Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt APS kamera?
Fra : Mogens Beltoft

Dato : 03-03-02 20:17

Jeg har nu haft et Canon Ixus L-1 i et år, og har skudt 12 film med det.

Sådan set er jeg godt tilfreds, det er et lille let kamera der er meget nemt
at have med, men jeg savner lidt billedkvalitet.

Jeg købte det fordi det har fået meget god kritik, men jeg ville gerne have
et APS kamera der kunne levere lidt skarpere billeder end L-1.

Nogen forslag?

Mvh
Mogens Beltoft

Fra : Morten Bagger

Dato : 04-03-02 09:58

"Mogens Beltoft" <mogens.beltoft@spam.stofanet.dk> wrote in message news:<3c8275c7$0$18456$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
>
> Jeg købte det fordi det har fået meget god kritik, men jeg ville gerne have
> et APS kamera der kunne levere lidt skarpere billeder end L-1.

Hej Mogens

Mit allerbedste forslag til dig (og andre der overvejer et nyt kamera)
er at læse denne artikel
http://www.photo.net/equipment/what-camera-should-I-buy

Her får du virkelig god info uden underliggende kommercielle
interesser. Personligt ville jeg ikke købe APS - slet ikke hvis jeg
savnede billedkvalitet. APS-negativet er meget mindre end det
almindelige 35mm-format og selve filmemulsionen er den samme. Det
betyder at du, alt andet lige, får samme opløsning/skarphed på
APS-negativet som så blot skal forstørres mere op for at give den
ønskede størrelse på papiret - det giver dårligere billeder. Desuden
er linseelementerne i APS-kameraerne ofte meget små. Det giver mindre
lys på filmen og dårligere billedkvalitet. Jeg vile nok opfordre dig
til at overveje et SLR (spejlrefleks). De fylder selvfølgelig lidt
mere end APS-kameraer, men behøver ikke at veje ret meget. F.eks. har
www.kamerahuset.dk for nylig haft Canon 300 og Nikon 65, begge med et
50 mm/f1.8 objektiv, på udsalg til ca. 2700 kroner. Her får du
virkelig en løsning der giver APS-systemet baghjul! Den faste
brændvidde giver knivskarpe billeder, selv i sparsom belysning. Du får
ingen zoom-mulighed men kan jo altid købe et ekstra obejktiv - men
ofte er man bedre tjent ved at zoome med sine fødder Hvis du ikke
mener at SLR er løsningen for dig, vil jeg anbefale et almindeligt
35mm point-and-shoot (kompaktkamera). Disse fås også med udmærkede
optikker - vælg et kamera med fast brændvidde eller i hvert fald
begrænset zoom-rækkevidde, så får du bedre billeder end hvis du køber
et med f.eks. 35-140mm.

Håber du har fået lidt at overveje..........

Mvh Morten

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 05-03-02 22:56

Morten Bagger <morten.bagger@excite.com> wrote in message
> [...]
> et med f.eks. 35-140mm.
>
> Håber du har fået lidt at overveje..........

Tak for de gode forslag....... jeg har ført dem ud i livet for lang tid
siden :)

Jeg startede med et 35mm kompakt-kamera, så et Canon AV-1, så et
Canon T70 med ALT, som jeg skiftede til et Canon EOS 10 med en
28-105mm linse. Det har jeg stadig.

Selv om jeg med tiden fik mindre at slæbe på, er det altså MEGET nemmere at
slæbe på et Canon Ixus L-1, men jeg savner kvaliteten af SLR.

Jeg har aldrig bildt mig ind, at et lille APS kamera kan måle sig med en af
de
bedste "amatør"-linser Canon nogensinde har lavet, men blåøjet som jeg var,
håbede jeg at det var lidt bedre end det har vist sig at være.

Nikons Nuvis V har jeg hørt godt om, men hvordan er det i forhold til et
Canon
Ixus L-1 ?

Eller hvad med 35mm kompakt-kameraer? Hvem har erfaringer de vil øse af?

Mvh
Mogens Beltoft

Fra : Ivar Hansen

Dato : 05-03-02 08:29

Hej Mogens,
jeg tror faktisk ikke der findes et APS med et bedre objektiv end Canons
L-1. Findes der overhovedet andre APS med fast brændvidde?

Mvh Ivar

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 05-03-02 17:29

On Tue, 5 Mar 2002 08:28:55 +0100, "Ivar Hansen" <123@hotmail.com>
wrote:

>Hej Mogens,
>jeg tror faktisk ikke der findes et APS med et bedre objektiv end Canons
>L-1. Findes der overhovedet andre APS med fast brændvidde?

Masser. Desuden er der stadig nogle SLR APS kameraer på markedet.
Canon har deres EOS IX serie, hvor man kan bruge objektiverne fra
deres 35 mm EOS serie. Man kan endnu finde Minolta's S-1 og S-100 APS
SLR kameraer, der ikke er særlig lysstærke, men pænt skarpe (altså de
tilhørende mulige linser - 22-80 og 80-200 er specielt gode, men deres
17 mm prime linse er simpelthen for dyr - man kan bruge 50 mm macro
linsen som prime i stedet).

M.h.t. film er der nogle emulsioner til APS, der ikke findes til 35 mm
endnu. Fuji har lavet en fremragende 100 ISO film med speciel fine
korn (Fuji Nexia F100, ikke at forveksle med den dårligere D100), og
deres Nexia 400 (ikke at forveksle med den ældre H400) og Nexia 800 er
bedre end tilsvarende 35 mm pr kvadratmillimeter - hvilket dog stadig
giver 35 mm filmene et forspring totalt set.

Desværre er de fleste film kun af samme kvalitet som 35 mm pr areal,
hvilket giver et dårligere resultat end 35 mm. Kodak har kun én god
film til APS, deres Advantix B&W+ 400 ISO. Den giver til gengæld
virkelig gode resultater. Sort/hvid giver altid bedre resultater
m.h.t. korn (selvom man kan få gode resultater med at fremtvinge
korn). Fuji har ud over de nævnte også en A200, som jeg aldrig bruger,
og en Fujichrome 100ix, som er virkelig god, men dyr.

/Kristoffer