Sekundært kort i XP
Fra : Kenneth Bækdal

Dato : 03-03-02 03:31

Jeg har prøvet i XP at sætte et sekundært kort i så jeg kan kører på 2
skærme. Det første kort jeg prøvede var et ATI Rage II, men det virkede
ikke, og iflg ATI's hjemmeside ville det heller ikke komme til at kører. Jeg
prøvede så et andet ATI kort, et ATI-264VT4, men det virker heller ikke, og
jeg kunne ikke finde noget information om dette på deres side. Det sidste
jeg prøvede var et Cirus Logic CL-GD5446BV, et gammelt kort men en mulighed,
igen uden resultat.

Nogen der har bikset med dette og fået det til at virke og kan komme op med
en løsning?

Eller nogle forslag til et billigt PCI kort, som understøttes som sekundært
kort i XP

Jeg er åben for alle forslag, håber der er nogen der kan hjælpe.

--

Med venlig hilsen/Best Regards
Kenneth Bækdal

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-03-02 12:25

"Kenneth Bækdal" <kenneth@baekdal.net> skrev i en meddelelse
> [...]
sekundært
> kort i XP
>
> Jeg er åben for alle forslag, håber der er nogen der kan hjælpe.

Du kunne skifte til Windows 98SE

Kim Larsen

Fra : Arne

Dato : 03-03-02 14:53

knold

Eivind

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-03-02 15:07

"Arne" <Eivind.Olsen@XXX.tele.dk> skrev i en meddelelse
> knold
>
> Eivind

Uuuuuuuuuu, en af de dygtige og velformulerede, begrund dine udtalelser !
Padde

Kim Larsen

Fra : aGeS

Dato : 03-03-02 18:20

Havde svaret det samme - manden spørger jo ikke hvilket andet OS han kan
køre, men blot hvordan han får funktionen til at virke i XP...

Fra : Arne

Dato : 03-03-02 21:15

Tak

Nogle gange indser man bare at personen ikke har fattet spørgsmålet -
hvorfor skulle han så fatte ens svar

endnu engang tak

Eivind

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-03-02 21:33

Ja, og så er der dem der kommer med udtagelser han ikke selv kan stå til
ansvar for at besvare, så er det godt der er nogen man kan holde i hånden.

Kim Larsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-03-02 21:32

Det ville ikke undre mig, større kapacitet har du vel ikke.
Læs hans indlæg igen, og se hvad der står, han er åben for alle forslag,
eller kan du/i heller ikke læse. Mit forslag er så at skifte til win 98, er
det måske ikke bland alle åbne forslag.
Lær at formuler jer ordentligt, svar ordentligt eller få jeres skolepenge
igen.

Kim Larsen

Fra : Kenneth Bækdal

Dato : 04-03-02 06:39

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det måske ikke bland alle åbne forslag.
> Lær at formuler jer ordentligt, svar ordentligt eller få jeres skolepenge

Kim jeg har haft Win 98 og Me og der virker det. Men dit svar var lidt kort
for hovedet og er da klart at det starter lidt mudderkastning, når du ikke
kan læse mellem linierne. Alle forslag er åbne angående XP, det er jo det
jeg mente.

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-03-02 09:51

> [...]
> kan læse mellem linierne. Alle forslag er åbne angående XP, det er jo det

Så kunne du have skrevet at du ikke agtede at skifte til andet OS, for så
havde mit svar været, at du skulle læse nogle af de andre ældre indlæg om
emnet for de enkelte grafikkort der har været, for så at finde ud af om det
kunne lade sig gøre eller ej. Så det har ikke noget at gøre med at kunne
læse mellem linierne, det er et spørgsmål om at formulere sig.

Kim Larsen

Fra : Cleaner

Dato : 04-03-02 11:31

snip
> [...]
>kan læse mellem linierne. Alle forslag er åbne angående XP, det er jo det

Hvis man altid skal læse mellem linjerne for at kunne forstå hvad folk
mener, istedet for at de melder rent bord fra starten, hvor er vi så
henne om man må spørge. Du har jo et problem, hvis du ikke tør spørge
direkte, men skal have folk til at gætte sig til hvad du mener. (Husk
der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar).

Du skriver: Jeg er åben for alle forslag...
Det fortolker jeg som alt mellem himmel og jord, såsom om du fx har
tjekket at der ikke er jordstråler der hvor din pc'er står (lidt langt
ude måske, men alligevel).

Cleaner

Fra : Cleaner

Dato : 03-03-02 21:57

On Sun, 3 Mar 2002 18:19:48 +0100, "aGeS" <ages@agesfxp.com> wrote:

>Havde svaret det samme - manden spørger jo ikke hvilket andet OS han kan
>køre, men blot hvordan han får funktionen til at virke i XP...

Husk at svare under indlæg!

Kim kommer jo med en løsning på problemet, nemlig at skifte tilbage
til WIN98SE, hvor det sikkert vil virke.
Indtil videre har du og Arne kun kommet med med negative ord, om det
stillede forslag, hvad foreslår I selv?!
Der er jo mange mennesker der bare lige uden videre skifter OS, fordi
der er kommet et nyt, men ikke nødvendigvis bedre styresystem.
Jeg kan personlig ikke se nogen grund til at opgradere mit OS til XP,
det jeg har fungerer perfekt, så hvorfor skifte?!

Cleaner

Fra : Arne

Dato : 03-03-02 23:56

Hold op hvor er I sjove

Nu skifter man jo ikke OS bare fordi der er en enkelt lille ting der ikke
virker
Man kan vel finde ting der ikke virker ved hvilket som helst OS.
Har man nu endelig ofret kassen og indstalleret XP - så skifter man da
ikke bare om til WIN98 igen - hvad er det for noget fuldemandssnak ?
Nej der må vel findes en løsning på problemet - f.eks en anden video driver
eller
evt et videokort med Dualhead funktion - har man først ofret flere tusind på
XP
har man også råd til f.eks et Gforce eller de suveræne Matrox kort
til at køre på flere skærme - hvis man er ude i det helt ekstreme kan man jo
evt
købe et Matrox G100 multihead - der kan køre med 4 uafhængige skærme

Men så sagt - bare fordi der er en enkelt ting der ikke virker så skifte man
jo ikke hele OS'met.

Eivind

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-03-02 03:38

> [...]

> købe et Matrox G100 multihead - der kan køre med 4 uafhængige skærme
>
> Men så sagt - bare fordi der er en enkelt ting der ikke virker så skifte

Det kunne jo blive løsningen. Der er mange der har erfaret at XP ikke er god
til mange af de aldrende hardware stumper. Jeg kan da godt se at det er
ærgerligt at erfare det, efter man har købt XP, men sådan er livet nu en
gang, skyld ikke mig, men Bill for det.
Skal jeg være ærlig, så det eneste der ærgrer mig ved ikke at have XP, det
er da udseendet på programmet, men jeg er mere glad for min gamle 98SE som
trækker det jeg har i maskinen, og mere til, hvis jeg vil bytte noget ud.
Løsningen kunne også være at vente, vente på at Bill finder ud af at det
måske ikke er så smart det han har lavet med XP, men hvem gider det.
Jeg tror det er billigere at skille sig af med XP og bruge de stumper man en
gang har, end at gå ud og købe endnu et grafikkort.

Kim Larsen

Fra : Cleaner

Dato : 04-03-02 11:47

On Sun, 3 Mar 2002 23:55:59 +0100, "Arne" <Eivind.Olsen@XXX.tele.dk>
wrote:

>Hold op hvor er I sjove

Vi konstaterer bare endnu engang at folk har problemer med "vidunder"
OS'et XP.

>Nu skifter man jo ikke OS bare fordi der er en enkelt lille ting der ikke
>virker

Den slags mennesker findes....

>Man kan vel finde ting der ikke virker ved hvilket som helst OS.

Jo, men fejlprocenten er større ved Mikrosaft's produkter, og især når
de smider et nyt produkt på markedet.

>Har man nu endelig ofret kassen og indstalleret XP - så skifter man da
>ikke bare om til WIN98 igen - hvad er det for noget fuldemandssnak ?

Ved at man har ofret kassen på på XP, siger man jo også at man er
faldet for Mikrosaft's utrolige gode markedsføring af et tredjerangs
produkt (man har dummet sig, men vil ikke indrømme det!).
Det er vel ikke fuldemandssnak at der er problemer med Mikrosaft's
produkter, men de er måske ikke-eksisterende i din drømmeverden!?

> [...]
>evt
>købe et Matrox G100 multihead - der kan køre med 4 uafhængige skærme

Fine forslag, du kan jo godt alligevel

>Men så sagt - bare fordi der er en enkelt ting der ikke virker så skifte man
>jo ikke hele OS'met.

Som sagt, den slags mennesker eksisterer den dag i dag.

Cleaner

Fra : Kenneth Bækdal

Dato : 04-03-02 06:44

"Cleaner" <cleanerm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg kan personlig ikke se nogen grund til at opgradere mit OS til XP,
> det jeg har fungerer perfekt, så hvorfor skifte?!

Jeg har da lavet en Ghost af min ME, men har kun haft positive oplevelser
med XP, mit system går ikke ned så tit, og min ADSL lukker ikke af for så
kun igen at vil virke hvis jeg genstarter, Og JA jeg har prøvet med en ren
98SE og ME, uden resultat, derfor vil jeg gerne beholde XP.

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-03-02 10:07

> [...]
> kun igen at vil virke hvis jeg genstarter, Og JA jeg har prøvet med en ren
> 98SE og ME, uden resultat, derfor vil jeg gerne beholde XP.

Skal vi starte forfra ?
Du har nogle grafikkort du vil have til at virke i en Windows XP du ikke
agter at give slip på, og der skal gerne være to grafikkort i på en gang.
Hvad består resten af maskinen af ?
Du skriver selv at der er mindst et kort du er sikker på ikke vil komme til
at virke i XP, så væk med det.
ATI-264VT4 kortet er efter hvad jeg har kunnet finde ud af fra sidst i
90'erne, det skal du heller ikke regne med kommer til at virke i XP. Windows
XP er jo lavet på en sådan måde at det ikke understøtter alt det gamle
hardware, så det skal du ikke regne med at få til at køre, så væk med det.
Så er der det sidste u-navngivne kort, hvis det har samme alder som det
andet, så kommer det til at lide samme skæbne. Altså, du får efter min
vurdering IKKE nogle af de kort til at virke sammen med XP.

Kim Larsen

Fra : Gul

Dato : 04-03-02 13:44

Din konklusion er altså at gammelt hardware per definition ikke virker i
XP?? Hvordan kan det så lade sig gøre at køre det på en hjemmelavet pentium
150, inklusiv grafik, net og lydkort fra samme tid??? den er da ikke _helt_
ny mere..

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-03-02 15:22

Jeg har ikke skrevet at det er alt hardware der ikke kan køre under XP. Jeg
har selv haft den på en AMD K6 2/400 med tilbehør, og der var heller ikke
noget galt, men hvis man gider at læse her i gruppen, så finder man da
hurtigt ud af at der er rigtigt mange der har problemer med deres grafikkort
når de skifter til XP. Læser man så om hvordan man så får XP til at køre på
sin maskine, bliver der også lavet et stort nummer ud af at forklare at der
er meget af den ældre hardware der ikke vil virke under XP. Men det er kun
få der gider sætte sig ind i den side af sagen, så er det nemmere at spille
klog, men ikke kunne forklare det.

Kim Larsen

Fra : Kenneth Bækdal

Dato : 05-03-02 09:22

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Altså, du får efter min
> vurdering IKKE nogle af de kort til at virke sammen med XP.

Det er jeg så blevet klar over, men kender du/i så nogle andre PCI kort som
jeg kan få til at virke? Og de må så gerne være af nyere dato.

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-03-02 10:51

> [...]
som
> jeg kan få til at virke? Og de må så gerne være af nyere dato.

Som jeg er ved at forstå dig, så har du ikke AGP port i dit bundkort ?
Hvis du havde AGP port, så er der jo meget at vælge i mellem, men pci, det
bliver nok svært, men jeg er ved at undersøge sagen, så du må have
tålmodighed,

Kim Larsen

Fra : Arne

Dato : 05-03-02 19:13

øh 2 stk AGP

fordi jeg antager da at kort nummer 1 er et AGP .... men kort nummer
2 er vel PCI - eller - nu er jeg forvirret.....

Eivind

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-03-02 20:27

Prøv lige at læs det igen, jeg skriver ikke noget om 2*AGP, jeg skriver at
jeg antager at ikke har AGP. Men Jeg mailer med ham, så tingene er ved at
løse sig, håber jeg

Kim Larsen

Fra : Cleaner

Dato : 03-03-02 22:12

On Sun, 3 Mar 2002 03:31:19 +0100, "Kenneth Bækdal"
<kenneth@baekdal.net> wrote:

> [...]
>kort i XP
>
>Jeg er åben for alle forslag, håber der er nogen der kan hjælpe.

Nu ved jeg jo ikke lige hvad du bruger din PC til, men ellers kunne du
jo alternativt skifte dit grafikkort til et der har dual head funktion
ala Matrox eller ATI Radeon, Nvidia har også lavet noget, hvor man kan
bruge 2 skærme på samme tid, men hvis du skal bruge PC'en til 2D
grafik i høje skærm opløsninger, kan Nvidia ikke anbefales...

Cleaner

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-03-02 22:26

> [...]
> bruge 2 skærme på samme tid, men hvis du skal bruge PC'en til 2D
> grafik i høje skærm opløsninger, kan Nvidia ikke anbefales...

Det nytter ikke at komme med forslag i denne tråd, for ligegyldigt hvad man
skriver, så er der et par stykker der er meget klogere, selv om de ikke har
kommet med forslag selv.

Kim Larsen

Fra : Cleaner

Dato : 03-03-02 22:46

snip

> [...]
>skriver, så er der et par stykker der er meget klogere, selv om de ikke har

Hvor i består det kloge så ???? (du mener vel ikke dum-ferme !?)

Cleaner

Fra : Soren Pedersen

Dato : 03-03-02 22:46

Det ville sgu' gøre tingene lidt lettere hvis man fik lidt mere at vide end
at "det virker ikke" ????
Personligt har jeg et Viper 550 til at sidde sammen med et Radeon 7500, og
det virker fortrinligt under W2K. Måske er du rendt ind i en eller anden
form for konflikt, men det er sgutte nemt når du ikke giver flere
oplysninger. Jeg kan dog fortælle dig at du kan forvente at rende i ballade,
hvis du lader P'nP installere kortet.......Prøv at installere kortet manuelt
(Jeg går ud fra at du har sikret dig at der er minimum W2K driverer til
kortet).

Mvh
/Søren

Fra : Kenneth Bækdal

Dato : 04-03-02 06:52

"Soren Pedersen" <smp@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Det ville sgu' gøre tingene lidt lettere hvis man fik lidt mere at vide
end

Alle 3 kort har drivere under XP, og korrekt meldingen er at kort ikke
fungere pga af konflikt, og at det dermed er deaktiveret. Har forsøgt at
installere kortene manuelt men med samme resultat, du har måske en anden
måde at gøre det på? Flere oplysninger du gerne vil have, så får du dem
gerne.

MVH

Kenneth

Fra : Soren Pedersen

Dato : 04-03-02 09:57

Okæ...Så vil jeg gætte på at et eller flere af de kort du har i maskinen i
forvejen ikke understøtter IRQ sharing.....Prøv evt at bytte rundt på
kortene - Eller hvis du ved hvilket kort det drejer sig om, så pil det ud
( det kunne meget vel være et ældre net kort)

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-03-02 10:08

> [...]
> installere kortene manuelt men med samme resultat, du har måske en anden
> måde at gøre det på? Flere oplysninger du gerne vil have, så får du dem

Se, det var jo også en detalje du kunne have taget med fra starten.

Kim Larsen

Fra : Kenneth Bækdal

Dato : 05-03-02 09:31

> Se, det var jo også en detalje du kunne have taget med fra starten.

Javel Kim, men Soren spørger og får svar, i andre starter straks med dumme
svar og mudderkastning, hvilket ikke løser mit problem, men måske også
skræmmer andre fra at spørge her i gruppen. Andre kunne jo hurtigt få
fornemmelsen af at man er dum hvis man spørger, se bare hvilken tråd der er
under dette emne, og hvor meget af det kan man bruge til noget? Som
tidligere nævnt så er det svært altid lige at få alt med i en mail, men man
kan spørge og få svar, det er vel det gruppen er her for?

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-03-02 10:47

> [...]
man
> kan spørge og få svar, det er vel det gruppen er her for?

Jeg mener ikke at jeg har svaret dig "uartigt" mit første svar, var at du
skulle gå tilbage til Windows 98, og det er der flest har gode resultater
med det du ønsker at lave, så kommer der så en padde og kalder mig for en
knold, det skal jeg vel ikke hænges op på. ?

Kim Larsen

Fra : Cleaner

Dato : 05-03-02 12:59

Kunne du ikke lige skrive hvad din pc består af (bundkort, cpu,
harddisk etc.) !?

Cleaner

Fra : Kenneth Bækdal

Dato : 05-03-02 15:05

> Kunne du ikke lige skrive hvad din pc består af (bundkort, cpu,
> harddisk etc.) !?
>
> Cleaner

Min PC består af:

1 Gigabyte GA-6BXE bundkort med Athlon 700 mhz
1 Creative Geforce XP Pro 32 MB på AGP
384 MB SD-Ram (PC 100)
1 HD Quantum fireball cx20.4a
1 HD Quantum fireball lct10 30
1 HD Matrox ST36451A
1 Creative SB Live Platinium
1 Adaptec AIC-7850 SCSI controller
1 Samsung SD-612F DVD drev
1 HP 9200 Scsi writer

Andet du vil vide? Så spørg løs.........

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 08-03-02 01:02

> [...]
sekundært
> kort i XP
>
> Jeg er åben for alle forslag, håber der er nogen der kan hjælpe.

Der er en simpel løsning på dit problem... RTFM, havde jeg nær sagt, men så
ikke alligevel. Det viser sig at HCL'en (Hardware Compatibility List) ikke
er med på winXP skiven, men den er på deres hjemmeside:

ftp://ftp.microsoft.com/services/whql/hcl/

Du skriver ikke hvilken version du bruger; Pro/Home edition. Men der er en
HCL for alle MS' OS'er på ovennævnte link. Jeg bruger selv en Matrox
Millenium II (virkede også i W2K) som sekundært grafikkort, det virker
glimrende. Jeg behøver ikke en gang installere drivere, XP har dem selv.

Håber du får det til at virke, enhver der har haft 2 skærme tilsluttet, vil
nok give mig ret i at det er det fedeste *s*...

Mvh Kenneth Sørensen