Hvilken struktur bruger iTunes/iPod?
Fra : Rasmus Bruun

Dato : 03-03-02 18:10

Hvilken struktur bruger iTunes/iPod til organisering af
kunstner/album/nummer? Lægges numrene i mappe-hierarkier eller ligger der
metadata i filerne som iPod kan bruge til opdelingen?

--
Rasmus Bruun -- news(a)rasmusbruun.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-03-02 19:41

In article <BNsg8.14433$PE.1120399@news000.worldonline.dk>,
"Rasmus Bruun" <news@rasmusbruun.dk> wrote:

> Hvilken struktur bruger iTunes/iPod til organisering af
> kunstner/album/nummer? Lægges numrene i mappe-hierarkier eller ligger der
> metadata i filerne som iPod kan bruge til opdelingen?

De filer som er oprettet i iTunes selv bliver organiseret i en
mappestrukturen "Kunstner:Album:(filerne)". Der bliver selvfølgelig også
tilføjet de sædvanlige MP3-tags. De filer man tilføjer til iTunes på
anden måde bliver der ikke rørt ved.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-02 20:57

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> mappestrukturen "Kunstner:Album:(filerne)". Der bliver selvfølgelig også
> tilføjet de sædvanlige MP3-tags. De filer man tilføjer til iTunes på

Ja i første omgang. Men man kan ændre navn og titel i iTunes uden at det
påvirker den fysiske placering på harddisken. For eksempel har D-A-D
heddet D:A:D, Disneyland After Dark og ved en fejl (intenderet?) DEAD.
Det giver lidt forvirring, så jeg lavede dem alle om til D-A-D, der er
det nye officielle navn.
Men i iTunes mappen ligger de stadig i forskellige mapper under
de forskellige navne. Jeg har endda en MP3 fra deres hjemmeside, der
ligger i min Download-mappe. I iTunes er den helt automatisk placeret
med de andre melodier fra gruppen. Så iTunes må vide, hvor de enkelte
filer ligger, og den giver dem selv navne.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-03-02 23:19

In article <1f8hm0n.g10o5qgcgdxcN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> med de andre melodier fra gruppen. Så iTunes må vide, hvor de enkelte
> filer ligger, og den giver dem selv navne.

Ja, det er fordi iTunes sorterer efter MP3-tags og ikke efter filnavne.
Du ser kun navnet på filen, hvis den ikke har nogen tags og det er de
færeste MP3-filer i dag.

iTunes flytter ikke rundt på filerne som f.eks. iPhoto gør (den kopierer
dog), men linker kun.

--
Mvh.
René Frej Nielsen