Program til ændring af store
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 03-03-02 18:21

Hejsan,

Jeg søger et program der kan gemme en stor mængde billedfiler i
forskellige formater og størrelser og med automatisk navngivning
derefter. Dvs. at jeg f.eks. har 100 billeder, hvor jeg vil have hver
enkelt gemt i jpg og tiff og i 72 og 300 dpi og så navngivet efter
dette.
Photoshop ville kunne gøre dette vha en action men det ville nok tage et
par timer.

Hvad findes der?

Jeg regnede egentlig med at Cumulus5 kunne dette, men efter at have
rodet lidt rundt i demoen tyder det ikke på det. Tager jeg fejl, eller
skal man bruge en eller anden option til det?

anr

"They treat you like dirt - but I'm better than dirt! Well, most kinds
of dirt. That storebought kind - it's packed with nutrients - I can't
compete with that."
-Moe Szyslak

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 18:27

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> [...]
> derefter. Dvs. at jeg f.eks. har 100 billeder, hvor jeg vil have hver
> enkelt gemt i jpg og tiff og i 72 og 300 dpi og så navngivet efter

Under OS X ville jeg installere ImageMagick, lege lidt med "convert"
for at se hvilke argumenter der skulle til, og saa saette et script
op der behandlede alle filer.

Koerer du OS X?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 03-03-02 18:50

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Under OS X ville jeg installere ImageMagick, lege lidt med "convert"
> for at se hvilke argumenter der skulle til, og saa saette et script
> op der behandlede alle filer.

Hmm, en lidt utraditionel løsning - ved du hvordan det har det med
farveprofiler? Har du prøvet/brugt programmet?

> Koerer du OS X?

Min egen maskine kommer aldrig længere end OS 9.x

Det skal bruges til en Linux server(i første omgang ihvertfald - drømmen
er en dedikeret G3er på OSX), så den kunne vel også bruges til selve
converteringen. (multitasking er en god ting.)

anr

"Homer's a great nuclear safety inspector, but I don't know if I trust
him with my garbage."
-Carl (Homer Simpson's supervisor)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 19:16

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> Hmm, en lidt utraditionel løsning - ved du hvordan det har det med
> farveprofiler? Har du prøvet/brugt programmet?

Jeg har brugt convert en del i forbindelse med det tidligere naevnte
speciale, og nogen andre ting jeg ikke kan snakke om her. Hvis du
sender mig en af dine originalfiler skal jeg gerne pusle lidt med den
og sende resultatet tilbage.

> Det skal bruges til en Linux server(i første omgang ihvertfald - drømmen
> er en dedikeret G3er på OSX), så den kunne vel også bruges til selve
> converteringen. (multitasking er en god ting.)

Okke ja. Ingen problem.

Et raad. Koeb en stor harddisk, og installer _ALTING_. Det er
boevlet vaerd.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-03-02 19:21

Andreas N Rasmussen wrote:

> [...]
> dette.
> Photoshop ville kunne gøre dette vha en action men det ville nok tage et

Proscript - se mere her: http://www.cuttingedge.no/

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 03-03-02 20:22

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Proscript - se mere her: http://www.cuttingedge.no/

Øh, er det ikke kun til Postscript?

anr

"Ooh, loneliness and cheeseburgers are a dangerous mix!"
-Comic Book Guy

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-03-02 21:08

Andreas N Rasmussen wrote:

> Øh, er det ikke kun til Postscript?

Jo-men hvad er egentlig Postscript - bl. a billeder - hvadenten det er tif
eller eps.
Proscript kan det du savner - output i flere opløsninger og formater - jpeg -
tiff - eps - gif - og det foregår helt automatisk.
Men det er dyrt ca. 20.000 kr.

VH
Villy

Fra : Niels Prins

Dato : 04-03-02 01:05

In article <1f8hepg.nmspeq12uhsb4N%anrNOTPART@OFMAILmac.com>, Andreas N
Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]
> dette.
> Photoshop ville kunne gøre dette vha en action men det ville nok tage et

Jeg har haft stor glæde af DeBabelizer 3.0. Det er et ældre program og
jeg er ikke klar over om de stadig udvikler til Mac, men det fungerer
upåklageligt, og er en del hurtigere end Photoshop actions.

Niels

Fra : Thorfinn

Dato : 04-03-02 14:08

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote in message news:<1f8hepg.nmspeq12uhsb4N%anrNOTPART@OFMAILmac.com>...
> [...]
> dette.
> Photoshop ville kunne gøre dette vha en action men det ville nok tage et

GraphicConverter - 4.2.1
er IMHO en "must have"
http://www.lemkesoft.com/us_gcabout.html

Applescript hedder din ven, hvis du skal mere.

hilsen
Sebastian

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 04-03-02 18:20

Thorfinn <thorfinn@forum.dk> wrote:

> GraphicConverter - 4.2.1
> er IMHO en "must have"
> http://www.lemkesoft.com/us_gcabout.html

Har den også - alle pengene værd, men jeg synes dens batch funktioner er
alt for begrænsede.

> Applescript hedder din ven, hvis du skal mere.

Ja det bliver måske også løsningen. Jeg skal nemlig have den til at
spytte billeder i alle mulige størrelser og forhold ud i f.eks. 100px
højde og så bare en bredde derefter - det kan GC ikke umiddelbart.

Oh well

anr

"Romance is dead. It was acquired in a hostile takeover by Hallmark and
Disney, homogenized, then sold off piece by piece."
-Lisa Simpson

Fra : Niels Prins

Dato : 04-03-02 18:58

In article <1f8j9go.1r49uu6e99lkoN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>, Andreas N
> [...]

> spytte billeder i alle mulige størrelser og forhold ud i f.eks. 100px
> højde og så bare en bredde derefter - det kan GC ikke umiddelbart.

....men DeBabelizer kan...

Jeg tjekkede lige versiontracker og de er åbenbart nået til v.5 med OS
X understøttelse
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1470&db=mac

Niels

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-03-02 20:05

Andreas N Rasmussen skrev:

> Jeg skal nemlig have den til at spytte billeder i alle mulige størrelser
> og forhold ud i f.eks. 100px højde og så bare en bredde derefter - det kan
> GC ikke umiddelbart.
Under "Konverter flere..." vælges "Batch.." og her vælger man "Skaler",
hvor man sætter den til "Størrelse" (ikke "Faktor"), og derefter sættes
"Højde" til 100px. "Proportional" skal selvfølgelig være valgt. Det
skulle vel være det...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 04-03-02 21:23

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> hvor man sætter den til "Størrelse" (ikke "Faktor"), og derefter sættes
> "Højde" til 100px. "Proportional" skal selvfølgelig være valgt. Det

Næææeh! Det må jeg sige, så holder jeg mig vist alligevel til GC her i
starten. DeBabelizer ser dog meget prof ud, men med et prismærke på 6k
bliver det jo nok ikke aktuelt ligenu. Så må et applescript styre GC til
det.

Synes dog ikke det var en speciel pædagoisk placering af funktionen, men
hvad skal man gøre.

Tak for tipsne.

anr

"Where is Bart, anyway? His dinner's getting all cold and eaten."
-Homer Simpson