Honda CB450S
Fra : Kim Hansen

Dato : 04-03-02 00:28

Hej!

Jeg står og skal bruge en billig mc til at køre til arbejde på når ham jeg
ellers kører med holder fri og til det
har jeg kig på en Honda CB450S fra 1987 som efter sigende har kørt 54.000
km.
54.000 km. for en sådan maskine er det "for meget" eller er der "mange" km.
i sådan en endnu?
Prisen er omkring 25.000,-
Den kommer nok ikke til at køre hver uge, men skal bl.a. omkring påske
hjælpe mig til de 20 km. til arbejde
da min "kørelejlighed" holder 3 uger fri, og så ellers køre mig en tur når
vejret er godt og konen ellers giver mig fri.
Jeg har ingen forstand på mekanik så hvis en CB kræver at man skruer og
piller konstant så er det vist ikke en
sådan jeg skal ha'. (jeg har valgt en CB450S fordi jeg syntes den er
"pænest" af de motorcykler jeg har fundet til
under 30.000,- og ikke fordi jeg har fået den anbefalet)

Men jeg vil da gerne hører jeres mening advarsler/anbefalinger.

Mvh. "Ham der håber konen gi'r lov" ;)

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 04-03-02 00:46

> [...]
> under 30.000,- og ikke fordi jeg har fået den anbefalet)
>
> Men jeg vil da gerne hører jeres mening advarsler/anbefalinger.

Hvis du ikke kan/vil skrue selv, så køb en så ny motorcykel som du har råd
til.
Vælg en mindre hvis det er nødvendigt.
I en 15 år gammel maotorcykel er der altid et eller andet der slidt og skal
skiftes.

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 03:01

Kim Hansen <kim@translator-lykke.dk> skrev i en

> [...]
CB450S
> fra 1987 som efter sigende har kørt 54.000 km.

Jeg har haft 4½S'eren inde på livet og vil lige kommentere 4½'eren:

> 54.000 km. for en sådan maskine er det "for meget" eller er der
> "mange" km. i sådan en endnu?

Eftersom at dit behov ikke lyder til blot at nærme sig 10.000 km/årl.,
skulle der være nogle gode år tilbage i den endnu!

> Prisen er omkring 25.000,-

Ikke helt urimeligt hvis den ellers er i fin og original stand; men prøv
at tinge den ned, endsige se om der ikke skulle være andre der er
billigere og med kortere km-tal!
Mc-branchen er mindre end bilbranchen, hvorfor du ikke skal regne med at
have hele spektret af årgang/stand/pris for hånden indenfor
kommunegrænsen. Derfor bør du indstille dig på at søge mindst indenfor
landsdelen for at sikre dig det bedste tilbud!

> [...]
> hjælpe mig til de 20 km. til arbejde da min "kørelejlighed" holder 3
> uger fri, og så ellers køre mig en tur når vejret er godt og konen

"Pligtkørsel" kræver godt (=vandtæt) tøj, så hold lige budgettet fri til
indkøb af sådant oveni hjelm+handsker+støvler+rygbeskytter(!)
Regn ikke læder for at være vandtæt - læder kræver en regndragt på
bagagebæreren for tilfældets skyld; hvorimod næsten alt "cordura"
(ski-jakke lignende) mc-tøj er med vandtæt åndbar membran idag!
Måske du også ville være bedre tjent med en model med noget kåbeværk
monteret :-/
Suzuki GS 500 findes i en kåbemonteret version; men dén kan næppe fåes
indenfor dit budget :-/ Til gengæld kan den tænkes at bevare sin
gensalgs-
værdi bedre (dog kommer CB450'eren næppe meget under 20.000,- i
værdi i original stand:-/)

Moderne bensin har i stigende grad svigtet lejlighedsmotorcyklister,
derved at "gnisten" hurtigt fordamper fra det bensin der befinder sig i
karburatorerne. Herved er det tit forbundet med store
startvanskeligheder efter blot et par ugers stilstand.
I modsætning til flertallet af markedets mc-modellers brug af automatisk
lukkende vacuum-bensinhaner, har 4½'eren en god gammeldags manuel
bensinhane, og denne kan udnyttes til bevidst at lukke for bensinen
nogle hundrede meter inden man er hjemme og derved køre karburatorerne
tørre. Således kommer der med det samme frisk bensin fra tanken og til
svømmerhusene, når man inden næste tur åbner bensinhanen - Ergo: et
stort plus
for dit behov

> Jeg har ingen forstand på mekanik så hvis en CB kræver at man skruer
> og piller konstant så er det vist ikke en sådan jeg skal ha'.

Hér kan jeg tilslutte mig Dan's betragtninger, hvis du er totalt
skrue-fremmed!

> Men jeg vil da gerne hører jeres mening advarsler/anbefalinger.

CB 450 S er af en motorlinie som Honda lancerede i '78 med CB 400T, og
sidenhen har brugt i modellen CB 450 N - Dette skulle i sig selv borgre
for motorens soliditet :-/
Det er en Parallel-twin á klassisk engelsk mønster; men vibrerer ikke
som en englænderv p.g.a. brug af balanceaksler. Måske p.g.a. denne for
markedet ikke
normale konstruktion af tocylindrede, trækker den markant anderledes og
kan karakteriseres som sejslæbende men mindre omdrejningsvillig.
Men hvis det skulle ende med en 4½S'er, så vær meget opmærksom på
oliestanden under brug:
Den eneste skade jeg har set på nogen af motor-versionerne er "brændte"
knastaksellejer grundet oliemangel.
Teknisk er motoren udstyret med en relativ lille oliesump á 2½ liter til
trods for brug af oliekøler (som generelt regnes for at kapere ½ liter i
sig selv), så at lade oliespejlet falde med blot ½ liter under max.
svarer til 25% oliemangel

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-03-02 11:29

"Dette skulle i sig selv borgre for motorens soliditet :-/"

Jeg bemærkede ":-/"

Det er hårdt at rose en Honda, 2 gange på en uge

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 16:21

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en

> Jeg bemærkede ":-/"

" :-/ " - fordi at det ikke er en konstantering der står at læse
nogensteds; men kun er min ide derom!
Men bekræft venligst lige: Mener DU ikke også at det er et rimeligt
argument??

En kollegas sejlerkammerat har fået lyst til en lille billig mc, og
havde spurgt til en Z 400 twin - Min umiddelbare kommentar dertil var
modsat rettet:
Den har man kun kunnet købe som dén ene model og kun i ganske få år. Til
prisen (15.000,-!) er det umiddelbart ikke den bevisligt mest solide
model :-/

> Det er hårdt at rose en Honda, 2 gange på en uge

Av ja
Jeg må have en dårlig periode

--
Armand.
(der ellers påstår kun at rose to Honda-modeller)

Fra : Allan Bojesen

Dato : 04-03-02 19:02

"Armand" skrev i en meddelelse

> Armand.
> (der ellers påstår kun at rose to Honda-modeller)

Hvilken model er den anden

Allan Bojesen (der bare er nysgerrig)

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 21:55

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> Hvilken model er den anden

"Allan Bo" :
Du læser for dårligt på lektien!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-03-02 19:29

"Men bekræft venligst lige: Mener DU ikke også at det er et rimeligt
argument??"

Der er jeg helt enig. Jeg var faktisk ved at købe præcis den model, da jeg i
sin tid stod for at skulle købe min første MC. Men jeg mente den manglede 2
cyl.

Det var også kun for sjov, da jeg jo kender dit syn på Honda
Så jeg kunne ikke lige lade være, da der jo også lige havde været en tråd
med bl.a. VFR'eren for et par dage siden.