Overdragelse af enkeltmandsfirma
Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 11:26

Hvordan foregår det egentlig, hvis man vil overdrage et enkeltmandsfirma til
en anden person?

Jeg har også nogle andre spørgmål, men (måske er det mig der er lidt
pjattet) det synes jeg er lidt for personligt til usenet. Jeg ville derfor
blive rigtigt glad, hvis én med forstand på den slags vil bruge nogle
minutter på at hjælpe mig via email eller ICQ.

--
Mvh.

Niels Andersen
niels-usenet@myplace.dk - ICQ: 4484067

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-03-02 11:36

On Sun, 3 Mar 2002 11:26:02 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Hvordan foregår det egentlig, hvis man vil overdrage et enkeltmandsfirma til
>en anden person?

Det kan kun ske ved en såkaldt aktivovedragelse, dvs. at der sælges en
række enkeltelementer. Det kan f.eks. være kontorinventar,
immaterielle rettigheder (f.eks. ophavsrettigheder), retten til
firmanavnet, telefonnummeret osv. osv.

Det afhænger helt af den konkrete situation, hvordan det skal gøres
praktisk.

>Jeg har også nogle andre spørgmål, men (måske er det mig der er lidt
>pjattet) det synes jeg er lidt for personligt til usenet.

Så synes jeg du skal kontakte en advokat (om det så er mig eller en
anden er i den sammehæng ligegyldigt), der jo som bekendt har
ubetinget tavshedspligt - og i øvrigt i sagens natur har forstand på
jura.

Rådgivning pr. ICQ eller e-mail fra ikke-advokater give dig - uanset
hvor velmente rådene er - ingen sikkerhed for at du får en god
løsning, og du har selvfølgelig heller ingen sikkerhed for tavshed.

Advokatbistand har selvfølgelig den "ulempe", at det koster penge -
men hvis spørgsmålet er vigtigt for dig, er et kvalificeret svar vel
også værd at betale for.

--
Jakob Paikin

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 12:50

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message
> [...]
> række enkeltelementer. Det kan f.eks. være kontorinventar,
> immaterielle rettigheder (f.eks. ophavsrettigheder), retten til

Hmm... Okay. Hvorfor ikke... :)

> Det afhænger helt af den konkrete situation, hvordan det skal gøres
> praktisk.

Det er klart.

> [...]
> anden er i den sammehæng ligegyldigt), der jo som bekendt har
> ubetinget tavshedspligt - og i øvrigt i sagens natur har forstand på

Well, det behøver ikke at være så kvalificerede svar. Og tavshedspligt er nu
heller ikke nødvendigt. :)

> Rådgivning pr. ICQ eller e-mail fra ikke-advokater give dig - uanset
> hvor velmente rådene er - ingen sikkerhed for at du får en god
> løsning, og du har selvfølgelig heller ingen sikkerhed for tavshed.

Det er jeg helt klar over. Jeg har vurderet fordele og ulemper ved at gå til
en advokat ift. den valgte løsning.

> Advokatbistand har selvfølgelig den "ulempe", at det koster penge -
> men hvis spørgsmålet er vigtigt for dig, er et kvalificeret svar vel
> også værd at betale for.

Mit valg hænger sammen med vigtigheden af spørgsmålet. :)
Hovedsagen er, at jeg snart ikke har et firma, men det stadig eksisterer.
Hvis man spørger om jeg har et firma, vil jeg kunne sige nej uden at lyve.
Det er sådan set alt hvad det drejer sig om. (Der er visse ting man mister
retten til, når man har firma.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 03-03-02 12:55

On Sun, 3 Mar 2002 12:50:00 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Hmm... Okay. Hvorfor ikke... :)

Det skyldes, at en enkeltmandsvirksomhed ikke eksisterer som en
selvstændig juridisk enhed (sådan som selskaber gør). Virksomheden og
personen bag "hænger sammen".

Ved selskaber, kan selskabet sælges "i sig selv" (ved at ovedrage
aktier/anparter). Men ved enkeltmandsvirksomheder må man finde ud af,
hvad det præcist er der ovedrages.

> [...]
>Det er sådan set alt hvad det drejer sig om. (Der er visse ting man mister

Det forstår jeg ikke. I hvert fald ikke hvad det har at gøre med om
dit spørgsmål skal i gruppen eller ej.

--
Jakob Paikin

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 13:06

> Det skyldes, at en enkeltmandsvirksomhed ikke eksisterer som en
> selvstændig juridisk enhed (sådan som selskaber gør). Virksomheden og
> personen bag "hænger sammen".

Det var egentlig ikke et spørgsmål. *g*
Jeg er helt med, og nu hvor jeg har fået det at vide, virker det også ganske
logisk.

Men det er egentlig kun ét enkelt punkt, der er vigtigt lige nu. Nemlig at
jeg er selvstændigt erhvervsdrivende (på papiret), og det vil jeg ikke være.

> Det forstår jeg ikke. I hvert fald ikke hvad det har at gøre med om
> dit spørgsmål skal i gruppen eller ej.

Selvfølgelig ikke. Det er jo netop det, jeg ikke lige vil forklare i fuld
offentlighed.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-03-02 13:54

Niels Andersen wrote:

> [...]

> Selvfølgelig ikke. Det er jo netop det, jeg ikke lige vil forklare i fuld

Når du ikke vil fortælle det, kan jeg jo kun gætte ud fra mit kendskab
til området.

Men der er forskel på, om du overdrager - sælger firmaet, eller ophører
selv.

Vil du så svare på det ?

Men ellers er formalia ca :
Sælg restinventar til dig selv privat med moms og skattepligt.
Afregn denne salgsmoms og afmeld dig fra moms.
Få din forskudsregistrering ændret til ren lønmodtager.
Få evt. erklæring fra din tidligere revisor om ophør.

Så kan du underskrive de nødvendige erklæringer uden forbehold,
du måtte blive anmodet om til det, du ikke vil skrive om.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 14:03

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> Når du ikke vil fortælle det, kan jeg jo kun gætte ud fra mit kendskab
> til området.

Det var netop derfor, jeg gerne ville have mulighed for uddybelser over et
mere privat medie, som jeg selv giver folk direkte hjælp så tit.

> Men der er forskel på, om du overdrager - sælger firmaet, eller ophører
> selv.

Jeg overdrager. Jeg ønsker ikke at firmaet bliver lukket, hvis det kan
undgås.

> Sælg restinventar til dig selv privat med moms og skattepligt.
> Afregn denne salgsmoms og afmeld dig fra moms.
> Få din forskudsregistrering ændret til ren lønmodtager.

Dvs. det er skatte-kontoret hos kommunen jeg skal have fat i?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : TGD

Dato : 03-03-02 16:48

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Jeg overdrager. Jeg ønsker ikke at firmaet bliver lukket, hvis det kan
> undgås.

> Dvs. det er skatte-kontoret hos kommunen jeg skal have fat i?

Hvis det er fordi man mister retten til et eller andet hvis man har et
firma, lad os sige dagpenge, så skal du ikke bare af med det så må du slet
ikke have noget at gøre med det.

Tror ikke at en A-kasse siger ok du har solgt firmaet, men arbejder for den
nye ejer!

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 18:48

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message
> Hvis det er fordi man mister retten til et eller andet hvis man har et
> firma, lad os sige dagpenge, så skal du ikke bare af med det så må du slet
> ikke have noget at gøre med det.

Slet ikke noget? Hmm... Jeg må vel godt kigge på hjemmesiden... Jeg skal
lige have undersøgt hvor grænsen ligger, men det er slet ikke det, der er
relevant nu. Hovedsagen er, om jeg er selvstændig.

> Tror ikke at en A-kasse siger ok du har solgt firmaet, men arbejder for
den
> nye ejer!

Nu skal jeg lige af med min status, som selvstændig erhvervsdrivende. Hvad
forholdet mellem mig og firmaet bliver (og hvad det må være) skal vi nok
finde ud af.

Egentlig tror jeg ikke der sker noget ved, at jeg hjælper lidt til.
Hovedsagen er vel, om jeg får noget økonomisk ud af det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : TGD

Dato : 04-03-02 00:59

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> [...]
> forholdet mellem mig og firmaet bliver (og hvad det må være) skal vi nok

De kan være grove A-kasserne, se på Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside, der
ligger domsudskrifter for alle de sager der har været!

> Egentlig tror jeg ikke der sker noget ved, at jeg hjælper lidt til.
> Hovedsagen er vel, om jeg får noget økonomisk ud af det.

Nej! En af dommen gjorde det meget klart at man SKAL være "sleeping
partner" - hvad det så end er, alt arbejde skal oplyses på dagpengekortet
selv ulønnet, hvis ikke kan du blive knaldet.

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-03-02 07:27

Hvad
> De kan være grove A-kasserne,

Så er det et held, at det ikke har noget med A-kasser at gøre.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-03-02 18:10

Niels Andersen wrote:

> Hvad
>
> Så er det et held, at det ikke har noget med A-kasser at gøre.

Og så vil jeg da lige orientere dig om, at du langt har overskredet
mine normale grænser for rådgivning,

så det var da godt, at jeg gav dig et begrænset udvalg.

Så fortsæt blot med dit socialbedrageri

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-03-02 18:17

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så fortsæt blot med dit socialbedrageri

Den var du længe om at smide på "bordet"...

Hr. Bjørn

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-03-02 19:54

"Bjørn Jørvad" wrote:

> "Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Den var du længe om at smide på "bordet"...

Jeg er desværre grundlæggende naiv, godtroende, så...

Og lidt tidsmæssigt handicappet, med flere huller bagi...

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-03-02 21:16

> Jeg er desværre grundlæggende naiv, godtroende, så...

Sådan er jeg også. Det kan give hug, men for det meste er det nu en god
ting. Bla. formindsker det risikoen for at komme med falske anklager.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-03-02 21:19

Scripsit Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk>

> Jeg er desværre grundlæggende naiv, godtroende, så...

Med mindre du har oplysninger der ikke har været her i gruppen, vil
jeg lige gøre opmærksom på at det er "TGD" der har sat sig i hovedet
at sagen har noget at gøre med a-kasser eller sociale ydelser
overhovedet. Niels Andersen selv har derimod benægtet at der er
a-kasser indblandet.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : TGD

Dato : 04-03-02 23:57

<KLIP>
> [...]
> at sagen har noget at gøre med a-kasser eller sociale ydelser
> overhovedet. Niels Andersen selv har derimod benægtet at der er

Kan du ikke modere din udtalelse, jeg har ikke sat mig i hovedet at det er
har noget med A-kasse at gøre! Jeg har taget A-kasse regler som eks. og ikke
andet!

Niels Andersen benægter først efter 2 tråde, og der slutter trådene om
A-kassen, jeg går udfra det er copyright diskusionen der nager dig!

Fra : TGD

Dato : 04-03-02 19:20

> [...]
> mine normale grænser for rådgivning,
>
> så det var da godt, at jeg gav dig et begrænset udvalg.

Hvem svarer du?

Ikke mig vel?

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-03-02 19:21

> Hvem svarer du?

Det var mig, han svarede.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-03-02 19:20

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> Og så vil jeg da lige orientere dig om, at du langt har overskredet
> mine normale grænser for rådgivning,

Jeg takker mange gange for din tid.

> Så fortsæt blot med dit socialbedrageri

Det har intet med socialbedrageri at gøre. Jeg kan næsten sige "tvært imod".

Som sagt har jeg ikke lyst til at komme med den fulde historie på usenet.

--
Mvh.

Niels Andersen