Standard vs. optimert avfjedring - sammenl~
Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-03-02 12:11

I weekenden var jeg nede i Tyskland for å hente min nye MC, og på vei hjem
kjørte jeg opp til Ringen. Jeg skulle møte en kamerat som ville kjøpe mine
Dymag hjul og Öhlins forgaffel fra R1'en. Den R1 han hadde, var i forvenen
modifisert med strammere fjedre i forgaffelen og tykkere olje, og han hadde
også montert en Öhlins bakdemper. Den burde med andre ord være mere enn god
nok, og skal man tro visse fortalere for standard maskiner her på gruppen,
så vil en alminnelig dødelig som meg selv ikke kunne ha utbytte av den
optimering som var foretatt, for ikke å snakke om en ytterligere
investering.

Det finnes neppe et bedre sted for å teste chassisendringer enn Nürburgring.
Det var derfor opplagt å ta maskinen ut for noen runder, skifte gaffelen og
så teste igjen. Idet det nesten ingen besøkende var på Ringen i weekenden,
hadde jeg riktig god muilghet for å kjøre i det tempo og i de spor jeg selv
ønsket. Ideelt for testing. Innen jeg kjørte ut, hadde jeg justert
avfjedringen så godt jeg kunne. "Sag" var satt presist, og demping og retur
var også pillet litt ved. Maskinen kjøret riktig godt, markant bedre enn en
standard R1.

Ved inngangen til Hatzenbach, som ligger et par km fra start, kommer man ned
ad en bakke hvoretter man skal inn i en halvlang venstrekurve. Midt i kurven
er asfalten lappet, hvilket er "glimrende" for å bringe en MC med høy
hastighet ut av kontroll. Med 155km/t var det ikke en fornøyelse å kjøre
igjennom. Det virket som om highspeed kompresjonsdemping var alt for hard.
Maskinen ble ekstremt urolig, og jeg kom ut av kurven i et helt annet spor
enn hva jeg hadde planlagt.

I høyfartspartier virket gaffelen bra, den hadde ingen problemer med å
håndtere (nester) topphastighet i bunnen av Fuchsröhre, eller de lange
venstrekurver opp Kesselechen. Men skarpe bumps var den ikke istand til å
håndtere ved høy hastighet. Hver eneste av slagsen bragte forenden ut av
kontroll. I Pflanzgarten, som består av en rekke svingkombinasjoner og et
par mindre hopp, virket forenden også meget ustabil, og jeg var nødt til å
holde igjen for ikke å miste kontrollen. Jeg forsøkte å justere på dempingen
ytterligere, men det hjalp ikke synderlig meget.

Etter å ha montert Öhlins gaffelen kjørte jeg ut igjen. I den nevnte
venstresving ved Hatzenbach, kunne jeg problemløst kjøre igjennom med
170km/t. Responsen fra forenden var markant forbedret, det føltes som en
helt annen MC. Pflanzgarten 2 kunne kjøres med knapt 200km/t over det siste
av hoppene, hvilket var over 20km/t hurtigere enn jeg turde med standard
gaffel. PÅ tross av markant høyere tempo, følte jeg at jeg hadde større
kontroll over maskinen, og at grensene var hevet bertraktelig.

Nå er det ingen tvil om, at man med en standard R1 gaffel optimert med
korrekte fjedre og modifisert dempingskurve, kan oppnå noenlunde samme
resultat som skiftet til Öhlins, men mine sammenligninger viser uansett hvor
viktig avfjedringen er ved høyt tempo. Til gatebruk er den originale
forgaffel mere enn god nok, men kjører man en del bane, er de penge den
optimering av avfjedringen koster godt anvendt. I tilllegg til at man
reduserer sine rundetider betraktelig, gir den optimerte avfjedringen en
markant økning i kjøreglede og kontroll. Anbefales på det kraftigste. Den
Gixxer jeg har kjøpt nå, står p.t. med standard avfjedring. Det blir
spennende å se om/hvor meget rundetider på forskjellige baner endres når
avfjedringen er optimert...

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-03-02 12:57

On Mon, 4 Mar 2002 12:10:53 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

> [...]
>så vil en alminnelig dødelig som meg selv ikke kunne ha utbytte av den
>optimering som var foretatt, for ikke å snakke om en ytterligere

<snip sammenligningen>

Han er garanteret ikke overbevist og vil sikkert hævde at : "it's all
in your mind"

Skærer man ind til benet,kan det kort konstateres at std. fjedre er
opsat til en gennemsnitsvægt og dæmpningskurven også sat til en
gennemsnitsbrug ,som aldrig nogensinde kan blive optimalt til den
slags hård brug på en bane - period ! :

Flg. som man vælge at tro på eller ej,opsummerer det meget godt...

"New motorcycles purchased from the dealership are generally set-up on
the soft side, for a rider in the weight range of 140-165 lbs. If you
are not in this range, you must retune the suspension for your weight
within the internals of forks and shocks, the manufacturer puts valves
with small venturis. This, along with shims, creates a damping curve.
This works okay at slower speeds, but at higher speeds, when the
suspension must react more quickly, the method cannot flow enough oil,
and you experience hydraulic lock. With hydraulic lock, there is no
damping. The fork and/or shock cannot dampen correctly and handling
suffers. The solution is to re-valve the active components for the
proper damping curve. It does not matter what components you have,
(Ohlins, Fox, KYB, Showa). If you can achieve the damping curve that
is needed, it does not matter what brand name is on the component.
Sometimes with stock components, when you turn the adjusters full in
or out, you do not notice a difference. This is due to the fact that
the manufacturer has put the damping curve in an area outside of your
ideal range. After re-valving, the adjusters will be brought into
play, and when you make an adjustment, you will be able to notice that
they affect the way the way the fork or shock perform.

One of the problems with stock springs is, in most cases, it is of a
progressive rate. This is to say, a spring at sag may be .85 kg per
mm, and at 2.5 inches of travel, it may be 1.05 kg per mm, getting
progressively stiffer. The ideal solution is to install a spring with
a straight rate, specific for your weight, and the weight of your
motorcycle. In some cases, the factory installs a straight rate
spring, but often the incorrect rate for your weight.

Dave W. Hodges
Circuit One Suspension"

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-03-02 13:12

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
> Han er garanteret ikke overbevist og vil sikkert hævde at : "it's all
> in your mind"
Kan være, men hastighet og rundetider er ikke subjektive opplevelser

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-03-02 13:29

On Mon, 4 Mar 2002 13:12:05 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>Kan være, men hastighet og rundetider er ikke subjektive opplevelser

Tænkte mere på den psykologiske krykke-fkt. var det ikke et udtryk der
blev brugt sidst,du vidste det og ubevidst turde du mere,så
dobbel-blind forsøg ik' ) - uanset,så er det IMO en fejlslutning at
optimering kun er for eliten,det bragte citat nævner det ikke med eet
ord,det er snarere nogle begrænsninger der ligger i std affjedring
rent fysisk og som man kan forbedre i varierende grad hvis man har
lidt indsigt i hvorfor tingene opfører sig som de gør.

-M

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 16:16

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Han er garanteret ikke overbevist og vil sikkert hævde at : "it's all
> in your mind"

Jo, jo!
Min modstand går dels på økonomien deri, og dels i nødvendigheden for
den skare (under eliten) der kan klippe mere end 1 sekund af fra træning
til træning, alene igennem forbedring af egen kørsel!
Sammenholder jeg begge dele, er det spild af penge (RR-piloter har
aldrig for mange penge!), sålænge at man kan forbedre sig yderligere
(eller mere?) gennem personlige præstationer.

Ud fra denne min "overkill-anskuelse" finder jeg standard-klasserne i
RR-sporten for suveræne, derved at den enkelte kun har sig selv og sin
egen kørsel at forbedre på, og derfor dels sparer at bruge større beløb
på sådanne optimeringer, dels slipper for at bilde sig selv ind at ham
foran kører stærkere fordi han har haft flere penge at hælde i
stel/motor!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-03-02 16:29

> Min modstand går dels på økonomien deri
Men det er som tidligere fremhevet en individuell ting. Ditt argument svarer
litt til at jeg skal si til min kamerat som jeg deler garage med, at det var
unødvendig å bruke penger på en Porsche GT3. Han blir allikevel ikke like
hurtig som Waler Röhrl og kunne derfor like godt ha brukt pengene på flere
kjørekursus.

> [...]
> aldrig for mange penge!), sålænge at man kan forbedre sig yderligere
> (eller mere?) gennem personlige præstationer.
Forbedring gjennom egne prestasjoner vil man jo uansett ha, og med en
avfjedring som spiller løper man ikke inn i at sykkelen setter grenser. Idet
en optimering av forgaffel koster fra 200Euro, og en brukbar bakdemper kan
bestilles fra Tyskland for under 5000 kroner, er det nok ikke det som velter
budgettet.

JS

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 22:14

<origo@earthling.net> skrev i en news:a603o0$2u0$1@sunsite.dk...

> [...]
allikevel
> ikke like hurtig som Waler Röhrl og kunne derfor like godt ha brukt

Jamen det er jo lige akkurat dét jeg mener !

> [...]
brukbar
> bakdemper kan bestilles fra Tyskland for under 5000 kroner, er det nok

Mnjaeh :-/
Men rette fattiglem iblandt læserne har måske fundet trøst (eller
provokation?) i mine ord.
Og det er jo derom at det sig drejer: Modspil!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-03-02 22:33

> Jamen det er jo lige akkurat dét jeg mener !
Og hans svar ville så være: "Hvorfor? Jeg har råd til bilen, og jeg tar på
så mange kursus som jeg har lyst til."
Og det er saken i et nøtteskall

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-03-02 16:44

On Mon, 4 Mar 2002 16:16:17 +0100, "Armand"
> [...]

>aldrig for mange penge!), sålænge at man kan forbedre sig yderligere
>(eller mere?) gennem personlige præstationer.

Hvorfor skal det være et enten eller ? - sure, træning er da godt,men
en enkelt træningssession er da absolut heller ikke billig eller nem
at skrue sammen rent logistisk set,man _behøver_ jo ikke købe en
Öhlins gaffel til 50 kkr,mindre kan absolut gøre det f.eks en simpel
revalve og set i sammenhæng kan det sagtens være et både og,specielt
hvis man uanset tempo er i stand til at vurdere affjedring.

> [...]
>på sådanne optimeringer, dels slipper for at bilde sig selv ind at ham
>foran kører stærkere fordi han har haft flere penge at hælde i

Det kan jeg godt følge,jeg er også rigtigt godt tilfreds med at køre i
en std. klasse,men selv i den er det klart at der er en del forskel i
materiel og at talentet kan kun bringe en so far...Folk på RGV'en
f.eks kan da nå langt på evner,men det er alliwl altid en Priller der
vinder ).

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-03-02 17:01

> [...]
> materiel og at talentet kan kun bringe en so far...Folk på RGV'en
> f.eks kan da nå langt på evner,men det er alliwl altid en Priller der

Må du ikke foreta noen som helst endringer på avfjedringen?

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-03-02 17:18

On Mon, 4 Mar 2002 17:00:38 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>Må du ikke foreta noen som helst endringer på avfjedringen?

Jow,på min RS250 må jeg gerne skifte bagdæmper fordi den er mere end 4
år gammel (-97),hvis blot den holder originale mål og vist nok også
gerne skifte "internals" i forgaflen,problemet der kan så være at den
er temmelig speciel på den gamle model med dæmpning i det ene ben og
fjeder i det andet.Mest er det nu fordi jeg først kom i gang sent
sidste år og stadig er ved at lære bare at holde den i powerbandet og
i det hele taget køre 2-takter,dropper man ud,er der lynhurtigt tabt
flere sek. så lige nu har affjedringstuning ikke så høj prioritet i
forhold til så meget andet - men kunne godt få det senere....

Så lidt affjedringstuning _er_ faktisk tilladt også i std. klasserne.

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-03-02 17:33

> Så lidt affjedringstuning _er_ faktisk tilladt også i std. klasserne.

Det var det jeg også trodde. Fint nok at det kun er innmat i gaffel som er
tillatt å skifte, i motsatt fall begynner det å koste...

JS

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 22:15

<origo@earthling.net> skrev i en news:a607fm$fgu$1@sunsite.dk...

> "Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
> Det var det jeg også trodde. Fint nok at det kun er innmat i gaffel
> som er tillatt å skifte, i motsatt fall begynner det å koste...

Man må ikke(!) bruge "fremmed" indmad, og det er er spørgsmål om
hvorvidt man overhovedet må bearbejde den originale:
Når man end ikke må skære pakninger, der stikker ind i skyllekanalerne,
fri; kan jeg ikke forestille mig at man må trimme den originale
affjedring igennem andet en olieviskositet :-/

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-03-02 22:38

On Mon, 4 Mar 2002 22:15:07 +0100, "Armand"
> [...]

>fri; kan jeg ikke forestille mig at man må trimme den originale
>affjedring igennem andet en olieviskositet :-/

Det kan da godt være du ikke kan forestille dig det,men ikke desto
mindre så er det tilladt ifølge std - reglementet.

"Motorcykler over 3 år (1. januar), må skifte bagdæmper(e) med
uorginal(e) (med originale mål). - jeg må således gerne sætte en
Öhlins på hvis der findes en med originale mål "

Desuden er det tilladt at ændre dæmpningen såvel for som bag.

"Oliegennemstrømningen (dæmpningen) må ændres i forgaffel og
bagdæmper." - Der står intet om at det skal være via viskositet,så en
revalve f.eks skulle være muligt.

-M

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 23:30

> Det kan da godt være du ikke kan forestille dig det,men ikke desto
> mindre så er det tilladt ifølge std - reglementet.

Undskyld - Jeg er bare blevet for gammel og uinformeret, og det ser ud
til at høgene har haft ét og andet at skulle sige siden jeg kørte std.
250

--
Armand.
(due)

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-03-02 23:36

On Mon, 4 Mar 2002 23:29:35 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Undskyld - Jeg er bare blevet for gammel og uinformeret

NEJ - Det er du _ikke_ !!!

>, og det ser ud
>til at høgene har haft ét og andet at skulle sige siden jeg kørte std.
>250

Det er til gengæld meget muligt

-M