Doro Graces problem...
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 04-03-02 21:32

Jeg har fået anskaffet mig en doro Graces, hvor jeg også har et headset til.
Det virker næsten også fint, bortset fra at telefonen nogen gange mangler
klartonen. Det gør selvfølgelig at jeg ikke kan ringe ud.

Men jeg har fundet en lille work-around på problemet. Hvis jeg tager røret
på min analoge telefon og lægger det på igen, så kan jeg pludselig få
klartone på doro'en igen.

Hvad kan der være i vejen? Telefonopkald udefra, ser ud til at gå fint
igennem.
Kan det være noget med noget støj, eller er det bare fordi at Doro Graces en
telefon med problemer (har hørt lidt om det).

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Stig

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-03-02 22:09

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det virker næsten også fint, bortset fra at telefonen nogen gange
mangler
> klartonen. Det gør selvfølgelig at jeg ikke kan ringe ud.

Der er ikke noget der hedder klartone på ISDN og helt ideelt ville være
en indikation af hvilket lag der præcist fejler.

Hvilket ISDN-udstyr har du?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 04-03-02 22:38

> mangler
>
> Der er ikke noget der hedder klartone på ISDN og helt ideelt ville være
> en indikation af hvilket lag der præcist fejler.
>
> Hvilket ISDN-udstyr har du?

Vi har en Zyxel ISDN LCD på den ene udgang.
På den anden udgang er der sat en fordeler på hvor følgende er sat på:
1.Doro Kronos
2.Doro Graces
3.Lasat Speed II

Mvh Stig

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-03-02 21:10

> Vi har en Zyxel ISDN LCD
> 1.Doro Kronos
> 2.Doro Graces
> 3.Lasat Speed II

Det springende punkt er lag2-lænker
Der kan være 8 på en alm. ISDN2
Lasat Speed II tager fx 3 (2 ab porte og en data) og den lægger dem ikke
ned efter brug.
Hvis en af telefonerne tager 2 og Zyxel'en også tager 3 løber du ind i
problemer.
Jeg har ikke kunnet finde noget data på telefonerne, så jeg skal ikke
kunne sige det.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-03-02 21:42

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

[..]
> Det springende punkt er lag2-lænker
> Der kan være 8 på en alm. ISDN2

Er der tilfældigvis nogle, der har en introduktion til ISDN, hvor ting
som ovenstående er forklaret?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-03-02 22:02

"Thomas Bjorn Andersen" <tbanews@gen-v.net> skrev i en meddelelse
> Er der tilfældigvis nogle, der har en introduktion til ISDN, hvor ting
> som ovenstående er forklaret?

Det er ganske svært at komme i nærheden af hvis man ikke har adgang til
ETSI's dokumenter. Personligt har jeg ikke fundet noget godt offentligt.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-03-02 23:34

> [...]

> Det er ganske svært at komme i nærheden af hvis man ikke har adgang til
> ETSI's dokumenter. Personligt har jeg ikke fundet noget godt offentligt.

Ok, tak for tippet. Jeg vil se, om jeg kan finde en god bog om emnet.

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 07-03-02 10:17

> [...]
> problemer.
> Jeg har ikke kunnet finde noget data på telefonerne, så jeg skal ikke

Det havde jeg slet ingen idé om at det kunne være sådan noget der kunne være
et problem.
Det er da trælst at man ikke bliver oplyst om sådan evt. begrænsninger når
man investerer i ISDN.
Jeg har prøvede igår at frakoble Lasat'en og har ikke bemærket problemer
endnu...
Kunne man evt. disable nogle porte eller ting og sager på Lasat'en så den
frigører nogle lag2-lænker (eller hvad det nu lige hedder?). I praksis har
jeg kun brug for en analog-linie på Lasat'en, og skal heller ikke bruge den
til internet.
Zyxel'en skal heller ikke bruges til internet...
Men spørgsmålet er om det hjælper at disable noget som helst, hvis det
overhovedet er muligt...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-03-02 10:51

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da trælst at man ikke bliver oplyst om sådan evt. begrænsninger
når
> man investerer i ISDN.

Det er jo det evindelige argument, men ville du have forstået det
dengang?
Lægger man alle de oplysninger som folk bagefter mener at de skulle have
haft ved købet sammen, ender man med et 7-dages kursus i teknisk ISDN

> Kunne man evt. disable nogle porte eller ting og sager på Lasat'en så
den
> frigører nogle lag2-lænker (eller hvad det nu lige hedder?).

Ved det ikke, jeg har ikke brugt en Lasat udover i lidt test-øjemed.

Kan du så ikke nøjes med en af dem?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 07-03-02 12:45

> [...]
> Lægger man alle de oplysninger som folk bagefter mener at de skulle have
> haft ved købet sammen, ender man med et 7-dages kursus i teknisk ISDN

Det er jo et godt spørgsmål... men ihvertfald mener jeg ikke at ha' hørt
noget om en begrænsning af antal telefoner aparater på systemet... Man kunne
måske godt fortælle om at der en begrænsning af en eller anden art...
Men jeg kan da godt se problematikken.

> den
>
> Ved det ikke, jeg har ikke brugt en Lasat udover i lidt test-øjemed.

> bruge den
>
> Kan du så ikke nøjes med en af dem?

Ved ikke om det var det alligevel... jeg havde lige det samme problem
igen...
Men nu har jeg altså kun Zyxel'en og de to ISDN-telefoner på...

Kan det ha' noget at gøre med støj? Ledningen der går fra stueetagen og op
ovenpå er vel lige omkring 10meter.
Det er en 8 lederet ledning med to sæt ISDN-forbindelser i.

/Stig

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-03-02 16:09

ISDN
> Det er jo et godt spørgsmål... men ihvertfald mener jeg ikke at ha'
hørt
> noget om en begrænsning af antal telefoner aparater på systemet...

Det er utrolig få kunder der rammer denne grænse og man regner vel med
at dem der har så mange apparater er teknisk interesserede.

Skitser lige alle dine kabler.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 08-03-02 15:55

> og op
>
> Skitser lige alle dine kabler.

Her er lige en skitse: (lige nu er Lasat'en ikke koblet på)

NT-BOX STIK1: (indstillet til uendelig modstand)
ledning(1,5-2m)
Zyxel omni.net LCD

NT-BOX STIK2:
Fordeler med indbygget 100ohm terminering(10cm ledning)

Fordeler STIK1:
5m twistedpair netkabel (mener det er skærmet)
Doro Kronos

Fordeler STIK2:
10+ meter kabel (1.sæt ledning i kablet)
Lasat Speed II

Fordeler STIK3:
10+ meter kabel (2. sæt ledning i kablet)
Doro Graces

/Stig

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-03-02 17:24

> NT-BOX STIK1: (indstillet til uendelig modstand)

Det er forkert. Den skal stå til 100 ohm hvis du kun har en 100 ohms
terminering

> Fordeler STIK2:
> 10+ meter kabel (1.sæt ledning i kablet)

Maks 10 meter og kun med parsnoet kabel

> 10+ meter kabel (2. sæt ledning i kablet)

Kun et signal pr dropkabel

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : frank damgaard

Dato : 08-03-02 23:16

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> wrote:
> Her er lige en skitse: (lige nu er Lasat'en ikke koblet på)

Egentlig er ISDN S-bus en "BUS" og ikke et stjernekoblingssytstem.
Se http://linux.adr.dk/isdn.html

Dog kan "afstikkere" på 5-10 meter accepteres.

--
Frank Damgaard |

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 05-03-02 22:55

> Hvilket ISDN-udstyr har du?

Det var måske ikke det du mente med ISDN-udstyr??

Mvh Stig

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-03-02 02:26

> Det var måske ikke det du mente med ISDN-udstyr??

Jojo, det tager bare lidt tid at få formuleret et svar..

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 06-03-02 08:54

> Jojo, det tager bare lidt tid at få formuleret et svar..

Okay
Jeg venter spændt... :)

/Stig