Er her nogen der kører PageMaker 6.52 DK p~
Fra : Beacon

Dato : 27-01-01 01:01

Hvis det er tilfældet vil jeg meget gerne høre fra dig.

Jeg har store problemer med at printe, og har haft det siden
opdatering til OS9

Mvh.
Kim Thranborg
6000 Kolding
mail: kim@thranborg.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-01 04:35

Hej Kim

Hvilken printer/printerdriver bruger du? - Jeg har godt nok ikke den
danske PM6.52 men derimod US versionen. Jeg véd, der er visse problemer
med 9.0.4 og PM 6.52 og forskellige printere - især Lexmarks og Epsons
printere og drivere.

Svjv skulle det være beskrevet på Pagemaker mailinglisten, - både
problemernes art og løsningsmodeller/-forslag, men jeg har desværre ikke
adressen, men jeg tror den er på <http://www.adobe.com>

mvh. Erik Richard

Kim Thranborg wrote:

> Hvis det er tilfældet vil jeg meget gerne høre fra dig.
>
> Jeg har store problemer med at printe, og har haft det siden
> opdatering til OS9

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Beacon

Dato : 27-01-01 09:19

Siden vi opdaterede til OS9 har udskriftsmenuen i PM 6.52 været
extremt langsom at komme igennem. Maskinerne (begge G4 på 450mhz med
omkring 400mb ram) bliver ganske enkelt sløve så snart vi siger print
og det tager omkring 10-15 min at komme igennem printopsætningen.
Vi har prøvet AdobePS version 8.7 og 8.5 og flere Laserwriterversioner
helt fra 8.3.4 og op til den nyeste men intet hjælper.
Det skal lige siges at problemet er der uanset om vi printer direkte
til AGFA Viper RIP'en eller via Printspool'en på NT4 eller for den
sags skyld Adobe's Virtual Printer.

Er der nogen der har gode ideer eller skal vi "bare" vente tålmodigt
på OS 9.1 og håbe at det løser problemet...

Mvh.
Kim Thranborg
6000 Kolding
mail: kim@thranborg.dk

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3A7241F7.335F5E53@mail1.stofanet.dk...

Kim Thranborg wrote:

> Hvis det er tilfældet vil jeg meget gerne høre fra dig.
>
> Jeg har store problemer med at printe, og har haft det siden
> opdatering til OS9

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit:
<http://www.nisus.com>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-01 16:34

Hej Kim

Jeg går ud fra, at I har prøvet at trække printerdriverne ud på
skrivebordet, genstartet og genopbygget skrivebordet og igen lagt driverne
i systemmappen, - hvis ikke så prøv det. - Nogle gange hjælper det, nogle
gange ikke...

Kontrollér lige, at der er de følgende filer i Pagemaker mappen:
Pagemaker 6.5: PM6.5 RSRC
Mappen Tools: (to mapper med filtre)
Export PDF 3.01 Plug-in Update
PDF Import Filter 1.0
Mappen RSRC
Printer Styles
SLguide.cnt

Kim Thranborg wrote:

> [...]
> omkring 400mb ram) bliver ganske enkelt sløve så snart vi siger print
> og det tager omkring 10-15 min at komme igennem printopsætningen.

Jeg forudsætter, at I ikke bruger VM, da I har så meget fysisk RAM? -
Adobe programmerne er jo ikke særligt glade for VM. Jeg har selv oplevet,
at både Photoshop og InDesign har quittet uden videre, fordi jeg havde
glemt at slå VM fra efter en geninstallering af systemet.

Laserwriter 8 programmet skal have meget RAM, - den må gerne få op til
128mb. Lad også være med at bruge 'Skrivebordsprinter' / Desktopprinter.
De usynlige styrefiler til Dtp gør et eller andet ved systemet, så snart
en printer aktiveres, og det er ligegyldig om det er en TT eller en PS
printer. Jeg har oplevet, at det tog _4_ min. at opbygge en enkelt side i
Filemaker 2.1 med sølle _3_ celler med ren tekst! Prøv derfor med et
program som fx. File Buddy at kigge alle usynlige filer igennem og fjern
alt, hvad der har noget med 'Skrivebordsprinter' og 'Desktoprinter' at
gøre.

Jeg går også ud fra, at I bruger ATM og/eller Acrobat... Giv begge en hel
del RAM ekstra. Det vil lette den 'flskehals' som især ATM er. - ATM gerne
op til 64mb og Acrobat op til 100mb.

> Vi har prøvet AdobePS version 8.7 og 8.5 og flere Laserwriterversioner
> helt fra 8.3.4 og op til den nyeste men intet hjælper.

Har I prøvet 'PrintToPDF?
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=3595>
Free Print 3.5.x? <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1740>

> Det skal lige siges at problemet er der uanset om vi printer direkte
> til AGFA Viper RIP'en eller via Printspool'en på NT4 eller for den
> sags skyld Adobe's Virtual Printer.

Hm... hvor meget RAM har printerne indbygget? - Er der indbygget HD med
installerede fonte i printerne? - Hvis der er, så er det vigtig, at der er
så meget RAM som overhovedet muligt.

> Er der nogen der har gode ideer eller skal vi "bare" vente tålmodigt
> på OS 9.1 og håbe at det løser problemet...

Jeg har fået at vide fra inkarnerede PM brugere, at i løbet af meget kort
tid, vil PM blive overført til rækken af 'discontinued products' hos
Adobe, og at der ikke vil komme nye opdateringer fremover.

Idéer? - Tjah, - Har I overvejet at gå over til Quark? - Jeg bryder mig
ikke selv om programmet, men det er da sjpælden men hører om, at den ikke
gør sit arbejde...-)

InDesign eller PressReady kunne måske være en løsning... Jeg har leget
noget med ID, men må også indrømme, den er noget reduceret endnu i forhold
til PM. PR har jeg ikke prøvet, kun læst omtale, og det virker lovende,
meeen, jeg vil godt have nogle pro-brugeres erfaringer før jeg ville
investere i den.

Ja, og så en af mine 'hjertebørn' - RagTime 5.01. - Den findes i både
Wintel og Mac og alle dokumentformater er nøjagtig identiske, - så ingen
konverteringsproblemer. Og så er dens layout- og opsætningsværktøjer helt
unikke og lynhurtige. - Og så er alt integreret, - tekst, - tabeller, -
grafik osv... En 30 dages fullworking demo kan downloades fra B&E Software
både til Mac og Win:
<http://www.besoftware.com/Download/Download_Index.html>

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-01-01 21:37

> Kontrollér lige, at der er de følgende filer i Pagemaker mappen:
> Pagemaker 6.5: PM6.5 RSRC

Ahem, jeg ville gerne se PageMaker starte uden at beklage sig voldsomt,
hvis ovenstående fil manglede.

> [...]
> program som fx. File Buddy at kigge alle usynlige filer igennem og fjern
> alt, hvad der har noget med 'Skrivebordsprinter' og 'Desktoprinter' at

To almindelige spørgsmål og ét måbende:

1. "Laserwriter 8 programmet skal have meget RAM..."? Du antyder vel
ikke, at man skal ændre type-koden til APPL og rette i
hukommelsestildelingen og så skifte tilbage igen?

2. Hvad i alverden er "usynlige styrefiler til Dtp"? Dem kunne jeg da
godt tænke mig at se; det lyder som et klart hårdt styringsredskab.

Måbende: Undlad at bruge skrivebordsprintere...? Hvis de virkelig skulle
give så mange problemer, som du påstår, så ville jeg da ikke kunne
bestille andet end at have ballede med de omkring 130 mac'er af alle
aldersklasser og OS'er fra 8.1 til 9.0.4 på min arbejdsplads, hvor
*samtlige* bruger skrivebordsprintere til udprint i sort/hvid på HP
PostScript-printere og i farve på Epson-blækprintere og gennem Fiery
RIP'er.

Og jeg kan forsikre dig, at de problemer, der opstår omkring udprint,
for over 90 procents vedkommende drejer sig om brugerfejl. Jeg har én
gang inden for ca. 2 år oplevet problemer med skrivebordsprintere, men
det var ikke andet end et efterhånden halvsløjt styresystem, der trængte
til en geninstallation.

> Jeg går også ud fra, at I bruger ATM og/eller Acrobat... Giv begge en hel
> del RAM ekstra. Det vil lette den 'flskehals' som især ATM er. - ATM gerne
> op til 64mb og Acrobat op til 100mb.

Ja, hvis man har 800 skrifter og forsøger at have dem aktiverede
allesammen, *så* er ATM en flaskehals -

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-01 03:46

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> To almindelige spørgsmål og ét måbende:
>
> 1. "Laserwriter 8 programmet skal have meget RAM..."? Du antyder vel
> ikke, at man skal ændre type-koden til APPL og rette i
> hukommelsestildelingen og så skifte tilbage igen?

Næh, - blot COM+I -> Hukommelse/Memory, - ganske som du kan gøre det med
udvidelsen 'Skrivestyring'. - Hvis du ikke er klar over det, er der nogle få
udvidelser/INITS, der har de faciliteter.

> 2. Hvad i alverden er "usynlige styrefiler til Dtp"? Dem kunne jeg da
> godt tænke mig at se; det lyder som et klart hårdt styringsredskab.

Hvis du bruger / har Skrivebordsprinter installeret vil der i roden af HD'en
ligge to usynlige filer med navnene: DesktopPrinterDB og DesktopPrinter. -
Navnene er på engelsk uanset om du ellers bruger et dansk system. Det er to
filer, der indeholder alle kommandoinformationer til skrivebordsudprintning. Og
der er en vis tendens til, at de enten låser sig selv eller ødelægges, hvorved
der opstår problemer med div. udskriftsfunktioner. Filerne gendannes efter en
genstart og resettes til oprindelig. - Og jeg kunne have tilføjet til Kims
indlæg, at de er særligt følsomme overfor Epson Stylus Series, Tectronic og
Agfa printere.

> [...]
> *samtlige* bruger skrivebordsprintere til udprint i sort/hvid på HP
> PostScript-printere og i farve på Epson-blækprintere og gennem Fiery

Så er I heldige, - eller også er du dygtig til dit håndværk! - 90& af de
printerspørgsmål, jeg får, handler om desktopprinting. Og af dem er de fleste
om Stylus, Deskjet og Agfa printere og på det seneste også om OKIPage, - så jeg
tror nok, jeg har hold i det, jeg siger.

> [...]
> til en geninstallation.

> Ja, hvis man har 800 skrifter og forsøger at have dem aktiverede

800? - næh, du behøver såmænd blot en hundredstykker... En ATM freak fra det
gamle ComputerMac sagde engang til mig, at man skulle tildele ATM lige så meget
RAM, som de loadede skrifter fyldte i mb/kb + 4mb, - og at Acrobat skulle have
mindst det tredobbelte!

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-01-01 12:42

Jeg bruger PageMaker 6.52 på grå G3 med OS 9.04 LS 4/600PS og HP930C
(når det skal være farver, ellers ikke). ATM 4.6.
Jeg har ingen problemer med det. Dog mærker jeg også den beskrevne
træghed i printdialogen. Det er imidlertid kun nogle få sekunder, det
drejer sig om.
Jeg kan bruge LaserWriter 8 og Adobe PS i flæng.
Sommeren 1999 var et helvede. Såvidt jeg husker var der en konflikt
mellem OS 8.6 og PageMaker, der ytrede sig, når PM inkluderede epser,
hvori der var skrifter. Det blev repareret med den opdatering til 6.52,
hvor man selv manuelt skulle udskifte en lang række hjælpefiler i
PM-mappen. Spørg mig ikke, hvordan det teknisk hænger sammen.
Jeg producerer undervisningsmaterialer til musikundervisning. Jeg laver
eps. i Finale (nodeskrivning), og sætter dem ind i PM, der er ekstremt
følsom over for, at alle anvendte skrifter er på plads og i orden.
Ellers får man en besked om, at der er opstået en postscriptfejl. "Flere
oplysninger i Finder" - Gu' er der er ej flere oplysninger i Finder.
Hvis man følger nøje med, mens dokumentet bliver sendt til printeren kan
man måske få et fingerpeg om, på hvilken side og måske endda med hvilken
font problemet opstår. Hvis det er er stort dokument, må man gå igang
med at udskrive en side ad gangen for at indkredse problemet.
Så må man tilbage til det program, der har lavet epsen og gå alle
skrifter igennem.
Man kan lære deraf, at man skal vise mådehold og sytematik i brugen af
skrifter i sine epser. Hvis man producerer dokumenter, der skal
genbruges i lang tid efter, er der stor risiko for, at lænkerne bliver
ødelagt og anvendte skrifter går tabt, fordi man glemmer, at de har
været brugt og skal være til rådighed. Jeg har lige været alt det
igennem med et dokument på 41 sider med 80 epser.
Hvis dokumentet er færdigredigeret, vil det være en god idé at lave sig
en pdf-version, som er uafhængig af disse risici.
Jeg håber og beder til, at PageMaker må få lov at bevare sine
eksistensbetingelser flere år endnu under nye OS-versioner. Jeg øver mig
jævnligt i InDesign, men føler absolut mere hjemme i PM, der stadig slår
InDesign i brugervenlighed og kvalitet på mange områder - InDesigns
stærke sider ufortalt.

Ove Steen Smidt

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 28-01-01 22:18

> Næh, - blot COM+I -> Hukommelse/Memory, - ganske som du kan gøre det med
> udvidelsen 'Skrivestyring'. - Hvis du ikke er klar over det, er der nogle
> få udvidelser/INITS, der har de faciliteter.

Det må jeg simpelthen prøve!

Meeeen, det er muligt, at den *fysiske* placering er mappen
"Udvidelser", dog er omtalte Skrivestyring et *program* og ikke en ægte
udvidelse. Og sandelig om det slet ikke virker med LaserWriter 8. Det er
jo en "vælgerudvidelse".

> [...]
> oprindelig. - Og jeg kunne have tilføjet til Kims indlæg, at de er særligt
> følsomme overfor Epson Stylus Series, Tectronic og Agfa printere.

Du svarede ikke på spørgsmålet. Af dit oprindelige svar forekommer det,
at disse "usynlige styrefiler" er relateret til DTP, og det er jo noget
sludder, ikke sandt?

I øvrigt kan jeg kun finde en usynlig fil ved navn "DesktopPrinters DB"
og det er - som navnet antyder - en *database* med information om, hvor
disse skrivebordsprintere er placeret, i særdeleshed hvis man har været
så flink at flytte dem væk fra skrivebordet. Der er sikkert også lidt
mere information i denne fil, men det kan da ikke kaldes "alle
> [...]

> fleste om Stylus, Deskjet og Agfa printere og på det seneste også om
> OKIPage, - så jeg tror nok, jeg har hold i det, jeg siger.

Det må så være et både statistisk og velfunderet held. Tror du virkelig,
at det har noget med "held" eller særlig "dygtighed" at gøre? Kunne det
tænkes, at "det bare virker"?

Og for en god ordens skyld: Hvornår er Epson begyndt at lave
printersoftware til Stylus-serien, der understøtter skrivebordsprintere?

> [...]
> så meget RAM, som de loadede skrifter fyldte i mb/kb + 4mb, - og at
> Acrobat skulle have mindst det tredobbelte!

Egentlig vil jeg helst undgå at kommentere det, men jeg føler et behov:

Jeg går ud fra at du mener ATMs "Character Cache", altså den interne
buffer:

Sjovt nok så bruges denne cache primært til visning af skrifter på
skærmen. Jo større cache, jo flere *forskellige* skrifter kan vises fx
ved rulning gennem et dokument, uden at de skal indlæses fra disken.
(fortsættelse følger et par afsnit nede).

Husk, der er intet til hinder for at anvende en PostScript-skrift til
udskrivning på en PostScript-printer uden brug af ATM.

Hvad skal Acrobat med al den RAM? Det er kun nødvendigt, hvis der skal
vises PDF-filer med kompliceret og tonstung grafik samt et hav af
indlejrede skrifter. Og når man dertil, skulle den, der havde
fremstillet indholdet af PDF-filen, øjeblikkeligt sendes på kursus eller
hjem. Og det gælder også, hvis man har behov for at ATM kan vise 100
skrifter i samme dokument!

Det var alt for nu -

Og stadig... -- Med venlig hilsen Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-01 00:47

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Du svarede ikke på spørgsmålet. Af dit oprindelige svar forekommer det,
> at disse "usynlige styrefiler" er relateret til DTP, og det er jo noget
> sludder, ikke sandt?

Det er ikke spor sludder. - Og der bør være to filer med de navne, jeg skriver
ovenfor. - Og hvad er det, jeg ikke ssvarer på? - Jeg kan give dig et eksempel.
- Hvis du bruger D&D til at udskrive en fil med, vil den automatisk blive
generet til udskrift, - dvs., at de kommandoer, du ellers skulle bruge for at
aktivere printeren bliver overført via de usynlige filer.

> [...]
> mere information i denne fil, men det kan da ikke kaldes "alle
> kommandoinformationer til skrivebordsudprintning".

Nu har jeg jo af gode grunde ikke set jeres systemmappers indhold, men hvis I
har _alle_ delene til 'Udskrift fra Skrivebord' installeret, bør der i mappen
Udvidelser være mindst to filer - Skrivebordsprinterstyring, Skrivebordsprinter
Buffer, og det er de filer, der danner de to usynlige filer, og de _er_ der, så
sent som for et par timer siden sad jeg og kiggede på dem, da jeg efter en OS
9.1 installering på min PM 7200 fjernede alt det, jeg ikke bruger på den
maskine.

> Det må så være et både statistisk og velfunderet held. Tror du virkelig,
> at det har noget med "held" eller særlig "dygtighed" at gøre? Kunne det
> tænkes, at "det bare virker"?

Ikke for at sige noget Thomas, men så er det pokkerme første gang, at jeg har
set et printyernetværk fungere helt uden problemer!

> Og for en god ordens skyld: Hvornår er Epson begyndt at lave
> printersoftware til Stylus-serien, der understøtter skrivebordsprintere?

Jeg véd ikke hvornår, men der er flere af dem, jeg kender der bruger det. Andet
kan jeg ikke sige.

> Egentlig vil jeg helst undgå at kommentere det, men jeg føler et behov:
>
> Jeg går ud fra at du mener ATMs "Character Cache", altså den interne
> buffer:

Nej, den skal helst ikke over 1mb - iflg. den samme ATM freak. - Jeg mener
faktisk selve ATM kontrolpanelet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-01-01 01:36

In article <3A74AF63.60B477DD@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Det er ikke spor sludder. - Og der bør være to filer med de navne,
> jeg skriver ovenfor. -

Jeg har nu også kun den ene, og min skrivebordsprinter fungerer helt
fint.

> [...]
> blive generet til udskrift, - dvs., at de kommandoer, du ellers
> skulle bruge for at aktivere printeren bliver overført via de

Øehm, nej.
DesktopPrinters DB er, som du selv nævner, en fil, og den overfører
ingen information. Dens opgave er nogenlunde den samme som Desktop
databasens - dvs den holder styr på hvilke skrivebordsprintere du har,
og hvor de er.
Printerkommandoerne bliver sendt via programmet
Skrivebordsprinterstyring.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-01 18:45

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Jeg har nu også kun den ene, og min skrivebordsprinter fungerer helt
> fint.

Hm, - mystisk....

> [...]
> og hvor de er.
> Printerkommandoerne bliver sendt via programmet

Min idé er, at det kan være Skrprst., der danner filen, men så burde den
ogsoå¨være i alle systemer. - Men jeg kan ikke give en forklaring på,
hvorfor nogle kun har én usynlig fil....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 29-01-01 21:47

[gigantklip, da resten varetages andetsteds i tråden]

Læs hvad jeg skrev:
"Og jeg kan forsikre dig, at de problemer, der opstår omkring udprint,
for over 90 procents vedkommende drejer sig om brugerfejl."

Betyder det "helt uden problemer"? Selvfølgelig ikke, de sidste knap 10%
er da helliget problemer, men de har - med en enkelt undtagelse - ikke
været relateret til skrivebordsprintere.

Et eksempel: Illustrator 8/9 vil ikke printe i A3 på en Canon CLC700 via
en ColorPASS RIP, hvis man ikke specifikt beder om print fra A3-bakken -
og på trods af at alle indstillinger i Illustrator (Document Setup og
Page Setup) er sat til A3. Øvrige programmer har ingen problemer.

Er det ikke skrivebordsprinterens skyld? Nej, det er et problem mellem
Illustrator, LaserWriter-driveren og ColorPASS'ens printerbeskrivelse.
Problemet er ikke værre end, at brugerene må instrueres i at vælge den
korrekte bakke i printdialogen. Og hvis de ikke kan følge en simpel
vejledning, så er det på ingen måde skrivebordsprinterens skyld...

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-01 03:31

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Læs hvad jeg skrev:
> "Og jeg kan forsikre dig, at de problemer, der opstår omkring udprint,
> for over 90 procents vedkommende drejer sig om brugerfejl."

Det er netop det, jeg gorde. - Jeg regner ikke brugerfejl for 'netværksfejl', -
men netop 'brugerfejl'.

> [...]
> og på trods af at alle indstillinger i Illustrator (Document Setup og
> Page Setup) er sat til A3. Øvrige programmer har ingen problemer.

Hm, - det skal jeg faktisk også, hvis jeg går til ukurante papirstørrelser selv på
min gamle Laserwriter 300, - så for mig vil det være naturligt at tjekke
papirtype/str. før en udprint.

Og når man så tillige med véd, hvor tosset 'Illu' af og til kan opføre sig, nå ja,
så er der jo ekstra grund til at være opmærksom.

> [...]
> korrekte bakke i printdialogen. Og hvis de ikke kan følge en simpel
> vejledning, så er det på ingen måde skrivebordsprinterens skyld...

Man ku' jo godt sige, at det var dtp'erens skyld, -) at den ikke kan sende den
korrekte melding til ColorPASS og videre til printerdriveren. -)

Men jo selvfølgelig skal man instrueres i brugen af specialiseret værktøj - også
software, så jeg r faktisk enig med dig her.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : N/A

Dato : 29-01-01 01:01

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-01-01 01:01

in article 3A74AF63.60B477DD@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 29/01/01 0:46:

> [...]
> 9.1 installering på min PM 7200 fjernede alt det, jeg ikke bruger på den

Af ren nysgerrighed..... Hvor tit installerer du nyt system?

> Jeg har ikke selv brugt Acrobat på en Mac - kun på en PC, og der var ikke
> noget
> at råbe hurra for, hvis den ikke fik mindst det dobelte RAM tildelt. - Så jeg
> kan stadig kun henvise til 'freake'en', der faktisk kun brugte Acrobat til
> stort set alt. Du kan måske bedre forstå hans situation, når du får at vide,
> at
> han arbejder med en masse meget kompliceret grafisk opsætning i multi-layout,
> (hvis man snakkede om et normalt grafikprogram), som han genererer direkte til
> store grafiske trykkemaskiner.

Og endnu engang af ren nysgerrighed.... Hvad er navnet på denne freak?

/peter

--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-01 18:39

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> OS
>
> Af ren nysgerrighed..... Hvor tit installerer du nyt system?

På min G3? - helst aldrig ud over den ene gang, jeg installerer den fra grunden,
men på min PM 7200 installerer og skifter jeg ret ofte, da det primært er den, jeg
bruger til de skrappere tests, hvor jeg godt véd, at jeg kan komme til at smadre
det hele, - og på den er der så samtidig kun det produkt, jeg tester udover
systemet. Her i går lagde jeg lige en 9.1US på den efter en grundformattering og
nulstillinng af HD'en, og jeg må faktisk indrømme, at det er den absolut ikke
blevet dårligere af. Det r faktisk, som om der er kommet ekstra 'liv' i den gamle
dreng igen.

Og nå ja, så har jeg en ekstra 4gb disk på min G3, som også bruges til de samme
tests, men den ominstallerer jeg helst ikke for tit..

> jeg
> multi-layout,
>
> Og endnu engang af ren nysgerrighed.... Hvad er navnet på denne freak?

Han hedder såmænd Sten, og var gennem en årrække ansat hos ComputerMac, men hvor
han befinder sig her og nu, det aner jeg faktisk ikke.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : N/A

Dato : 29-01-01 19:20

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-01-01 19:20

in article 3A75AAC7.ED1A2E77@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 29/01/01 18:39:

> [...]
> hvor
> han befinder sig her og nu, det aner jeg faktisk ikke.

Jeg har for 10. minutter siden snakket med den adm. direktør for Caslon, og
han siger at der kun har været ansat 2 der hed Sten i hele
ComputerMac/Caslons levetid. Den ene som logistikchef i Århus (hvor du jo
bor) indtil for 1 år siden, den anden i Glostrup som sælger indtil for ca. 4
år siden....... Så hvilken ATM/Acrobat freak, som arbejder med en masse
kompliceret grafisk opsætning i multilayout(?), som han genererer direkte
til store grafiske trykmaskiner, det er du har talt med aner jeg ikke.......

Tsktsktsk.....

/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-01 02:39

Hej Peter

?? - Ham her i Århus véd jeg godt, hvem er, - men ikke ham i Glostrup. - Nå, men
så husker den dir. ihvertfald forkert! Den Sten, jeg kender, er faktisk ham, der
har underskrevet kvitteringen på købet af min gamle PB 165 og PM 7200. - Det har
jeg såmænd stadig sort på hvidt. (Det skal jeg jo have, når det er indkøbt som
firmaudstyr).

Og med ' multilayout' mener jeg nok nærmere noget i retning af lidt
collage-agtigt, hvis du forstår det bedre.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 30-01-01 21:49

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-01-01 21:49

in article 3A761B28.C45CD1B1@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 30/01/01 2:39:

> [...]
>
> Og med ' multilayout' mener jeg nok nærmere noget i retning af lidt
> collage-agtigt, hvis du forstår det bedre.

Hej Erik

?? - Jeg tvivler meget på at min chef husker forkert om hvilke folk han har
haft ansat! Og hvis du har fået en underskrift på en kvittering af en person
ved navn Sten, er det _uden_ tvivl en person tilknyttet logistik/bogholderi,
da de er de eneste der håmndterer de ting. Altså kan det kun være den Sten
der var ansat som logistikchef. Så jeg er stadig en smule i tvivl om hvilken
(om nogen) ATM/Acrobat freak du har talt med! Og så er jeg stadig ikke helt
klar over hvad det lige præcist er betegnelsen "Multilayout" dækker over? Og
jeg var slet ikke klar over, at vi havde ansatte der var fuldtids
beskæftigede med udvikling af automatisk collage generering?

Hvor langt vil du gå?

mvh.

/peter

-der tilfældigvis arbejder i det i tråden nævnte Collage expert firma-

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-01 00:07

Hej Peter

Jeg kan ikke huske, hvornår han rejste, men det er da nogen år siden - 97? 98? - Og
jeg vil fastholde, at der står Sten + efternavn på mine kvitteringer. Jeg synes
ikke, der er grund til at få det frem her i gruppen, da det for såvidt ikke har
noget med sagen at gøre.

Det, der har noget med sagen at gøre er, at det var ham, der introducerede mig til
Adobe og Adobes produkter, - især ATM og Acrobat og deres muligheder med
PDF-formatet. - At jeg så ikke selv har haft brug for Acrobats muligheder er en
helt anden sag, men jeg har med både gavn og glæde brugt ATM i forbindelse med brug
af og test af forskellige forstørrelsesprogrammer. - Ja, jeg véd, det lyder
skingrende skørt, men hvis du har slået 'kantudjævning' til i ATM, får du også en
langt mere flydende og mere læsevenlig skrift på en skærm, der er forstørret med et
forstørrelsesprogram.

Og med hensyn til Stens brug af 'kollage-teknik' sammen med Acrobat, så var det
ikke noget, han arbejdede med på arbejde, men kun i sin fritid. - For øvrigt er der
en anden af de tidligere ansatte hos AUC-afd. her, der har arbejdet e del med noget
af det samme, - en som fulgte med over i OfficeLine, da AUC- afd. blev skilt fra
ComputerMac.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 31-01-01 12:19

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-01-01 12:19

Du giver aldrig op, gør du? Jeg er tilbøjelig til at påstå at det du skriver
er det pure opspind!

> [...]
> synes
> ikke, der er grund til at få det frem her i gruppen, da det for såvidt ikke

Hvad med at sende mig en scanning af de kvitteringer? Du har min mail
adresse!

> [...]
> noget
> af det samme, - en som fulgte med over i OfficeLine, da AUC- afd. blev skilt

ERS Citat:

[...]

Citat Slut.

Det vil sige at ovenstående var en henvisning til en mand, der i sin fritid
fifler lidt med opsætning af multilayout(?) generering til store grafiske
trykmaskiner? Du må da kunne se at din historie ikke rigtig hænger sammen
længere?

Den danske sanger Allan Olsen har flere gange udtalt "Det gør ikke noget det
er løgn, bare det er underholdende". Hvad synes du?

mvh.

Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-01 15:10

Hej Peter

Nej, jeg giver ikke op, hvis du med det mener, at jeg vil fragå sandheden, - og jeg
kan garantere dig, at jeg _ikke_ sender mine firmakvitteringer ud af huset! - Og
det uanset, om det er i en scannet eller fotokopi.

Og hvad angår det, at en ansat i et firma i sin fritid arbejder med grafiske
opsætninger på grund af evner og interesser for computerkunst, - eller hvad man
skal kalde det, kan jeg ikke se, kommer firmaet ved, sålænge personen ikke bruger
firmaets udstyr til det formål!

Og at du ikke vil acceptere, at du ikke véd alt, hvad der er foregået i et firma
for flere år siden, synes jeg er tåbeligt!

Jeg _har_ kvitteringerne, og de _er_ underskrevet af den pågældende! - Og når
hverken Told&Skat eller Skattevæsenet har betvivlet underskriften, - tjah, så kan
jeg ikke sige andet, at det er fjolleri fra din side, at du ikke vil!

Bevar mig vel for en gang barnlig ævl!

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 31-01-01 16:05

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-01-01 16:05

> [...]
> Og
> det uanset, om det er i en scannet eller fotokopi.

Nå, hvorfor ikke? Er der noget på dem jeg ikke må se?

> [...]
> man
> skal kalde det, kan jeg ikke se, kommer firmaet ved, sålænge personen ikke

Enig! Og når den pågældende ansatte _ikke_ eksisterer eller nogen sinde har
eksisteret er der vel slet ikke noget problem?

> Og at du ikke vil acceptere, at du ikke véd alt, hvad der er foregået i et
> firma
> for flere år siden, synes jeg er tåbeligt!

Ja, vel sådan circa ligeså tåbeligt som at du ved mere end både nuværende
medarbejdere og grundlægger af selvsamme firma!

> [...]
> kan
> jeg ikke sige andet, at det er fjolleri fra din side, at du ikke vil!

Jeg tvivler på at Told & Skat tillægger en tilfældig medarbejders
underskrift særlig stor værdi! Så jeg har svært ved at acceptere dette som
bevis for sandheden i din historie.......

> Bevar mig vel for en gang barnlig ævl!
>
> mvh. Erik Richard

Hvem ævler? Jeg stiller spørgsmålstegn ved din historie, og du svarer med
endnu en historie! Hvorfor ikke bare indrømme at du måske har husket lidt
forkert?

Mvh.

/peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-01 17:18

Hej Peter

Når man sætter en underskrift, er den juridisk gyldig, og hvis du/man skriver et
andet navn, så er det falskneri. - Og iflg. dansk lov er det strafbart!

- Og mht. det tåbelige. Ja, det er tåbeligt af dig at hævde noget andet. Det vil
svare til, hvis jeg påstod, at du ikke hedder 'Kiil' til efternavn, fordi jeg nu
tilfældigvis kender noget til Kiil-slægten, - hvad jeg faktisk gør, - men jeg
kender ikke alle dens medlemmer, og jeg må derfor tro på, at når du påstår, du
hedder det, så må det være rigtig..... - Eller det er det måske ikke?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-01-01 17:29

Hej gutter.
Kunne I ikke smutte hen i
"dk.edb.hvemvardetnuderarbejdedeihvilketfirmahvonår" - og fortsætte
diskussonen der?
Martin
--
Martin Petersen
homepage:

Fra : N/A

Dato : 31-01-01 17:46

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-01-01 17:46

> [...]
> hedder det, så må det være rigtig..... - Eller det er det måske ikke?

Jeg kan forsat kun sætte spørgsmålstegn ved dit eventyr! Det er åbenbart
umuligt at for dig at holde dig til sandheden...... Jeg gider ikke spilde
mere tid på at diskutere med en digter af din kaliber! Hvis ikke fakta er
ved hånden, må man jo selv finde på noget. Det er jo svært at argumentere
mod! Hvorfor skulle du iøvrigt ikke også vide noget om Kiil-slægten, der er
jo tilsyneladende ikke meget du ikke ved?

End of story!

mvh.

/peter

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 27-01-01 17:47

Beacon <beacon@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har gode ideer eller skal vi "bare" vente tålmodigt
> på OS 9.1 og håbe at det løser problemet...

Du har et font problem, prøv i første omgang at slå ATM/Suitcase fra,
hvis ikke det hjælper så prøv at fjerne skrifter fra systemet.

/Sebastian: )

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk