværdiskat, hvis man ikke beboer sit eget hus.
>
>
> Med venlig hilsen
>
> J. Nielsen
>
>
>
> Preben Lind @ Roskilde skrev i meddelelsen
> <3c84e242$0$41154$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> >Det jeg har "hhørt" er, at man dels ike skal betale for lejeværdien af
egen
> >bolig, eller hvad det nu hedder idag, samt at udgifter til vedligehold og
> >forbedringer kan fradrages i lejeindtægten. Har denne konstallation
noget
> >på sig, anyone ??
>
>



Erik G Christensen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 06-03-02 17:30

"Preben Lind @ Roskilde" wrote:
>
> Er der nogle her i Ng, som kan give mig lidt info eller pege i en retning
> som jeg kan lede videre i?
> Konkret drejer det sig om, at et vennepar har foreslået, at vi køber
> hinandens hus, og derefter bor tilleje. Der skulle være mange fordele, ifm
> et sådan arrangement, men jeg er ikke helt "med", kan nogle hjælpe

Det vil jeg på det kraftigste fraråde.

Den eneste chance for at få økonomisk overskud på et sådant
arrangement, er hvis der er større vedligeholdsudgifter end
den lejeindtægt, skattevæsenet vil ansætte jeg til som
interesseforbundne parter, og det skal ses over hele perioden.

Derudover vil der være ejendomsavancebeskatning ved salg.

Er i pensionister eller lign, kan noget opvejes af boligydelse.

Dette var det økonomiske, som med sikkerhed vil være af
forskellig værdi for hver part, hvordan udligner I det ?

Derudover er I afhængig af en andens økonomi for at kunne
blive boende, sælges huset til en ny ejer, der selv vil
bebo det, kan I opsiges.

Men var det ikke en ide at starte med et økonomisk overslag
over de "forventede" fordele (og ulemper), og derefter
hvilke afledte problemer, det kan medføre ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

Preben Lind @ Roskil~ (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Preben Lind @ Roskil~


Dato : 06-03-02 22:31

Jo, bestemt, du har helt ret Erik, spørgsmålet er bare hvem der kan hjælpe
os med denne økonomiske vurdering, nogle bud ?

Preben

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
news:3C86441E.46B8719A@post1.tele.dk...
> "Preben Lind @ Roskilde" wrote:
> >
> > Er der nogle her i Ng, som kan give mig lidt info eller pege i en
retning
> > som jeg kan lede videre i?
> > Konkret drejer det sig om, at et vennepar har foreslået, at vi køber
> > hinandens hus, og derefter bor tilleje. Der skulle være mange fordele,
ifm
> > et sådan arrangement, men jeg er ikke helt "med", kan nogle hjælpe
>
> Det vil jeg på det kraftigste fraråde.
>
> Den eneste chance for at få økonomisk overskud på et sådant
> arrangement, er hvis der er større vedligeholdsudgifter end
> den lejeindtægt, skattevæsenet vil ansætte jeg til som
> interesseforbundne parter, og det skal ses over hele perioden.
>
> Derudover vil der være ejendomsavancebeskatning ved salg.
>
> Er i pensionister eller lign, kan noget opvejes af boligydelse.
>
> Dette var det økonomiske, som med sikkerhed vil være af
> forskellig værdi for hver part, hvordan udligner I det ?
>
> Derudover er I afhængig af en andens økonomi for at kunne
> blive boende, sælges huset til en ny ejer, der selv vil
> bebo det, kan I opsiges.
>
> Men var det ikke en ide at starte med et økonomisk overslag
> over de "forventede" fordele (og ulemper), og derefter
> hvilke afledte problemer, det kan medføre ?
>
> --
> Regards Erik G. Christensen
> Adviser for danish farmers, economy
> ICQ # 59294864
> Prepare for the worse - allways hope for the best



Erik G Christensen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 06-03-02 22:38

"Preben Lind @ Roskilde" wrote:
>
> Jo, bestemt, du har helt ret Erik, spørgsmålet er bare hvem der kan hjælpe
> os med denne økonomiske vurdering, nogle bud ?

Jeg vil umiddelbart tro, at en seriøs revisor i lokalområdet
er det bedste,
og lakmusprøven er vel, om I er villig til at betale en 4 - 6
tusind kr for det ?
Med halvdelen til hver ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

J Nielsen (06-03-2002)
Kommentar
Fra : J Nielsen


Dato : 06-03-02 23:30


>Derudover vil der være ejendomsavancebeskatning ved salg.


Der bliver ikke tale om ejendomsavancebeskatning, såfremt ejendommen blot i
en periode har tjent til bolig for ejeren, jf.
Ejendomsavancebeskatningslovens §8.

Iøvrigt er jeg enig med Erik - jeg kan ikke se den økonomiske fidus i
arrangementet. Det hele bliver ædt op af administration.



J. Nielsen



Erik G Christensen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 07-03-02 04:16

J Nielsen wrote:

> Der bliver ikke tale om ejendomsavancebeskatning, såfremt ejendommen blot i
> en periode har tjent til bolig for ejeren, jf.
> Ejendomsavancebeskatningslovens §8.

Du bør nok lige følge op på afgørelser på området.

Der er svjh mindst tre fra domstole, der stiller yderligere
krav for at give skattefrihed.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

J. Nielsen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : J. Nielsen


Dato : 07-03-02 09:48

> > Der bliver ikke tale om ejendomsavancebeskatning, såfremt ejendommen blot i
> > en periode har tjent til bolig for ejeren, jf.
> > Ejendomsavancebeskatningslovens §8.
>
> Du bør nok lige følge op på afgørelser på området.
>
> Der er svjh mindst tre fra domstole, der stiller yderligere
> krav for at give skattefrihed.


Hvilke??

Erik G Christensen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 07-03-02 10:10

"J. Nielsen" wrote:

(Det er nemmest at følge, hvem der skriver hvad, hvis du
lader navnet stå så det følger antallet af >>)

> > Du bør nok lige følge op på afgørelser på området.
> >
> > Der er svjh mindst tre fra domstole, der stiller yderligere
> > krav for at give skattefrihed.
>
> Hvilke??

Jeg kan lige huske to konkret.

Der har været omtalt en højesteretsdom her i NG, hvor bygningen
havde ændret anvendelse efter beboelse til institution.
Der er indenfor den seneste måned underkendt en flytning via
folkeregister, men uden reel beboelse (ophold på stedet).

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

Erik G Christensen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 07-03-02 10:04

J Nielsen wrote:
>
> >Derudover vil der være ejendomsavancebeskatning ved salg.
>
> Der bliver ikke tale om ejendomsavancebeskatning, såfremt ejendommen blot i
> en periode har tjent til bolig for ejeren, jf.
> Ejendomsavancebeskatningslovens §8.

Det første salg til "vennen" er fri, men kan du ikke forklare,
hvordan næste salg fra en udlejer kan være (blive) fri for
ejendomsavance ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

Erik G Christensen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 07-03-02 21:29

Erik G Christensen wrote:
> J Nielsen wrote:
> > Der bliver ikke tale om ejendomsavancebeskatning, såfremt ejendommen blot i
> > en periode har tjent til bolig for ejeren, jf.
> > Ejendomsavancebeskatningslovens §8.
>
> Det første salg til "vennen" er fri, men kan du ikke forklare,
> hvordan næste salg fra en udlejer kan være (blive) fri for
> ejendomsavance ?

Jeg er da stadig interesseret i dit svar ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

J Nielsen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : J Nielsen


Dato : 07-03-02 22:20


>> Det første salg til "vennen" er fri, men kan du ikke forklare,
>> hvordan næste salg fra en udlejer kan være (blive) fri for
>> ejendomsavance ?
>


Selvfølgelig er en ren adresseflytning uden virkning, men så vidt jeg husker
fra mine mæglerstudier og retspraksis er der ikke krav om længden af
beboelsesperioden, men blot at denne skal være "effektiv". Bebo ejendommen
før du lejer den ud....

(Jeg ved godt, at det er noget bøvl.)


J. Nielsen



Erik G Christensen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 07-03-02 22:33

J Nielsen wrote:
>
> >> Det første salg til "vennen" er fri, men kan du ikke forklare,
> >> hvordan næste salg fra en udlejer kan være (blive) fri for
> >> ejendomsavance ?
> >
> Selvfølgelig er en ren adresseflytning uden virkning, men så vidt jeg husker
> fra mine mæglerstudier og retspraksis er der ikke krav om længden af
> beboelsesperioden, men blot at denne skal være "effektiv".

Hvordan vil du få udlejer til at bebo en ejendom, der er lejet ud ?

> Bebo ejendommen før du lejer den ud....
>
> (Jeg ved godt, at det er noget bøvl.)

Nix, der er intet om at bebo den udlejede ejendom, da det netop
er gensidigt, uden flytning, hvordan vil så bruge du din skatte-
fritagelse ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste