knækket bolt?
Fra : Bo Thomsen

Dato : 03-03-02 19:43

hej
på min gamle vfr750 sidder der en "lang" stang imellem kåben og stellet.
den er nu knækket i stellet og der rager næsten intet ud af hullet.
hvordan får jeg gjort plads til den nye bolt?
mvh
Bo Thomsen, fjern "fjern_" i email adr

Fra : knud hansen

Dato : 03-03-02 20:55

Nu ved jeg ikke lige hvordan det ser ud med plads på sådan en svend, men den
rigtige måde er at du sliber resterne ned så der er en plan overflade... så
slår du en kørnerprik i midten... hullet skal nu bores op.. vil foreslå du
starter med fx et 2 mm bor, og vær meget præcis med centrum... når dette så
er boret skal du have boret resten ud, er det fx en 6 mm skrue der er
knækket skal du bore med et 5 mm bor da en 6 mm bolt har 1 mm stigning i
gevindet, dette gælder for de fleste bolte under 10 mm... nu skal gevindet
skæres rent, dertil skal du bruge den rette gevind tap (rette stigning)
sammenlign evt med "den lange stang" der er knækket da der sikkert er noget
geving på den ?

MVH Troels Sørensen
troels@tdc-broadband.dk

(skrevet fra en vens pc)

Fra : Bo Thomsen

Dato : 03-03-02 21:06

takker for rådet
det vil jeg så prøve
mvh
bo thomsen

Fra : knud hansen

Dato : 03-03-02 21:18

Jeps.. ellers må du jo spørge smeden om råd igen *GG*

Troels
bulebanker... øhmm bunkepuler... ?

Fra : Bo Thomsen

Dato : 03-03-02 21:39

> Jeps.. ellers må du jo spørge smeden om råd igen *GG*
ja, det er rart at der er nogle der har meget erfaring
med sådan noget
bo thomsen

Fra : Benny Thomsen

Dato : 03-03-02 21:39

Du kunne jo også prøve med en skrue-fjerner (eller hvad sådan en dims nu
hedder)
Den har links-gevind og skrues i et hul der bores midt i stumpen af den
gamle bolt, når "bunden er nået" skruer man videre og skruer den knækkede
bolt ud.
her behøver du ikke bore hullet meget præcist, og det gamle gevind bevares
uberørt.

mvh Benny

Fra : knud hansen

Dato : 03-03-02 21:46

Nu kender jeg ikke den knækkede bolt's størrelse, men 6 mm og derunder vil
jeg ikke anbefale brugen af en ornepik... bortset fra dette er det et
udemærket forslag..

MVH Troels

Fra : Benny Thomsen

Dato : 03-03-02 21:45

rettelse , den hedder SKRUEUDTRÆKKER

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 03-03-02 21:50

> [...]
> den er nu knækket i stellet og der rager næsten intet ud af hullet.
> hvordan får jeg gjort plads til den nye bolt?

Hvis du har adgang til et svjeseapperat af den ene eller anden art, ville
det nok være at foretrække hvis du kunne få svejset en møtrik på og derefter
blot skrue den ud.. det forudsætte selvfølgelig at der er plads til at
svejse lidt.. pas på varme og lak sammen, det skulle efter sigende have
dårlig effekt på hinanden

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Troels Sørensen

Dato : 03-03-02 22:35

thihi ja det kan man jo godt sige.. men nu har bo jo fortalt at den er
knækket helt inde ved stellet ?

MVH Troels

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 02:47

Troels Sørensen <troels@tdc.broadband.dk> skrev i en
> thihi ja det kan man jo godt sige.. men nu har bo jo fortalt at den er
> knækket helt inde ved stellet ?

- - - som i tilgift er af aluminium!!

--
Armand.

Fra : Troels Sørensen

Dato : 04-03-02 19:31

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote

> - - - som i tilgift er af aluminium!!
>
> --
> Armand.

det gør det jo ikke bedre da aluminiums smelte temperatur er lavere end
overfladens smeltepunkt... ligger omkr 800, og når man svejser med alm co2
foregår det omkr 3600 grader.. jernssmeltepunkt ligger omkr 1600...

tror det kunne blive en ret giftig blanding ;)

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-03-02 19:49

"Troels Sørensen" <troels@tdc.broadband.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> foregår det omkr 3600 grader.. jernssmeltepunkt ligger omkr 1600...
>
> tror det kunne blive en ret giftig blanding ;)

Hmm det er så længere væk end jeg tænker
for lige at klatte en møgtrik fast.... jeg ville tage chancen!

Fra : Troels Sørensen

Dato : 04-03-02 20:29

> Hmm det er så længere væk end jeg tænker
> for lige at klatte en møgtrik fast.... jeg ville tage chancen!

> [...]

Ja det er jo nok ved at være diskutret så langt ud som det kan komme... tror
mest det kører på principper nu *GG* men jeg ville ikke tage chance med
alu.. der er masser af andre muligheder

Fra : Jonas Holt

Dato : 04-03-02 21:28

> Ja det er jo nok ved at være diskutret så langt ud som det kan komme... tror
> mest det kører på principper nu *GG* men jeg ville ikke tage chance med
> alu.. der er masser af andre muligheder

To ting:
1: Det tager meget kort tid at svejse en M6-møtrik fast på boltstumpen med en CO_2 svejser.
2: Alu er så god en varmeleder, at det ikke vil nå at smelte. Har du nogensinde prøvet at svejse i
alu, vil du vide, at man (groft sagt) først varmer al aluet op, og så kan man begynde at svejse.

Ergo:
Den høje temp på 3600ºC der tidligere er nævnt er meget lokal - det nytter ikke meget at snakke
temperatur, for så vil en enkelt gnist også kunne smelte et alu-stel man skal kende den afsatte
effekt, som ikke vil være ret stor pga. den korte svejsetid (det vil altså ikke tage ret lang tid at
fylde hullet i møtrikken op, så det er begrænset hvor meget varme der _kan_ afsættes).

Jeg ville ikke have ret meget betænkning med ovennævnte metode. Er gevindet velsmurt og
gevindstykket ikke er knoklet i bund, ville jeg nok først forsøge mig med en ornepik hvis ikke jeg
havde en svejser.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Troels Sørensen

Dato : 04-03-02 21:49

> [...]
nogensinde prøvet at svejse i
> alu, vil du vide, at man (groft sagt) først varmer al aluet op, og så kan

Øhmm ja det har jeg eftersom jeg er pladesmed ?

> [...]
man skal kende den afsatte
> effekt, som ikke vil være ret stor pga. den korte svejsetid

Nej det er korrekt.. men de 3600 grader er i selve smeltebadet, ca en cm
herfra vil emnet have en temperatur af 900 grader... selvfølgeligafhængig af
svejsetiden

(det vil altså ikke tage ret lang tid at
> fylde hullet i møtrikken op, så det er begrænset hvor meget varme der
_kan_ afsættes).

Hvis der er tale om en 6 mm møtrik ville jeg nok anskyde at der er chancer
for at temperaturen opnåes, medmindre du step-svejser

> [...]
gevindet velsmurt og
> gevindstykket ikke er knoklet i bund, ville jeg nok først forsøge mig med

Hmm i dette tilfælde snakkes der om en stykket gevind inde bag kåben..
velsmurt ? hmmm...

> --
> mvh
> Jonas Holt & CBR600F2

Ja vi må jo nok erkende der e rmange gode bud... lad os da høre lidt fra bo
om hvordan det egentlig gik med operationen ?

Troels

Fra : Jonas Holt

Dato : 03-03-02 23:40

> thihi ja det kan man jo godt sige.. men nu har bo jo fortalt at den er
> knækket helt inde ved stellet ?

En møtrik har oftest et hul i midten - derigennem kan man svejse møtrikken fast på gevindstumpen

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-03-02 19:48

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse

> En møtrik har oftest et hul i midten - derigennem kan man svejse møtrikken
fast på gevindstumpen

Også det jeg tænkte...

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P
Skal den ikk ud? vejene er da ved at være saltfri, eller? det er de her
ihvertfald!