Returret ved postordre
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 04-03-02 20:19

Hej

Jeg har købt nogle pc-højttalere, til over kr. 1000. Jeg er ikke tilfreds
med lyden. Kan jeg returnere varen når den har været pakket ud? På firmaets
hjemmeside skriver de at varen kan returneres hvis den er i væsentlig samme
stand som ved modtagelse.

På forhånd tak
Hans Mouridsen

Fra : Peter G C

Dato : 04-03-02 20:28

"Hans Mouridsen" <hom@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har købt nogle pc-højttalere, til over kr. 1000. Jeg er ikke tilfreds
> med lyden. Kan jeg returnere varen når den har været pakket ud?

Ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-03-02 21:11

> "Hans Mouridsen" <hom@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Ja.
>
> /Peter
>
>Dog kan udbyderen lovligt tillade sig at fratrække en procentdel af
købssummen, såfremt der ikke er noget galt med varen. At du ikke bryder dig
om lyden er ikke ens betydende med at de er i stykker.

/Jesper

Fra : Peter G C

Dato : 04-03-02 21:11

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
dig
> om lyden er ikke ens betydende med at de er i stykker.

Det er helt sikkert forkert.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-03-02 21:24

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Det er helt sikkert forkert.

Ja, men i hvilken retning det er forkert, står ikke helt klart.

Vi ved i grunden ikke om der er tale om fjernsalg eller ej. Hvis det
er fjernsalg, har Hans helt klart ret til at afprøve varen for at se
om den lever op til hans forventninger, før han udnytter sin
lovbestemte fortrydelsesret.

Hvis ikke det er fjernsalg - fx en fysisk butik der også har en
webside med information om en særlig returret den yder - har Hans kun
returret (f.v.s.a. fejlfri varer) hvis sælger vælger at give ham den,
fx betinget af at varen ikke har været pakket ud af originalemballagen.

--
Henning Makholm "Hvorfor skulle jeg tale som en slave og en tåbe? Jeg
ønsker ikke, at han skal leve evigt, og jeg ved, at han ikke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-02 21:32

Henning Makholm skrev:

>Vi ved i grunden ikke om der er tale om fjernsalg eller ej.

Postordre?

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-03-02 21:57

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Postordre?

$ perl -e 'print "Jeg skal læse overskriften før jeg svarer\n" x 100'

Ok?

--
Henning Makholm "I, madam, am the Archchancellor!
And I happen to run this University!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-02 21:30

Jesper Nielsen skrev:

>Dog kan udbyderen lovligt tillade sig at fratrække en procentdel af
>købssummen, såfremt der ikke er noget galt med varen.

§ 12 c.   Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b,
   kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende
   aftalen gældende mod forbrugeren.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-02 21:22

Hans Mouridsen skrev:

>Jeg har købt nogle pc-højttalere, til over kr. 1000. Jeg er ikke tilfreds
>med lyden. Kan jeg returnere varen når den har været pakket ud?

Ja, hvis det sker inden 14 dage (egentlig er det nok at give
meddelelse derom).

>På firmaets hjemmeside skriver de at varen kan returneres hvis den er
>i væsentlig samme stand som ved modtagelse.

Det lyder betryggende, for det er citeret fra loven. Mange
firmaer skriver (forkert) at den skal være i ubrudt emballage.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 05-03-02 00:00

> [...]
firmaets
> hjemmeside skriver de at varen kan returneres hvis den er i væsentlig

Tilbage med det, du skal dog selv afholde transport udgifter, nu har du vel
ikke splittet emballagen ad for så levere du den ikke tilbage i væsentlige
sammen stand!
Også har den erhvervsdrivende ret til et eller andet kompensation.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-03-02 06:51

Hej igen

Først, tak for de fine besvarelser. Jeg har naturligvis ikke ødelagt emb.
Så jeg vil sende dem retur med det samme.

Mvh
Hans Mouridsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-02 07:32

> [...]

>ikke splittet emballagen ad for så levere du den ikke tilbage i væsentlige

Jo, det kan han godt. Han må bare finde en anden emballage der er
lige så sikker som den de blev leveret i. Men det er en god idé
at benytte den originale.

>Også har den erhvervsdrivende ret til et eller andet kompensation.

NEJ! Se mit andet svar:

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 05-03-02 07:36

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Også har den erhvervsdrivende ret til et eller andet kompensation.

Hvor i alverden har I det vrøvl fra?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 05-03-02 13:29

> "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvor i alverden har I det vrøvl fra?
Fra FS! Jeg havde købt et dig. kammera i en flot kasse, da jeg ikke havde
tjekket priserne får kammeraet fandt jeg ud af 2 dage efter at kemmeraet var
1500 billigere et andet sted, men i mellemtiden havde køteren ædt noget af
kassen.
Jeg kontaktede så FS for at høre hvordan jeg skulle forholde mig, hun
fortalt så at jeg nok ikke skulle regne med at få det fulde beløb tilbage,
da emballagen var revet i stykker - hvilket jeg godt kunne se fornuften i!

JEg endte med at få mine penge tilbage - 100 kr og transport udgifterne,
havde jeg alligevel sparet over 1000 kr.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-03-02 13:51

> [...]

> hun fortalt så at jeg nok ikke skulle regne med at få det fulde
> beløb tilbage, da emballagen var revet i stykker - hvilket jeg

Så har den flinke dame hos FS ikke været klar over, hvad hun snakkede
om. Det har sandsynligvis været en sekretær og i almindelighed er det
vist ikke dem, der har mest forstand på købelovsjura.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 05-03-02 14:45

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Så har den flinke dame hos FS ikke været klar over, hvad hun snakkede
> om. Det har sandsynligvis været en sekretær og i almindelighed er det
> vist ikke dem, der har mest forstand på købelovsjura.

Ja det med blind tro! Men sparede 1300 kr så jeg klagede ikke.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-03-02 15:02

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> Så har den flinke dame hos FS ikke været klar over, hvad hun snakkede
> om.

Hvis emballagen har været så fin at den udgør en del af varen (fx at
den også bruges som bæretaske eller lignende) tror jeg ikke det er i
modstrid med loven at der gøres afslag i returbeløbet når den er
gået til grunde. Men det argument kan naturligvis ikke bruges med
hensyn til enhver papkasse.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-03-02 15:11

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> [...]
> modstrid med loven at der gøres afslag i returbeløbet når den er
> gået til grunde. Men det argument kan naturligvis ikke bruges med

Det beror naturligvis på en konkret vurdering, hvad samme stand og
mængde er.

Fra : TGD

Dato : 05-03-02 19:14

> [...]
> modstrid med loven at der gøres afslag i returbeløbet når den er
> gået til grunde. Men det argument kan naturligvis ikke bruges med

Det var med bærehåndtag og meget fin indpakning i forhold til andre kasser
jeg har set.
Det var derfor jeg skrev en "flot" kasse, men jeg kan godt se at jeg skulle
have uddybbet en del mere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-02 14:26

> [...]

>da emballagen var revet i stykker - hvilket jeg godt kunne se fornuften i!

Men det kan loven ikke. Den giver dig ret til at få det fulde
beløb tilbage. Forretningen kan dog ifølge Forbrugerombudsmanden
modregne portoen. Vi tager lige det lille citat én gang til:

§ 12 c.   Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b,
   kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende
   aftalen gældende mod forbrugeren.

Jeg finder det rimeligt at køber skal betale portoen (men jeg
mener at loven siger at han ikke skal).

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 05-03-02 14:44

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> [...]
> aftalen gældende mod forbrugeren.
>
> Jeg finder det rimeligt at køber skal betale portoen (men jeg

Hvad har jeg lært af det? Lad vær at stole på "eksperterne" når men jeg
sparede sammenlagt 1300 kr, så snydt føler jeg mig ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-02 17:21

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

>Hvad har jeg lært af det? Lad vær at stole på "eksperterne" når men jeg
>sparede sammenlagt 1300 kr, så snydt føler jeg mig ikke.

Nej, det er jo ikke noget stort beløb, og portoen må de som sagt
godt beholde.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-03-02 15:13

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Jeg finder det rimeligt at køber skal betale portoen (men jeg
> mener at loven siger at han ikke skal).

Det handler om lovens forarbejder som uddyber, hvad meningen med loven
rent faktisk er. At det så er uheldigt, at §en ikke er blevet
formuleret på en måde, så den er i overenstemmelse med de forarbejder
den tolkes i forhold til, er der ingen tvivl om.