Stjernemagnolie igen,igen...
Fra : kim & Jael

Dato : 02-03-02 20:58

Nu har vi besluttet at flytte vores gamle stjernemagnolie om i forhaven. Jeg
har hørt om nogen der flyttede en birk, ved først at kappe rødderne om
vinteren og siden lade den stå og danne små nye rødder, for så at flytte den
til foråret.
Kan man det med en Stjernemagnolie, eller skal vi vente helt til efteråret
før vi kan gøre noget ved den?
Jael

Ps. Jeg har sendt denne meddelelse hele 2 gange til ng, under overskriften
"Stjernemagnolie" og så er den åbenbart blevet heftet til den sidste
forespørgsel om den efterhånden ret omdiskuterede busk, så samme meddelelse
står 2 gange et andet sted, fordi jeg trode der var koks i systemet. Nu har
jeg så prøvet med en lidt anderledes overskrift. Håber ikke det har
irriteret nogen
Jael

Fra : H. Olesen

Dato : 02-03-02 21:34

On Sat, 2 Mar 2002 20:58:24 +0100, "kim & Jael" <jaelkim@wanadoo.dk>
wrote:

> [...]
>står 2 gange et andet sted, fordi jeg trode der var koks i systemet. Nu har
>jeg så prøvet med en lidt anderledes overskrift. Håber ikke det har

Du må være ny i gruppen, ellers burde du vide, at der skal meget mere
til for at irritere os. Og når du så ovenikøbet kommer med en
forklaring i dit ps, så kan du slet ikke hidse os op

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål om stjernemagnolien, så
det vil jeg overlade til andre.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : kim & Jael

Dato : 03-03-02 22:12

H. Olesen <esemanews@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sid28u028qrk2mve6giuf3u75sd3ht7rn6@4ax.com...

> Du må være ny i gruppen, ellers burde du vide, at der skal meget mere
> til for at irritere os. Og når du så ovenikøbet kommer med en
> forklaring i dit ps, så kan du slet ikke hidse os op

Jeg er nu ikke helt forårsgrøn ville bare være helgarderet, det er nemlig
hændt (selvom det er længe siden) at "nogen" har hidset sig op over sære
ting...
Men 1000 tak for dit venlige svar!
Hilsen Jael

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-02 22:23

wrote:

> [...]
>til foråret.
>Kan man det med en Stjernemagnolie, eller skal vi vente helt til efteråret

Det bedste ville være at kappe rødderne (rodstikke planten) nu og vente
til efteråret med at flytte den.

At rodstikke den nu og så flytte den om en måned eller 2 giver ikke
meget, der når ikke at komme ret mange nye rødder på den smule tid
(fordi jorden er ret kold nu). Så kan du lige så godt flytte den med det
samme... altså inden den springer ud.

Sørg for at få så stor en rodklump med som overhovedet muligt, og fjern
måske også nogle af grenene på planten, det kan normalt godt gøres så
den stadig ser pæn ud.

Og så er kunsten ellers at sørge for at planten ikke tørrer ud i løbet
af sommeren - bliver det en tør sommer kan det så godt blive et
problem...

Men ellers held og lykke med flytningen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : kim & Jael

Dato : 03-03-02 22:29

> [...]
> meget, der når ikke at komme ret mange nye rødder på den smule tid
> (fordi jorden er ret kold nu). Så kan du lige så godt flytte den med det

Jammen, hvad er pointen så egentlig med at rodstikke? Planten skal jo
flyttes alligevel, og om den danner nye rødder på det gamle eller det nye
voksested, er det ikke hip som hap?

Hilsen Jael

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-03-02 08:23

On Sun, 3 Mar 2002 22:28:46 +0100, "kim & Jael" <jaelkim@wanadoo.dk>
wrote:

>Jammen, hvad er pointen så egentlig med at rodstikke? Planten skal jo
>flyttes alligevel, og om den danner nye rødder på det gamle eller det nye
>voksested, er det ikke hip som hap?

Når man rodstikker får man for det første ikke alle de gamle rødder
klippet over, dvs. dem som stadig er 'hele' de sørger for at holde træet
i live og de rødder som er skåret over de sætter nye små fine rødder.

For det andet vil selve flygningen skade en del af de små fine rødder,
men er planten blevet rodstukket, er der så mange flere af de små rødder
at det hele går lidt bedre.

På små planter og planter som ikke har stået i mere end 4-5 år kan man
sagtens undlade at rodstikke, men på større og ældre planter er det en
god hjælp at gøre det.

De planteskoler som sælger store træer, de omplanter træerne hvert
andet/tredie år af samme grund, de kan bedre tåle at blive flyttet fordi
de er blevet rodskåret (det sker jo også når man flytter træet.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : kim & Jael

Dato : 04-03-02 17:55

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ls768us23k1tn0btb974jp2d01847chipv@4ax.com...

> [...]
> andet/tredie år af samme grund, de kan bedre tåle at blive flyttet fordi
> de er blevet rodskåret (det sker jo også når man flytter træet.)

Nå, sådan... Jeg havde forstået det sådan, at træet nærmest skulle graves op
og så bare stå det samme sted til det blev flyttet men det her giver jo
mening. så blev jeg lidt klogere.
Tak for det uddybende svar.
Hilsen Jael