Fri bil, telefon, pc, adsl mv
Fra : G.A.

Dato : 04-03-02 20:05

Hejsa

Jeg leder efter nogle retningslinier, når man skal forhandle "goder" hjem.

Jeg har læst at man bliver beskattet af 3000,- til fri telefon. Spørgsmålet
her er så: hvis man fik adsl og telefon af firmaet, ville det gå ind under
samme 3000,- eller ville det være 3000,- for hver del?

Bliver man beskattet af en pc til rådighed? Man skal bruge den til arbejdet,
men kan også bruge den privat.

Til sidst omkring fri bil/firmabil. Hvis man bliver beskattet af den, indgår
benzin så i ens "gode" eller skal man selv betale for det? Og må man have
børn eller andre passagerer med i privattiden?

Nå, det var lige en mundfuld fra mig

Håber der er nogle der kan hjælpe. Jeg har kigget på Told og Skats side og
familieadvokaten, men jeg har brug for liiiiidt klarere sprog

Mvh GA

Fra : boe

Dato : 04-03-02 21:11

"G.A." <tbru@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> her er så: hvis man fik adsl og telefon af firmaet, ville det gå ind under
> samme 3000,- eller ville det være 3000,- for hver del?

Husstanden kan kun blive beskattet én gang. Det betyder, at hvis du har fri
ADSL og din kone har fri telefon, så kan i samlet set kun blive beskattet af
3000 kr. Hvis husstanden, uanset hvem i husstanden der er tale om, incl.
børn, samtidig har private udgifter til telefon eller mobiltelefon, så kan
disse private udgifte fradrages det beløb, som man skal beskattes af. Fra
2002 er fri telefon blevet ændret til at være b-indkomst, hvilket betyder,
at din arbejdsgiver ikke må trække skat af beløbet. Du skal derfor selv
selvangive de 3000 kr fratrukket dine private udgifter.

> Bliver man beskattet af en pc til rådighed? Man skal bruge den til
arbejdet,
> men kan også bruge den privat.

Jeg kender ikke de nøjagtige regler - de ændres jo hele tiden.

> Til sidst omkring fri bil/firmabil. Hvis man bliver beskattet af den,
indgår
> benzin så i ens "gode" eller skal man selv betale for det?

Det er jo afhængigt af den ordning, som din arbejdsgiver tilbyder dig. Men
ligesom med telefonen, så kan man fradrage sine private udgifter i
forbindelse med "fri" bil, sådan at værdien af fri bil nedsættes med dette
beløb.

> Og må man have
> børn eller andre passagerer med i privattiden?

Ja, hvis det er en momsbelagt bil - men det vil det jo være, hvis der er
tale om en skattepligtig, fri bil..

MVh Bo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-03-02 21:32

G.A. wrote:

> Jeg har læst at man bliver beskattet af 3000,- til fri telefon. Spørgsmålet
> her er så: hvis man fik adsl og telefon af firmaet, ville det gå ind under
> samme 3000,- eller ville det være 3000,- for hver del?

Det er 3.000 kroner, uanset hvor mange telefoner/linier, der er tale om.
Har du selv en privat telefonlinie eller en mobiltelefon, kan du
modregne regningen for disse. Selv en telefon i et sommerhus kan modregnes.

Læs evt. på Skatteministeriets hjemmeside:

http://www.skm.dk/pub1/hjemmepc/kap03_1.htm

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-03-02 17:59

On Mon, 4 Mar 2002 20:04:32 +0100,
G.A. <tbru@worldonline.dk> wrote:
> Til sidst omkring fri bil/firmabil. Hvis man bliver beskattet af den, indgår
> benzin så i ens "gode" eller skal man selv betale for det? Og må man have
> børn eller andre passagerer med i privattiden?

Du kan angiveligt få en firmabil med fri benzin. Jeg kender flere der
har dette (ihvertfald fri benzin i Danmark). Den ene bekendte betaler
vel omkring 2% pr. måned af bilens nypris for dette arrangement.

Der er også løsninger hvor du fører kørebog, og "køber" kilometer
af firmaet.

> Håber der er nogle der kan hjælpe. Jeg har kigget på Told og Skats side og
> familieadvokaten, men jeg har brug for liiiiidt klarere sprog

Så ring til T&S.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-03-02 18:15

"G.A." wrote:
klip
> Til sidst omkring fri bil/firmabil. Hvis man bliver beskattet af den, indgår
> benzin så i ens "gode" eller skal man selv betale for det? Og må man have
> børn eller andre passagerer med i privattiden?

Fri bil er reel fri bil, incl. alle udgifter, incl alle forbrugsudgifter.
Og til fri rådighed, hvor og hvordan du ønsker.

Beregnes, svjh af 25% af nypris, og indeholder alle udgifter.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Henning

Dato : 05-03-02 20:41

On Tue, 05 Mar 2002 18:14:49 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>Og til fri rådighed, hvor og hvordan du ønsker.
>
>Beregnes, svjh af 25% af nypris, og indeholder alle udgifter.

Dog minimum 160.000,- Over 350.000 (svjh) er det kun 20%.
"Fri bil" er FRI BIL! Dvs. er du på ferie i udlandet, tager du
benzinbonenerne med hjem, og skriver dem på som egenbetaling med
tilhørende fradrag i beskatningen.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : G.A.

Dato : 05-03-02 22:32

Mange tusind tak for jeres hjælp!

Hvis der er andre der ved noget om de andre ting, så skriv gerne!

Tak for en fed og aktiv newsgroup!!
GA

Fra : petersen_michael

Dato : 07-03-02 21:08

G.A. skrev i meddelelsen <0wPg8.81$ng4.16403@news000.worldonline.dk>...
>Hejsa
>
>Jeg leder efter nogle retningslinier, når man skal forhandle "goder" hjem.

[lidt ujuridisk]

det er noget shit, at skulle tage bussen hjem, den dag du skal ryde dit skrivebord..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-03-02 21:10

petersen_michael wrote:

> [lidt ujuridisk]
>
> det er noget shit, at skulle tage bussen hjem, den dag du skal ryde dit skrivebord..

Så du har glemt at få indført punkt xx :

Alle personalegoder, udover direkte udbetalt løn eller som lønandele,
ophører tidligst tre måneder efter ophør af ansættelsforholdet.

Fra : petersen_michael

Dato : 07-03-02 21:17

Erik G Christensen skrev i meddelelsen <3C87C931.24C4DA98@post1.tele.dk>...

>Så du har glemt at få indført punkt xx :
>
>Alle personalegoder, udover direkte udbetalt løn eller som lønandele,
>ophører tidligst tre måneder efter ophør af ansættelsforholdet.

den var sej

er den ophavsretligt beskyttet, eller kan jeg føje den til mine guldkorn
uden regres risiko ?

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-03-02 21:49

petersen_michael wrote:

> Erik G Christensen skrev

> den var sej
>
> er den ophavsretligt beskyttet, eller kan jeg føje den til mine guldkorn
> uden regres risiko ?

Godtgørelser, afregnet i rødvin (uden Farumniveau) modtages med tak,
bedre modtages med begærlighed

Fra : petersen_michael

Dato : 09-03-02 21:35

Erik G Christensen skrev i meddelelsen <3C87D22C.DBA0E001@post1.tele.dk>...

>Godtgørelser, afregnet i rødvin (uden Farumniveau) modtages med tak,
>bedre modtages med begærlighed

næste gang du er i Nyborg, så kig ind forbi, så deler vi en god flaske
( dog ikke i samme prisklasse, som dem Farum borgmesteren nydder )